sma logger voor esp32 Onderwerp is opgelost

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
16
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: sma logger voor esp32

Bericht door janus »

:tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
wimpie007
junior lid
1
Installatie Land: België

Bericht door wimpie007 »

Mooi! zal ik s testen in de komende weken...
Bedankt!
Commando828
1

Bericht door Commando828 »

Ik kom uit Groot-Brittannië, dus ik gebruik Deepl voor de vertaling, bij voorbaat excuses voor eventuele vertaalfouten.

Ik probeerde deze versie van de logger te installeren (maar ik krijg dezelfde foutmelding in andere versies, inclusief de vorige forks)

https://github.com/keerekeerweere/ESP32 ... erter-MQTT

Deze fout is hetzelfde in VSCode Platformio en Gitpod in Chrome

Compileren van .piobuildespwroom32\lib175WiFiWiFiScan.cpp.o
In bestand opgenomen vanuit src/ESP32_SMA_Inverter_App.cpp:26:

src/ESP32_SMA_Inverter_App.h:9:10: fatale fout: TBPubSubClient.h: No such file or directory

Als ik kijk in ESp32_SMA_Inverter_App.h is er een verwijzing naar
TBPubsubclient.h .

Rondkijkend in de uitvoer tijdens het compileren vond ik dat zowel VSCode als Gitpod het volgende aan het downloaden waren

TBPubSubClient @ 2.9.3+sha.5b3177f

Als je naar de 2.9.3 change notes kijkt, verwijst het naar naamsveranderingen zodat zowel PubSubClient.h als TBPubSubClient.h gezien worden.

Het lijkt er sterk op dat dit fout is, want door ESP32_SMA_Inverter_App.h te wijzigen van TBPubSunClient.h in PubSubClient.h is het build probleem opgelost.

I am from UK so using Deepl for translation, apologies in advance for any mistranslation.

I was trying to install this version of the logger (but I get the same error in other versions including the previous forks)

https://github.com/keerekeerweere/ESP32 ... erter-MQTT

This error is the same in VSCode Platformio and Gitpod in Chrome

Compiling .pio\build\espwroom32\lib175\WiFi\WiFiScan.cpp.o
In file included from src/ESP32_SMA_Inverter_App.cpp:26:

src/ESP32_SMA_Inverter_App.h:9:10: fatal error: TBPubSubClient.h: No such file or directory

When I look in ESp32_SMA_Inverter_App.h there is a reference to
TBPubsubclient.h .

Looking around in the output during compiling I found both VSCode and Gitpod were downloading

TBPubSubClient @ 2.9.3+sha.5b3177f

When you look at the 2.9.3 change notes it refers to name changes so that both PubSubClient.h and TBPubSubClient.h are seen.

Looks very much like this is wrong as by editing ESP32_SMA_Inverter_App.h to change TBPubSunClient.h to PubSubClient.h fixes the build issue.
wannest
junior lid
1

Bericht door wannest »

Hallo,

ik probeer het werkend te krijgen en probeerde verschillende versies van de code die in dit item vermeld worden.
Ik werk liefst in de arduino IDE, en probeer het aldus ook. Met platformio heb ik totaal geen ervaring.

Enfin: ik laat de code compileren zoals ze is en krijg deze error: 'class BluetoothSerial' has no member named 'setPin'.

Als ik kijk in de bluetoothserial library zie ik:

#ifdef CONFIG_BT_SSP_ENABLED
void enableSSP();
void enableSSP(bool inputCapability, bool outputCapability);
void disableSSP();
#else
bool setPin(const char *pin, uint8_t pin_code_len);
#endif

Het lijkt hier mis te gaan.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes
Wannes
keerekeerweere
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
11

Bericht door keerekeerweere »

Hallo Wannes, Commando828,

Ik probeer deze github repo te onderhouden. Ondertussen is het al weer eventjes geleden dat ik nog updates heb doorgevoerd.
Eerlijk gezegd ben ik van de Arduino IDE afgestapt en naar platformio gegaan omwille van de manier waarop ArduinoIDE met libraries omgaat.
BluetoothSerial zit in principe in de platformio zijn esp32 ondersteuning. Het kan zeker dat Arduino IDE een oudere of recentere versie gebruikt,alhoewel die eigelijk rond 2.0.0 ofzo moet zitten.

Als je het ziet zitten zou ik toch die platformio eens proberen onder vscode (werkt een stuk aangenamer dan de Arduino IDE), gewoon platformio als plugin en de git repo clonen, de platformio.ini wordt dan vanzelf opgepikt en de nodige libraries gedownload in je IDE.
je neemt dan Config_example.h en copieert die config_values.h en past de nodige zaken aan. Een collega ontwikkelaar gebruikt één of andere Android App om de esp32 zijn configuratie over te zetten, maar ik zit op iOS, dus geen ervaring mee.

Ik zie nu net dat een default config_values.h wat problemen had met de voorgedefinieerde waarden.
Daarom heb ik deze #define USE_DEFINE_CONFIG toegevoegd. door deze te activeren zouden er geen compile time fouten mogen zijn.
dus deze lijn uit commentaar halen:

//#define USE_DEFINE_CONFIG
en veranderen naar:
#define USE_DEFINE_CONFIG

Met een fresh git repo clone zijn er geen compilatiefouten meer.

Cheers,

Ter info de platformio.ini gebruikt deze libraries:

[env:espwroom32]
platform = [email protected]
board = lolin_d32
framework = arduino
build_flags = -D PIO_FRAMEWORK_ARDUINO_LWIP2_LOW_MEMORY -DLOGGING_REDEFINE_LOG_X
board_build.partitions = min_spiffs.csv
monitor_filters = colorize, esp32_exception_decoder
monitor_port = /dev/cu.wchusbserial*
upload_port = /dev/cu.wchusbserial*
monitor_speed = 115200
upload_speed = 921600
lib_deps =
bblanchon/ArduinoJson@^6.21.3
https://github.com/MathewHDYT/pubsubclient
https://github.com/esp32m/logging.git
14 Atersa 230 SB3000TL-20
10 ETSolar 225 SB3000TL-20