Daar is ook aan gedacht. Ik kan het vertrek van het warm water vanuit de gasgeiser ofwel sturen naar de ingang van de warm water collector ofwel naar de geiser en dan sluit ik de uitgang van de boiler naar de collector, dus daar is geen probleem. Maar het liefst hou ik de boiler regelmatig in gebruik om problemen met legionella te vermijden.Swen schreef: ↑03 sep 2024, 09:14Maar stel dat om één of andere reden (te weinig zonne-energie overschot) je boiler geen energie gekregen heeft en het water volledig is afgekoeld, dan gaat het best wel enige tijd duren eer je er warm water uit krijgt. Terwijl, in de andere situatie, je gasgeiser gevoed wordt met water uit je boiler dat al dan niet al op temperatuur is. Als het op temperatuur is moet je geiser niets doen, in het andere geval (boiler heeft teveel koud water), doet je gasgeiser het nodige om onmiddellijk warm water te krijgen.Robert0607 schreef: ↑03 sep 2024, 08:49Neen, het voeden van de boiler van uit de gasgeiser heeft een aantal voordelen. In de wintermaanden als er niet voldoende elektriciteit wordt opgewekt met de zonnepanelen ga ik de boiler voeden met water met een temperatuur tussen de 50 a 55°C. De boiler moet dan enkel dienen als reservoir van warm water en ik zal een kleine hoeveelheid elektriciteit nodig hebben om de warmteverliezen te compenseren. Het grote voordeel schuilt er echter in dat ik veel sneller warm water heb aan de aftappunten, dus minder waterverbruik. Verder kan ik ook de temperatuur van het water waarmee ik de boiler voedt aanpassen ifv de opbrengst van de zonnepanelen. Uiteraard ga ik dat bekijken vb per maand of per seizoen.
Ik schat dat ik op jaarbasis ongeveer 150m3 gas kan besparen de hoeveelheid water daar heb ik nog geen goed idee van.
Boiler gebruiken voor overschot energie (kant en klaar)
- Robert0607
- junior lid
- Installatie Land: België
Re: Boiler gebruiken voor overschot energie (kant en klaar)
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Mijn inziens kun je een boiler niet voeden met een geiser, de enigste manier om dat te doen is immers de warmwater kraan open te zetten. (er zit immers geen retour op de geiser)
Dat lijkt mij niet echt de bedoeling?
Dat lijkt mij niet echt de bedoeling?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- Robert0607
- junior lid
Als je warm water afneemt voor gebruik dan kan je de boiler toch bijvullen met warm water uit de geiser. Begrijp dus niet waarom je denkt dat dat niet zou gaan.
- Koidream
- Master lid
- 6
En waarom zou je dat warm water dat je gaat gebruiken om je boiler bij te vullen niet rechtstreeks gebruiken?Robert0607 schreef: ↑03 sep 2024, 15:02Als je warm water afneemt voor gebruik dan kan je de boiler toch bijvullen met warm water uit de geiser. Begrijp dus niet waarom je denkt dat dat niet zou gaan.
Het is toch tegen alle regels van de natuurkunde dat je water gaat opwarmen (en terug laat afkoelen in een boiler) om later te gaan gebruiken, terwijl je het ook rechtstreeks kan gebruiken.
Kom nu niet terug met het verhaal dat je op die manier water gaat besparen, want het water in de leidingen van je boiler naar je tappunten is even koud als het water in de leidingen van je geiser naar de tappunten.
Water is, tot nader order, nog steeds goedkoper dan gas...
- Swen
- lid
- 1
Als je je boiler gaat vullen met water dat van de gasgeiser komt, gaat de gasgeiser dat water dan niet altijd opwarmen naar de gewenste temperatuur zodat er warm water in je boiler terechtkomt en je nooit het water in je boiler moet opwarmen? (ik ga ervan uit dat je met gasgeiser een doorstroomgeiser bedoelt en geen geiser met reservoir). Op welke manier ga je dan energie besparen?
Of ik heb een verkeerd beeld van wat je wilt bereiken.
- Robert0607
- junior lid
Swen schreef: ↑03 sep 2024, 15:24 Als je je boiler gaat vullen met water dat van de gasgeiser komt, gaat de gasgeiser dat water dan niet altijd opwarmen naar de gewenste temperatuur zodat er warm water in je boiler terechtkomt en je nooit het water in je boiler moet opwarmen? (ik ga ervan uit dat je met gasgeiser een doorstroomgeiser bedoelt en geen geiser met reservoir). Op welke manier ga je dan energie
In de gasgeiser zit een klein waterreservoir van enkele liter water
- Koidream
- Master lid
- 6
Ja,... en...?Robert0607 schreef: ↑03 sep 2024, 15:49Swen schreef: ↑03 sep 2024, 15:24 Als je je boiler gaat vullen met water dat van de gasgeiser komt, gaat de gasgeiser dat water dan niet altijd opwarmen naar de gewenste temperatuur zodat er warm water in je boiler terechtkomt en je nooit het water in je boiler moet opwarmen? (ik ga ervan uit dat je met gasgeiser een doorstroomgeiser bedoelt en geen geiser met reservoir). Op welke manier ga je dan energie
- Robert0607
- junior lid
De temperatuur van het water uitgang geiser kan ik instellen. Het is enkel de bedoeling om warm water toe te voeren aan de boiler als er onvoldoende energie opgewekt wordt door de zonnepanelen. Ik moet dan enkel de warmteverliezen compenseren , maar dit gaat nooit om erg veel kWh gaan die bovendien eventueel nog komen van de zonnepanelen. Zelf al heb ik maar vb 250watt overschot dan nog gaan ze richting boiler indien nodig. Vanaf de maanden maart april wek ik meer dan voldoende energie op met de zonnepanelen en dan gaat de temperatuur van de geiser op min of schakel ik hem uit.Koidream schreef: ↑03 sep 2024, 15:58Ja,... en...?Robert0607 schreef: ↑03 sep 2024, 15:49Swen schreef: ↑03 sep 2024, 15:24 Als je je boiler gaat vullen met water dat van de gasgeiser komt, gaat de gasgeiser dat water dan niet altijd opwarmen naar de gewenste temperatuur zodat er warm water in je boiler terechtkomt en je nooit het water in je boiler moet opwarmen? (ik ga ervan uit dat je met gasgeiser een doorstroomgeiser bedoelt en geen geiser met reservoir). Op welke manier ga je dan energie
- Koidream
- Master lid
- 6
Over welke inhoud van boiler spreek jij?
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Warm water vertrekt bovenaan de boiler. Koud water wordt onderaan toegevoegd.
Je kan alleen maar water aan de boiler toevoegen als je aan de andere kant water tapt. Dus je kan niet zomaar eventjes warm water van de geiser toevoegen aan de boiler als je er geen water uithaalt.
En dan gaat je warm water onderaan de boiler er in gaan en de warmte gaat zich langzaam naar boven verplaatsen waardoor alles lauw wordt. En als je op het moment zelf warm water nodig hebt, zal het een koude doucht worden, want je tapt immers water uit de bovenkant van het vat en voegt onderaan warm water toe.
Dit gaat je meer energie kosten dan besparen omdat je uw warm water dat er onderaan in gaat, koud zal zijn tegen dat het getapt wordt. Je kan best de boiler op geiser aansluiten zoals eerder gezegd door anderen. De geiser zal het water dan alleen maar verwarmen als het niet warm genoeg is.
Je kan alleen maar water aan de boiler toevoegen als je aan de andere kant water tapt. Dus je kan niet zomaar eventjes warm water van de geiser toevoegen aan de boiler als je er geen water uithaalt.
En dan gaat je warm water onderaan de boiler er in gaan en de warmte gaat zich langzaam naar boven verplaatsen waardoor alles lauw wordt. En als je op het moment zelf warm water nodig hebt, zal het een koude doucht worden, want je tapt immers water uit de bovenkant van het vat en voegt onderaan warm water toe.
Dit gaat je meer energie kosten dan besparen omdat je uw warm water dat er onderaan in gaat, koud zal zijn tegen dat het getapt wordt. Je kan best de boiler op geiser aansluiten zoals eerder gezegd door anderen. De geiser zal het water dan alleen maar verwarmen als het niet warm genoeg is.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- Victor
- Senior lid
Dat kan uiteraard wel wanneer je het water in de boiler opwarmt via weerstanden of je het warm water door een spiraal intern door de boiler laat stromen.
Je moet dan geen warm water afnemen noch toevoegen aan de inhoud van de boiler zelf.
Warm water stijgt ook steeds naar boven en koud water zakt naar beneden.
Ook wanneer je onderaan gaat verwarmen (of beter met dubbele spiraal verspreid over de inhoud van de boiler) zal bovenaan aan het tappunt het water altijd het warmst zijn en onderaan het laagst van temperatuur.
Stap per stap energie van slechts 250W toevoegen heeft uiteraard weinig zin. Door de stilstandsverliezen zal je daar maar weinig gebruik van kunnen maken.
Je moet dan geen warm water afnemen noch toevoegen aan de inhoud van de boiler zelf.
Ook wanneer je onderaan gaat verwarmen (of beter met dubbele spiraal verspreid over de inhoud van de boiler) zal bovenaan aan het tappunt het water altijd het warmst zijn en onderaan het laagst van temperatuur.
Stap per stap energie van slechts 250W toevoegen heeft uiteraard weinig zin. Door de stilstandsverliezen zal je daar maar weinig gebruik van kunnen maken.
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Klopt, zo werkt onze boiler die met warmtepomp verwarmd wordt. Maar om het bovenaan 40°C te krijgen zodat je een douchke kunt pakken, moet je onderaan ook minstens 40°C creëren voor langere tijd zodat de warmte tot boven geraakt. Tenzij je boilervat hebt die ook bovenaan een spiraal heeft, maar die zijn zeldzaam.Victor schreef: ↑03 sep 2024, 16:55 Dat kan uiteraard wel wanneer je het water in de boiler opwarmt via weerstanden of je het warm water door een spiraal intern door de boiler laat stromen.
Ik denk dat je minder gaat verbruiken als de geiser na de boiler komt te staan dan voor de boiler. Dan wordt er alleen maar water verwarmd dat je effectief gaat gebruiken en alleen maar als het niet warm genoeg is.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Boilervat met spiraal gaat helemaal niet werken met een geiser, er is immers geen retour.
.
- NpKDp8
- Senior lid
https://www.gpceurope.com/product/gpcon ... ontroller/Robert0607 schreef: ↑20 jul 2024, 13:10 Is er iemand die het “smart boiler control” systeem van GPC geïnstalleerd heeft?
Weet iemand waar je eventueel dit systeem kan aankopen en wat het kost?
Wat is de ervaring met dit stuursysteem?
Bestaan er andere dergelijke systemen?
De reden van de vragen is dat men binnen enkele weken een slimme meter komt installeren en ik mijn eigen verbruik van mijn zonnepanelen wil optimaliseren.
Zal ik je de werking even uit leggen? Ervaring in dat toestel heb ik niet, maar zie er ook de noodzaak niet van in.
Het voordeel van dit systeem is dat je dit kan inplannen in één er PV-systeem kan plaatsen. Als je maar een digitale teller hebt.
Het bakje leest uit je digitale meter of er stroom van de zonnepanelen komt. Als het boven een bepaalde waarde is dan sluit of opent er een contact waardoor de boiler aan gaat. Ik denk zelfs dat je de stroom kan regelen, maar kan het niet goed zien vanwege de lage resolutie. Dan heb je nog de klok die je kan instellen om zeker water te verwarmen en verbruik je dus... op een zonnige dag minder elektriciteit*. Tenminste, als je PT100 die in je boiler zit niet stuk is.
Voor de prijs moet je gewoon even bellen, het is in Nederland. Ik heb al erger mee gemaakt.
- HvdW
- Senior lid
- 10
- Installatie Land: Nederland
Vooraf:
Ik ga even uit van een close-in boiler van 10 liter en niet een 100 liter boiler die je gebruikt voor het douchen.
De Kemo kan je ook 'dom' instellen met een draaiweerstand zodat het uitgangsvermogen bijvoorbeeld 800 Watt wordt.
De boiler van 2300 Watt werkt dan op 800 Watt en wordt langzamer warm, maar je kan het makkelijker aansturen met een overschot van de panelen.
Met die 'handmatige' aansturing van de Kemo hoef je niet te experimenteren met PWM.
Dat scheelt al wat.
De boiler aan de ingang aansluiten op de warmwater uitgang van de gasboiler zoals eerder voorgesteld is niet slim want iedere keer dat er water wordt afgenomen uit de elektrische boiler wordt er aan de ingang warm water toegevoerd en slaat de gasboiler dus aan.
Dat is een dure grap.
Ik denk dat een hotfill boiler (800 Watt) die je op de koudwater leiding aansluit een goede oplossing zou kunnen zijn zonder een Kemo te gebruiken.
Daar kan je ook weer mee aan het knutselen want stel dat er teveel water wordt onttrokken aan de close-in boiler dan wordt de temperatuur van het warme water te laag.
In de eerste plaats moet er dan verwarmd worden met stroom van het net.
Maar als dat ontoereikend is moet de gasboiler bijspringen.
Dat zou slim gestuurd kunnen worden met een driewegklep die de gasboiler warm water laat leveren.
Hoe dan ook.
Het is veel gedoe.
Ik denk er over om een keer een proefopstelling te maken met een close-in boiler en een driewegklep van Marktplaats om te testen of het levensvatbaar is.
Belangrijkste eisen: het moet hetzelfde of meer comfort opleveren dan wanneer alleen een gasboiler wordt gebruikt voor de keukenkraan en het moet financieel renderen.
Ik ga even uit van een close-in boiler van 10 liter en niet een 100 liter boiler die je gebruikt voor het douchen.
De Kemo kan je ook 'dom' instellen met een draaiweerstand zodat het uitgangsvermogen bijvoorbeeld 800 Watt wordt.
De boiler van 2300 Watt werkt dan op 800 Watt en wordt langzamer warm, maar je kan het makkelijker aansturen met een overschot van de panelen.
Met die 'handmatige' aansturing van de Kemo hoef je niet te experimenteren met PWM.
Dat scheelt al wat.
De boiler aan de ingang aansluiten op de warmwater uitgang van de gasboiler zoals eerder voorgesteld is niet slim want iedere keer dat er water wordt afgenomen uit de elektrische boiler wordt er aan de ingang warm water toegevoerd en slaat de gasboiler dus aan.
Dat is een dure grap.
Ik denk dat een hotfill boiler (800 Watt) die je op de koudwater leiding aansluit een goede oplossing zou kunnen zijn zonder een Kemo te gebruiken.
Daar kan je ook weer mee aan het knutselen want stel dat er teveel water wordt onttrokken aan de close-in boiler dan wordt de temperatuur van het warme water te laag.
In de eerste plaats moet er dan verwarmd worden met stroom van het net.
Maar als dat ontoereikend is moet de gasboiler bijspringen.
Dat zou slim gestuurd kunnen worden met een driewegklep die de gasboiler warm water laat leveren.
Hoe dan ook.
Het is veel gedoe.
Ik denk er over om een keer een proefopstelling te maken met een close-in boiler en een driewegklep van Marktplaats om te testen of het levensvatbaar is.
Belangrijkste eisen: het moet hetzelfde of meer comfort opleveren dan wanneer alleen een gasboiler wordt gebruikt voor de keukenkraan en het moet financieel renderen.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.