Ondertussen hier ook een monoblock geinstalleerd op een bestaande installatie met radiatoren. Wel eerst mijn huiswerk gemaakt! Iets wat - in mijn ervaring - installateurs niet doen. Die willen (ergens begrijpelijk) verkopen en installeren. Bij een nieuwbouw woning rekent iemand anders de ganse boel door. Bij een bestaande woning/installatie... zoek je best een onafhankelijke partij die het rekenwerk voor jou kan doen. Of nog beter, doe het zelf.broodro0ster schreef: 11 nov 2023, 11:32 Als ik op Tweakers kijk, installeren ze daar allemaal monoblock op een bestaande installatie zonder problemen.
Plaatsing buitenunit warmtepomp - geluid
- Bj0rn
- Master lid
- 9
- Installatie Land: België
Re: Plaatsing buitenunit warmtepomp - geluid
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
- Bj0rn
- Master lid
- 9
Het weer vandaag doet blijkbaar z'n best om quasi laboratorium omstandigheden na te bootsen. De gemiddelde buitentemperatuur sinds deze morgen bedraagt 7.1°C. De aanvoertemperatuur staat afgeregeld op 35°C. In deze, nagenoeg A7/W35 labo omstandigheden, haalt mijn installatie een COP van 5.6.broodro0ster schreef: 12 nov 2023, 13:43COP van 5 ga je niet halen met 5°C buiten en 38°C aanvoer. De meeste warmtepompen zitten rond de 4.5 à 5 bij 7°C buitentemperatuur en 35°C aanvoer.palombian schreef: 12 nov 2023, 09:57 PS: deze morgen om 8h (tijdens opstoken 38° bij 5° buiten en 19° binnen, nu 37°/6°/19,5°) zou mijn (gesimuleerde 7kW) WP dus nog een COP in de buurt van 5 hebben ?
Voor de maand november heb ik tot nu toe een COP van 5.3 en mijn aanvoer zit rond de 27-28°C voor de vloerverwarming en 30°C voor de ventiloconvector in de badkamer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- PeterP
- Senior lid
- 4
- Contacteer:
@Bj0rn
Meet je die COP met zo'n ultrasone warmtemeter die het waterdebiet, vertrek en retourtemperatuur meet ?
Of zijn dit de gegevens die je toestel zelf geeft ?
Meet je die COP met zo'n ultrasone warmtemeter die het waterdebiet, vertrek en retourtemperatuur meet ?
Of zijn dit de gegevens die je toestel zelf geeft ?
Zonnepanelen 10500Wp - Batterij 15kWh - Victron ESS
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
- Bj0rn
- Master lid
- 9
De basisgegevens (opgenomen & afgegeven vermogen) komen van het toestel zelf. De COP bereken ik op basis van deze twee parameters.
Het waterdebiet en flow/retour temp worden ook gemeten via het toestel zelf. Als ik ter controle het afgegeven vermogen bereken op basis van het debiet en deltaT tussen flow/retour, dan kom ik een hoger afgegeven vermogen uit. Dus een hogere COP.
Het waterdebiet en flow/retour temp worden ook gemeten via het toestel zelf. Als ik ter controle het afgegeven vermogen bereken op basis van het debiet en deltaT tussen flow/retour, dan kom ik een hoger afgegeven vermogen uit. Dus een hogere COP.
- 6.5/1.3 => COP 5.0
- (36−32,5)×4,1÷3,6×2062=8219W bij een opgenomen vermogen van 1.3kW => COP 6.3 en dat lijkt me niet realistisch bij een luchttemperatuur van 6.4°C
- Kasseilegger
- Donateur
- 4
Wat een twijfelaar ben jij zeg!palombian schreef: 06 jan 2024, 19:15 Volgens de Koevlaas methode zou het benodigde vermogen (voor een geschat gebruik van 800 m3 laagcalorisch gas bij 20° binnentemperatuur, incl SWW en koken) slechts
800x8/1650 = 3.80 kW zijn.
Ik vermoed zonder enige opstookreserve.
PS: in 2022 was het verbruik 605 m3, in 2023 635 m3, een 5 of 6 kW WP zou dus voldoende reserve hebben, ook om wat warmer te stoken.
Ik heb al bijna een jaar een warmtepomp en heb daar nog geen seconde spijt van en ook in BE!
- LanterFanter
- Senior lid
- 5
Bjorn,Bj0rn schreef: 24 mar 2024, 17:42 De basisgegevens (opgenomen & afgegeven vermogen) komen van het toestel zelf. De COP bereken ik op basis van deze twee parameters.
Het waterdebiet en flow/retour temp worden ook gemeten via het toestel zelf.
De metingen van toestellen zijn niet altijd zo nauwkeurig. De mijne meet bvb stroom in stappen van 200W. Bij minder verbruik is die 0. Ik verwacht dat Vaillant dat iets beter doet.
Bovendien wordt ook enkel de stroom naar de compressor gemeten. Niet de stroom voor de ventilator, waterpomp en de sturing. Daar zou je nog over kunnen discussiëren. Voor een gasketel wordt de stroom voor sturing, ventilator en pomp ook 'vergeten'.
Als je het goed wil weten, plaats je een energiemeter op het water en een aparte stroomteller voor de wp en eventueel ook een voor de bijverwarming.
PS : het verwonderd me een beetje dat jij dat niet gedaan hebt
PS II : @palombian zou dat bij zijn gasketel ook beter doen, dan kan hij nauwkeurig vaststellen hoeveel warmte die in zijn huis steekt en hoe groot zijn warmtepomp moet zijn.
Groeten, LF
- palombian
- Master lid
- 3
@LanterFanter
Steeds bereid tot een experiment.
Ik zie er bij Aliexpress voor minder dan €40...
Alhoewel de foutmarge met het resultaat bekomen door (gasverbruik x rendement) - 12x zomermaandverbruik (SWW+koken) waarschijnlijk in dezelfde orde zal zijn dan de jaarlijkse graaddagenvariatie.
Steeds bereid tot een experiment.
Ik zie er bij Aliexpress voor minder dan €40...
Alhoewel de foutmarge met het resultaat bekomen door (gasverbruik x rendement) - 12x zomermaandverbruik (SWW+koken) waarschijnlijk in dezelfde orde zal zijn dan de jaarlijkse graaddagenvariatie.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (6500 kWh/jaar) WTW ventilatie
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (6500 kWh/jaar) WTW ventilatie
- LanterFanter
- Senior lid
- 5
Moet dit nu absoluut het goedkoopste van het goedkoopste zijn ?
Je kent overigens het rendement van je gasketel niet.
Enkele merken :
Engelman sensostar
Qundis,
Elster, Multical (wat duurder)
Tweedehands, als de ijking vervallen is. Misschien dat die eerder in Ned of D te verkrijgen zijn (marktplaats, ebay) daar wordt er veel meer gehuurd dan hier.
Let erop dat de batterij vervangen kan worden.
Zoektermen :
warmtemeter
caloriemeter
thermische energiemeter
LF
Enkele merken :
Engelman sensostar
Qundis,
Tweedehands, als de ijking vervallen is. Misschien dat die eerder in Ned of D te verkrijgen zijn (marktplaats, ebay) daar wordt er veel meer gehuurd dan hier.
Zoektermen :
warmtemeter
caloriemeter
thermische energiemeter
LF
- palombian
- Master lid
- 3
We wijken weer af, maar soit.LanterFanter schreef: 19 nov 2024, 22:02 Moet dit nu absoluut het goedkoopste van het goedkoopste zijn ?
Enkele merken :
Engelman sensostar
Qundis,
Zoektermen :
warmtemeter
caloriemeter
thermische energiemeter
LF
Hoe gebruik je trouwens zo'n ding om het warmtegebruik te bepalen ?
Dan moet je toch ook de temperatuur van de retour in rekening brengen ? Twee meters dan ?
PS: ik ken uiteraard het werkelijke rendement van mijn ketel niet, maar evenzeer niet dat van de WP die hem zou vervangen...
- Bj0rn
- Master lid
- 9
Vaillant meet in kW tot 1 cijfer na de komma, i.e. in stappen van 0,1kW. Het gemeten verbruik is ook 0,0 kW als de compressor niet draait. Waarbij 0,0W in realiteit overeenstemt met whatever waarde kleiner dan 100W. Of, als ze correct afronden, kleiner dan 50W.LanterFanter schreef: 18 nov 2024, 00:19 De metingen van toestellen zijn niet altijd zo nauwkeurig. De mijne meet bvb stroom in stappen van 200W. Bij minder verbruik is die 0. Ik verwacht dat Vaillant dat iets beter doet.
Destijds smart plugs gekocht met ingebouwde energiemeter. Maar bleek dat je om die dingen uit te lezen een smartphone app voor nodig had. Heb die app enkele weken gebruikt tot de app (na een verplichte update) vroeg om een account aan te maken én mijn locatie delen én mijn e-mail adres... Die dingen liggen nu in een doos stof te vergaren tot ik eens veel zin heb om de ESP32, waarop dat ding gebaseerd is, te "hacken" en te herprogrammeren.LanterFanter schreef: 18 nov 2024, 00:19 PS : het verwonderd me een beetje dat jij dat niet gedaan hebt
Of ik moet de bestaande spoelen ("current transformers") verplaatsen. Alleen zit de warmtepomp (nog niet) op een afzonderlijk circuit en geraak ik fysisch met die spoelen niet tot waar ik zou moeten geraken om de warmtepomp afzonderlijk te meten.
Of ik moet eens aan de slag met de energiemeters van Shelly. Lijkt me een stuk schaalbaarder en mogelijk ook preciezer dan current transformers.
- LanterFanter
- Senior lid
- 5
Maar je gebruikt dat onbekend rendement wel om je wp te dimensioneren.palombian schreef: 20 nov 2024, 19:29 PS: ik ken uiteraard het werkelijke rendement van mijn ketel niet, maar evenzeer niet dat van de WP die hem zou vervangen...
Met een warmtemeter meet je de warmte die de ketel in je huis steekt. Daarmee bepaal je de grote van je nieuwe wp.
Voor de fun kun je dan ook het rendement van je ketel bepalen aangezien je weet hoeveel gas je verbruikt.
En als de wp er staat, kan je met de gemeten warmte die de wp in je huis steekt, het arbeidsgetal (cop) ervan uitrekenen als je ook een elektrische energiemeter op stroomtoevoer zet.
Beetje lui vandaag ?palombian schreef: 20 nov 2024, 19:29 Hoe gebruik je trouwens zo'n ding om het warmtegebruik te bepalen ?
Dan moet je toch ook de temperatuur van de retour in rekening brengen ? Twee meters dan ?
De meter wordt in de retourleiding geplaatst. Die meet daar waterdebiet en retour temperatuur. Een tweede temperatuursensor is met een kabel verbonden met de meter en wordt in de toevoerleiding geplaatst met een tussenstuk. Op de meter kan je de temperaturen, verschil temperatuur, debiet, totaal debiet, geleverde vermogen, totale geleverde energie aflezen / uitlezen.
LF
- m2ts
- Master lid
- 11
Heb je een voorbeeld van zo'n concrete meter waarbij je de gemeten waarden kan doorsturen naar bv. HomeAssistant?LanterFanter schreef: 20 nov 2024, 22:20 De meter wordt in de retourleiding geplaatst. Die meet daar waterdebiet en retour temperatuur. Een tweede temperatuursensor is met een kabel verbonden met de meter en wordt in de toevoerleiding geplaatst met een tussenstuk. Op de meter kan je de temperaturen, verschil temperatuur, debiet, totaal debiet, geleverde vermogen, totale geleverde energie aflezen / uitlezen.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower. Nulenergiewoning. Volledig elektrisch. Geen eigen wagen.
- LanterFanter
- Senior lid
- 5
Oei, Ben helemaal niet thuis in Home Assistent en zo.
Ik heb de datasheets van de Engelman en de Multical. Beiden kunnen communiceren via M-bus.
Helpt je dat verder ?
LF
Ik heb de datasheets van de Engelman en de Multical. Beiden kunnen communiceren via M-bus.
Helpt je dat verder ?
LF
- m2ts
- Master lid
- 11
Met M-bus zou dat ook moeten lukken denk ik.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower. Nulenergiewoning. Volledig elektrisch. Geen eigen wagen.
- palombian
- Master lid
- 3
Kamstrup zou ook geen probleem moeten zijn.
PS: heb dat even nagekeken, maar mijn ketel heeft een doorstroomspiraal voor SWW, bovendien koken we op gas.
Geen van beide wordt door een warmtemeter op het CV circuit gemeten, een schatting hiervan brengt weer zoveel ruis dat het in mijn situatie niet zoveel zal bijbrengen.
Bovendien is m.i. het probleem hier voornamelijk het afgifterendement (en dienentgevolge een lagere COP van de WP) bij klassieke radiatoren.
Naar mijn gevoel geeft een lineaire stookcurve onder 30-35°C geen lineaire warmteafgifte meer.
Bij de huidige prijsverhouding gas/elektriciteit zal een L/W WP in dat geval vermoedelijk meer verbruiken (wat installateurs niet verbloemen).
In Nederland is het sneller rendabel om met hogere watertemperaturen te stoken.
In elk geval hebben de ingrepen van 3 jaar terug ons energieverbruik nog gevoelig doen dalen (alhoewel in € slechts enkele honderden/jaar, maar 6000 kWh gas is minder CO2 dan 11000 kWh) en kan er in geval van een drastische beleidswijziging
alsnog een WP geplaatst worden.
Met veel respect, maar één van de problemen van de vergroeningsindustrie is dat men ervan uitgaat dat het zelfde (of meer) comfort moet geboden worden, niemand durft voor te stellen om het allemaal met wat minder te doen.
Ten tweede ga je de massa enkel meekrijgen wanneer het goedkoper wordt.
PS: heb dat even nagekeken, maar mijn ketel heeft een doorstroomspiraal voor SWW, bovendien koken we op gas.
Geen van beide wordt door een warmtemeter op het CV circuit gemeten, een schatting hiervan brengt weer zoveel ruis dat het in mijn situatie niet zoveel zal bijbrengen.
Bovendien is m.i. het probleem hier voornamelijk het afgifterendement (en dienentgevolge een lagere COP van de WP) bij klassieke radiatoren.
Naar mijn gevoel geeft een lineaire stookcurve onder 30-35°C geen lineaire warmteafgifte meer.
Bij de huidige prijsverhouding gas/elektriciteit zal een L/W WP in dat geval vermoedelijk meer verbruiken (wat installateurs niet verbloemen).
In Nederland is het sneller rendabel om met hogere watertemperaturen te stoken.
In elk geval hebben de ingrepen van 3 jaar terug ons energieverbruik nog gevoelig doen dalen (alhoewel in € slechts enkele honderden/jaar, maar 6000 kWh gas is minder CO2 dan 11000 kWh) en kan er in geval van een drastische beleidswijziging

Met veel respect, maar één van de problemen van de vergroeningsindustrie is dat men ervan uitgaat dat het zelfde (of meer) comfort moet geboden worden, niemand durft voor te stellen om het allemaal met wat minder te doen.
Ten tweede ga je de massa enkel meekrijgen wanneer het goedkoper wordt.