Hoi,
Heb net een offerte binnen om m'n energie(ge)(ver)bruik over een andere boeg te gooien. Heb nu nog een terugdraaiende teller tot einde van het jaar en dan volgt het grote vraagteken.
Ik dacht om m'n verwarming, die sinds een paar jaar voor 70/80% via infraroodpanelen gaat-rest is aardgasboiler/ketel die ook voor het warm water instaat, te vervangen door lucht/lucht WP ofte...airco. Heb een online aanvraag gedaan voor wat offertes inzake een batterijsysteem en dan ineens een nieuwe hybride omvormer omdat de 'oude' 10jarige sma, niet compatibel met een batterij.
Er kwam ineens ook een voorstel om alles smart te maken om dan met een dynamisch energiecontract te beginnen. Zelf ben ik hier totaal niet in thuis.Het leek me een leuk concept.
Alles komt bovenop een PV installatie van 10 jaar oud(S-energy sn260-20stuks-520Wp en SMA sn4000tl), ik woon alleen en m'n verbruik ligt echt laag-alhoewel, het is die terugdraaiende teller natuurlijk, die al die jaren m'n verbruik 'gestuurd' heeft.
Solis S5-EH1P5K-L Hybride-omvormer
Solis RHI RAI Energiemeter
Montage omvormer & retrofit batterij
Pylontech L1 + BMU 10.65Kw ( 3stuks )
Installatie Flex Box van FlexIO
Dit zou men plaatsen voor 7665.22 ex en 8125.14 btw in.
Iemand een idee over deze offerte en/of het flexIO systeem in de praktijk.
FlexIO / Solis S5/ Pylontech L1(x3)
- bulldog
- junior lid
- 10
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: FlexIO / Solis S5/ Pylontech L1(x3)
Persoonlijk zou ik het een aantal maanden tot een jaar afkijken wat het met je afrekeningen doet.
Als je echter wilt moderniseren en je hebt het geld er voor over waarom niet. Zou wel die omvormer vervangen door een wat bekender merk.
Als je echter wilt moderniseren en je hebt het geld er voor over waarom niet. Zou wel die omvormer vervangen door een wat bekender merk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- bulldog
- junior lid
- 10
Mja, dat aankijken, heb ik zeker ook aan gedacht. Ik heb werkelijk geen enkel idee wat ik verbruik, mijn sma is 6 maanden te oud om via app te volgen, heb het een tijdje via bluetoothdongle gedaan maar dat gaf ook niet echt een accuraat beeld.
Weet dus alleen wat m'n teller terugdraait, maar dat geeft natuurlijk niet echt een beeld.
Ik heb wel een voorgevoel dat m'n maandelijkse energiekost stevig in de hoogte gaat gaan, dit jaar gaat m'n energiekost wss iets van een 430 euro bedragen. Vrees dat ik mss eerder aan het dubbele moet gaan denken voor de toekomst, nogmaals heb er geen idee van, maar de bedragen die ik bij vrienden en collega's hoor zijn een pak hoger.
De Solis staat in de lijst van de 'compatibele' omvormers (op site livepowr), maar goed, das natuurlijk geen echte waardemeter. Welke omvormer zou jij eerder aanbevelen dan?
Weet dus alleen wat m'n teller terugdraait, maar dat geeft natuurlijk niet echt een beeld.
Ik heb wel een voorgevoel dat m'n maandelijkse energiekost stevig in de hoogte gaat gaan, dit jaar gaat m'n energiekost wss iets van een 430 euro bedragen. Vrees dat ik mss eerder aan het dubbele moet gaan denken voor de toekomst, nogmaals heb er geen idee van, maar de bedragen die ik bij vrienden en collega's hoor zijn een pak hoger.
De Solis staat in de lijst van de 'compatibele' omvormers (op site livepowr), maar goed, das natuurlijk geen echte waardemeter. Welke omvormer zou jij eerder aanbevelen dan?
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Ik zou voor een SMA of Huawei kiezen.
Je schrijft zelf dat je geen idee hebt van je verbruik maar je wilt dan wel zomaar 8000€ investeren, gebaseerd op niets?
Zelfs al ga je het dubbele betalen heb je dat pas binnen 8000€/430€/j= 18 jaar terug verdient.
Je schrijft zelf dat je geen idee hebt van je verbruik maar je wilt dan wel zomaar 8000€ investeren, gebaseerd op niets?
Zelfs al ga je het dubbele betalen heb je dat pas binnen 8000€/430€/j= 18 jaar terug verdient.
.
- IceTeaGX
- Senior lid
- Contacteer:
Solis zou ik nu zeker niet als onbekend of verdacht merk markeren.
Je kan een beetje voorlopen, en zelf een energiemeter plaatsen om je totaal verbruik te kunnen registeren.
Genoeg opties aan energiemeters die je kan koppelen aan een eigen en/of een cloud monitoring platform.
Je kan een beetje voorlopen, en zelf een energiemeter plaatsen om je totaal verbruik te kunnen registeren.
Genoeg opties aan energiemeters die je kan koppelen aan een eigen en/of een cloud monitoring platform.
- bulldog
- junior lid
- 10
Goh, die 430 euro verbruik is niet echt een verbruik hé, het is m'n prosumententaks + netvergoeding + nog wat andere kosten + gasverbruik van m'n warm water.
Dus zoals ik al zei, totaal niet representatief, kan evengoed 800 of 1000 zijn in een wereld zonder terugdraaiende tellers.
Maar ja, idd, mss speel ik wat teveel paniekvoetbal en kijk ik het gewoon even aan en laat ik snel de airco plaatsen om te zien wat daar de invoed van is.
Ga ook even kijken naar zo'n energiemeter, of zoiets makkelijk te plaatsen is in m'n kast.
Heb me hier trouwens al eens door het Flexio Box topic geworsteld, alsook de besloten fb groep...
En in allebei lees ik(door mijn bril) dat één en ander toch nog zeker niet werkt zoals het hoort, één en ander stevige hoofdbrekens en kopzorgen veroorzaakt. Misschien die piste toch nog maar wat afhouden, ik ben erg 'plug en play'...althans toch op energiegebied.
- NpKDp8
- Senior lid
Op een klein dagje heb je een nieuwe plongkast.
Als je slim gaan en toestellen aan elkaar verbindt in huis is dat niet zo een goed idee om voortdurend in- en uit te trekken. Eens ingesteld gaat het vanzelf.