Auto gebruiken als thuisbatterij

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Victor
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Victor »

Ik ga geen algemene uitspraken doen, ik zal het even nuanceren: het is correct voor mijn configuratie van PV, thuisaccu, BEV en digitale meter in Vlaanderen Ik ben op de hoogte van de eigen cijfers en afrekening.
Over de configuraties van anderen met of zonder analoge meter ga ik geen uitspraken doen want daarvoor ontbreekt mij het cijfermateriaal.

Ik vind ook dat wie een BEV thuis laadt meer heeft aan een digitale meter dan aan een analoge meter.
Alleen wat betreft loadbalancing en integratie met PV is het eenvoudiger dan bij een domme analoge meter.

Vandaag heeft mijn PB installatie 92,1 kWh geproduceerd.
Ruim voldoende om in het verbruik van de woning te voorzien en de accu van de EV op te laden.
Ik betaal daarop geen prosumententarief noch geen onbalanstarief en de injectievergoeding is hoger dan de forfaitaire kost van het capaciteitstarief.
Indien ik een analoge meter zou inzetten bij dezelfde configuratie zou ik bovenop het verbruik van de eigen productie een forfaitair prosumententarief betalen om U tegen te zeggen, eventueel en afhankelijk van de energieleverancier een onbalansvergoeding betalen van dezelfde orde en niets krijgen voor de overproductie die ik niet zelf kan verbruiken noch opslaan en bovendien gratis zou injecteren in het net.
Plaats reactie

Terug naar “Wetenschap-Toekomst-Onderzoek”