Vermogen omvormer Huawei

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
MJHS
Installatie Land: België

Vermogen omvormer Huawei

Bericht door MJHS »

We kijken op dit moment uit naar het tekenen van één van de offertes die we hebben ontvangen voor een PV-installatie.

Het zou gaan om 8x Jinko Solar Tiger Neo N-type JKM420N-54HL4R-B panelen, waarbij men ons een Huawei SUN2000-3KTL-L1 aanraadt.

Heb mezelf wat proberen te verdiepen in specs m.b.t. over-/onderdimensioneren, maar niet al te eenvoudig als een rookie in de materie.

We zitten dus met een installatie van 3.360 Wp (ZW oriëntatie +/- 210°, helling van +/- 40°), maar als ik het goed begrijp een omvormer met max. vermogen van 4.500 Wp, wat veel te zwaar lijkt?

Ik las dat het overdimensioneren van een omvormer interessanter kan zijn in ons Belgisch landschap en dat je daarmee je installatie wat aftopt indien je een omvormer met +/- 10-20% lager max. vermogen kiest t.o.v. zonnepanelen, maar dat je anderzijds er toch voordeel uit haalt door meer continuïteit. Klopt dit?

Er is slechts 1 lichter model van Huawei, type SUN2000-2KTL-L1, met max. vermogen van 3000 Wp. Quasi ontlaadvermogen ligt dit wel plots heel eind lager (2.200 W vs 3.300 W voor SUN2000-3KTL-L1). Dus vraag me af wat hier de meest logische keuze lijkt, zwaardere omvormer met meer afgifte capaciteit of lichter model met minder afgifte capaciteit maar meer continuïteit.

Ik las dat hierbij spanning een belangrijke factor is, maar aan de product sheet van Huawei omvormer te lezen lijkt dit universeel te zijn voor elk model, namelijk:
  • Max. ingangsspanning 600 V 2
  • Opstartspanning 100 V
  • MPPT spanning bereik 90 V – 560 V 2
  • Nominale ingangsspanning 360 V
Ik weet dat het hier om een kleine installatie draait, maar zou het toch graag optimaal opstellen. Al het advies is dus zeker welkom!
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Vermogen omvormer Huawei

Bericht door janus »

Ik las dat het overdimensioneren van een omvormer interessanter kan zijn in ons Belgisch landschap en dat je daarmee je installatie wat aftopt indien je een omvormer met +/- 10-20% lager max. vermogen kiest t.o.v. zonnepanelen, maar dat je anderzijds er toch voordeel uit haalt door meer continuïteit. Klopt dit?
Eigenlijk niet meer, dit sinds het capaciteitstarief is afgeschaft, je neemt dus best een omvormer die het max. vermogen van de panelen kan verwerken.
We zitten dus met een installatie van 3.360 Wp (ZW oriëntatie +/- 210°, helling van +/- 40°), maar als ik het goed begrijp een omvormer met max. vermogen van 4.500 Wp, wat veel te zwaar lijkt?
De Huawei SUN2000-3KTL-L1 heeft een max. uitgangsvermogen van 3300Watt, dit past dus prima bij de panelen van 3.360 Wp
(je moet op de eenheden letten)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
palombian
Master lid
3

Bericht door palombian »

Wij hebben hier 3080 Wp met de SUN3000-3KTL-L1 en op (korte) piekmomenten wordt hier 3300W gehaald.
Mijn uitbreidingsmogelijkheden zijn ook beperkter, als ik het had geweten had ik voor een kleine meerprijs de 4.6 genomen (meteen ook de maximum toegelaten voor monofase aansluiting).
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (6500 kWh/jaar) WTW ventilatie
PeterP
Senior lid
4
Contacteer:

Bericht door PeterP »

Zoals door Janus aangehaald, 3KTL 3,3kVA is ideaal voor uw panelen en opstelling.
Overdimensioneren van de omvormer heeft het nadeel dat uw omvormer nooit op zijn maximaal rendement zal werken. Omvormers zijn ontworpen om de beste prestaties te leveren op maximaal vermogen. Om een uitzonderlijk piekje op te vangen als de zon vanachter een wolk komt en de panelen wat afgekoeld waren, moet je het niet doen.
Onderdimensioneren kan nuttig zijn als je tegen de limieten (5kVA of 10kVA) van wat toegelaten is door Fluvius loopt. Bij een Oost-west opstelling omdat het niet anders kan of een gewilde oost-west opstelling op een plat dak (omdat je veel meer panelen kan leggen) kan het wel nuttig zijn omdat je nooit aan het maximum vermogen van je panelen komt.
Ik heb zelf meer dan 7kWp op 5kVA omvormervermogen omwille van een monofase aansluiting. Het sop was de kolen niet waard voor de ombouw naar 3-fasen die ik voor afname al helemaal niet nodig heb.
6 x Phono Solar 330Wp H35°/ O138° + Growatt 1500S (1980Wp)
14 x JA Solar 365Wp H35°/ O138° + Huawei SUN2000-3KTL-L1 (5475Wp)
4 x Jinko solar 430Wp H20°/ O228° + 4 x Jinko solar 430Wp H20° / O48° + 2 x Hoymiles HM-1500 (3440Wp)
Victron Multiplus II 48/5000/70 + Batterij 15kWh bruto
L/L WP Kaltebringer 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
VRM Portaal
MJHS

Bericht door MJHS »

@PeterP en @janus

Sorry voor de specifieke vraag, misschien wat te ver aan het nadenken, maar hoe zit dit dan met rendementscurve quasi belasting % van de omvormer? Heeft dit al bij al veel invloed op het rendement van installatie?

Bijvoorbeeld de SUN2000-3KTL-L1 heeft nominale ingangsspanning van 360V (zoals hieronder afgebeeld). De Jinko panelen hebben daarentegen een Vmp 29,95V. Voor de 8 panelen komt dit dus gemiddeld op +/- 240V uit, wat dus nog onder de 260V ligt die ze uitbeelden op de curve.

Afbeelding

Zou dit met panelen met bv. Vmp 38,5V (totaal 8x panelen 308V) een groot verschil geven quasi opbrengst of is dit verwaarloosbaar?
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

je kan dat toch in de tabel aflezen, een paar procent verschil geeft het.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Omvormers”