Zonnepanelen reinigen
- Peter post
- Installatie Land: België
Zonnepanelen reinigen
Hallo
Kan het kwaad om uw zonnepanelen zelf te reinigen met regenwater en lange zacte borstel
Mvg
P
Kan het kwaad om uw zonnepanelen zelf te reinigen met regenwater en lange zacte borstel
Mvg
P
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen reinigen
Het meeste gevaar zit er in dat je zelf naar beneden valt, voor de panelen kan het zeker geen kwaad.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- Lirec
- Senior lid
- 2
Maar het helpt blijkbaar ook niet echt veel, tenzei je panelen echt extreem vervuild zijn verbetert het de opbrengst niet echt.
Ik zou het dus niet doen: er is altijd kans om toch je panelen te beschadigen en/of zelf iets voor te krijgen...
Ik zou het dus niet doen: er is altijd kans om toch je panelen te beschadigen en/of zelf iets voor te krijgen...
- sir_olf
- Master lid
- 2
Als ze een beetje schuin liggen zijn ze proper dankzij de recente sneeuw.
Ik heb in de zomer onze panelen die vol stuifmeelstof zaten eens proper gemaakt en dat deed echt niks (ze waren nochtans groen).
Ik heb in de zomer onze panelen die vol stuifmeelstof zaten eens proper gemaakt en dat deed echt niks (ze waren nochtans groen).
- waldonk
- Master lid
- 12
Als uw panelen op een helling liggen van 25 à 30° dan worden die niet zo vuil dat de opbrengst veel verminderd.
Mijn panelen liggen er al sinds 2011 nog nooit gereinigd, ze zien er altijd proper uit.
Mijn panelen liggen er al sinds 2011 nog nooit gereinigd, ze zien er altijd proper uit.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
- Jack Daniels
- Senior lid
- 11
De panelen (april 2011) worden voor de eerste keer gereinigd op 2 april aanstaande. Het is dringend nodig, ze hangen vol vogelpoep. Zelfs met hevige regenbuien wordt niet alles weg gespoeld. Her en der ook een soort van plekken mos op de panelen. Om de vogelpoep te verklaren: de nokpan op de zijkant heeft geen hoek van 90° om de opening af te sluiten. De dakwerker heeft een los stuk, dat in de nokpan past, tegen de nokpan bevestigd maar dat is een paar jaar geleden naar beneden gekomen op de panelen die een paar meter lager liggen op de garage. Gevolg: vogels hebben vrij toegang tot de ruimte onder de nokpannen en maken daar een nest. Enige oplossing: nieuwe nokpan of het gat opvullen met expansieschuim of zo. Probleem: er moet een hoogtewerker aan te pas komen want op dat puntdak liggen ondertussen extra panelen. En je zou al over die panelen moeten kruipen om aan de zijkant te geraken. Ingewikkeld allemaal. Een beetje de rode draad in mijn leven: wat iemand anders nooit overkomt, dat overkomt mij. BTW: hoogtewerker huren kost makkelijk 300 euro en je moet dat ding dan nog kunnen bedienen. Om het wat duidelijker te maken: foto van een nokpan aan de zijkant zoals die zou moeten zijn. Bij mij gewone nokpan met een eindstuk dat er in past.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
12x Sunpower 318Wp - zuid 180°
8x Maxeon Sunpower 425Wp - oost 90°
6x Maxeon Sunpower 425Wp - west 270°
1 Huawei batterij 10kWh
1 Huawei batterij 10kWh
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Hebben ze voor het reinigen geen hoogtewerker nodig?
.
- sir_olf
- Master lid
- 2
- Jack Daniels
- Senior lid
- 11
Dak van mijn garage is ongeveer 2,5 meter hoog. Een ladder volstaat in dit geval. Er is slechts aan 1 kant van de panelen ruimte om te staan, kleine halve meter. Van op die plek kunnen ze alvast de panelen aan die kant reinigen, dat is de westkant. Noordkant is tegen de zijgevel van mijn huis. Tussen zijgevel en panelen is hoogstens 20 CM ruimte. Tussen dakrand (oostelijk en zuidelijk) en de panelen is er ook niet meer dan 20 CM vrije ruimte. Het zal dus vanop een ladder moeten gebeuren. Firma vraagt 6 euro per paneel. Kost mij 72 euro voor de hele partij (12 stuks).
1 Huawei batterij 10kWh
1 Huawei batterij 10kWh
- sir_olf
- Master lid
- 2
Komen ze in mijn regio niet eens voor kijken
- Jack Daniels
- Senior lid
- 11
Prijs bleek ex btw te zijn. Heb nu de factuur betaald, 96 euro BTW inbegrepen. Het verschil is dag en nacht, panelen zijn als nieuw.
1 Huawei batterij 10kWh
1 Huawei batterij 10kWh
- jef
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
En zie je ook een opbrengstverschil na reiniging ?
- Jack Daniels
- Senior lid
- 11
Moeilijk te zeggen maar ik had de indruk dat na het kuisen de pieken wel hoger waren, op dezelfde dag. Kuisen heeft ongeveer een uur geduurd. Vogelpoep viel best mee, dat wordt grotendeels weg gespoeld door een flinke regenbui. Maar op veel plaatsen was er mos aan het groeien. Bovendien ook nog aangekoekt stof of vuil, dat kon je zelfs met het blote oog zien. Het blijft uiteraard koffiedik kijken maar ik denk wel dat de panelen nu iets meer gaan opbrengen. Was de eerste keer sinds april 2011 dat ze gekuist werden. Best mogelijk dat ik ze, na afloop van de GSC, vervang door krachtigere panelen. Misschien heeft sunpower tegen dan panelen van 500Wp. Ze zitten nu aan 425W.
1 Huawei batterij 10kWh
1 Huawei batterij 10kWh
- jef
- Senior lid
- 11
Merci voor de feedback, al dan niet reinigen blijft toch een issue onder de PV-gebruikers....
- petruskie
- 11
- Contacteer:
De mijnen liggen ook sinds 2011, dit jaar echt droevig en veel vuil. Waar heb je ze laten reinigen? Je leest veel goeds en veel slechts over reiniging. Twee opties gewone reiniging of een grote reining (met afstomen). Zwaar twijfels wat ik nu moet doen.Jack Daniels schreef: ↑07 apr 2024, 12:07 Moeilijk te zeggen maar ik had de indruk dat na het kuisen de pieken wel hoger waren, op dezelfde dag. Kuisen heeft ongeveer een uur geduurd. Vogelpoep viel best mee, dat wordt grotendeels weg gespoeld door een flinke regenbui. Maar op veel plaatsen was er mos aan het groeien. Bovendien ook nog aangekoekt stof of vuil, dat kon je zelfs met het blote oog zien. Het blijft uiteraard koffiedik kijken maar ik denk wel dat de panelen nu iets meer gaan opbrengen. Was de eerste keer sinds april 2011 dat ze gekuist werden. Best mogelijk dat ik ze, na afloop van de GSC, vervang door krachtigere panelen. Misschien heeft sunpower tegen dan panelen van 500Wp. Ze zitten nu aan 425W.