- verzinkt staal stroomafwaarts van koper leidingen is af te raden.
- koper stroomafwaarts van stalen leidingen is ok
Een buffervat van 20l vind ik vrij klein. Mogelijk stelt de installateur dit voor omdat het volume van uw radiatoren mogelijk te klein is om de ontdooicyclus te doorlopen. Afhankelijk van de warmtepomp is een minimaal volume van 60-150 liter nodig voor de ontdooicyclus. Als het opgesteld staat als retourvat (opstelling 3) dan zie ik er geen graten in.
Als het opgesteld staat als buffervat (opstelling 2), wat ik afleid uit het gebruik van meerdere pompen, dan stel ik mij hier serieus vragen bij. Je warmtepomp heeft dan wel minder kans op pendelen maar zal mogelijk een te hoge temperatuur leveren, waardoor de efficientie daalt. Voor een uitgebreidere uitleg Die uitleg gaat wel over gasketels, maar het principe is evengoed van toepassing op een warmtepomp.
Filters zijn sowieso een must bij een warmtepomp. Voor zover ik begrijp heeft de warmtewisselaar in een warmtepomp een grotere weerstand dan een warmtewisselaar bij een gasketel. Door de grotere weerstand stroomt het water trager en krijg je dus ook meer afzetting/sedimentatie van het vuil in de warmtewisselaar van de warmtepomp. Zonder vuilfilter zou de warmtewisselaar na verloop van tijd verstopt geraken met alle gevolgen van dien.
De CV pomp heeft vooral last van magnetisch vuil (bijvoorbeeld gecorrodeerde stukjes van de stalen leiding) en in veel mindere mate van zand of andere niet magnetische stoffen.
Ik durf het bijna niet vragen omdat ik het antwoord al vrees te kennen: heeft de installateur (of iemand anders) een warmteverliesberekening gemaakt? Indien niet, op welke manier heeft de installateur het vermogen van de warmtepomp bepaald?