uitmeten isolatieweerstand (meggeren) pv-installatie

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
RYDEPA
Installatie Land: België

uitmeten isolatieweerstand (meggeren) pv-installatie

Bericht door RYDEPA »

Terwijl vandaag de technische keuring plaatsvond van mijn thuisbatterij (ecactus 5Kw) heb ik de technische periodieke keuring van mijn woning met PV-installatie (2018) laten uitvoeren. Mijn PV-installatie bestaat uit 14 panelen Canadian Solar 275Wp met micro-omvormers Enphase M215. Het keuringsverslag in 2018 vermeldde een isolatieweerstand van 65 M Ohm.
Vandaag tekende de keurder 0,32 M Ohm op. Resultaat: installatie is niet-conform.
De kabel die van mijn micro-omvormers naar de zekeringskast komt is een 3G4mm².
Ergens op het forum las ik dat het not-done is om micro-omvormers die in werking zijn en 220V op de kabel steken te meggeren (= isolatieweerstand meten). Klopt dit?
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: uitmeten isolatieweerstand (meggeren) pv-installatie

Bericht door janus »

Dus de kabel is uitgemeggerd terwijl de installatie in dienst was :shock:
Of spreek je over de aardingsweerstand?
Snap ook eerlijk gezegd niet dat je na 5 jaar een periodieke keuring laat uitvoeren?
Dit hoeft toch maar om de 25 jaar?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
RYDEPA

Bericht door RYDEPA »

De kabel is inderdaad uitgemeggerd terwijl er 220V AC (geproduceerd door de micro-omvormers) spanning op zat. Het betreft dus wel de waarde van de isolatieweerstand van de stroombaan komende van de PV.
De reden van mijn periodieke keuring: vijf jaar terug werd alleen mijn nieuwe pv-installatie gekeurd. Nu wou ik toch eens, terwijl de keurder hier toch was, mijn volledige elektrische installatie laten keuren.
Dat was al niet meer gebeurd sedert 1982! En nu had ik op aanraden van de batterij-installateur, mijn zekeringkast helemaal vernieuwd en uitgebreid.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

In mijn ogen een zeer vreemde werkwijze, volgens mij kan dat helemaal niet, of krijg je minimaal zeer vreemde waardes. (al ben ik geen expert)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Luc6580
Master lid
11

Bericht door Luc6580 »

meggeren doe je uiteraard op een spanningsloze installatie.
Normaal worden alle verbruikers uit het stopcontact gehaald, want veel verbruikers hebben ontstoringscondensatoren met daarover ontladingsweerstanden; tenslotte is het de installatie die gemeggerd wordt en niet de verbruikers.
Of op de microomvormers gemeggerd wordt, dat weet ik niet.
Luc6580
Master lid
11

Bericht door Luc6580 »

Is ooit behandeld geweest:

viewtopic.php?t=20548&start=15
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”