Advies gevraagd voor solar carport, Microinverters of power optimizers

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
Stepup
junior lid
Installatie Land: België

Advies gevraagd voor solar carport, Microinverters of power optimizers

Bericht door Stepup »

Tips en Advies gevraagd voor solar carport, Microinverters of power optimizers toepassen?
De dakbedekking van onze carport ga ik uitvoeren met zonnepanelen. 21 stuks 2 de hands panelen. Ik weet dat het niet optimaal is bijna vlakke montage. Maar als het in de zomer bv max de helft opbrengst is tov ideale ligging, is het ok voor mij.

Ik twijfel om voor Microinverters of power optimizers te gaan. Omdat er heel de dag wel ergens schaduw is op enkele panelen door bomen op de achtergrond.
Ik wil allemaal low budget houden met 2de hands recuperatie. Beide types ben ik al 2de hands tegengekomen. Enkel de omvormers moeten toegelaten bij keuring.

Mijn gevoel zegt dat bv enphase microomvormers de beste keuze zijn. Argumenten, elk paneel werkt onafhankelijk, systeem start sneller op bij weinig zon. Kostprijs hoger tov power optimizers( maar hier heb je weer algemene omvormer nodig)
Nadeel bij power optimizers vrees ik, niet opstarten van het systeem bij minder zonnige dagen en daarbij nog gedeeltelijk schaduw.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor solar carport, Microinverters of power optimizers

Bericht door janus »

Ik zou voor de micro-omvormers gaan en indien te duur een gewone omvormer zonder de optimizers (Het nut van optimizers wordt al in vraag gesteld door verschillende onderzoeken.)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Stepup
junior lid

Bericht door Stepup »

Enkele maanden geleden kwam op 2de hands 15stuks emphase m250 voorbij. 700€.
Deze heb ik laten passeren omdat ik nog twijfelde over hoe en wat . Maar nu zijn de plannen concreter , carport en panelen aankoop zijn een feit. Als er nog een voorbij komen tussen 25 @ 50€ / stuk ga ik het bekijken.
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Ik zou eerst eens checken als de panelen die je hebt reeds voorzien van vrijloopdiodes.
Indien ja, dan is een standaard omvormer evengoed als alles te voorzien van microinvertors.

Zou zeker geen optimizers plaatsen, dan hang je ook weer vast aan een duurdere solaredge.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Zou zeker geen optimizers plaatsen, dan hang je ook weer vast aan een duurdere solaredge.
Er zijn meerdere merken die met optimizers kunnen werken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw installaties”