Elektrische installatie voorzien voor twee laadpalen

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
JUD
Installatie Land: België

Elektrische installatie voorzien voor twee laadpalen

Bericht door JUD »

Ik plan momenteel elektrische installatie om te vormen naar drie fasen en hierbij ook rekening te houden in de elektrische kast met het plaatsen van mogelijks twee laadpalen waarvan één bi-directionele.

Met het in acht nemen van het nieuwe AREI klopt volgende schema dan?
Schermafbeelding 2024-02-12 172328.png
Als ik alles juist begrijp dan dient hoofddifferentieel Type B te zijn gezien beide laadpalen 5mA lekstroom kunnen hebben wat samengeteld dus meer als 6mA is. Klopt het verder dat beide laadpalen voor de 40A rem automaat mogen staan waar de rest van de huishoudelijke installatie aan hangt?

Met vriendelijke groet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Elektrische installatie voorzien voor twee laadpalen

Bericht door janus »

De remautomaat zit op de juiste plek, wat de diffs voor de laadpalen betreft hoop ik dat een ander lid je verder kan helpen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
SamSmith
Senior lid

Bericht door SamSmith »

De set-up voor de laadpalen ziet er prima uit.
Weet dat zo'n type B differentieel snel 500 euro kost.
Installateur slimme laadpalen Vlaamse Ardennen - Gent www.paterberg.be
JoG
Senior lid

Bericht door JoG »

Volgens mij heeft iedere laadpaal reeds een ingebouwde verlies stroomschakelaar type B van 6mA DC aan boord. Dan is het normaal gezien voldoende om iedere laadpaal afzonderlijk te beveiligen met een differentieel type A van 30mA en en is het niet noodzakelijk om uw hoofd differentieel aan te passen naar type B (maar ben het niet 100% zeker)
Laatst gewijzigd door JoG op 12 feb 2024, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
SamSmith
Senior lid

Bericht door SamSmith »

JoG schreef: 12 feb 2024, 21:18 Volgens mij heeft iedere laadpaal reeds een ingebouwde verlies stroomschakelaar type B van 6mA DC aan boord. Dan is het normaal gezien voldoende om iedere laadpaal afzonderlijk te beveiligen met een differentieel type A van 30mA en en is het niet noodzakelijk om uw hoofd differentieel aan te passen naar type B
Neen dit klopt niet zodra je meer dan 1 laadpaal hebt. Want die 2 laadpalen kunnen elk een foutstroom van bv. 5 mA DC hebben. De diff's die de afzonderlijke laadpalen beschermen slaan dan niet uit, en dan creëer je een probleem in de rest van de installatie.

De meeste laadpalen hebben trouwens geen type B aan boord, maar een soort 6 mA DC-diff (die geen type B diff is).
Installateur slimme laadpalen Vlaamse Ardennen - Gent www.paterberg.be
JoG
Senior lid

Bericht door JoG »

In theorie kan er inderdaad een DC lekstroom lopen die > 6mA en daarom wordt er aanbevolen om de stroomopwaartse aardlekschakelaars te vervangen door type B maar of het echt verplicht is durf ik niet te zeggen. Merk op dat er naast laadpalen nog toestellen zijn die ook DC lekstromen kunnen genereren zoals bvb PV omvormers. Als je een PV installatie hebt in combinatie met een laadpaal kan je theoretisch gezien ook al lekstromen krijgen > 6mA.
JUD

Bericht door JUD »

Dank voor de input. De omvormer kan in principe nu 25A injecteren op één fase. Puur hypothetisch zou de bi directionele lader op dezelfde fase ook 32A kunnen injecteren. Ik dacht dat een differentieel enkel door verliesstroom mocht schakelen en niet op basis van stroom (vandaar de rem automaten). Is dit hier geen probleem dan? Begin nu te denken dat er nog appart dient geremd te worden op combo van omvormer en bidirectionele laadpaal?
SamSmith schreef: 12 feb 2024, 21:18 De set-up voor de laadpalen ziet er prima uit.
Weet dat zo'n type B differentieel snel 500 euro kost.
In Duitsland wel iets goedkoper te vinden: https://www.eibabo.be/nl/schneider-elec ... 4&c=102112
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”