De fans stoppen dan inderdaad ook tijdens de ontdooiing. Ik zou in de hall geen binnenunit plaatsen en die convector blijven gebruiken. Bij ons is de hall zelf niet verwarmd. Als de keuken een apart vertrek is eventueel daar dan een aparte warmtepomp gebruiken.Willy.VdW schreef: 30 jul 2024, 14:33 De offerte die door een Mitsubishi installateur werd gemaakt bevat een 7kW L/L pomp met hyper heating.
Dit is ter vervanging van 9kW aan accumulatoren (4+5) die zelden meer dan voor de helft laden.
Dat zou maw moeten volstaan. Ondertussen overwegen we om ook in de keuken de accumulator te vervangen
en miscchien ook in de haal de convector te vervangen. In dat geval komt er ene multisplit met 4 uitgangen
van 11kW en 4 vloerstaande Mitsubische binnenunits. Om de beschikbaarheid te verhogen en het verlies aan
warmte tijdens het ontdooien op te vangen is er ook de mogelijkheid om 2 multisplit pompen te plaatsen met t
telkens 2 binnunits waarbij elke pomp 1 binnenunit in de woonkamer bedient. Of die verhoogde beschikbaarheid
een overbodig iets is blijft de vraag, het is een beetje beroepsmisvorming vrees is (de belangrijke dingen in mijn
beroep zijn vaak dubbel of drievoudig uitgevoerd, vandaar).
U heeft gelijk dat accumulatoren ook blazen, maar ik vermoed dat ze dat anders doen dan binnenunits van een
warmtepomp. De accumulatoren hebben geven ook statisch warmte af waardoor ze mogelijk minder vaak blazen.
Anderzijds zullen vloerstaande binnenunits van een warmtepomp dan wellicht zachter blazen.
U schrijft dat ontdooien enkele minuten duurt. Mag ik dat letterlijk nemen? Stoppen de fans van de binnenunit dan?
Loont de investering?
- declerck
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: België
Re: Loont de investering?
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
- Willy.VdW
- Senior lid
Stof tot nadenken 

- Willy.VdW
- Senior lid
De keuken is een apart vertrek. De deur ernaar staat weliswaar gedurende de dag altijd open, 's nacht is ze dicht (hond slaapt er).declerck schreef: 31 jul 2024, 10:52 De fans stoppen dan inderdaad ook tijdens de ontdooiing. Ik zou in de hall geen binnenunit plaatsen en die convector blijven gebruiken. Bij ons is de hall zelf niet verwarmd. Als de keuken een apart vertrek is eventueel daar dan een aparte warmtepomp gebruiken.
Alhoewel 2 binnenunits in de living mogelijk de keuken ook kunnen verwarmen (het mag er ook iets minder warm zijn) vrezen we
dat de warme lucht vanuit de living de keuken niet voldoende zal bereiken. We zouden een binnenunit in de hall gebruiken om
tijdens de koudere seizoenen een basistemperatuur van ca. 13-15°C te bekomen voor de hall beneden, de hall/gang boven en onze
slaapkamer. Het is in die strategie dat we tot 4 binnenunits komen die we mogelijk via 2 pompen aansturen waarbij in de living de
beide binnenunits door een andere pomp worden bediend. Dan zou de impact van ontdooiing ook minder zijn.
Het kan met 2 pompen met een warmtevermogen van elk 7kW. We hebben nu 12kW aan accumulators en in de hall een convector
van 1,5kW. Eén pomp van 11kW die 4 binnenunits bediend kan ook, de beschikbaarheid is een belangrijk verschil tov het scenario
met 2 pompen. En de prijs ook een beetje