De (on)zin van laden op zonnestroom
- HvdW
- Senior lid
- 10
- Installatie Land: Nederland
De (on)zin van laden op zonnestroom
Ik heb even de cijfers van 2023 van ons dak op een rijtje gezet.
De opbrengst over het hele jaar was 5463 kWh.
Gedurende het jaar is de opbrengst van de zonnepanelen 163715 maal opgeslagen, iedere 5 minuten.
> 4500 - 1591
> 4000 - 2834
> 3500 - 4317
> 3000 - 6384
> 2500 - 9166
> 2000 - 12347
> 1500 - 16680
10,1% van de bedrijfstijd (overdag dus) tijd leverden de zonnepanelen meer dan 1500 Wh op.
5,6% van de tijd leveren ze meer dan 2500 Wh op.
0,97% van de tijd was de opbrengst meer dan 4500 Wh
Je kunt dus laden met een heel beperkt vermogen in 10% van de tijd.
Een huisinstallatie gaat vaak tot 16A, ongeveer 3500-3600 Wh
Voluit laden waarbij de volle opbrengst van de zonnepanelen naar de auto gaat kan gedurende 2,6% van de tijd.
Daarbij mag je ook nog rekening houden met het achtergrond gebruik in huis plus incidenteel een wasmachine, afwasmachine en dergelijke.
Zoals gezegd, loadbalancing is een mooie gedachte maar volgens mij is de werkelijke winst tegenover de investering is niet echt om over naar huis te schrijven.
De opbrengst over het hele jaar was 5463 kWh.
Gedurende het jaar is de opbrengst van de zonnepanelen 163715 maal opgeslagen, iedere 5 minuten.
> 4500 - 1591
> 4000 - 2834
> 3500 - 4317
> 3000 - 6384
> 2500 - 9166
> 2000 - 12347
> 1500 - 16680
10,1% van de bedrijfstijd (overdag dus) tijd leverden de zonnepanelen meer dan 1500 Wh op.
5,6% van de tijd leveren ze meer dan 2500 Wh op.
0,97% van de tijd was de opbrengst meer dan 4500 Wh
Je kunt dus laden met een heel beperkt vermogen in 10% van de tijd.
Een huisinstallatie gaat vaak tot 16A, ongeveer 3500-3600 Wh
Voluit laden waarbij de volle opbrengst van de zonnepanelen naar de auto gaat kan gedurende 2,6% van de tijd.
Daarbij mag je ook nog rekening houden met het achtergrond gebruik in huis plus incidenteel een wasmachine, afwasmachine en dergelijke.
Zoals gezegd, loadbalancing is een mooie gedachte maar volgens mij is de werkelijke winst tegenover de investering is niet echt om over naar huis te schrijven.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
- philippe_d
- Master lid
- 2
- Installatie Land: België
Re: De (on)zin van laden op zonnestroom
Dan reken je nog niet hoeveel van die 2.6% de auto thuis is om te laden?HvdW schreef: 11 feb 2024, 22:43 Voluit laden waarbij de volle opbrengst van de zonnepanelen naar de auto gaat kan gedurende 2,6% van de tijd.
Tenzij de auto de ganse dag thuis is, en er alleen 's avonds mee uitgaat

Panelen: 15 Phono solar 400Wp mono (6 kWp)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
- HvdW
- Senior lid
- 10
Dat bedoelde ik ook impliciet.
- KDeWeerd
- lid
- 7
Als ik kijk naar mijn cijfers dan heb ik van 9/3 vorig jaar tot 8/2 dit jaar 12% kwartierwaarden (4000 vd 32352) waar ik minimaal 750Wh heb geproduceerd ofte 3kW aan vermogen heb. Die pomp ik dan, als ik kan, toch liever in de auto dan op het net ...
- Swen
- Senior lid
- 2
Als je aan 1500 Watt kan laden tijdens 10% van de tijd, dan lijkt me dat toch nog de moeite:
10 % van 365 dagen geeft 876 uren dat je kan laden aan meer dan 1.5 kW.
Oftewel heb je meer dan 1314 kWh (876 * 1.5) in je wagen kunnen laden (in mijn geval 23.4 full cycle lading van 10% naar 80% SoC).
Die energie heb je niet in het net geïnjecteerd dus daar krijg je dan geen vergoeding voor, maar die heb je dan ook niet uit het net moeten halen om de wagen op te laden. Ikzelf zit met een verschil tussen injectie en import (+ heffingen) van ongeveer 18 eurocent/kWh. Dit komt neer op
1314 kWh * 0.18 EUR/kWh = 236.5 EUR per jaar
dat je kan uitsparen. Je wagen hangt wel niet altijd aan de laadpaal tijdens opbrengst van de zon, maar je laadt ook geregeld aan meer dan 1500 Watt.
10 % van 365 dagen geeft 876 uren dat je kan laden aan meer dan 1.5 kW.
Oftewel heb je meer dan 1314 kWh (876 * 1.5) in je wagen kunnen laden (in mijn geval 23.4 full cycle lading van 10% naar 80% SoC).
Die energie heb je niet in het net geïnjecteerd dus daar krijg je dan geen vergoeding voor, maar die heb je dan ook niet uit het net moeten halen om de wagen op te laden. Ikzelf zit met een verschil tussen injectie en import (+ heffingen) van ongeveer 18 eurocent/kWh. Dit komt neer op
1314 kWh * 0.18 EUR/kWh = 236.5 EUR per jaar
dat je kan uitsparen. Je wagen hangt wel niet altijd aan de laadpaal tijdens opbrengst van de zon, maar je laadt ook geregeld aan meer dan 1500 Watt.
- HvdW
- Senior lid
- 10
De panelen leveren stroom tijden 50% van de uren.
Dan wordt de rekensom volgens mij:
10 % van 365 dagen geeft 438 uren dat je kan laden aan meer dan 1,5 kW.
Oftewel heb je meer dan 657 kWh (438 * 1,5) in je wagen kunnen laden (in mijn geval 11,7 full cycle lading van 10% naar 80% SoC).
Als je heel exact weet te regelen met welk Amperage en op welke tijden er geladen akn worden, dan lukt het wel.
In het echt is dat best wel lastig.
Maar zeker, uw redenering klopt.
Dan wordt de rekensom volgens mij:
10 % van 365 dagen geeft 438 uren dat je kan laden aan meer dan 1,5 kW.
Oftewel heb je meer dan 657 kWh (438 * 1,5) in je wagen kunnen laden (in mijn geval 11,7 full cycle lading van 10% naar 80% SoC).
Als je heel exact weet te regelen met welk Amperage en op welke tijden er geladen akn worden, dan lukt het wel.
In het echt is dat best wel lastig.
Maar zeker, uw redenering klopt.
Laatst gewijzigd door HvdW op 12 feb 2024, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Swen
- Senior lid
- 2
De tellingen die je elke 5 minuten laat uitvoeren, lopen die de hele dag (en nacht) door (24u op 24) of enkel tussen bepaalde uren? Als die de hele dag (en nacht) doorlopen, dan klopt mijn oorspronkelijke berekening wel.
- HvdW
- Senior lid
- 10
Ik heb het aantal meetmomenten van de omvormer geteld (laten tellen door de database). De omvormer geeft alleen signaal als er energie wordt opgewekt. Dat blijkt 4387 uur geweest te zijn in 2023.Swen schreef: 12 feb 2024, 11:59 De tellingen die je elke 5 minuten laat uitvoeren, lopen die de hele dag (en nacht) door (24u op 24) of enkel tussen bepaalde uren? Als die de hele dag (en nacht) doorlopen, dan klopt mijn oorspronkelijke berekening wel.
- KDeWeerd
- lid
- 7
Misschien moet je de cijfers toch even duiden...
163715 x 5 minuten = 568,5 dagen (en dus meer dan een jaar)
Vervolgens zeg je dat de omvormer alleen signaal geeft (meet?) bij opwek, en dat dat 4387 uur was, maar geen idee waar je dat getal dan vandaan haalt.
Als de brondata niet duidelijk is, kan je moeilijk conclusies gaan trekken op percentages die daaruit worden afgeleid, vind ik.
Ik zou in elk geval niet echt tevreden zijn als ik slechts gedurende 10% van de bedrijfstijd 1,5 kW haal met een installate van 6,5 kWp
163715 x 5 minuten = 568,5 dagen (en dus meer dan een jaar)
Vervolgens zeg je dat de omvormer alleen signaal geeft (meet?) bij opwek, en dat dat 4387 uur was, maar geen idee waar je dat getal dan vandaan haalt.
Als de brondata niet duidelijk is, kan je moeilijk conclusies gaan trekken op percentages die daaruit worden afgeleid, vind ik.
Ik zou in elk geval niet echt tevreden zijn als ik slechts gedurende 10% van de bedrijfstijd 1,5 kW haal met een installate van 6,5 kWp
- HvdW
- Senior lid
- 10
Foutje, hier de juiste cijfers.
- aantal metingen 52645 = 4387 uur
>= 4500 - 1591 = 133 uur
>= 4000 en < 4500 - 1243 en 104 uur
>= 3500 en < 4000 - 1483 en 124 uur
>= 3000 en < 3500 - 2067 en 172 uur
>= 2500 en < 3000 - 2782 en 232 uur
>= 2000 en < 2500 - 3181 en 265 uur
>= 1500 en < 2000 - 4333 en 361 uur
>= 1000 en < 1500 - 5835 en 486 uur
>= 500 en < 1000 - 9403 en 785 uur
- Jan van de Velde
- lid
Mijn EV (Dacia Spring) heeft maar een accu van 26,8 kWh, dus vol tanken heeft minder tijd nodig.
Cijfers zoals HvdW van mijn PV heb ik niet, maar het pessimisme deel ik niet.
Ik probeer nu te laden volgens een sterrensysteem:
eerste ster: laden tijdens daluren, dwz niet tijdens de ochtend en avondpieken
tweede ster: laden tijdens uren dat de stroom minder dan de helft van het daggermiddelde kost (zoek ik even op op https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven )
derde ster: meer dan de helft van eigen panelen (bijv 1,8 kW laden als ik minstens 900 W aan het terugleveren ben), m.a.w. als de zon een beetje schijnt op mijn 2700 Wp uit 2013.
sinds half april hebben ruim 80% van mijn thuistankbeurten drie sterren, en niet zelden had ik daarbij maar een paar honderd watt te kort op de 1,8 kW thuisladervermogen.
Ik wil dan ook liever niet focussen op 100% eigen stroom: de helft tot driekwart is toch ook al een heel mooie prestatie?
Cijfers zoals HvdW van mijn PV heb ik niet, maar het pessimisme deel ik niet.
Ik probeer nu te laden volgens een sterrensysteem:
eerste ster: laden tijdens daluren, dwz niet tijdens de ochtend en avondpieken
tweede ster: laden tijdens uren dat de stroom minder dan de helft van het daggermiddelde kost (zoek ik even op op https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven )
derde ster: meer dan de helft van eigen panelen (bijv 1,8 kW laden als ik minstens 900 W aan het terugleveren ben), m.a.w. als de zon een beetje schijnt op mijn 2700 Wp uit 2013.
sinds half april hebben ruim 80% van mijn thuistankbeurten drie sterren, en niet zelden had ik daarbij maar een paar honderd watt te kort op de 1,8 kW thuisladervermogen.
Ik wil dan ook liever niet focussen op 100% eigen stroom: de helft tot driekwart is toch ook al een heel mooie prestatie?
- broodro0ster
- Senior lid
- 3
Sinds 10 maart heb ik zo goed als uitsluitend op netstroom geladen. In april heb ik 1 keer 's nachts van 80% naar 100% geladen (10kWh) omdat we naar Plopsaland gingen in het weekend en overdag was er niet genoeg zon om de auto vol te laden. Achteraf gezien was ik met 80% ook comfortabel op en af gereden.
Voor de winter heb ik tot half oktober uitsluitend op de zon gereden, behalve toen we op reis waren. Dat wil zeggen dat ik ongeveer 7 van de 12 maanden uitsluitend op de zon gereden heb. Eind oktober en in februari heb ik ook al wat zon getankt.
We hebben 11.4kWp op het dak liggen, de auto is vrij zuinig en ik werk 2-3 dagen per week van thuis uit waardoor het me lukt om een grote deel van de tijd uitsluitend op de zon te rijden. 55% van mijn afgelegde kilometers zijn op eigen zonnestroom en van mijn geladen kilometers thuis is 60% zonnestroom.
Voor de winter heb ik tot half oktober uitsluitend op de zon gereden, behalve toen we op reis waren. Dat wil zeggen dat ik ongeveer 7 van de 12 maanden uitsluitend op de zon gereden heb. Eind oktober en in februari heb ik ook al wat zon getankt.
We hebben 11.4kWp op het dak liggen, de auto is vrij zuinig en ik werk 2-3 dagen per week van thuis uit waardoor het me lukt om een grote deel van de tijd uitsluitend op de zon te rijden. 55% van mijn afgelegde kilometers zijn op eigen zonnestroom en van mijn geladen kilometers thuis is 60% zonnestroom.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- Jan van de Velde
- lid
in maart kleine EV gekocht, Dacia Spring.
Ik rijd ongeveer 1000 km/maand. Woon werk is op de fiets, dus auto is overdag vaker wel dan niet thuis.
Kleine accu die ik niet helemaal leeg wil hebben, dus verder dan honderd km betekent de snellader onderweg. Dat is trouwens minder vervelend dan ik ooit meende.
Half augustus PV uitgebreid, 2600 Wp. Ongunstig want op noordwest. Ook nog wat balkonkraftwerkjes gehobbied, maar ook geen gunstige oppervlakken, dar heb ik 's winters overdag al bij elkaar op niet te ongunstige dagen een paar honderd watt van
We hebben niet het beste najaar achter de rug qua zon...
Thuis laden gaat aan de gewone stekker. 100% eigen PV stroom kwam nog niet vaak voor, maar ik houd het allemaal heel netjes bij.
Afgelopen half jaar 515 kWh thuis getankt, veelal op 8 A (1800 W) en ondanks de record-donkere maanden november en december is eht toch gelukt 48% eigen PV-stroom te tanken.
Sinds kort staat er ook een 3 kWh plug&play thuisaccu. Die heeft bijvoorbeeld vandaag heel mooi eerst wat kunnen laden tussen de wasmachine en stofzuiger door om daarna nog twee uur lang de panelen die samen nog 1000 W brachten met zijn 800 W mee te helpen. Ondanks de bewolking van vanmiddag, half februari, twee uur EV met 95% eigen stroom getankt.
het betere PV-seizoen is vandaag gestart:), mijn noordwestpanelen kregen deze week hun eerste eigen directe instraling, nèt over de nok heen
Ik hoop half augustus de rekening te kunnen opmaken en te noteren dat ik ¾ eigen zon heb getankt.
De woon-werkrijder zal dat niet lukken. Maar zonnestroom laden is géén onzin. En het hoeft zeker niet afgekeurd te worden om dat dat niet 100% lukt. Elektrisch rijden bespaart al behoorlijk fossiele brandstof zelfs al tank je altijd grijze stroom. Als voeg je daar maar enkele tientallen procenten eigen PV aan toe, dan is dat al extra winst.
Ik rijd ongeveer 1000 km/maand. Woon werk is op de fiets, dus auto is overdag vaker wel dan niet thuis.
Kleine accu die ik niet helemaal leeg wil hebben, dus verder dan honderd km betekent de snellader onderweg. Dat is trouwens minder vervelend dan ik ooit meende.
Half augustus PV uitgebreid, 2600 Wp. Ongunstig want op noordwest. Ook nog wat balkonkraftwerkjes gehobbied, maar ook geen gunstige oppervlakken, dar heb ik 's winters overdag al bij elkaar op niet te ongunstige dagen een paar honderd watt van
We hebben niet het beste najaar achter de rug qua zon...
Thuis laden gaat aan de gewone stekker. 100% eigen PV stroom kwam nog niet vaak voor, maar ik houd het allemaal heel netjes bij.
Afgelopen half jaar 515 kWh thuis getankt, veelal op 8 A (1800 W) en ondanks de record-donkere maanden november en december is eht toch gelukt 48% eigen PV-stroom te tanken.
Sinds kort staat er ook een 3 kWh plug&play thuisaccu. Die heeft bijvoorbeeld vandaag heel mooi eerst wat kunnen laden tussen de wasmachine en stofzuiger door om daarna nog twee uur lang de panelen die samen nog 1000 W brachten met zijn 800 W mee te helpen. Ondanks de bewolking van vanmiddag, half februari, twee uur EV met 95% eigen stroom getankt.
het betere PV-seizoen is vandaag gestart:), mijn noordwestpanelen kregen deze week hun eerste eigen directe instraling, nèt over de nok heen

De woon-werkrijder zal dat niet lukken. Maar zonnestroom laden is géén onzin. En het hoeft zeker niet afgekeurd te worden om dat dat niet 100% lukt. Elektrisch rijden bespaart al behoorlijk fossiele brandstof zelfs al tank je altijd grijze stroom. Als voeg je daar maar enkele tientallen procenten eigen PV aan toe, dan is dat al extra winst.
- PeterP
- Master lid
- 4
- Contacteer:
Bij mij heeft het auto laden met zonnestroom duidelijk WEL ZIN.
Ik laad meer dan 2000kWh van de in totaal 3000kWh rechtstreeks van de zon in mijn Tesla.
Ik laad enkelfasig met de Tesla Mobiele lader tussen de 2 en 32A.
Hiervoor gebruik ik een programmaatje dat noemt TeslaMobileCharger en dat draait op een Raspberry PI.
Ik ben veel overdag thuis en als ik thuis ben dan hangt mijn Tesla altijd aan de laadkabel in mijn inpandige garage.
Tot zover mijn bijdrage.
Ik laad meer dan 2000kWh van de in totaal 3000kWh rechtstreeks van de zon in mijn Tesla.
Ik laad enkelfasig met de Tesla Mobiele lader tussen de 2 en 32A.
Hiervoor gebruik ik een programmaatje dat noemt TeslaMobileCharger en dat draait op een Raspberry PI.
Ik ben veel overdag thuis en als ik thuis ben dan hangt mijn Tesla altijd aan de laadkabel in mijn inpandige garage.
Tot zover mijn bijdrage.
Zonnepanelen 10500Wp - Batterij 15kWh - Victron ESS
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
- redonebe
- lid
- 11
Heb je hier een link naar toe? Googel levert niets op voor mij.PeterP schreef: 14 feb 2025, 22:08
Hiervoor gebruik ik een programmaatje dat noemt TeslaMobileCharger