Onze eerste systemen op dynamisch tarief

Commerciele Websites Alternatieve Energie
Forumregels
In dit forum is het toegestaan om eenmalig reclame voor je eigen bedrijf te maken. Indien gewenst kun je de forum beheerder contacteren voor meer mogelijkheden.
Plaats reactie
DanielG
junior lid
2
Installatie Land: België

Re: Onze eerste systemen op dynamisch tarief

Bericht door DanielG »

Victor schreef: 24 jul 2024, 12:30
DanielG schreef: 23 jul 2024, 22:30 Ik gebruik mijn systeem in eerste instantie voor zelf verbruik en injectie van overschot op de gunstigste momenten
In dat geval ben je volgens mij beter af met de combinatie van ESS en een vaste injectievergoeding via een vast of variabel elektriciteitscontract.
Ik kan verkeerd zijn maar werkt Bolt ook niet met gemiddelde tarieven voor afname en injectie ipv de werkelijke uurtarieven van de Belpex waarop het DESS gestuurd wordt?
Op jaarbasis is het vaste injectietarief van bv. Ecopower hoger dan het gemiddelde injectietarief van een dynamisch tartarief. En je kan via ESS dan vanuit PV rechtstreeks en op elk ogenblik terugleveren aan een vaste prijs naar het net ipv het eerst op te slaan in een batterij en met de nodige verliezen later terug te injecteren naar het net.

Een weersvoorspelling is ook maar wat het is. En de voorspellingen die Victron hierin maakt zijn alleen redelijk betrouwbaar bij onbewolkt weer. Bij wisselvallig weer, waar ze echt hun nut zouden bewijzen, zitten ze er meermaals grondig naast. De green functie is er trouwens gekomen omdat de trade functie niet voldeed voor wie zoveel mogelijk van zijn eigen productie wil gebruiken en is vooral gericht op de Nederlandse markt waar men bij afname en injectie de energiebelasting en BTW op afname kan recupereren via de teruglevering wat in Vlaanderen niet het geval is.

Bij traden ga je ook meer energie uit het net halen dan je voor eigen gebruik nodig hebt. Wat nadelig is voor het capaciteitstarief en de eigen bijdrage op de netbelasting op kWh afname.
Je genereert telkens ook meer energieverliezen die je niet meer zelf kan verbruiken en ook niet meer kan verkopen.

Het redelijk luidruchtig gebrom van Victron hardware is overigens niet afkomstig van het op- en aanspringen van de ventilatoren maar door de lage frequentie van de industriële hardware gebruikt door Victron. Zonder isolatoren tussen de muur en de MPII zal je dat ook altijd hebben. Bij de nieuwste hardware wel minder dan bij de oudere.
De ventilatoren maken wel extra geluid indien ze werken maar dat is maar tijdelijk bij het vragen van grotere vermogens, 's nachts dus al niet, en afhankelijk van de omgevingstemperatuur waar de hardware werd opgesteld.
Voor ik overschakelde naar dynamische tarifiering en DESS heb ik natuurlijk eerst mijn rekening gemaakt.
De dynamische tarieven van Bolt zijn rechtstreeks aan de Belpex gekoppeld, hier zie je bijvoorbeel mijn tarief: https://files.boltenergie.be/pricelists ... l_nl_9.pdf
Het vaste injectietarief van Ecopower is inderdaad interessant maar tot nu heeft mijn systeem altijd geinjecteerd op momenten dat het mij meer opbracht dan wat Ecopower aanbied. Een aandeel van een bedrijf moeten kopen om gebruik te kunnen maken van hun product vind ik trouwens eerder raar ...

Een weersvoorspelling is idd maar een voorspelling. Het Victron systeem update de voorspelling doorlopend en het DESS past zich daar op aan.

Zoals ik al eerder schreef laad ik mijn batterij niet uit het net, enkel met zonnestroom. Omwille van capaciteitstarief, transportkosten en taksen haal je geen voordeel uit laden van het net! Doordat ik DC gekoppeld werk met mijn batterij zijn de verliezen kleiner dan in een AC gekoppeld systeem.

Het gebrom van de Multiplussen valt heel goed mee, de ventilatoren zijn dan eerder storend bij zware last (wasmachine, afwasmachine, oven, elektrisch koken, enz...). In een 3-fasen systeem zoals bij mij (1 multiplus II per fase) draait enkel de ventilator van de fase waarop de verbruiker is aangesloten. Over het algemeen zal je ze bijna niet horen. En idd, 's nachts ligt het verbruik lager waardoor de ventilatoren helemaal niet draaien. Als er laat 's avonds geinjecteerd wordt (bij mij aan 10kW/Hr) dan wordt er wel weer feest gevierd door de ventilatoren :-) . Dat hangt natuurlijk van de Belpex af.
15 x Sunpower 405Wp ZO
10 x Sunpower 404 Wp ZW
1 x Victron Smartsolar MPPT RS 450/200, 1 x Victron Smartsolar MPPT RS 450/100
3 x Victron Multiplus II 48/5000/70 + 4 x Eelbattery LiFePo4 16kWh + Seplos BMS + Cerbo GX
Buiten de installatie van de panelen is de installatie volledig zelf ontworpen en geïnstalleerd.
Victor
Master lid
1

Bericht door Victor »

Lijkt me sterk dat je voor de overschakeling naar dynamisch je rekening al kan maken gezien de afrekening pas gemaakt kan worden wanneer je alle dynamische uurprijzen kent en weet op welke uren je welke capaciteit aan welke prijs terug in net hebt kunnen injecteren.
En dat weet je pas na een afgesloten periode en niet op voorhand. De Belpex prijzen zijn immers afhankelijk van verschillende factoren en ken je maar in de namiddag voor de dag dat je echt gaat injecteren.

De dynamische tarieven van Bolt zijn idd gekoppeld aan de Belpex maar ze rekenen daar kosten voor aan.
Je krijgt zelf maar 88,4% van de Belpexprijs te verminderen met 0,5 cent per geïnjecteerde kWh.
Iedere kWh die je zelf produceert en vervolgens opslaat in je thuisbatterij kent ook verliezen.
Indien deze 10% bedragen door de opgeslagen DC stroom terug naar AC richting net om te zetten gaat er nog eens 10% van dit bedrag af.
En daar gaat nog eens een vaste kost van 99 cent per maand vanaf.
Dat laatste is idd voordeliger dan bij Ecopower want daar vraagt men een vaste kost van 5€ per maand.

Om exact te weten wat voordeliger is zal je dus met concrete cijfers moeten rekenen gezien je alleen maar op de dure uren teruglevert en niet kan vergelijken met gemiddelden.

Wat was dan bv. voor geheel 2023 je bruto opslag in je batterijen en hoeveel kon je netto daarvan injecteren en hoeveel kreeg je daar netto voor uitbetaald. Wanneer je dan de bruto productie deelt door het netto bedrag weet je exact de gemiddelde TLV per kWh.

Het Victron systeem wordt wat betreft de voorspellingen inderdaad uur na uur bijgesteld.
Maar dat is steeds achter de feiten aanhollen gezien de Belpex al in de namiddag wordt vastgelegd voor de volgende 24 uur en vergissingen in teruglevering dan niet meer volledig goedgemaakt kunnen worden.

Hoge prijzen op de dynamische markt zijn er ook niet alle dagen en periodiek van relatief korte duur. Daar staat tegenover dat je via DESS beperkt bent in het terug te leveren vermogen en de opslagcapaciteit van de accu. Het zou dus al moeten lukken dat je al je productie die je niet zelf hebt verbruik tijdens deze periodes aan de duurste prijzen krijgt geïnjecteerd.

Om een vaste prijs van 7,5 cent/kWh te kloppen moet je al bruto terug kunnen leveren aan 10 cent/kWh.
Wanneer je bv. naar de Belpex van morgen kijkt is er slechts één uur dat de prijs daar lichtjes boven komt. Alle andere uren zit je daar onder.
Vandaag waren er maar drie uren dat de prijs lichtjes boven de 10 cent ging.
Je moet dus al al je opgeslagen vermogen binnen die tijdspanne kunnen verzetten om een lichte winst te maken en niets daarbuiten want dan maak je al terug verlies.

Een technische vraag over DESS, je zegt niet via de green modus te werken maar via de trade modus. Maar die handelt normaal met afname en injectie via het net. Hoe stel je het systeem dan in dat je via DESS alleen gaat terugleveren en nooit afnemen van het net?
DanielG
junior lid
2

Bericht door DanielG »

Victor,

Ik ben hier niet om reclame te maken voor een of andere energieleverancier of hardware producent. Ik heb een keuze gemaakt en ben daar tevreden mee. Jij maakt andere keuzes, prima toch.
Verder is elke energieleverancier een commerciele entiteit gericht op het maken van winst, het is toch de logica zelve dat zij een deel van de koek opeisen, daar heb ik echt geen probleem mee.
Ik ga nu echt niet evalueren wat de netto opbrengst is, daarvoor is mijn referentievlak nog niet groot genoeg.
Aangaande je vragen over het Victron systeem verwijs ik je graag naar Victron Community
15 x Sunpower 405Wp ZO
10 x Sunpower 404 Wp ZW
1 x Victron Smartsolar MPPT RS 450/200, 1 x Victron Smartsolar MPPT RS 450/100
3 x Victron Multiplus II 48/5000/70 + 4 x Eelbattery LiFePo4 16kWh + Seplos BMS + Cerbo GX
Buiten de installatie van de panelen is de installatie volledig zelf ontworpen en geïnstalleerd.
Coddens Electric
Donateur
Donateur
4

Bericht door Coddens Electric »

Dank u voor de reactie DanielG,

Wat u meldt ESS vooral voor "eigen verbruik en injectie op betere tijdstippen" lijkt mij inderdaad het meest logische gebruik. ESS gaat ervoor zorgen dat 's ochtends (als de injectietarieven hoog zijn met een dynamisch tarief) all PV naar het Net gaat en de batterij leeg blijft. Pas rond de middag (als de injectietarieven laag, of zelfs negatief zijn) gaat de batterij opladen (+ de PV terugschakelen indien nodig). 's avonds met nog hogere injectietarieven (toch rond de 10c€ volgens mijn eigen dynamisch tarief contract) gaat ESS dan een deel van de batterij ontladen.

Bovenstaande in tegenstelling tot een "gewone" thuisbatterij (zonder ESS) die onmiddellijk 's morgens alle overschot PV opslokt, en niet voorzien is om een deel van de capaciteit 's avonds te gaan injecteren.

Inderdaad lijkt bewust goedkope Netstroom aankopen (nog) niet zo gunstig wegens de hoge transmissietarieven.

Over de andere reacties op dit forum over de luidruchtigheid van Victron. Dit kan ik wel beamen, we hebben al wat klanten die hierover geklaagd hebben. Nu gaan we proberen hier en daar wat rubberen matjes achter de MP-II te plaatsen, en hen uitleggen hoe het omvormer vermogen tijdelijk terug te schroeven - bijvoorbeeld 's avonds.

Groetjes,
Wim

https://www.coddenselectric.com/
Plaats reactie

Terug naar “Commerciele Websites Alternatieve Energie”