Beste optie voor energie monitoring te doen.
- Johan01
- junior lid
- 5
- Installatie Land: België
Beste optie voor energie monitoring te doen.
Hallo allemaal,
Ik heb een installatie met 30 panelen en 2 Huawei enkel fase omvormers en nog een terugdraaiende meter.
Nu gaat mijn zekeringkast vernieuwd worden en keek ik naar de optie om energie monitoring toe te voegen nu ze toch de kast vernieuwen.
Via de fusion solar app zie ik wat de panelen opbrengen maar niet hoeveel naar eigen verbruik en naar het net gaan of hoeveel ik verbruik als er geen zon is.
Nu kan ik de DTSU666-H installeren en zie ik die waardes in de fusion solar app, of zou ik niet beter beginnen met shelly EM energie wifi meter te plaatsen ?
Wat zijn jullie bedenkingen ? Welke zou de beste keuze zijn ?
Alvast bedankt !
Ik heb een installatie met 30 panelen en 2 Huawei enkel fase omvormers en nog een terugdraaiende meter.
Nu gaat mijn zekeringkast vernieuwd worden en keek ik naar de optie om energie monitoring toe te voegen nu ze toch de kast vernieuwen.
Via de fusion solar app zie ik wat de panelen opbrengen maar niet hoeveel naar eigen verbruik en naar het net gaan of hoeveel ik verbruik als er geen zon is.
Nu kan ik de DTSU666-H installeren en zie ik die waardes in de fusion solar app, of zou ik niet beter beginnen met shelly EM energie wifi meter te plaatsen ?
Wat zijn jullie bedenkingen ? Welke zou de beste keuze zijn ?
Alvast bedankt !
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Beste optie voor energie monitoring te doen.
Hoeveel heb je er voor over om alleen maar te kijken naar je eigen verbruik?
In theorie kan dat ook met een kWh meter van 15€
In theorie kan dat ook met een kWh meter van 15€
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- Robbe
- Senior lid
- 2
Hier ongeveer dezelfde installatie (ook twee monofasige huawei omvormers) en er is bij plaatsing van de installatie meteen een DTSU666-H geïnstalleerd. Hiermee kan je inderdaad via fusionsolar opvolgen maar dat is zeker niet in real-time en ook niet zeer gedetailleerd. Ik heb mijn installatie gekoppeld aan home assistant en lees de meter daar ook uit via modbus, dan krijg je heel veel data.
Als je later van plan bent om een (huawei) batterij bij te installeren lijkt het me niet slecht om voor de DTSU666-H te gaan omdat je die dan toch nodig hebt. Anders kan je ook gewoon elke andere meter plaatsen die gemakkelijk uit te lezen is..
Als je later van plan bent om een (huawei) batterij bij te installeren lijkt het me niet slecht om voor de DTSU666-H te gaan omdat je die dan toch nodig hebt. Anders kan je ook gewoon elke andere meter plaatsen die gemakkelijk uit te lezen is..
- Bj0rn
- Master lid
- 9
Naast Huawei zijn er ook merkonafhankelijke meters (aan de helft van de prijs):
https://gigatek.be/nl/2-wire-energie-me ... wiemm120ct
1fase, modbus, €43
Als je wat meer wil monitoren, ook realtime:
https://shop.openenergymonitor.com/sing ... g-emonpi2/
Of vraag een digitale meter aan...
https://gigatek.be/nl/2-wire-energie-me ... wiemm120ct
1fase, modbus, €43
Als je wat meer wil monitoren, ook realtime:
https://shop.openenergymonitor.com/sing ... g-emonpi2/
Of vraag een digitale meter aan...
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
- broodro0ster
- Senior lid
- 3
Heb je al een digitale meter? Anders een HomeWizard P1 meter in de digitale meter prikken. Kost 30euro.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- PeterP
- Master lid
- 4
- Contacteer:
Ik zou voor een Shelly EM kiezen.
Real-time uit te lezen via de app of web.
Kan ook communiceren via MQTT en web-api naar eender welk programma.
Lijkt me een toekomstzekere betaalbare oplossing.
Had je al een digitale meter gehad zou ik gekozen hebben voor de "slimme meter gaterway" van Smartgateways. Communiceert ook via MQTT en geeft ook nog eens de gegevens van de digitale gasmeter en eventuele watermeter.
Ik gebruik zelf al enkele jaren de Shelly EM en 3EM en Shelly 1PM voor diverse meettoepassingen.
Real-time uit te lezen via de app of web.
Kan ook communiceren via MQTT en web-api naar eender welk programma.
Lijkt me een toekomstzekere betaalbare oplossing.
Had je al een digitale meter gehad zou ik gekozen hebben voor de "slimme meter gaterway" van Smartgateways. Communiceert ook via MQTT en geeft ook nog eens de gegevens van de digitale gasmeter en eventuele watermeter.
Ik gebruik zelf al enkele jaren de Shelly EM en 3EM en Shelly 1PM voor diverse meettoepassingen.
Zonnepanelen 10500Wp - Batterij 15kWh - Victron ESS
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
- HvdW
- Senior lid
- 10
- Installatie Land: Nederland
Ik ondersteun Shelly. Prima spul. Doet wat het moet doen en geeft alle inzicht die je wenst.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
- Perslek
- Donateur
- 4
Kijk hier eens naar, werk bi directioneel, je kan de stroom in beidde richtingen meten, te bedienen met de gratis app. Werkt bij mij (alleen enkele richting, niet BI) al lang zonder problemen.HvdW schreef: 31 mar 2024, 20:39 Ik ondersteun Shelly. Prima spul. Doet wat het moet doen en geeft alle inzicht die je wenst.
Dan kan je met je app ook andere apparaten aansturen. vb. Bij mij is dit 'de boiler mag werken als de totale stroom van mijn installatie niet meer is dan 19 A, (dit is de max.stroom die mijn omvormer via mijn batterij kan leveren) dan wordt de boiler 10 min uitschakelt en opnieuw wordt de stroom gemeten....enz'
https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... ry_from%3A