Boiler gebruiken voor overschot energie (kant en klaar)
- Frozo
- Installatie Land: België
Re: Boiler gebruiken voor overschot energie (kant en klaar)
Heb ondertussen besloten om de diverse offertes tijdelijk op te bergen.
Ik ga gewoon een jaartje afwachten en de resultaten van de digitale meter nadien vergelijken.
Ben wel te vinden voor een sturing elektrische warmte voor de boiler. Een firma heeft hiervoor offerte uitgebracht. Hun sturing start met het opwarmen van de boiler van zodra er 200 W overproductie is. Zij beweren dat er geen netstroom gebruikt wordt.
Ik stel me hierbij de vraag. Onze boiler heeft een vermogen van 2.000 W. Indien er 200 W overproductie is, wordt er dan gelijktijdig 1.800 W van het net gehaald ? Of wordt de boiler geleidelijk aan opgewarmd, zonder netstroom ? Wat indien er onvoldoende is opgewarmd (bij een mistige dag) ? Mogelijkheid om via een tijdsschakelaar alsnog het saldo aan vermogen te laten opwarmen met het daltarief ?
Ik ga gewoon een jaartje afwachten en de resultaten van de digitale meter nadien vergelijken.
Ben wel te vinden voor een sturing elektrische warmte voor de boiler. Een firma heeft hiervoor offerte uitgebracht. Hun sturing start met het opwarmen van de boiler van zodra er 200 W overproductie is. Zij beweren dat er geen netstroom gebruikt wordt.
Ik stel me hierbij de vraag. Onze boiler heeft een vermogen van 2.000 W. Indien er 200 W overproductie is, wordt er dan gelijktijdig 1.800 W van het net gehaald ? Of wordt de boiler geleidelijk aan opgewarmd, zonder netstroom ? Wat indien er onvoldoende is opgewarmd (bij een mistige dag) ? Mogelijkheid om via een tijdsschakelaar alsnog het saldo aan vermogen te laten opwarmen met het daltarief ?
- janus
- Site Admin
- 16
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Dat zijn vragen die je aan de verkoper moet stellen, wij weten niet wat hij aanbied en hoe het werkt.
Maar normaal wordt er met een systeem gewerkt wat het vermogen van de boiler verkleint.
En naverwarmen zou toch ook in de software moeten zijn voorzien.
Maar normaal wordt er met een systeem gewerkt wat het vermogen van de boiler verkleint.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- Yes
- Master lid
- 12
Bestaat er een systeem die het vermogen van de boiler ( bvb 2400 W) kan verminderen naar bvb. 1200 W. ?janus schreef: 28 jul 2024, 20:21 Dat zijn vragen die je aan de verkoper moet stellen, wij weten niet wat hij aanbied en hoe het werkt.
En kun je die reductie van bvb 50% via de P1 Home Wizard laten opschalen naargelang je meer PV overschot hebt ?
Indien " Ja " welk een systeem zou dat dan kunnen zijn ? ( Website ? , merk ? , Benaming ? , Kostprijs ? , gemakkelijk te installeren door leken in de materie ? )
.
- m2ts
- Master lid
- 12
Uit de documentatie van PV diversion op openenergymonitor.org:
An energy diverter works by measuring the nett energy flow at the grid connection point, and controlling a load – usually a water heater – such that energy is neither imported nor exported. The method of control can be burst mode, phase control or pulse width modulation. These work by switching the power to the load on and off. The difference is the rate at which switching takes place.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower. Nulenergiewoning. Volledig elektrisch. Geen eigen wagen.
- janus
- Site Admin
- 16
- Contacteer:
pulse width modulation is, denk ik, het gemakkelijkste systeem.
.
- toxictooms
- Senior lid
- 6
Hier verwarm ik het water in mijn "domme" daalderop via een smart plug van homewizard.Die kan je laten schakelen via de hoeveelheid injectie die je hebt. Ik heb ook 1 weerstand laten uitzetten zodat de boiler nu aan max 1600watt opwarmt ipv 2600watt.Frozo schreef: 28 jul 2024, 18:27 Heb ondertussen besloten om de diverse offertes tijdelijk op te bergen.
Vanaf er minder productie is (tussenseizoen) steek ik er een wattcontroller tussen zodat de boiler kan opwarmen aan 800,600 of 400watt.
Is voorlopig de goedkoopste en simpelste manier,en werkt zoals ik het had verwacht.
Een heel jaar door op 100% zonnestroom opwarmen lukt natuurlijk niet,maar voor 150€ (aankoop HW socket en wattcontroller) doet het wat ik wil.
Er bestaan wellicht slimmere systemen maar daar was de prijs vele malen meer.
https://www.obelink.be/camparo-watt-con ... FsQAvD_BwE
https://www.homewizard.com/nl-be/shop/w ... agQAvD_BwE
- m2ts
- Master lid
- 12
Interessant zo'n wattcontroller. Had ik nog niet van gehoord: wordt blijkbaar gebruikt om op een camping de zekeringen niet te laten afslaan en toch nog bv. water te kunnen koken.
Hoe komt het dat je deze niet altijd laat zitten? Ik vermoed dat je dan maar maximum 230*6=1380 Watt kan toestaan (of iets meer als de spanning wat hoger ligt)? Terwijl je anders 1600 Watt hebt zonder wattcontroller.
Door jouw tip heb ik nog wat verder gezocht en ik vermoed dat intern zo'n wattcontroller een vermogensregelaar wordt gebruikt? Met bv. deze 'Kemo M240 Vermogensregelaar Module 230 V/AC 10 A' lijkt het me dat je via een bordje (Arduino, ESP32, ...) een PMW-signaal kan afgeven. Hiermee zou je het nog iets fijnmaziger kunnen programmeren dan een wattcontroller met een drietal standen. Het maakt het natuurlijk wel weer iets moeilijker, maar mss gemakkelijker dan de mk2pvrouter? Of zie ik dat niet helemaal juist?
Hoe komt het dat je deze niet altijd laat zitten? Ik vermoed dat je dan maar maximum 230*6=1380 Watt kan toestaan (of iets meer als de spanning wat hoger ligt)? Terwijl je anders 1600 Watt hebt zonder wattcontroller.
Door jouw tip heb ik nog wat verder gezocht en ik vermoed dat intern zo'n wattcontroller een vermogensregelaar wordt gebruikt? Met bv. deze 'Kemo M240 Vermogensregelaar Module 230 V/AC 10 A' lijkt het me dat je via een bordje (Arduino, ESP32, ...) een PMW-signaal kan afgeven. Hiermee zou je het nog iets fijnmaziger kunnen programmeren dan een wattcontroller met een drietal standen. Het maakt het natuurlijk wel weer iets moeilijker, maar mss gemakkelijker dan de mk2pvrouter? Of zie ik dat niet helemaal juist?
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower. Nulenergiewoning. Volledig elektrisch. Geen eigen wagen.
- toxictooms
- Senior lid
- 6
In de zomerperiode heb ik overschot genoeg om de boiler op te warmen. Mijn zonnepanelen wekken max 3000w op. Ik zou hem in principe kunnen laten zitten. Was vooral bedoeld als test maar die is voor mij meer dan geslaagd. De echte techneuten onder ons kunnen waarschijnlijk andere oplossingen in elkaar knutselen. Maar ik wou iets plug and play. Alle stroom zelf opgebruiken zal nooit lukken.
Maar ik zit nu op een zelfverbruik van 48% zonder grote investeringen.
Ik hoop dat de homewizard batterij ook in België goedgekeurd gast worden. Die zou voor mijn persoonlijke situatie ideaal zijn.
Maar ik zit nu op een zelfverbruik van 48% zonder grote investeringen.
Ik hoop dat de homewizard batterij ook in België goedgekeurd gast worden. Die zou voor mijn persoonlijke situatie ideaal zijn.
- Solarzon
- lid
Hier een heel interessant filmpje met uitleg:
En hier een calculator om te zien of het loont in eigen specifiek geval: https://garydoessolar.com/utilities/sol ... alculator/
Is wel beide in het Engels en pond naar euro kun je makkelijk online laten omrekenen.
En hier een calculator om te zien of het loont in eigen specifiek geval: https://garydoessolar.com/utilities/sol ... alculator/
Is wel beide in het Engels en pond naar euro kun je makkelijk online laten omrekenen.
- toxictooms
- Senior lid
- 6
Als je een volledig nieuwe installatie moet kopen zal het minder voordelig zijn.Solarzon schreef: 11 aug 2024, 12:01 Hier een heel interessant filmpje met uitleg:
Maar hier hangt er al jaren een daalderop "domme" boiler die sinds een jaar opwarmt met een HW socket en wattcontroller.
Ik heb ook gekeken voor diverse sturingen maar die waren niet goedkoop.
Ik ben tevreden dat het grootste jaarverbruik van de boiler(s) nu rechtstreeks van mijn overschot van stroom gaat.
- PieterE
- lid
- 2
Ik heb hier zo'n sturing hangen sinds afgelopen November. Heb het nu dus een winter, voorjaar en zomer hangen en ik zou het sowieso opnieuw hangen.
Sterker nog, als ik ooit een nieuwe boiler moet kopen dan koop ik een warmtepompboiler met een ingebouwde elektrische weerstand. De warmtpomp is dan enkel nuttig in de donkerste maanden en voor de rest komt de warmte van de overschot van mijn zonnepanelen.
Mocht er binnen een paar jaar een batterij komen dan kijken we dan wel weer. Maar dan nog is die sturing een handigheid. Ik ga er ook vanuit dat ik die 500,- euro van de sturing terugverdiend heb voordat er hier een batterij komt.
Sterker nog, als ik ooit een nieuwe boiler moet kopen dan koop ik een warmtepompboiler met een ingebouwde elektrische weerstand. De warmtpomp is dan enkel nuttig in de donkerste maanden en voor de rest komt de warmte van de overschot van mijn zonnepanelen.
Mocht er binnen een paar jaar een batterij komen dan kijken we dan wel weer. Maar dan nog is die sturing een handigheid. Ik ga er ook vanuit dat ik die 500,- euro van de sturing terugverdiend heb voordat er hier een batterij komt.
- Robert0607
- junior lid
Bedankt voor de reacties.
Ben zelf aan de slag gegaan en heb een regelsysteem gebouwd waarmee ik een dimmer type KEMO M240 stuur (wattcontroller).
Ter info : mijn boiler is van het domme type, dus aan/uit ifv thermostaat. De weerstanden hebben een gezamenlijk vermogen van 2,4kWatt.
Bij aansluiten van het systeem en reeds voldoende energie van de zonnepanelen om terug te leveren naar het net staat de analoge meter gewoon stil
. Overgangsverschijnselen vb het extra inschakelen van een verbruiker worden momenteel weggeregeld binnen een 20tal seconden. Het is een volledig analoog systeem en staat dus los van mijn toekomstige digitale meter. Zal later de SSR relais van Gavazzi nog eens proberen.
Zelf gebruik ik een 5-tal kWh per dag om de boiler op temperatuur te houden.
De sanitaire installatie ga ik nog aanpassen zodanig dat de uitgang van de gasgeiser de ingang van de boiler wordt. Het is de bedoeling om tijdens de wintermaanden de boiler te voeden met warm water uit de geiser en enkel nog elektriciteit te gebruiken om de boiler op temperatuur te houden.
Groeten
Robert
Ben zelf aan de slag gegaan en heb een regelsysteem gebouwd waarmee ik een dimmer type KEMO M240 stuur (wattcontroller).
Ter info : mijn boiler is van het domme type, dus aan/uit ifv thermostaat. De weerstanden hebben een gezamenlijk vermogen van 2,4kWatt.
Bij aansluiten van het systeem en reeds voldoende energie van de zonnepanelen om terug te leveren naar het net staat de analoge meter gewoon stil

Zelf gebruik ik een 5-tal kWh per dag om de boiler op temperatuur te houden.
De sanitaire installatie ga ik nog aanpassen zodanig dat de uitgang van de gasgeiser de ingang van de boiler wordt. Het is de bedoeling om tijdens de wintermaanden de boiler te voeden met warm water uit de geiser en enkel nog elektriciteit te gebruiken om de boiler op temperatuur te houden.
Groeten
Robert
- janus
- Site Admin
- 16
- Contacteer:
Bedoel je niet andersom?De sanitaire installatie ga ik nog aanpassen zodanig dat de uitgang van de gasgeiser de ingang van de boiler wordt. Het is de bedoeling om tijdens de wintermaanden de boiler te voeden met warm water uit de geiser en enkel nog elektriciteit te gebruiken om de boiler op temperatuur te houden.
.
- Robert0607
- junior lid
Neen, het voeden van de boiler van uit de gasgeiser heeft een aantal voordelen. In de wintermaanden als er niet voldoende elektriciteit wordt opgewekt met de zonnepanelen ga ik de boiler voeden met water met een temperatuur tussen de 50 a 55°C. De boiler moet dan enkel dienen als reservoir van warm water en ik zal een kleine hoeveelheid elektriciteit nodig hebben om de warmteverliezen te compenseren. Het grote voordeel schuilt er echter in dat ik veel sneller warm water heb aan de aftappunten, dus minder waterverbruik. Verder kan ik ook de temperatuur van het water waarmee ik de boiler voedt aanpassen ifv de opbrengst van de zonnepanelen. Uiteraard ga ik dat bekijken vb per maand of per seizoen.janus schreef: 02 sep 2024, 23:04Bedoel je niet andersom?De sanitaire installatie ga ik nog aanpassen zodanig dat de uitgang van de gasgeiser de ingang van de boiler wordt. Het is de bedoeling om tijdens de wintermaanden de boiler te voeden met warm water uit de geiser en enkel nog elektriciteit te gebruiken om de boiler op temperatuur te houden.
Ik schat dat ik op jaarbasis ongeveer 150m3 gas kan besparen de hoeveelheid water daar heb ik nog geen goed idee van.
- Swen
- Senior lid
- 2
Maar stel dat om één of andere reden (te weinig zonne-energie overschot) je boiler geen energie gekregen heeft en het water volledig is afgekoeld, dan gaat het best wel enige tijd duren eer je er warm water uit krijgt. Terwijl, in de andere situatie, je gasgeiser gevoed wordt met water uit je boiler dat al dan niet al op temperatuur is. Als het op temperatuur is moet je geiser niets doen, in het andere geval (boiler heeft teveel koud water), doet je gasgeiser het nodige om onmiddellijk warm water te krijgen.Robert0607 schreef: 03 sep 2024, 08:49Neen, het voeden van de boiler van uit de gasgeiser heeft een aantal voordelen. In de wintermaanden als er niet voldoende elektriciteit wordt opgewekt met de zonnepanelen ga ik de boiler voeden met water met een temperatuur tussen de 50 a 55°C. De boiler moet dan enkel dienen als reservoir van warm water en ik zal een kleine hoeveelheid elektriciteit nodig hebben om de warmteverliezen te compenseren. Het grote voordeel schuilt er echter in dat ik veel sneller warm water heb aan de aftappunten, dus minder waterverbruik. Verder kan ik ook de temperatuur van het water waarmee ik de boiler voedt aanpassen ifv de opbrengst van de zonnepanelen. Uiteraard ga ik dat bekijken vb per maand of per seizoen.janus schreef: 02 sep 2024, 23:04Bedoel je niet andersom?De sanitaire installatie ga ik nog aanpassen zodanig dat de uitgang van de gasgeiser de ingang van de boiler wordt. Het is de bedoeling om tijdens de wintermaanden de boiler te voeden met warm water uit de geiser en enkel nog elektriciteit te gebruiken om de boiler op temperatuur te houden.
Ik schat dat ik op jaarbasis ongeveer 150m3 gas kan besparen de hoeveelheid water daar heb ik nog geen goed idee van.