Mijn ervaring met home assistant voor energy management

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
transeurope
lid
1
Installatie Land: België

Re: Mijn ervaring met home assistant voor energy management

Bericht door transeurope »

tjaf schreef: 07 mar 2023, 14:59 Opgepast: wat je momenteel kunt bestellen van HA yellow is ZONDER raspberry pi. In deze home assistant yellows moet je een compute module 4 pluggen.
Ik run al 2 jaar een relatief zware HA installatie (>600 sensoren, >150 automations, >75 switches) op een gewone standaard RPI4B, en dat gaat perfect. Als je geen RPI4 kunt vinden, kan je ook een ODROID bord gebruiken. Die zijn een stuk vlotter leverbaar.
https://www.home-assistant.io/installation/odroid
ok thx, dan hou ik t bij de rasp pi4-8gb die ik deze week binnen heb gekregen. Mocht iemand ergens n projectlink weten van iemand die van 0 zoiets opzet met Home Assitance, laat t me zeker weten. Op die Yellow platform zie ik bijvoorbeeld dat deze uitgerust is met n zigbee modaliteit, ik vermoed dat de RPI4 dan hier extra dient mee uitgerust te worden, wil je dit knn aansturen?
Momenteel zijn er bij mc hobby rpi4's te kopen. Heb m na n week of drie binnen.
tjaf
lid
2

Bericht door tjaf »

Als je je RPI4B binnen hebt, gewoon de stappen van de "getting started guide" volgen. De pagina hieronder volgen om de image te downloaden en op een SD kaart te zetten en dan gewoon je raspberry pi opstarten en dan de onboarding page volgen.

De getting started page is een beetje verwarrend in die zin dat de secties "Install Home Assistant Container" en "Install Home Assistant Core" alternatieve installatie procedures zijn. Die moet je niet volgen, enkel de eerste stappen tot aan de eerste "onboarding" volgen.

https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Dit kan bijna niet misgaan. Voor Zigbee: ik kan je de Sonoff Zigbee 3.0 USB dongle aanraden. Gewoon (liefst via een USB verlengkabel) inpluggen nadat je home assistant hebt geinstalleerd en normaal gezien zal die automatisch herkend worden en zal automatisch ZHA geinstalleerd worden.
transeurope
lid
1

Heb de raspberry draaiend gekregen met home assistant. Maar de p1 usb vinden is n ander paar mouwen. Ga nog wat moeten lezen, want heel het gedoe van integraties en addons is nog wat veel momenteel voor me.
Raf_V
lid
1

Bericht door Raf_V »

Ik heb deze: https://www.amazon.com.be/-/en/Windows- ... B07PS1KVD1

Al honderden € door kunnen besparen!!
transeurope
lid
1

Met de Dsmr slimme meter integratie doet ie t
howard
lid
1
Contacteer:

Bericht door howard »

Ik heb een rpi3 met HA geinstalleerd en een Conbee 2 Zigbee stick. Sinds vorige week hebben we een digitale meter gekregen en omdat ik deze perse in HA wilde uitlezen heb na enig zoekwerk deze slimme lezer gekocht en aan de P1 poort gehangen. Nadat de slimme lezer aan ons wifi netwerk was gekoppeld pikte HA hem automatisch op en is hij met de ESPHome integratie gekoppeld. Daarna kun je hem in de Energie Tab van HA uitlezen. Als je bij ENGIE zit kun je hem ook via hun app uitlezen en met een betalend abonnementje ook nog live (anders loop je een dag achter).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Panelen: 17 Hyundai HiE-S 400 VG
Omvormer: Huawei SUN2000 4.6KTL-L1 met 13 poweroptimizers
Totaal vermogen: 6800 Wp (verdeeld over 2 stringen: 4400 Wp en 2400 Wp)
(Nog) geen batterij
lennie
Master lid
10

Bericht door lennie »

Ik ben klant bij Ecopower en ben aan het kijken of de dynamische energieprijzen voor mij interessant zouden kunnen zijn.
Aangezien ik al even HA heb draaien heb ik de ENTSO-e integratie geinstalleerd om de energieprijzen op te halen.

Ik zit alleen wat te sukkelen met de formule om vanuit die day ahead prijs de juiste "ecopowerprijs" te berekenen.

Kan er iemand meekijken of mijn redenering juist is, of heeft er iemand de juiste Price Modifyer Template voor deze integratie. Ik ga uit van berekening in kWh.

Uiteindelijke prijs per kWh = ((EPEX_DA_prijs * 1.02) + 0,004) * 1.06) + kost_GSC + kost_WKK + afnametarief + energiebijdrage + bijzondere_accijns

Dus ik ga er van uit dat de BTW van 6% enkel over energieprijs plus de 2 "ecopower"variabelen berekend moet worden?

Kosten van de ander variabelen zijn in mijn geval volgens mij:
• kost_GSC = 0.01581 €/kWh
• kost_WKK = 0.002576 €/kWh
• afnametarief = 0.0508125 €/kWh (enkelvoudig Fluvius Limburg)
• energiebijdrage = 0.0019261 €/kWh
• bijzondere_accijns = 0.04748 €/kWh

Voor injectie zou dit dan volgens mij…

Uiteindelijke prijs per kWh = (EPEX_DA_prijs * 0.85) - 0,004

…moeten zijn.
17x ET Solar P660250WW | 4250 Wp
1x Axitec 260P/156-60S | 260Wp
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE | 4920 Wp
O: 175° | H: 13° | Fronius Symo GEN24 10.0 Plus
broodro0ster
Senior lid
2

Bericht door broodro0ster »

Of je nu dynamisch hebt of niet, de netkost, accijns, btw percentage blijft hetzelfdfe. Als je dus puur naar de ruwe stroomprijs kijkt om je automatisatie te sturen is dat voldoende.

Ik gebruikt de Nordpool integratie (heb geen dynamisch tarief, maar het interesseert me wel) en daar kan je met een template functie de 4 goedkoopste uren opvragen bijvoorbeeld. ENTSO-e ken ik niet.
Maar echt een goed gebruik heb ik er nog niet voor gevonden. De auto gaat er het grootste voordeel uithalen, maar dat neemt de laadpaal al opzich. Die onderstuurt dynamische tarieven.
De warmtepomp mag ook harder draaien als het goedkoop is, maar dat doet ze eigenlijk vanzelf al. We houden een constante 21.5°C aan in huis en 's nachts moet die automatisch harder draaien omdat het dan kouder is en er geen zon is. Ik denk niet dat er veel te winnen valt door die volledig te laten stoppen op piek momenten en het comfort gaat wellicht ook achteruit.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
lennie
Master lid
10

Bericht door lennie »

Dat weet ik uiteraard wel, maar om eenvoudiger te kunnen vergelijken met mijn huidige "gewone" contract is het uiteraard wel handiger om de totale stroomprijs alsook deze voor injectie in de berekening van het energie dashboard van Home Assistant mee te kunnen nemen.

Het gaat me dus vooralsnog niet om iets aan te sturen op basis van de DA prijzen, maar puur om over een jaar het vergelijk te kunnen maken op basis van mijn huidig reëel verbruik.
lennie
Master lid
10

Bericht door lennie »

Ik had de vraag ook even voorgelegd aan de support van Ecopower en kreeg daar veel sneller dan verwacht al antwoord.

Formule voor afname:

Uiteindelijke prijs per kWh = (((EPEX_DA_prijs * 1.02) + 0,004) + kost_GSC + kost_WKK + afnametarief + energiebijdrage + bijzondere_accijns) * 1,06

Formule voor injectie:

Uiteindelijke prijs per kWh = (EPEX_DA_prijs * 0.85) - 0,004
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”