Zonneboiler nog rendabel?

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
Frederik1992
junior lid
Installatie Land: België

Zonneboiler nog rendabel?

Bericht door Frederik1992 »

Dag iedereen,

Wij zijn sedert begin december verhuisd. We hebben hier een zonneboiler die dateert van 2014 van het merk Vaillant type Auro-Step plus 350/3. Er staan 3 zonnecollectoren op het platte dak die redelijk recht staan en ZZO gericht zijn. De zonneboiler is gekoppeld met een condenserende ketel op aardgas voor het naverwarmen, ook een Vaillant type Eco-Tec VC 306 en we hebben een voorraadvat van 350 liter. Beneden ligt er vloerverwarming in de keuken en veranda. Verder hebben we 8 radiatoren die aangestuurd worden met het slimme thermostaatsysteem van Tado, die sedert eind december geïnstalleerd is.
De bewoonbare oppervlakte is 263 m².
Er zit overal 3-dubbel hoogrendementsglas, behalve in de veranda die nog oud maar wel dubbelglas heeft. De voordeur is nog de dikte van een binnendeur met enkel glas en redelijk wat warmteverlies door tochtgaten. Verder is het dak wel volledig geïsoleerd maar de muren niet. Het huis is van de jaren '60.

Nu vroeg ik mij af als de zonneboiler nog wel rendeert want het gasverbruik van de vorige eigenaars was afgelopen jaar 16795,16 kWh op 354 dagen. En volgens mijn P1 meter lag mijn gemiddeld dagelijks verbruik in januari tussen de 7 en de 9 m³. In die koude week steeg dit zelfs naar 10-11 m³ per dag.
Nu kan dit aan mij liggen maar dat is toch gigantisch veel voor het feit dat er een zonneboiler aanwezig is? Het is wel winter maar toch.

Ik ben wel nog een leek in zonnesystemen maar toch. Moet een zonneboiler jaarlijks onderhouden worden? Of zou er iets niet kloppen met de systeeminstellingen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Frederik
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Zonneboiler nog rendabel?

Bericht door janus »

Een zonneboiler is sowieso niet erg rendabel maar is deze alleen voor je sanitair warm water of ook voor de verwarming?
Kun je niet aflezen of de panelen en het vat nog opgewarmd worden?
Onderhoud is meestal wel regelmatig nodig voor een zonneboiler
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Browny
lid

Bericht door Browny »

Zonneboiler is enkel voor warm water . Je bespaart op het gasverbruik die je per jaar verbruikt voor productie warm water.
Op jaarbasis is het gasverbruik dat je nodig hebt voor verwarming veel groter dan wat je verbruikt voor warm water.
En het meeste verbruik voor verwarming heb je in de maanden van november tot maart.
Frederik1992
junior lid

Bericht door Frederik1992 »

Ok, bedankt voor de info. Is inderdaad enkel voor SWW.

Is er een manier om het warm water voor de verwarming ook te laten opwekken door de zon?
Ik ben nu wel aan het uitkijken naar zonnepanelen. Misschien dat daar nog iets kan aan gekoppeld worden? Warmtepomp bv.?

Dat zou mijn gasverbruik en dus ook mijn energiefactuur kunnen doen kelderen.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Pv panelen zijn efficiënter dan een zonneboiler, zeker als je er een warmtepomp bij neemt, al moet je dan natuurlijk wel stoken op de momenten dat je overschot hebt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Browny
lid

Bericht door Browny »

Janus,
Nee , een zonneboiler is efficiënter dan pv panelen. Een zonneboiler gebruikt de zonne energie efficiënter om deze om te zetten in warm water. Maar omwille dat dat een zonneboiler een vaste volume water heeft kan deze maar op een dag zonne energie opslaan tot het water op maximale temperatuur komt en dan moet het systeem stoppen ook al schijnt de zon.
Bij pv panelen stuur je de elektrische energie die je zelf niet gebruikt gewoon op het net . Waardoor pv installatie een betere terugverdientijd heeft. Maar de terugverdientijd zegt niets over de efficiëntie.
Als je pv enkel de elektrische energie mag leveren die je zelf gebruikt of op batterij kan zetten . En niet terug mag leveren op net is de terugverdientijd ook veel langer.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Het is maar juist wat je onder efficient verstaat ;-)
Naar omzetten van energie heb je natuurlijk gelijk, naar investering niet.
.

soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Browny schreef: 15 feb 2024, 22:44 Janus,
Nee , een zonneboiler is efficiënter dan pv panelen. Een zonneboiler gebruikt de zonne energie efficiënter om deze om te zetten in warm water. Maar omwille dat dat een zonneboiler een vaste volume water heeft kan deze maar op een dag zonne energie opslaan tot het water op maximale temperatuur komt en dan moet het systeem stoppen ook al schijnt de zon.
Bij pv panelen stuur je de elektrische energie die je zelf niet gebruikt gewoon op het net . Waardoor pv installatie een betere terugverdientijd heeft. Maar de terugverdientijd zegt niets over de efficiëntie.
Als je pv enkel de elektrische energie mag leveren die je zelf gebruikt of op batterij kan zetten . En niet terug mag leveren op net is de terugverdientijd ook veel langer.
Eigenlijk kan je concluderen dat energie onder de vorm van electriciteit veel makkelijker te beheren is.
De warmte energie uit een zonneboiler kan je enkel bufferen in warm water, maar kan je dus niet aanwenden voor injectie in het net, of opladen van een EV.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

janus schreef: 16 feb 2024, 00:19 Het is maar juist wat je onder efficient verstaat ;-)
Naar omzetten van energie heb je natuurlijk gelijk, naar investering niet.
gaat zelfs nog verder
indien het SWW-vat op temperatuur is is de effcientie van de collectoren 0
een e-B met PV panelen is op dat gebied beter, een WPB ipv eB nog veel beter
Browny
lid

Bericht door Browny »

Als men over efficiëntie spreekt gaat het steeds hoe goed de zonne energie wordt omgezet. Dan is het dat een zonneboiler efficiënter is dan pv.
Maar als men rendabiliteit, terugverdientijd praat dan zal pv winnen.
Bj0rn
Master lid

Bericht door Bj0rn »

janus schreef: 09 feb 2024, 14:33 Een zonneboiler is sowieso niet erg rendabel maar is deze alleen voor je sanitair warm water of ook voor de verwarming?
Kun je niet aflezen of de panelen en het vat nog opgewarmd worden?
Onderhoud is meestal wel regelmatig nodig voor een zonneboiler
Ik vermoed ook dat de combinatie van zonnepanelen + SWW warmtepomp vandaag rendabeler én efficienter is dan een zonneboiler. Maar dat komt dan vooral door de warmtepomp.
Ik kan de opbrengst per dag aflezen op de zonneboiler. Geen idee of de topic starter @Frederik1992 dat kan. :-)
Ik heb in al die jaren mijn zonneboiler nog nooit (laten) onderhouden. Behalve het nakijken van de magnesium staaf na enkele jaren zie ik er ook weinig onderhoud aan. En dat nakijken van de anode is geen unicum voor een zonneboiler, dat is dacht ik voor alle warm water boilers van toepassing.
Frederik1992 schreef: 13 feb 2024, 15:09 Ok, bedankt voor de info. Is inderdaad enkel voor SWW.

Is er een manier om het warm water voor de verwarming ook te laten opwekken door de zon?
Ik ben nu wel aan het uitkijken naar zonnepanelen. Misschien dat daar nog iets kan aan gekoppeld worden? Warmtepomp bv.?

Dat zou mijn gasverbruik en dus ook mijn energiefactuur kunnen doen kelderen.
Uw gasverbruik doen kelderen met een zonneboiler? Trek daar alvast maar een streep door. In de winter is een zonneboiler goed om het sanitair warm water enigszins voor te verwarmen van pakweg 10°C naar - als het behoorlijk goed gaat - 30 a 40°C. In de wintermaanden bereikt mijn zonneboiler nooit de maximale temperatuur van circa 75°C.

Zelfs op een zeer zonnige winterdag produceert uw zonneboiler met z'n 3 collectoren hooguit 10 kWh (*). Om uw woning op temperatuur te houden heeft u naar eigen zeggen 100 kWh per dag nodig. Wat me trouwens een zeer aannemelijke waarde lijkt voor een huis van 263 m². Dus op een zeer zonnige winterdag zou u 10% gasverbruik kunnen sparen. Op alle andere dagen bespaart u 0%. Uw gemiddelde besparing op uw gasverbruik schat ik op 2-3%.
Frederik1992 schreef: 13 feb 2024, 15:09 Is er een manier om het warm water voor de verwarming ook te laten opwekken door de zon?
Maar als u desondanks bovenstaande dit toch wil bewerkstelligen. Ja, er is een manier om het warm water van de zonneboiler ook voor de verwarming te gebruiken. U heeft dan in uw buffervat wel een extra warmtewisselaar nodig. Ofwel zit die er en kan u die gebruiken. Ofwel heeft u een ander buffervat nodig. En als u een ander buffervat nodig heeft, dan komen we terug op @Browny z'n punt van rendabiliteit.

Is uw gasketel aan het einde van z'n leven, dan kan u overwegen om uw dak vol zonnepanelen te leggen (**) en een warmtepomp te installeren. Maar zolang uw gasketel het doet, gebruik dan maar lekker gas. De federale bijzondere accijns op energie die sinds 1 januari 2022 werd ingevoerd is op dit moment (helaas) nog steeds een stuk hoger voor elektriciteit (50 €/MWh) dan voor gas (9 €/MWh).

(*) ruw geschatte waarde op basis van de 3 zonnecollectoren, de eigenlijke waarde hangt af van de apertuuroppervlakte
(**) u hoeft uiteraard niet te wachten om uw dak vol zonnepanelen leggen tot uw gasketel het begeeft
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2022 DM & dynamisch tarief
stephan
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door stephan »

Als die er reeds ligt is het zeker de moeite waard om deze verder te gebruiken. Bij een volle dag zon in de winter kan je 50 graden halen. Spreek uit ervaring. PV panelen leveren in de winter ook praktisch niks.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei ZonneBoiler”