Het zou gaan om 8x Jinko Solar Tiger Neo N-type JKM420N-54HL4R-B panelen, waarbij men ons een Huawei SUN2000-3KTL-L1 aanraadt.
Heb mezelf wat proberen te verdiepen in specs m.b.t. over-/onderdimensioneren, maar niet al te eenvoudig als een rookie in de materie.
We zitten dus met een installatie van 3.360 Wp (ZW oriëntatie +/- 210°, helling van +/- 40°), maar als ik het goed begrijp een omvormer met max. vermogen van 4.500 Wp, wat veel te zwaar lijkt?
Ik las dat het overdimensioneren van een omvormer interessanter kan zijn in ons Belgisch landschap en dat je daarmee je installatie wat aftopt indien je een omvormer met +/- 10-20% lager max. vermogen kiest t.o.v. zonnepanelen, maar dat je anderzijds er toch voordeel uit haalt door meer continuïteit. Klopt dit?
Er is slechts 1 lichter model van Huawei, type SUN2000-2KTL-L1, met max. vermogen van 3000 Wp. Quasi ontlaadvermogen ligt dit wel plots heel eind lager (2.200 W vs 3.300 W voor SUN2000-3KTL-L1). Dus vraag me af wat hier de meest logische keuze lijkt, zwaardere omvormer met meer afgifte capaciteit of lichter model met minder afgifte capaciteit maar meer continuïteit.
Ik las dat hierbij spanning een belangrijke factor is, maar aan de product sheet van Huawei omvormer te lezen lijkt dit universeel te zijn voor elk model, namelijk:
- Max. ingangsspanning 600 V 2
- Opstartspanning 100 V
- MPPT spanning bereik 90 V – 560 V 2
- Nominale ingangsspanning 360 V