Thuis laden van een bedrijfswagen, het wordt Gordiaanse knoop
- Ahrand
- lid
- 1
- Installatie Land: België
Re: Thuis laden van een bedrijfswagen, het wordt Gordiaanse knoop
Klopt, en dat is OOK zo voor thuislaadpalen onder eigen beheer.
- Fabio.Pergola
- Senior lid
- 10
We hebben hier ook een laadpaal staan, de backoffice gaat idd via mijn vrouw haar werkgever... De paal staat semi publiek... Ik heb nu ook een elektrische wagen, en laad nu ook aan de paal op als "publieke" gebruiker...
Moeten we dan eigenlijk 2 extra digitale meters plaatsen? Of is het 1 DM per laadpaal? Ik neem aan van niet...
Alsook, wat als je gewoon de paal volledig in eigen beheer neemt, geen backoffice van het werk, maar je eigen backoffice , dan stel je zelfs een hoger tarief in dan CREG, en zijn het toch geen inkomsten meer van de werkgever ?
Moeten we dan eigenlijk 2 extra digitale meters plaatsen? Of is het 1 DM per laadpaal? Ik neem aan van niet...
Alsook, wat als je gewoon de paal volledig in eigen beheer neemt, geen backoffice van het werk, maar je eigen backoffice , dan stel je zelfs een hoger tarief in dan CREG, en zijn het toch geen inkomsten meer van de werkgever ?
- Aceke
- junior lid
- 3
Mag niet, eigen laadpaal=werkgever gratis laten laden en verbruik indienen b8j werkgever. Zij moeten het dan uitbetalen adhv u elektriciteit factuur en werkelijke kost
- Fabio.Pergola
- Senior lid
- 10
Dat begrijp ik niet?? Als je je eigen backoffice erop hebt staan, bv via eflux, dan doen zij toch de facturatie naar de werkgevers en krijg je inkomsten van hun? Voor de werkgever is het dan ook toch gewoon maar een publieke paal zoals een ander?
- Juan
- Master lid
- 4
Denk dat er maar weinig werkgevers akkoord zullen gaan als elke werknemer met een eigen “oplossing” voor de dag komt.Fabio.Pergola schreef: 10 aug 2024, 12:59 Dat begrijp ik niet?? Als je je eigen backoffice erop hebt staan, bv via eflux, dan doen zij toch de facturatie naar de werkgevers en krijg je inkomsten van hun?
Naast werknemer en werkgever, mag je de fiscus niet vergeten als partij…Voor de werkgever is het dan ook toch gewoon maar een publieke paal zoals een ander?
- Fabio.Pergola
- Senior lid
- 10
Hmm, je zet toch thuis wat je wilt? Zo kan je toch ook bv een investering doen in een paal, en hem publiek zetten zodat iedereen erop kan komen laden? Dat heeft toch niks met de werkgever te maken? Dat mag toch ? Of mis ik iets?
Werkgevers geven niet allemaal een paal, dit is een eigen kost...
Werkgevers geven niet allemaal een paal, dit is een eigen kost...
- Juan
- Master lid
- 4
Als de werkgever uw thuislaadkosten van de salaris/bedrijfswagen betaalt, dan heeft de fiscus hier wel iets mee te maken.
- Fabio.Pergola
- Senior lid
- 10
Op welke manier dan? Moet je de bedragen die je ontvangt ingeven op je belastingsbrief? Dit per persoon/auto?
- Juan
- Master lid
- 4
U zal werkelijke kost moeten verantwoorden vs de vergoeding die je vraagt van uw werkgever.
- Fabio.Pergola
- Senior lid
- 10
Ah dat wist ik niet, deze regel heb ik nog nergens gelezen, is nog een beetje nieuwe materie voor mij...
- Koidream
- Master lid
- 7
- Installatie Land: Ander
Particulieren mogen elektriciteit verkopen via hun laadpalen zolang ze dit niet met een winstoogmerk uitvoeren. Verkopen met winstoogmerk leiden tot belastingverplichtingen. Inkomsten uit de verkoop van elektriciteit moeten aangegeven worden en de beheerder van de laadpaal moet dan een btw nummer hebben. Het hebben van een beheerder maakt je laadpaal semi-professioneel en houdt in dat deze minimum 10 uur per dag moet toegankelijk zijn voor derden.
De beheerder of CPO (Charge Point Operator) zal u dan maandelijks een overzicht van de laadbeurten sturen, die u moet gaan verantwoorden op je personenbelasting als inkomen.
Uit een ver verleden als zelfstandige in bijberoep weet ik dat producten voor eigen gebruik (in dit geval uw eigen laadbeurten) werden belast op de inkoopprijs van deze producten.
De beheerder of CPO (Charge Point Operator) zal u dan maandelijks een overzicht van de laadbeurten sturen, die u moet gaan verantwoorden op je personenbelasting als inkomen.
Uit een ver verleden als zelfstandige in bijberoep weet ik dat producten voor eigen gebruik (in dit geval uw eigen laadbeurten) werden belast op de inkoopprijs van deze producten.
Disclaimer: mijn antwoorden zijn louter informatief en niet altijd 100% correct. Voor specifieke vragen of situaties raad ik aan om professionele of officiële bronnen te raadplegen.
- Fabio.Pergola
- Senior lid
- 10
Ok , dat is een duidelijk antwoord:-)
- Victor
- Senior lid
Wordt iedere maand een leuk boek wanneer je dat doet via een dynamisch uurcontract en nog eens gemengd met eigen productie en capaciteitstarief voor laden en huishoudelijk gebruik door elkaar gemengd.Aceke schreef: 10 aug 2024, 12:40 Mag niet, eigen laadpaal=werkgever gratis laten laden en verbruik indienen b8j werkgever. Zij moeten het dan uitbetalen adhv u elektriciteit factuur en werkelijke kost

Theorie en praktijk staan doorgaans mijlenver uit elkaar.
Mijn werkgever komt ook niet gratis laden aan mijn thuislaadpaal, betaald en geïnstalleerd door de werkgever. Het is juist andersom. De werkgever betaalt de werknemer om thuis de bedrijfswagen te laden.
Dat is ook in het voordeel van de werkgever want doorgaans goedkoper dan publiek laden waar men naast de kWh kost ook een minuutkost aanrekent en al zeker goedkoper dan een paar keer per week aan een FastNed of Ionity langsheen de autosnelweg gaan laden.
- Aceke
- junior lid
- 3
Klopt, het is weer een typisch belgie regel die achterloopt op de werkelijkheid...
Wat nog erger is:
Als jij en u buurman een laadpaal hebben die semie publiek is, dan mogen jullie bij elkaar laden met firmawagen aan welk tarief dan ook (zelfs aan 10eur/kwh)... omdat belastingvoordeel enkel iets is tussen werkgever en werknemer...
Wat nog erger is:
Als jij en u buurman een laadpaal hebben die semie publiek is, dan mogen jullie bij elkaar laden met firmawagen aan welk tarief dan ook (zelfs aan 10eur/kwh)... omdat belastingvoordeel enkel iets is tussen werkgever en werknemer...
- Koidream
- Master lid
- 7
- Installatie Land: Ander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Disclaimer: mijn antwoorden zijn louter informatief en niet altijd 100% correct. Voor specifieke vragen of situaties raad ik aan om professionele of officiële bronnen te raadplegen.