PVcalc - berekening van je dag-, maand-, en jaaropbrengst

Post hier over interessante websteks
Plaats reactie
fromwastetowind
1
Installatie Land: België

Re: PVcalc - berekening van je dag-, maand-, en jaaropbrengst

Bericht door fromwastetowind »

Ik heb ondertussen het omgekeerde voor: de panelen (6 * Stern Solar 405W shingled) brengen nu méér op dan mogelijk volgens PV calc: 2000W vs. 2500W gemeten op 19 april. Hoe kan dit?

Afbeelding
Afbeelding
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
12
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door thomasb »

Dit kan altijd gebeuren, want PVcalc rekent enkel met gemiddelden.
Dit kan gemakkelijk 20% afwijken als het volgende bijeenkomt:
- op een koude dag (panelen presteren beter als ze koud zijn),
- met veel wind (panelen worden meer gekoelt) ,
- met zuivere lucht na een regenbui is alle stof uit de lucht gewassen, en ook alle stof van de panelen,
- met afwisselend wolken en zon (panelen zijn koud onder de wolk en als dan plots de zon komt duurt het even voor ze warm worden + de vertrekkende wolk geeft extra reflective zoninstraling)
...
Ik zou me daar geen zorgen over maken ;-)

Groetjes, Thomas
Maarten_NL
Installatie Land: Nederland

Bericht door Maarten_NL »

Hoi Thomas,

Ten eerste super bedankt voor je PVcalc applicatie! Ik heb die in het verleden al vaak (voor sets hier en bij vrienden/familie) gebruikt om zo even een ballpark figure te krijgen van wat gaat een installatie doen en wat heeft de invloed van een kleinere omvormer, of oost/west/hellingshoek etc.

Nu we in Nederland in 2027 van het salderen af gaan worden uurprijzen steeds belangrijker dus zou ik eigenlijk meer detail informatie uit jouw pvcalc willen hebben om een voorspelling te kunnen maken wat het nu scheelt als je die panelen op zuid, of juist oost-west neer gaat leggen.

Zou het mogelijk zijn om er een knopje bij te maken waarbij je opbrengstgegevens per uur zou kunnen downloaden (csv/xls bijv).

Groeten uit het zonnige Noord-Brabant!
Laatst gewijzigd door Maarten_NL op 27 jan 2025, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Interessante websteks”