Klopt als een bus, kleine windmolens zijn enkel rendabel in héél windrijke regio's. Ik heb mijn twijfels rond het economisch model van volgende molens https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202302 ... 20strooien. Subsidies ?PeterP schreef: 25 mar 2024, 09:42 Als ik zoiets lees denk ik "Allee weer een uitvinder van het warme water".
Als je weet dat de windmolens op land en op zee altijd maar groter worden (ashoogte 150m !) en rendabeler zijn.
Wat wil jij dan prutsen met je micro windmolen ?
De wetten van de aerodynamica en schaalgrote kan je niet veranderen.
Kleine windmolen The Blade van Cell technologies
- luc.de.smedt
- Senior lid
- 3
- Installatie Land: België
Re: Kleine windmolen The Blade van Cell technologies
- PeterP
- Master lid
- 4
- Contacteer:
Als het bij de boeren is zouden er wel eens subsidies in het spel kunnen zijn.
Hier in West-Vlaanderen in de vlakke driehoek tss Diksmuide, Oostende en Veurne staan wel een aantal molens bij boeren. Die regio noemen wij hier dan ook "het blote". Geen relief, geen bebouwing en winderige kust. Sommige landbouwbedrijven hebben best wel wat elektriciteit nodig. Bij de varkens is dat voor luchtwassers en bij de melkkoeien is dat voor de koeling.

Hier in West-Vlaanderen in de vlakke driehoek tss Diksmuide, Oostende en Veurne staan wel een aantal molens bij boeren. Die regio noemen wij hier dan ook "het blote". Geen relief, geen bebouwing en winderige kust. Sommige landbouwbedrijven hebben best wel wat elektriciteit nodig. Bij de varkens is dat voor luchtwassers en bij de melkkoeien is dat voor de koeling.
Zonnepanelen 10500Wp - Batterij 15kWh - Victron ESS
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
- m2ts
- Master lid
- 11
Zie ook nog https://www.lowtechmagazine.be/kleine-windmolens/, waarbij o.a. sprake is van https://www.eazwind.be. Van EAZ Wind zie ik er soms eentje rond een boerderij. Omdat het dichtbij de verbruiker is, lijkt het me aanvullend wel te helpen om het net efficiënter te gebruiken t.o.v. molens op de Noordzee met een hoger rendement.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower. Nulenergiewoning. Volledig elektrisch. Geen eigen wagen.
- RaadDePrins55
- 2
Dit is een artikel verschenen eind 2023 op www. change inc. Com
https://search.app/SxZnPJJsZV2hEozi8
https://search.app/SxZnPJJsZV2hEozi8
- Zeramed
- lid
- 7
Is er hier al meer info over?
Zou wel interessant zijn om in het midden van ons plat dak te zetten..
Zou wel interessant zijn om in het midden van ons plat dak te zetten..
- bikerwally
- lid
- 1
De productie zou deze maand moeten opstarten.
- Zeramed
- lid
- 7
Super,zeer geïnteresseerd..
- Zeramed
- lid
- 7
Mocht je al meer info hebben hoor ik het graag..
- bikerwally
- lid
- 1
- Rerdvr46
- Master lid
- 8
De folder van Cell Technologies haalt vermogens van 500 tot 2000 Watt aan. Als ik de wet van Betz toepas met de afmetingen die worden aangegeven (1,4 op 0,6 meter) dan worden de aangehaalde vermogens pas bereikt bij windsnelheden van respectievelijk 12,8 en 20,3 meter per seconde of 42 km/u en 73 km/u. Ik ben er van uitgegaan dat de turbines van Cell Technologies hetzelfde rendement hebben als een klassieke windturbine (80% van het maximum dat volgens de wet van Betz haalbaar is). Zulke windsnelheden komen bij ons wel eens voor maar dat zal toch maar een klein percentage van de tijd zijn.
Bij lagere windsnelheden gaat het vermogen pijlsnel naar beneden. Bij halvering van de windsnelheid wordt het vermogen gedeeld door 8!
Als ik de windsnelheden gebruik van de laatste 60 dagen genoteerd in Ukkel (op 30 meter boven het maaiveld) om de jaaropbrengst van de windturbine te berekenen dan kom ik op nog geen 75 kWh per jaar. Zelfs met een windsnelheid die constant 1 meter per seconde hoger ligt dan wat gemeten wordt in Ukkel wordt dat niet meer dan 153 kWh per jaar. Met nog een extra meter erbij bereiken we 285 kWh per jaar.
Een klassieke windturbine met wieken van 3 meter lang doet het trouwens ruim 30 maal zo goed als de windturbine van Cell Technologies.
Bij lagere windsnelheden gaat het vermogen pijlsnel naar beneden. Bij halvering van de windsnelheid wordt het vermogen gedeeld door 8!
Als ik de windsnelheden gebruik van de laatste 60 dagen genoteerd in Ukkel (op 30 meter boven het maaiveld) om de jaaropbrengst van de windturbine te berekenen dan kom ik op nog geen 75 kWh per jaar. Zelfs met een windsnelheid die constant 1 meter per seconde hoger ligt dan wat gemeten wordt in Ukkel wordt dat niet meer dan 153 kWh per jaar. Met nog een extra meter erbij bereiken we 285 kWh per jaar.
Een klassieke windturbine met wieken van 3 meter lang doet het trouwens ruim 30 maal zo goed als de windturbine van Cell Technologies.
- Zeramed
- lid
- 7
Oei,dat is dan een heel ander verhaal..
- Kriske77
- Senior lid
- 2
Betere en veiligere investering is te investeren in windmolens via een burgercoöperatie ( www.rescoopv.be ). Kan al vanaf 50 euro en risico is zo goed als nul. Daarnaast bijna steeds een jaarlijks dividend tussen de 3% en 6%.
Geen gedoe met regelgeving, ombrengst, aansluiten etc.
Geen gedoe met regelgeving, ombrengst, aansluiten etc.
ZP (56), airco verwarming Daikin 7 binnen units, elektrische (!) vloerverwarming, warmtepompboiler MET splitsysteem, batterij BYD, 2 EV's, laadpaal ZAPPI, ...
- Victor
- Master lid
Uit het oogpunt van een investering misschien wel.
Alhoewel een bruto rendement tussen de 3 en 6% op een gelimiteerd bedrag nu ook weer geen investering is om een gat in de lucht te springen.
Uit het oogpunt van lokaal energiemanagement brengt het weinig bij want je blijft afhankelijk van de prijszetting door energieleveranciers vermeerderd met allerlei kosten, heffingen en BTW en het transport over het net waar het gemengd wordt met energie uit andere bronnen.
Alhoewel een bruto rendement tussen de 3 en 6% op een gelimiteerd bedrag nu ook weer geen investering is om een gat in de lucht te springen.

Uit het oogpunt van lokaal energiemanagement brengt het weinig bij want je blijft afhankelijk van de prijszetting door energieleveranciers vermeerderd met allerlei kosten, heffingen en BTW en het transport over het net waar het gemengd wordt met energie uit andere bronnen.
- m2ts
- Master lid
- 11
@Victor, je hebt het over bruto rendement. Voor zover ik heb begrepen komt er op een opbrengst van iets minder dan 900 EUR geen extra heffing. Dan lijkt me netto = bruto.
Verder heb je het over "je blijft afhankelijk van de prijszetting door energieleveranciers". Bedoel je hier als klant bij een energiecoöperatie of als eigenaar van een kleine windmolen? Bij beide lijk je me alvast afhankelijk van de prijszetting door energieleveranciers.
Verder heb je het over "je blijft afhankelijk van de prijszetting door energieleveranciers". Bedoel je hier als klant bij een energiecoöperatie of als eigenaar van een kleine windmolen? Bij beide lijk je me alvast afhankelijk van de prijszetting door energieleveranciers.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower. Nulenergiewoning. Volledig elektrisch. Geen eigen wagen.
- Victor
- Master lid
Dat hangt gewoon af van de totaliteit van je investeringen ingebracht bij je aangifte.m2ts schreef: 17 jul 2024, 09:43 @Victor, je hebt het over bruto rendement. Voor zover ik heb begrepen komt er op een opbrengst van iets minder dan 900 EUR geen extra heffing. Dan lijkt me netto = bruto.
Afhankelijk van prijszetting ben je wanneer je nog energie afneemt van een energieleverancier ongeacht wie dat is.
Dat geldt niet voor de energie die je zelf produceert en zelf verbruikt.
Wat betreft 2024 heb ik tot vandaag 21,3 kWh van Ecopower afgenomen. Al de rest en veel meer heb ik zelf geproduceerd, verbruikt en terug verkocht.
Over een eigen windmolen heb ik het niet want met de huidige reglementering in Vlaanderen en de huidige technologie voor domestic windmolens ga je niet ver springen.