Zonnepanelen NO 35°

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
kennyd
lid
7
Installatie Land: België

Zonnepanelen NO 35°

Bericht door kennyd »

Gezien ik binnenkort een Sunnyboy 3.0 (2019) "teveel" zal hebben > aanpassing installatie (batterij, hybride omvormer 5kw (en 3 fase deze winter)) overweeg ik om op ons dakdeel (45° helling) dat NO georiënteerd is ook zonnepanelen te plaatsen. Deze panelen zouden natuurlijk een lager algemeen rendement hebben maar zorgen voor een "betere" vulling van de batterij en kunnen voor een betere afvlakking zorgen (minder gebruik CV ketel en meer op de airco's werken in het tussenseizoen, de airco's hanger er toch...).
Is hier een regel van hoeveel €/wp investeren als acceptabel/rendabel kan aanzien worden?

Mijn excuses als deze vraag al x aantal keer gesteld zou zijn, alvast bedankt voor de input!
14X AXIblackpremium 300WP SMA Sunnyboy 3.0
Daikin EKHHE260CV37
Daikin 4MXM68N9 + 3x Stylish 1,5 + 1x Stylish 4,2
DaRkMaN_FX
Master lid
12
Contacteer:

Re: Zonnepanelen NO 35°

Bericht door DaRkMaN_FX »

Je kan zelf even de rekensom maken hé.
Wat kosten de panelen + plaatsing.

Hou er rekening mee dat deze maar +/- 50% opbrengen van hun maximale rendement en in de donkere maanden nog minder.
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... 2=0&max2=0

Uw helling is eigenlijk teveel voor op NO om er iets rendement uit te halen imho.
Ideaal is dan een plat dak met 10-15 graden helling.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
kennyd
lid
7

Bericht door kennyd »

Beste,
alles is afhankelijk van de wp prijs denk ik? Ik weet dat ik een rare vraag stel maar soms zie ik woningen met een dak die langs één kant afloopt met zelfs panelen op de Noordkant.
Bv als u een voorstel zou hebben met een wp prijs van 0,45€/wp zou u dan interesse hebben om 5kw op een 3kw omvormer (die je over hebt) te plaatsen?
Als er nu 2 mensen zeggen dat het stom is dan is het duidelijk ;)
Alvast bedankt voor uw input.
14X AXIblackpremium 300WP SMA Sunnyboy 3.0
Daikin EKHHE260CV37
Daikin 4MXM68N9 + 3x Stylish 1,5 + 1x Stylish 4,2
janus
Site Admin
Site Admin
16
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Zie de link hierboven naar PvCalc, kijk hoeveel kWh de installatie per jaar opbrengt en kijk naar de kosten.
Dan kun je zelf beslissen of het voor jouw voldoende oplevert.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
PeterP
Master lid
4
Contacteer:

Bericht door PeterP »

Als je volledige zuidkant reeds vol ligt is het zeker te overwegen aan die lage prijs. Probleem is dat de winteropbrengst in verhouding tot een zuidkant nog een pak lager is. Dus met een NO kant is de verhouding tussen winter en zomeropbrengst nog groter dan bijvoorbeeld een ZW kant.
Bij de meeste mensen is het winterverbruik een pak hoger dan het zomerverbruik (er zijn uitzonderingen natuurlijk). Het grootste deel zou dan naar injectie op het net gaan. De injectievergoeding is op dit moment niet echt super, maar misschien wel nog kostendekkend.
Ik redeneer zo dat zolang de totale kost van mijn installatie gedeeld door mijn totale eigen verbruik over 20 jaar lager is dan mijn afnameprijs zonder panelen, ik voordeel doe. Dus ook de investeringskost van uw installatie per kWp is zeer belangrijk. Daar gaan sommigen naar mijn mening soms te ligt over.
Zonnepanelen 10500Wp - Batterij 15kWh - Victron ESS
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
Jan van de Velde
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Jan van de Velde »

mijn zuidoostdak is volgelegd in 2013, wil toch uitbreiden (EV-tje gekocht) .
Automatisch voorstel van installateurs is dan vervangen door moderner spul. :h:

Dan kijk ik op tweedehandssites en dan zie ik complete installaties van 10 jaar oud, en soms zelfs 3-4-5 jaar oud voor een paar honderd euro in de aanbieding. Hoe rekenen mensen dat rond?
Waarom is iedereen zó gefixeerd op de vermeende noodzaak van een ideaal dak? Of ben ik gewoon gek?

Maar ik heb op mijn zuidoostdak 2700 Wp liggen van heel goeie Duitse panelen, de installatie werkt nog prima. Ik vergelijk al 11 jaar mijn maandproductie met de maandproductie voor 2700 Wp voor Oost-Vlaanderen volgens Elia https://www.elia.be/nl/grid-data/produc ... eproductie en het verschil tussen die twee cijfers verandert niet, kortom, mijn Centrosolar panelen verouderen niet of nauwelijks. Waarom zou ik die eraf gooien? Die modernere panelen doen het ook maar 25-30% beter per m². In mijn geval puzzelt het met die grote lappen ook nog eens minder goed rond een dakraam en dan is dat al helemaal niet veel productiever meer.

Ik ga dus uitbreiden op noordwest (324o) met ongeveer 2500 Wp. Volgens drie installateurs die ik sprak ivm de offerte ben ik de eerste en word ik nog net niet expliciet voor gek verklaard. en inderdaad, waar ik ook rondfiets, verder noordelijk dan west zie ik nergens een paneeltje liggen. Ja, op zonnige winterdagen is dat volgens PVcalc niet alles, maar, op bewolkte dagen, als dat extra vermogen het welkomst is, maakt het door de diffuse belichting toch geen bal uit? En behalve in de drie wintermaanden verlengt het mijn productiedag aanzienlijk. Hier is een plaatje voor een zonnige dag half april:
april.png
Trouwens, los van de kosten en opbrengsten, prima werkende installaties afbreken heeft toch niks meer te maken met duurzaam? Ik lees ook al over commerciële zonnefarms waar alle panelen vervangen worden. Moest dat niet verboden worden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
16
Contacteer:

Bericht door janus »

Om een paar reden te geven:
Installateurs zullen niet snel tweedehands materiaal plaatsen.
Niet veel mensen willen/kunnen het zelf plaatsen.
In BE moet elke installatie gekeurd worden en veel oudere omvormers staan niet meer op de lijst van toegestane omvormers.
In andere landen kan dat uiteraard anders zijn.
Trouwens, los van de kosten en opbrengsten, prima werkende installaties afbreken heeft toch niks meer te maken met duurzaam? Ik lees ook al over commerciële zonnefarms waar alle panelen vervangen worden. Moest dat niet verboden worden?
Bij de meeste particulieren en zeker bij de zonnefarms draait het allemaal om geld, duurzaamheid speelt (geen) of toch veel minder een rol.

Al gaan we hier nu wel wat ^¨
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Jan van de Velde
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Jan van de Velde »

Het gaat mij nog steeds over plaatsing op NO en de twijfels daarbij.
Mensen die hun prima installatie eraf halen om te vervangen door een modernere ipv dat oudere ding lekker door laten draaien en wat extra's op een ongunstiger dak leggen zoals TS wil doen. Niet om het kopen en leggen van tweedehandsinstallaties (al zou ik dat doen als ik zelf het dak op durfde).
janus
Site Admin
Site Admin
16
Contacteer:

Bericht door janus »

Je kan in BE niet zomaar onbeperkt omvormer vermogen bijplaatsen.
De regels zeggen 5kW per fase of 10kW bij 3 fase.
Vaak is het dat het beste om de oude omvormer te vervangen door een nieuwe omvormer.
Op die nieuwe omvormer werken dan de oude panelen weer niet goed.

Maar ben met je eens erg duurzaam is dat allemaal niet.
.

DaRkMaN_FX
Master lid
12
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Ik ga zelf ook een uitbreiding bij iemand doen.
4 paneeltjes van 450wp op NW voor de late avondzon nog te kunnen nemen.

Die extra paneeltjes brengen uw zelfconsumptie graad omhoog en ontlasten de batterij voor de iets latere avonduren (18-19h) vanaf maart tot oktober.

Verder volg ik uw logica wel.
Zodra hier de GSC's afgelopen zijn, verhuizen de huidige panelen ook naar het noord gericht dakvlak en komen er nieuwe panelen op de zuidkant.
Hopelijk beseffen ze tegen dan dat de 10kVa regel dwaas is, zoniet zal het alles in SolarEdge worden.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”