optimizer test (Balkonkraftwerk 2)

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Browny
Senior lid
Installatie Land: België

Re: optimizer test (Balkonkraftwerk 2)

Bericht door Browny »

@HvdW
Zo zeggen dat optimizers zinloos zijn is kras. Zoals op vele forums is de zin/ onzin al veel besproken. En niet voor iedereen hetzelfde. En niet elk merk gebruikt de optimizers hetzelfde, er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen de werking van tigo en Solaredge optimizers.
Bij Solaredge zorgen de optimizer ervoor dat de Dc spanning van string constant wordt geleverd aan de omvormer . Bij tigo is dat niet , de spanning van de string wordt verhoogd of verlaagd naar het nodige spanning in de omvormer zelf . Dit wel voor elke mppt tracker apart. Deze aangepaste Dc spanning wordt dan omgezet naar ac spanning.
Het schaduw management dat vele omvormers gebruiken zorgt ervoor dat je string meer levert daar het een software programma is die ervoor zorgt dat de omvormer de gehele stroom,spanning karakteristiek van de string afloopt om het globale mppt te vinden en niet blijft hangen in de eerste lagere mppt wat hij tegenkomt bij schaduw op 1 of meer panelen. Maar hierdoor worden in beschaduwde panelen de bypass diodes geactiveerd dwz dat dat beschaduwde gedeelte van de string niet meer mee doet in het leveren van de string.
Optimizers zorgen ervoor dat dit verloren vermogen wel wordt meegenomen.
Maar hoeveel dat is hangt af hoe de schaduw op het paneel is.
Als je kijk in Amerika moet in sommige staten de spanning van de string verlaagd kunnen worden in noodgevallen om de reddingswerkers zoals bv brandweer te beschermen. Dan moet je steeds op dak iets achter elk paneel zetten om dat te kunnen doen. We hebben in de benelux dit nog niet want anders zit er zo wie zo achter elk paneel elektronica als dat nu een optimizer is die schaduw beheert of niet.
HvdW
Senior lid
10
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW »

HvdW schreef: 28 jul 2024, 22:09 Je uitleg in de vorige posts en die van @Browny is voorzover ik het mij nog herinner, correct.
Het plaatsen van optimizers is waarschijnlijk zinloos.
Browny schreef: 29 jul 2024, 09:58 Zo zeggen dat optimizers zinloos zijn is kras.
@Brownie , je hebt het woordje 'waarschijnlijk' weggelaten.
Waarschijnlijk heb je een punt in je betoog.

Onder de streep maak ik vaak een kosten/baten/inspannings afweging.
In mijn geval waren de argumenten van SMA doorslaggevend om geen optimizers aan de installatie toe te voegen.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Jan van de Velde
lid

Bericht door Jan van de Velde »

HvdW schreef: 28 jul 2024, 22:39
Jan van de Velde schreef: 28 jul 2024, 22:29 Centrosolar kostten me destijds €50 meer per paneel dan ETsolar, bij dezelfde installateur. Toch gedaan. Ik weet niet of ETsolar even goed zou zijn geweest, wel dat ik van die € 600 nog geen spijt heb gehad. Ik bemerk nog geen spat veroudering.
Ik vraag me af hoe je dat weet te bemerken/berekenen.
Vandaag weer een bewijs/aanwijzing.
Vanmorgen zijn er op mijn noordwestdak 2610 Wp gloednieuwe Trina Solars op gelegd.
Om 4 uur stond de zon pal over de nok , dus de (nieuw 2700 Wp) Centrosolars op zuidoost precies even sterk beschenen als de Trina's op noordwest. Geen significant verschil tussen beide strings.

Ja, het kan lonen :D om op langere termijn te kijken en voor kwaliteit te gaan.
IceTeaGX
Senior lid
Contacteer:

Bericht door IceTeaGX »

Jan van de Velde schreef: 13 aug 2024, 16:42 Ja, het kan lonen :D om op langere termijn te kijken en voor kwaliteit te gaan.
Het zegt allemaal niets tenzij je ook de ETsolar panelen had EN deze WEL achteruitgang toonden...
Jan van de Velde
lid

Dit alléén niet. Maar dit is nu de derde aanwijzing, uit drie verschillende hoeken.
- de verhouding tot de elia-productierapportages verandert niet
- de 2500 sunnyboy staat de 2700 Wp set nog regelmatig af te toppen
- en nu dit.

Dan mag je zo zoetjes aan wel concluderen dat ze na 11 jaar nauwelijks veroudering vertonen.
IceTeaGX
Senior lid
Contacteer:

Bericht door IceTeaGX »

Jan van de Velde schreef: 14 aug 2024, 11:18 Dan mag je zo zoetjes aan wel concluderen dat ze na 11 jaar nauwelijks veroudering vertonen.
Ja, dat wel.
Maar je kan niet zeggen dat dit is omdat ze premium zijn, als je geen vergelijk kan maken met een niet-/minder-premium merk.
bedoel ik dan.

Misschien had een "budget" merk het quasi evengoed gedaan.
Jan van de Velde
lid

Misschien wel.
Maar de dure hebben het met zekerheid goed gedaan.
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”