Beste forumleden,
We zijn bezig met de renovatie van ons huis en voor de verwarming denken we aan een combinatie van zonneboiler, houtkachel en een gascondensatieketel als back-up zowel voor SWW als verwarmingsondersteuning de afgifte is op lage temperatuur (vloerverwarming op gelijksvloer en ventilo's op verdiep).
Situatie:
Na de renovatie zal het warmteverlies van het huis ongeveer 5000 KW/U zijn en de ventilatieverliezen ongeveer 7500 KW/U dit staat in het EPB verslag,
de ventilatieverliezen zullen lager uitvallen omdat we een systeem D geplaatst hebben ipv een systeem C in het EPB verslag.
Het gaat over een kangoeroewoning dus voor 2 gezinnen, de benedenverdieping is 120 m² groot en de bovenverdieping 100 m² op elk verdiep is een een badkamer met ligbad en douche.
We kunnen het plat dak van het bijgebouw/stal gebruiken voor het plaatsen van zonnecollectoren en pv-panelen, de oppervlakte is 200 m²(10 x 20) en vrij op het zuiden;
Er is een groot boilervat 1500 L met 2 spiralen aanwezig, de afstand tussen dak en boiler is 20 meter 6 meter hoogteverschil inbegrepen, de oude houtvergasser is aan vervanging toe en we hebben een voorkeur voor een watervoerende houtkachel (vergasser) in de woonkamer.
We beschikken zelf over bomen ( er zijn er deze winter terug 2 omgewaaid ) vorig jaar heb ik nog 20 bomen bij geplant en we hebben voldoende plaats om een houtvoorraad aan te leggen bij ons landelijk gelegen huis.
Verder gebruiken we ook warm water voor het wassen van de paarden dit vooral in de zomer
Mijn vragen aan jullie:
Wat is voor ons de beste configuratie om ons van SWW en verwarming te voorzien?
Hoeveel en welke collectoren moeten we voorzien (vlak of buis ...)
Is er ook een combinatie mogelijk met pv-panelen en een warmtepomp
Met vriendelijke groet
Advies nieuwe installatie
- nonkel juu
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Advies nieuwe installatie
Denk dat we hoogstens wat algemene adviezen kunnen geven voor jouw wat complexe situatie.
Zonneboilers zijn meestal niet rendabel, of je moet veel subsidie krijgen en/of heel veel warm water gebruiken.
Meer pv panelen en dan een warmtepomp boiler is vaak beter.
Misschien kun je ook je kachel op het boilervat aansluiten?
Zonneboilers zijn meestal niet rendabel, of je moet veel subsidie krijgen en/of heel veel warm water gebruiken.
Meer pv panelen en dan een warmtepomp boiler is vaak beter.
Misschien kun je ook je kachel op het boilervat aansluiten?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg