Voor ik overschakelde naar dynamische tarifiering en DESS heb ik natuurlijk eerst mijn rekening gemaakt.Victor schreef: 24 jul 2024, 12:30In dat geval ben je volgens mij beter af met de combinatie van ESS en een vaste injectievergoeding via een vast of variabel elektriciteitscontract.DanielG schreef: 23 jul 2024, 22:30 Ik gebruik mijn systeem in eerste instantie voor zelf verbruik en injectie van overschot op de gunstigste momenten
Ik kan verkeerd zijn maar werkt Bolt ook niet met gemiddelde tarieven voor afname en injectie ipv de werkelijke uurtarieven van de Belpex waarop het DESS gestuurd wordt?
Op jaarbasis is het vaste injectietarief van bv. Ecopower hoger dan het gemiddelde injectietarief van een dynamisch tartarief. En je kan via ESS dan vanuit PV rechtstreeks en op elk ogenblik terugleveren aan een vaste prijs naar het net ipv het eerst op te slaan in een batterij en met de nodige verliezen later terug te injecteren naar het net.
Een weersvoorspelling is ook maar wat het is. En de voorspellingen die Victron hierin maakt zijn alleen redelijk betrouwbaar bij onbewolkt weer. Bij wisselvallig weer, waar ze echt hun nut zouden bewijzen, zitten ze er meermaals grondig naast. De green functie is er trouwens gekomen omdat de trade functie niet voldeed voor wie zoveel mogelijk van zijn eigen productie wil gebruiken en is vooral gericht op de Nederlandse markt waar men bij afname en injectie de energiebelasting en BTW op afname kan recupereren via de teruglevering wat in Vlaanderen niet het geval is.
Bij traden ga je ook meer energie uit het net halen dan je voor eigen gebruik nodig hebt. Wat nadelig is voor het capaciteitstarief en de eigen bijdrage op de netbelasting op kWh afname.
Je genereert telkens ook meer energieverliezen die je niet meer zelf kan verbruiken en ook niet meer kan verkopen.
Het redelijk luidruchtig gebrom van Victron hardware is overigens niet afkomstig van het op- en aanspringen van de ventilatoren maar door de lage frequentie van de industriële hardware gebruikt door Victron. Zonder isolatoren tussen de muur en de MPII zal je dat ook altijd hebben. Bij de nieuwste hardware wel minder dan bij de oudere.
De ventilatoren maken wel extra geluid indien ze werken maar dat is maar tijdelijk bij het vragen van grotere vermogens, 's nachts dus al niet, en afhankelijk van de omgevingstemperatuur waar de hardware werd opgesteld.
De dynamische tarieven van Bolt zijn rechtstreeks aan de Belpex gekoppeld, hier zie je bijvoorbeel mijn tarief: https://files.boltenergie.be/pricelists ... l_nl_9.pdf
Het vaste injectietarief van Ecopower is inderdaad interessant maar tot nu heeft mijn systeem altijd geinjecteerd op momenten dat het mij meer opbracht dan wat Ecopower aanbied. Een aandeel van een bedrijf moeten kopen om gebruik te kunnen maken van hun product vind ik trouwens eerder raar ...
Een weersvoorspelling is idd maar een voorspelling. Het Victron systeem update de voorspelling doorlopend en het DESS past zich daar op aan.
Zoals ik al eerder schreef laad ik mijn batterij niet uit het net, enkel met zonnestroom. Omwille van capaciteitstarief, transportkosten en taksen haal je geen voordeel uit laden van het net! Doordat ik DC gekoppeld werk met mijn batterij zijn de verliezen kleiner dan in een AC gekoppeld systeem.
Het gebrom van de Multiplussen valt heel goed mee, de ventilatoren zijn dan eerder storend bij zware last (wasmachine, afwasmachine, oven, elektrisch koken, enz...). In een 3-fasen systeem zoals bij mij (1 multiplus II per fase) draait enkel de ventilator van de fase waarop de verbruiker is aangesloten. Over het algemeen zal je ze bijna niet horen. En idd, 's nachts ligt het verbruik lager waardoor de ventilatoren helemaal niet draaien. Als er laat 's avonds geinjecteerd wordt (bij mij aan 10kW/Hr) dan wordt er wel weer feest gevierd door de ventilatoren