Zonnepanelen en batterijen met stekker.
- dyckie
- Master lid
- 7
- Installatie Land: België
Zonnepanelen en batterijen met stekker.
Binnenkort mogen er mss zonnepanelen geplaatst worden die je gewoon in het stopcontact kunt steken.
https://www.synergrid.be/nl/documentenc ... aadpleging
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... r-toestaan
https://www.synergrid.be/nl/documentenc ... aadpleging
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... r-toestaan
Met vriendelijke groeten,
BD
https://sites.google.com/view/eendraadschema
https://www.facebook.com/groups/2906728 ... ?ref=share
BD
https://sites.google.com/view/eendraadschema
https://www.facebook.com/groups/2906728 ... ?ref=share
- janus
- Site Admin
- 16
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen en batterijen met stekker.

.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- Huug1962
- 7
Is hier al meer nieuws over ?
Homewizard heeft - lijkt me - een interessante plug-in battery (thuisbatterij met stekker). 2,7 kWh, niet te zwaar en betaalbaar (€ 1395).
Homewizard heeft - lijkt me - een interessante plug-in battery (thuisbatterij met stekker). 2,7 kWh, niet te zwaar en betaalbaar (€ 1395).
- Koidream
- Master lid
- 7
(nog) Niet voor België....Huug1962 schreef: 26 jul 2024, 11:09 Is hier al meer nieuws over ?
Disclaimer: mijn antwoorden zijn louter informatief en niet altijd 100% correct. Voor specifieke vragen of situaties raad ik aan om professionele of officiële bronnen te raadplegen.
- broodro0ster
- Senior lid
- 3
Ik heb ook interesse in die HW batterij. Goedkoper als iets laten installeren door een installateur en het ziet er een goed product uit.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- Victor
- Master lid
Dan zal je toch moeten verhuizen naar Nederland of geduld uitoefenen tot het in België gehomologeerd wordt. Benieuwd of er dan plots geen technische keuring meer nodig is.
Wanneer je de beperkte opslagcapaciteit het beperkte vermogen en gelimiteerde mogelijkheden in aanmerking neemt vind ik het ook niet echt goedkoop.
Wanneer je de beperkte opslagcapaciteit het beperkte vermogen en gelimiteerde mogelijkheden in aanmerking neemt vind ik het ook niet echt goedkoop.
- broodro0ster
- Senior lid
- 3
Ik ben er ook benieuwd naar.Victor schreef: 26 jul 2024, 14:22 Dan zal je toch moeten verhuizen naar Nederland of geduld uitoefenen tot het in België gehomologeerd wordt. Benieuwd of er dan plots geen technische keuring meer nodig is.
Ik ben in Home Assistant een paar real time simulaties aan het draaien met verschillende batterijen en heb via mijn-thuisbatterij.be ook al een simualatie gedaan.
De HomeWizard batterij is de enige batterij die voor mij onder de 10 jaar terug verdientijd zit (7-8 jaar). Die krijg ik in de winter nog vol en in de zomer is dag genoeg om de nacht te overbruggen.
Je gaat inderdaad er inderdaad geen wasmachine of vaatwasser mee laten draaien, maar dat is ook hun doel niet. De bedoeling is zoveel mogelijk PV energie zelf te blijven verbruiken en de batterij enkel in te zetten om sluimerverbruik en wat TV kijken/computeren af te dekken. Wat in mijn geval prima zou werken.
Mijn jaarlijkse besparing met thuisbatterij gesimuleerd via mijn-thuisbatterij.be
3kWh: 215euro
4kWh: 248euro
5kWh: 269euro
6kWh: 284euro
8kWh: 301euro
10kWh: 311euro
15kWh: 326euro
20kWh: 334euro
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- Lirec
- Senior lid
- 2
Hou er wel rekening mee dat Homewizard:broodro0ster schreef: 26 jul 2024, 17:20 ...
De HomeWizard batterij is de enige batterij die voor mij onder de 10 jaar terug verdientijd zit (7-8 jaar). Di
...
-tot 2 jaar volledige garantie geeft (nieuw exemplaar als vervanging)
-tussen 2 en 7 jaar OF 4000cycli bij defect 329€ aanrekent (en dan vervangt met een minder oud werkend exemplaar: refurbished/hersteld dus)
<=>
Terwijl de meeste andere fabrikanten 10 jaar volledige garantie opgeven
(voor zover die ondernelmingen zo lang blijven bestaan natuurlijk - maar voor gevestigde waarden kan je daar toch vanuit gaan)
Om correct te vergelijken moet je dat ook een stukje meenemen

ps: 1 van mijn 2 blokken van 5kwh van huawei is gisteren onder garantie vervangen door een nieuw exemplaar na slechts 19 maanden dienst. De installateur gaf wel aan dat dit voor huawei quasi niet zou voorkomen in tegenstelling tot bij andere fabrikanten.
- broodro0ster
- Senior lid
- 3
Daar ben ik mij bewust van. Mijn real time simulaties lopen ook nog maar net een maand dus ik wacht nog 11 maand voor ik maar iets beslis.
Zolang het voordeel beperkt is, zet ik geen batterij.
Zolang het voordeel beperkt is, zet ik geen batterij.
- Lirec
- Senior lid
- 2
Heb je nog maar net een DM of net zonnepanelen?
Indien het 2e & je hebt al een hybride omvormer => hou ook rekening met +- 4% minder omzetverliezen op die wijze vergeleken met retrofit - wat homewizard natuurlijk is
Indien het 2e & je hebt al een hybride omvormer => hou ook rekening met +- 4% minder omzetverliezen op die wijze vergeleken met retrofit - wat homewizard natuurlijk is

- broodro0ster
- Senior lid
- 3
We wonen nu een jaar in ons huis en in augustus is de EV er 1 jaar.
Maar in home assistant kun je een batterij simulator toevoegen die rekening houdt met omzettingsverlies en laad en ontlaad vermogen. En DOD. Die gaat dan realtime de virtuele batterijen vullen en legen op basis van je P1 meter data. Dat lijkt me nog altijd accurater dan de vernoemde website.
Wij werken veel van thuis, dus al onze toestellen draaien sowieso overdag. Enkel in de winter doen we maar wat, want dan is de opbrengst toch minimaal.
Maar in home assistant kun je een batterij simulator toevoegen die rekening houdt met omzettingsverlies en laad en ontlaad vermogen. En DOD. Die gaat dan realtime de virtuele batterijen vullen en legen op basis van je P1 meter data. Dat lijkt me nog altijd accurater dan de vernoemde website.
Wij werken veel van thuis, dus al onze toestellen draaien sowieso overdag. Enkel in de winter doen we maar wat, want dan is de opbrengst toch minimaal.
- Victor
- Master lid
Ligt de oorzaak dan niet bij de O/W verdeling?broodro0ster schreef: 27 jul 2024, 00:20 Wij werken veel van thuis, dus al onze toestellen draaien sowieso overdag. Enkel in de winter doen we maar wat, want dan is de opbrengst toch minimaal.
Hier ligt 15200 Wp volledig op het zuiden en ook in de winter geen probleem om genoeg productie richting batterijen te sturen. Het is ook helemaal niet de bedoeling om iedere dag de batterijen naar 100% SoC te laden maar voldoende op te slaan naar gevraagd verbruik. Een betere dag in de winter compenseert dan een mindere dag. Toch wanneer je voldoende opslagvolume hebt.
Een O/W PV opstelling is beter wanneer je verbruiken 's morgens en 's avonds liggen en je geen opslagcapaciteit hebt want je direct verbruik vanuit PV moet dan zo hoog mogelijk zijn.
Bij opslag is de oriëntatie zuid dan weer beter voor de winter want dan kan je voordeel doen tijdens de uren dat de zon zo hoog mogelijk boven de horizon staat. Tijdens de andere siezoenen maakt het niet uit want er is dan toch productie in overvloed.
Een batterij met in verhouding tot verbruik een laag opslagvolume zal ook veel meer cycli maken dan eentje met voldoende volume. En het zijn de cycli die voor een deel de levensduur van he systeem bepalen.
En je doet juist het grootste voordeel door verbruikers met een groot vermogen of verbruik op je batterij te laten draaien. Niet door wat sluimerverbruik of TV-kijken te gaan compenseren.
- broodro0ster
- Senior lid
- 3
Een zuid opstelling presteert dubbel zo goed in de winter, maar ik kan ons huis geen 90°draaien.Victor schreef: 27 jul 2024, 10:21Ligt de oorzaak dan niet bij de O/W verdeling?broodro0ster schreef: 27 jul 2024, 00:20 Wij werken veel van thuis, dus al onze toestellen draaien sowieso overdag. Enkel in de winter doen we maar wat, want dan is de opbrengst toch minimaal.
Hier ligt 15200 Wp volledig op het zuiden en ook in de winter geen probleem om genoeg productie richting batterijen te sturen. Het is ook helemaal niet de bedoeling om iedere dag de batterijen naar 100% SoC te laden maar voldoende op te slaan naar gevraagd verbruik. Een betere dag in de winter compenseert dan een mindere dag. Toch wanneer je voldoende opslagvolume hebt.
Een O/W PV opstelling is beter wanneer je verbruiken 's morgens en 's avonds liggen en je geen opslagcapaciteit hebt want je direct verbruik vanuit PV moet dan zo hoog mogelijk zijn.
Bij opslag is de oriëntatie zuid dan weer beter voor de winter want dan kan je voordeel doen tijdens de uren dat de zon zo hoog mogelijk boven de horizon staat. Tijdens de andere siezoenen maakt het niet uit want er is dan toch productie in overvloed.
Een batterij met in verhouding tot verbruik een laag opslagvolume zal ook veel meer cycli maken dan eentje met voldoende volume. En het zijn de cycli die voor een deel de levensduur van he systeem bepalen.
En je doet juist het grootste voordeel door verbruikers met een groot vermogen of verbruik op je batterij te laten draaien. Niet door wat sluimerverbruik of TV-kijken te gaan compenseren.
En dan is er een noord en zuid kant, waardoor er maar 7000Wp zou overschieten.
Zoals ik zei gebruiken wij onze PV optimaal. Al onze grote verbruikers draaien overdag. Ik ben niet akkoord dat je de grote verbruikers best vanaf de batterij kunt laten draiaen. Die laat je best draaien vanaf de PV. Batterijstroom heeft namelijk ook een prijs en hoe minder je die batterij nodig hebt, goe goedkoper de stroom (als die van de PV komt)
In december hebben we 30kWh geinjecteerd en in januari 90kWh. Die 120kWh over die 2 maand gaan m'n use case niet maken. En een 2.7kWh HomeWizard batterij zou ik dan gemiddeld 1x per dag vol krijgen. Een 10kWh krijg ik nooit vol in de winter. En in de zomer hebben we 2.7 tot 3.2kWh per nacht afname. Net wat zo'n HW batterij ongeveer dekt.
De grote winst zit wellicht in het tussen seizoen. Dat zal m'n simulatie wel uitwijzen als het zover is.
Ik ben me ook van bewust dat een batterij sneller slijt als ze sneller haar cycli haalt. Maar een batterij slijt ook door ouderdom. Ik heb liever dat ik ze na 7 jaar terug verdient heb en dat ze na 10 jaar kapot is, dan dat ik er ene heb die 20 jaar terug verdientijd heeft en 18 jaar meegaat.
Het fiscale plaatje moet zo optimaal mogelijk zijn als ik er eentje zet.
- Koidream
- Master lid
- 7
Vergeet geen rekening te houden met het feit dat de HW maximum kan ontladen aan 800W.broodro0ster schreef: 27 jul 2024, 16:04 En een 2.7kWh HomeWizard batterij zou ik dan gemiddeld 1x per dag vol krijgen. Een 10kWh krijg ik nooit vol in de winter. En in de zomer hebben we 2.7 tot 3.2kWh per nacht afname. Net wat zo'n HW batterij ongeveer dekt.
Disclaimer: mijn antwoorden zijn louter informatief en niet altijd 100% correct. Voor specifieke vragen of situaties raad ik aan om professionele of officiële bronnen te raadplegen.
- broodro0ster
- Senior lid
- 3
Daar ben ik me bewust van. En in mijn simulaties blijkt dat niet direct een probleem. Zoals ik zei draaien we alle toestellen overdag. Er zijn wel momenten dat we daar eventjes kort overheen gaan, maar de grote winst of verlies zit daar niet.Koidream schreef: 27 jul 2024, 17:25Vergeet geen rekening te houden met het feit dat de HW maximum kan ontladen aan 800W.broodro0ster schreef: 27 jul 2024, 16:04 En een 2.7kWh HomeWizard batterij zou ik dan gemiddeld 1x per dag vol krijgen. Een 10kWh krijg ik nooit vol in de winter. En in de zomer hebben we 2.7 tot 3.2kWh per nacht afname. Net wat zo'n HW batterij ongeveer dekt.
Zo heb ik mijn simulaties de 2x een HW (totaal 5.4kWh) batterij zitten die 1600W kan laden/ontladen en een 5kWh met 2500W laden/ontladen (zoals de Huawei specs).
De Huawei batterij heeft me deze maand 2kWh extra bespaard omdat ze zwaar kan laden/ontladen. Een voordeel van zo'n 40cent/maand, dat gaat het hem niet maken.
De 800W van een enkele batterij kan ik moeilijk vergelijken met iets anders, want zo'n kleine formaten zijn er niet. Ik zie alleen in de simulaties dat zo'n 2.7kWh blok de nacht kan overbruggen als we 's nachts geen koeling hebben draaien. Maar voor die 3 nachten dat we het deze maand al gebruikt hebben, moet je ook niet extra investeren. En zelf met de koeling aan 's nachts, komen we niet boven de 800W afname. Maar tegen 3h is ze wel plat.