Flexio box

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
RikBast
lid
Installatie Land: België

Re: Flexio box

Bericht door RikBast »

sir_olf schreef: 02 apr 2024, 16:20 Een veilige aanname is reken met 14 cent netkosten en 20% omzetverliezen. Dus het prijsverschil zal vaak toch meer dan 20 cent moeten zijn. Wat FlexiO bij mij eerder doet is opladen als het goedkoper is en eventuele overschot van zonne-energie op het net zetten als het duurder is. Opladen om erna te injecteren heb ik nog niet zien gebeuren.
Dat zal in de winter wel kunnen voorkomen misschien een dergelijk prijsverschil, ik heb het nog niet gezien, hooguit 13/14 cent. Ben ook pas bezig vanaf dec 2023 met mijn script.
Schakelt FlexiO box ook je omvormer uit bij negatieve injectie tarieven als ie teruglevert naar het net?

Ik kreeg e-mail van Engie of ik wilde meedoen met een onderzoek naar slim inzetten van batterijen:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Batterijoptimalisatie
Bedankt voor je interesse voor deelname aan het onderzoek naar het efficiënter gebruik van thuisbatterijen, om zo ook je eigen thuisbatterij te kunnen optimaliseren en bij te dragen tot de verbetering van onze dienstverlening.

We willen je echter nog enkele bijkomende vragen stellen om een beter zicht te krijgen in je smart systeem.

Ik geef ENGIE toestemming om met mij contact op te nemen in het kader van deze oproep voor het deelnemen aan de “Batterij Optimalisatie Veldtest”.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Iemand van julie deze ook ontvangen?
RikBast
lid

Bericht door RikBast »

PeterP schreef: 02 apr 2024, 23:39 Wat ik merk is dat die algoritmes wel goed in elkaar steken maar dat ze maar zo goed kunnen werken als de voorspellingen die ze krijgen, zijnde zonneproductie en verbruik voor de komende periode. Op bewolkte, wisselvallige dagen kunnen ze er bijvoorbeeld serieus naast zitten. Ook voor het verbruik zitten ze er soms serieus naast. Houden ze rekening met het verbruik van een auto die bijvoorbeeld enkel op zonnestroom laad of houden ze rekening met het verbruik van een warmtepomp, die meer verbruikt als het kouder word ? Kun je bij Flexio hun prognoses zien waarop zij zich baseren ?
Inderdaad hangt de effectiviteit af van de weersvoorspelling en PV API's, er zijn altijd wel momenten waarop het niet correct zal zijn, 100% zekerheid zal er nooit zijn. De voorspelling van verbruik is interessant om te weten hoe dat wordt gedaan.
Ik heb geen FlexiO box, maar kan me voorstellen dat je slechts gebruiker bent en er ook een admin account zal zijn, mss eens vragen of je ook admin of installer account mag hebben?
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

RikBast schreef: 03 apr 2024, 09:45
Schakelt FlexiO box ook je omvormer uit bij negatieve injectie tarieven als ie teruglevert naar het net?
Ik hoop dat Flexio je omvormer niet uitschakelt maar terugregelt naar zero export bij negatieve prijzen.
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

soundsystem schreef: 03 apr 2024, 12:21
Ik hoop dat Flexio je omvormer niet uitschakelt maar terugregelt naar zero export bij negatieve prijzen.
Ik had begrepen dat dit niet goed is voor de omvormer. Lage of licht negatieve prijzen komen vooral door veel wind. Die nieuwere molens worden gewoon uitgezet op zo'n moment. De oudere zijn blijkbaar nog rendabel tot -20 cent door de subsidies.
Zwaar negatieve prijzen gaan we in de toekomst dus minder en minder zien. Als er al eens wat injectie te betalen is is dit de laatste tijd aan minder dan 1cent/kWh. Daarvoor beschadig ik mijn omvormer liever niet.
soundsystem
Donateur
Donateur

Ik bedoel niet dat uw omvormer teveel uitschakelt, maar omvormer uitschakelen wil ook zeggen dat uw huisverbruik niet meer kan gedekt worden door uw zonnepanelen.
RikBast
lid

Bericht door RikBast »

soundsystem schreef: 03 apr 2024, 14:27 Ik bedoel niet dat uw omvormer teveel uitschakelt, maar omvormer uitschakelen wil ook zeggen dat uw huisverbruik niet meer kan gedekt worden door uw zonnepanelen.
Ja, dat is wel een nadeel. De Huawei omvormers kun je op afstand uitschakelen middels een API commando, daarmee ga je inderdaad stroom uit het net halen, echter de prijzen zijn 0 of negatief, dus de kost is vrij laag inclusief de netkosten.
RikBast
lid

Bericht door RikBast »

sir_olf schreef: 03 apr 2024, 13:11
soundsystem schreef: 03 apr 2024, 12:21
Ik had begrepen dat dit niet goed is voor de omvormer. Lage of licht negatieve prijzen komen vooral door veel wind. Die nieuwere molens worden gewoon uitgezet op zo'n moment. De oudere zijn blijkbaar nog rendabel tot -20 cent door de subsidies.
Zwaar negatieve prijzen gaan we in de toekomst dus minder en minder zien. Als er al eens wat injectie te betalen is is dit de laatste tijd aan minder dan 1cent/kWh. Daarvoor beschadig ik mijn omvormer liever niet.
Ik weet niet of het slecht is voor de omvormer, Huawei zegt er niets over in hun documentatie, maar wat je aangeeft is logisch, maar helpt dan weer niet bij netbalancing.
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

De molens doen op die manier aan een veel grotere schaal mee aan balanceren dan wij kleine garnaaltjes ooit kunnen doen 😅
Fanatix
Senior lid

Bericht door Fanatix »

RikBast schreef: 02 apr 2024, 12:56?

Ik ga nog wel verder met mijn script uit te bouwen. Je hebt wel een goede weersvoorspeller API nodig alsook een goede PV-opbrengst voorspeller API.
Die heb ik nog niet echt gevonden, tips uiteraard welkom .
Je kan eens kijken naar emhass addon voor home assistant + solcast voor de zonvoorspellingen,

Evcc is ook bezig met een soortgelijke interface, en is simpeler en grafischer
Muug

Bericht door Muug »

Vandaag staat dit in De Standaard: "Wie een dynamisch contract én zonnepanelen heeft, moet opletten. Want als de injectie van de zonnestroom die je niet in huis verbruikt afgerekend wordt op basis van dynamische tarieven, moet je daarvoor betalen. Jocqué: “Best de omvormer zo instellen dat er bij negatieve prijzen alleen zonnestroom verbruikt wordt die je zelf verbruikt.”"
Die laatste zin snap ik niet. Je kan toch niks zelf instellen aan een omvormer?? Kan iemand dit toelichten aub?
Want binnen dit en drie dagen ga ik waarschijnlijk een offerte voor een thuisbatterij met Flexio, door Belivert, aanvaarden. En daar hoort een dynamisch contact bij.
Wetende dat er de komende jaren meer en meer hittegolven en overproductie en negatieve prijzen gaan zijn, lijkt het mij dus wel belangrijk om te weten in welke mate, en hoe, je injectie kan vermijden.
soundsystem
Donateur
Donateur

Muug schreef: 06 apr 2024, 17:17 Vandaag staat dit in De Standaard: "Wie een dynamisch contract én zonnepanelen heeft, moet opletten. Want als de injectie van de zonnestroom die je niet in huis verbruikt afgerekend wordt op basis van dynamische tarieven, moet je daarvoor betalen. Jocqué: “Best de omvormer zo instellen dat er bij negatieve prijzen alleen zonnestroom verbruikt wordt die je zelf verbruikt.”"
Die laatste zin snap ik niet. Je kan toch niks zelf instellen aan een omvormer?? Kan iemand dit toelichten aub?
Waarschijnlijk bedoelt men: “Best de omvormer zo instellen dat er bij negatieve prijzen alleen zonnestroom opgewekt wordt die je zelf verbruikt.”
Journalisten en correcte termen gebruiken is tegenwoordig nogal moeilijk blijkbaar.

Met andere woorden, uw omvormer wordt niet volledig uitgeschakeld, maar wordt ingesteld op "zero export".
Dit zal dan gebeuren door Flexio, op voorwaarde dat jouw omvormer deze mogelijkheid heeft.

Grootste winst die je haalt is als je een EV hebt die je kan laden opladen in de goedkope uren.
Ik dacht zelfs dat "Frank energie" nu een app heeft, die je EV kan laten starten met laden in de goedkope uren.
Maw hetzelfde als Flexio doet, maar dan gratis en zonder extra abonnement.
Koidream
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

soundsystem schreef: 06 apr 2024, 18:23 Maw hetzelfde als Flexio doet, maar dan gratis en zonder extra abonnement.
Maar dan moet je EV wel thuis staan en niet op je werk...
sir_olf
Senior lid

Bericht door sir_olf »

soundsystem schreef: 06 apr 2024, 18:23 Maw hetzelfde als Flexio doet, maar dan gratis en zonder extra abonnement.
FlexiO doet wel iets meer dan dat. Ik doe nu mee aan de onbalans test waar ze mee bezig zijn (samen met Engie). Daarbij kan het dus zelfs zijn dat je net gaat injecteren op die momenten met negatieve prijzen.
Resultaten kan ik nog niet geven want het is nog maar net in gang.

PS: dit is niet het balanceren maar nog een heel andere markt.
Bierautomaat
junior lid

Bericht door Bierautomaat »

sir_olf schreef: 06 apr 2024, 19:59
FlexiO doet wel iets meer dan dat. Ik doe nu mee aan de onbalans test waar ze mee bezig zijn (samen met Engie). Daarbij kan het dus zelfs zijn dat je net gaat injecteren op die momenten met negatieve prijzen.
Resultaten kan ik nog niet geven want het is nog maar net in gang.

PS: dit is niet het balanceren maar nog een heel andere markt.
Ter info, grid balancing is nu eindelijk werkende bij flexio. Voor maart, met 10kwh batterij 22x400wp panelen:

373kwh afname 88,83€
228kwh injectie 11,18€
Grid balancing 11,02€

Onbalans is nog iets anders dan?
Davy L
junior lid

Bericht door Davy L »

Er gebeuren toch veel 'eigenaardige handelingen'.

Opladen wanneer het niet nodig is en er een overdaad aan energie zal zijn.
Energie van mijn zonnepanelen in het net steken bij de laagste negatieve energieprijzen wanneer de batterij nog niet vol is.
Hoger dan de max piek van 2500w gaan terwijl er nog genoeg energie in de batterij zit,..

Heeft er iemand ander slimme mogelijkheden om de batterij te sturen buiten Flexio?
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”