Auto gebruiken als thuisbatterij

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Ahrand
lid
1
Installatie Land: België

Re: Auto gebruiken als thuisbatterij

Bericht door Ahrand »

Die 4G is volgens mij alleen nodig als je direct wil afrekenen (of split billing). Dan hoef je geen kaart meer te gebruiken. Maar het is waarschijnlijk nog iets te vroeg om al conclusies te trekken, we zullen het wel horen als de eerste installaties er staan.
habsburger
9

Bericht door habsburger »

In welke mate bestaat er een mogelijkheid om de thuisbatterij op te laden aan de hand van een V2L 220v voeding?

Zijn er (omvormers?) op de markt die deze mogelijkheid hebben?
bruma
Master lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

habsburger schreef:In welke mate bestaat er een mogelijkheid om de thuisbatterij op te laden aan de hand van een V2L 220v voeding?

Ik denk dat je dan moet kijken in de richting van de Victron omvormers
Die zijn gemaakt voor de (plezier)scheepvaart met beperkte walstroom
Immers wat V2L kan leveren is beperkt (3000 of 3600Watt), een Victron kan bijpassen met accustroom indien de verbruiker méér nodig heeft en indien minder dan wordt het overschot gebruikt als laadstroom voor de thuis accu
Hou er wel rekening mee dat V2L tot 300W nullastverbruik heeft

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

NpKDp8
Senior lid
1

Bericht door NpKDp8 »

Ik heb de volledige tekst niet doorlezen, maar over welk systeem gaat dit. Enphase? of zijn er nog andere die dat ook kunnen? Lijkt mij niet zo een gek idee eigenlijk. Maar volgens mij is er wel een maar bij... Stel je hebt een hele dag gereden komt thuis om 17u en moet de volgende dag terug vertrekken. Dan zie ik het nut er niet van in. Maar nu zijn er nieuwe batterijen op komst van CATL die in 10min kunnen laden tot 600km. Dan zou dit wel eens kunnen keren, maar misschien op 400V die ik niet heb. :cry: Of kan het dan weer wel als je 3fase op 230V hebt?
luc.de.smedt
Senior lid
3

Bericht door luc.de.smedt »

habsburger schreef: 28 apr 2024, 09:37 In welke mate bestaat er een mogelijkheid om de thuisbatterij op te laden aan de hand van een V2L 220v voeding?

Als je een 48V batterij hebt dan is de eenvoudigste manier een lader van 220VAC naar 48VDC waarvan je het laadvermogen kan instellen in functie van wat je wagen kan leveren via zijn 220VAC uitgang. Energetisch niet zo interessant want de DCHV wordt naar AC omgezet om daarna terug naar DCLV te worden omgezet. DCHV naar DCLV is altijd beter maar niet courant. De meeste laders van 220VAC naar 48VDC zetten de 220VAC eerst om naar pakweg 311VDC die nadien via een hoogfrequent transformator naar 48VDC wordt omgezet.
sir_olf
Master lid
2

Bericht door sir_olf »

NpKDp8 schreef: 03 mei 2024, 13:07 Maar nu zijn er nieuwe batterijen op komst van CATL die in 10min kunnen laden tot 600km. Dan zou dit wel eens kunnen keren.
Dat zal toch niet voor thuis zijn.
Je capaciteitspiek zou voor een batterij van 100kWh dan >€1600 per maand kosten (theoretisch kan je dit halveren door pas de 5 laatste minuten van het kwartier te starten met laden).
Sowieso kan een thuisinstallatie die vermogens niet aan (600kW is dat).
NpKDp8
Senior lid
1

Bericht door NpKDp8 »

Ja dat is waar. De leidingen zoude springen denk ik. :D En eens even tellen hoeveel zonnepalen dat zouden zijn... 100 van die grootte zonder rekening houden met verliezen. Je zou mij niet meer zien staan als ik da begin met installeren.
NpKDp8
Senior lid
1

Bericht door NpKDp8 »

@sir_olf Stel een autobatterij van 100kwh en ik heb 230V en 32a per fase, 3 in totaal. Aangezien de laadtijd verwaarloosbaar is, wat zou dan de snelste laadtijd zijn als ik geen andere verbruikers aanstaan op op dat moment? mijn eeste idee zou zijn 22kwh, zonder te denken hoeveel dat zou gaan kosten.

Hoe moet ik het vermogen bij laadtijd bekijken? Ik zou mij twee omvormers plaatsen van 5kw die elk zo'n 13A leveren per fase. Dan heb ik theoristisch bij volle zon 13*2*3=78A ter beschikking en kan ik dus 17kw groene stroom kunnen laden...

Waar ik vaak de mist in ga is dat ik wanneer ik met amperes begin te reken dat ik denk aan milliseconden niet aan een uur, want spanning komt toch met 50hrz? 20ampere op een automaat vloeien er toch ook niet door op een uur, maar op een fractie van een seconden. Ik denk hier nu aan als je sneller wilt laden dat een uur kwh moet vermenigvuldigen dus 10min is dan één zesde van een uur. Nu snap ik volkomen.

De snelste (betaalbare) manier zou zijn 22kw (17kw + 1/3 uit het net). betekend dat in mijn geval 4u laden tot 90% capacitiet voor een 100kwh batterij en dan mag ik niets anders verbruiken gedurende die 4u. Nu ik rij nu ook geen 600km per dag... stel 100km zou dan iets van 40min zijn. Klopt dit?
sir_olf
Master lid
2

Bericht door sir_olf »

NpKDp8 schreef: 03 mei 2024, 14:39
Waar ik vaak de mist in ga ...
Daar ga ik ook de mist in hoor :mrgreen:
Christiaan
Master lid
8

Bericht door Christiaan »

NpKDp8 schreef: 03 mei 2024, 14:39 @sir_olf Stel een autobatterij van 100kwh en ik heb 230V en 32a per fase, 3 in totaal. Aangezien de laadtijd verwaarloosbaar is, wat zou dan de snelste laadtijd zijn als ik geen andere verbruikers aanstaan op op dat moment? mijn eeste idee zou zijn 22kwh, zonder te denken hoeveel dat zou gaan kosten.

Hoe moet ik het vermogen bij laadtijd bekijken? Ik zou mij twee omvormers plaatsen van 5kw die elk zo'n 13A leveren per fase. Dan heb ik theoristisch bij volle zon 13*2*3=78A ter beschikking en kan ik dus 17kw groene stroom kunnen laden...

.....
Ge moet altijd uitgaan van de actuele laadtoestand van de batterij. Als een 100 kWh ( = energie ) batterij compleet leeg is , dan kan je er die volle 100 kWh inpompen , en dan gaat de laadduur bij 17 kW input vermogen gelijk zijn aan 100 kWh gedeeld door 17 kW , dus 5,8 uur. Is de batterij maar voor de helft leeg , dan kan je er slechts 50 kWh energie inpompen tot wanneer die terug vol is , en dan duurt de laadtijd ook maar de helft ( 50 kWh / 17 kW ).

Dat is uiteraard theorie , ge moet ook in beschouwing nemen wat de wagen ( en de laadpaal ) maximaal aan laadvermogen toelaat. Veel 3-fazen laadpalen gaan niet hoger dan 16 ampere per faze , dus 230 Volt x 16 Ampere per faze x 3 = 11 kW ( en geen 17 kW )

Om u een idee te geven over het rijbereik : mijn 10 jaar oude Kangoo ZE vebruikt 20 kWh/100km ( gemeten aan het stopcontact ) en dat is een gemiddelde voor bijna alle EV's bij een "normale" rijstijl .
Laatst gewijzigd door Christiaan op 03 mei 2024, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan
Master lid
8

luc.de.smedt schreef: 03 mei 2024, 13:25
habsburger schreef: 28 apr 2024, 09:37 In welke mate bestaat er een mogelijkheid om de thuisbatterij op te laden aan de hand van een V2L 220v voeding?

Als je een 48V batterij hebt dan is de eenvoudigste manier een lader van 220VAC naar 48VDC waarvan je het laadvermogen kan instellen in functie van wat je wagen kan leveren via zijn 220VAC uitgang. Energetisch niet zo interessant want de DCHV wordt naar AC omgezet om daarna terug naar DCLV te worden omgezet. DCHV naar DCLV is altijd beter maar niet courant. De meeste laders van 220VAC naar 48VDC zetten de 220VAC eerst om naar pakweg 311VDC die nadien via een hoogfrequent transformator naar 48VDC wordt omgezet.
Deze https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ger-NL.pdf ( bvb. 48/50 TG ) lader kan de 400 Volt gelijkspanning direct uit de auto tractiebatterij afnemen en omzetten naar een lage DC spanning ( bvb. 48 Volt ) , maar ik zou het toch maar niet proberen. $*
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Inderdaad geen aanrader. Voordat je rommelt met die 400V (of 800V) van de autobatterij misschien eerst eens bij Dela langsgaan. ;-)

Een iets veiliger alternatief is om energie uit de (low voltage) autobatterij te halen via de 12V cigarettenaansteker, of rechtstreeks van de 12V batterij.
Dan heb je wel nog steeds twee omzettingen 400V => 12V => batterijspanning (bvb. 48V). Maar het voltage waar je zelf mee in aanraking komt is een stuk veiliger.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Christiaan
Master lid
8

Bj0rn schreef: 07 mei 2024, 19:19 Inderdaad geen aanrader. Voordat je rommelt met die 400V (of 800V) van de autobatterij misschien eerst eens bij Dela langsgaan. ;-)

Een iets veiliger alternatief is om energie uit de (low voltage) autobatterij te halen via de 12V cigarettenaansteker, of rechtstreeks van de 12V batterij.
Dan heb je wel nog steeds twee omzettingen 400V => 12V => batterijspanning (bvb. 48V). Maar het voltage waar je zelf mee in aanraking komt is een stuk veiliger.
Misschien eerst wat experimenteren met de 12 Volt accu van een fossiel ;-) ( met de kans dat ge hem nadien niet meer kunt starten ). De 12 Volt batterij van mijn Kangoo ZE heb ik onlangs en pas na 10 jaar moeten laten vervangen. Die gaat langer mee omdat die nooit sterk wordt belast door een starter zoals bij een fossiel. De 12 Volt batterij wordt echter ook maar bijgeladen als het contact aanligt. Als een EV stilstaat loopt die 12 Volt batterij langzaam leeg door alle electronica die in de wagen continu onder spanning staat. De zelfontlading van de lithium-ion cellen in de tractiebatterij is in theorie 10 % per jaar , maar daar zit ook electronica in die continu stroom van die batterijcellen vraagt
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Dat laatste is dan toch niet het geval bij alle EV's.
Bij alle EV's die ik al reed werd zonder dat de startknop werd geactiveerd en bij stilstand de 12V accu bijgeladen vanuit de HV accu. De interne software van de EV regelt dat zelf.
Je kan zelfs buiten de auto zien wanneer dat gebeurt want dan gaat er een verklikkerlampje branden.

Ook geen kunst om mijn huidige EV als generator te laten terugleveren aan de woning.
Het vraagt gewoon wat kennis, wat extra hardware en de juiste omvormer met de juiste mogelijkheden.
Christiaan
Master lid
8

Victor schreef: 07 jun 2024, 14:28 Dat laatste is dan toch niet het geval bij alle EV's.
....
Alleszins niet bij een eerste generatie Kangoo ZE's . Mijn garagist heeft ooit de 12 Volt van zijn eerst verkochte Kangoo moeten gaan bijladen. Met die wagen werd nooit gereden , die stond stil als promotie voor het "groene" karakter van een bedrijf. :-)
Plaats reactie

Terug naar “Wetenschap-Toekomst-Onderzoek”