Goed nieuws voor diegene met een analoge teller?

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
roosenr
Senior lid
7
Installatie Land: België

Goed nieuws voor diegene met een analoge teller?

Bericht door roosenr »

Minister Demir begint zich af te vragen of de verplichte vervanging van analoge door digitale tellers wel zinvol is, eist een nieuwe kosten-baten analyse van de VREG.

- goed nieuws voor de mensen met zonnepanelen en nog oude terugdraaiende teller? Mss dat ze zich enkel nog gaan concentreren op diegene met zonnepanelen en diegene zonder zonnepanelen met analoge meter met rust laten...
- hoe met diegene die recht hadden op analoge terugdraaiende teller tot 2025 en die ze toch onder lichte druk verplicht hebben te vervangen?

weer typisch Belgie of Vlaanderen zeker?

artikel en interview met iemand van de SERV hieronder:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/11 ... rs-in-vra/
Koidream
Master lid
6
Installatie Land: Ander

Re: Goed nieuws voor diegene met een analoge teller?

Bericht door Koidream »

Minister Demir wil volledige uitrol van digitale meter herbekijken. Misschien wil diezelfde minister 's morgens ook koffie met 2 croissants?
Om dit topic nu onmiddellijk de titel "Goed nieuws..." te geven...
roosenr
Senior lid
7

Bericht door roosenr »

Koidream schreef: 11 jan 2024, 12:20 Minister Demir wil volledige uitrol van digitale meter herbekijken. Misschien wil diezelfde minister 's morgens ook koffie met 2 croissants?
Om dit topic nu onmiddellijk de titel "Goed nieuws..." te geven...
Misschien moet je eens goed kijken naar het vraagteken achter de titel. Dat betekent iets. En ook de inhoud lezen die ik erbij schrijf.
luc.de.smedt
Senior lid
3

Bericht door luc.de.smedt »

roosenr schreef: 11 jan 2024, 12:04 Minister Demir begint zich af te vragen of de verplichte vervanging van analoge door digitale tellers wel zinvol is, eist een nieuwe kosten-baten analyse van de VREG.

- goed nieuws voor de mensen met zonnepanelen en nog oude terugdraaiende teller? Mss dat ze zich enkel nog gaan concentreren op diegene met zonnepanelen en diegene zonder zonnepanelen met analoge meter met rust laten...
- hoe met diegene die recht hadden op analoge terugdraaiende teller tot 2025 en die ze toch onder lichte druk verplicht hebben te vervangen?

Wat een bezigheidstherapie is me dat nu weer. Vijgen na Pasen zijn het. Hoe denkt ze de facturatie van het kwartierverbruik voor elke Vlaming op een evenwaardige manier op te vangen ? Iedereen terug forfaitair 2,5kWpiek aanrekenen lijkt me correct zolang niet iedereen een digitale meter heeft.
m2ts
Master lid
11

Bericht door m2ts »

roosenr schreef: 11 jan 2024, 12:04 Minister Demir begint zich af te vragen of de verplichte vervanging van analoge door digitale tellers wel zinvol is, eist een nieuwe kosten-baten analyse van de VREG. Goed nieuws voor de mensen met zonnepanelen en nog oude terugdraaiende teller?
Als het gaat om een kosten-baten analyse, dan lijkt me een digitale meter bij diegene met zonnepanelen voor 'de maatschappij' nog steeds beter. Het net gebruiken 'alsof het een batterij is' is niet zo goed (ach, een elektrisch vuurtje of boiler kan geen kwaad, want in de zomer neem ik dat wel terug). Zeker niet met de toenemende elektrificatie (“Ook de elektrificatie van de huishoudelijke verwarming, met de warmtepompen, kent een enorme groei. We stellen ons vragen of het nog zinvol is om bij zulke klanten nog een digitale gasmeter te plaatsen.” ) en toename hernieuwbare energie (zoals in Nederland).

In dit artikel van De Morgen staat er ook "Zo vragen de sociale partners om te bekijken of gezinnen zonder stuurbaar verbruik, bijvoorbeeld zonder een elektrische wagen of warmtepomp, vrijgesteld kunnen worden van de digitale meter.". Dat vind ik echt een supervreemd advies: bij velen heeft de elektrische wagen of warmtepomp al een negatieve bijklank. Met zo'n advies zullen mensen nóg minder geneigd zijn hierin te investeren.

Dat is problematisch. Zo zou iedereen moeten weten dat fossiele brandstoffen ooit moeten stoppen, maar door beleid zijn er nog steeds veel gasinstallaties geplaatst. Zo las je een tijdje terug in dit artikel van De Tijd:
De Tijd schreef:De gasuitstap zadelt de Vlaming op met een factuur van 2,2 miljard euro, wat de politiek grotendeels aan zichzelf te danken heeft. In 2007 nog legde de Vlaamse regering op dat de aansluitbaarheid van woningen op het gasnet moest verhogen tot 95 procent. Pas in 2018 werd die doelstelling losgelaten. Ondertussen hadden wel veel uitbreidingsinvesteringen plaatsgevonden, die nog 50 jaar moeten worden afbetaald. Terwijl andere landen en steden hun uitfasering voor gas al hebben ingezet, telt Vlaanderen nog altijd jaarlijks 35.000 nieuwe gasaansluitingen. Vanaf 2025 gaat een algemeen verbod in om nog nieuwbouwwoningen op het gasnet aan te sluiten.
Dat iets herbekeken wordt hoeft niet slecht te zijn, maar ik hoop toch dat ze verder kijken dan de komende verkiezingen...
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower. Nulenergiewoning. Volledig elektrisch. Geen eigen wagen.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Snap er ook niets van, hier in Spanje heeft iedereen al vele jaren een dm en er staan hier toch wel iets meer woningen dan in BE :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
roosenr
Senior lid
7

Bericht door roosenr »

janus schreef: 11 jan 2024, 13:10 Snap er ook niets van, hier in Spanje heeft iedereen al vele jaren een dm en er staan hier toch wel iets meer woningen dan in BE :roll:
Ik woon ook deels in NL, daar is ook minder heisa rond die DM. Komt mss ook omdat je daar wel nog “terugdraaiende” teller hebt (salderen noemen ze het daar)… en ze veranderen er niet elk jaar van inzicht/afspraken…
roosenr
Senior lid
7

Bericht door roosenr »

luc.de.smedt schreef: 11 jan 2024, 12:52
roosenr schreef: 11 jan 2024, 12:04 Minister Demir begint zich af te vragen of de verplichte vervanging van analoge door digitale tellers wel zinvol is, eist een nieuwe kosten-baten analyse van de VREG.

Wat een bezigheidstherapie is me dat nu weer. Vijgen na Pasen zijn het. Hoe denkt ze de facturatie van het kwartierverbruik voor elke Vlaming op een evenwaardige manier op te vangen ? Iedereen terug forfaitair 2,5kWpiek aanrekenen lijkt me correct zolang niet iedereen een digitale meter heeft.
Idd een goeie…weer typisch Belgische chaos…
broodro0ster
Senior lid
2

Bericht door broodro0ster »

Een analoge meter is zelfs niet altijd goedkoper... Mijn afname prijs is minder met DM dan met AM.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
roosenr
Senior lid
7

Bericht door roosenr »

Of de analoge meter of de digitale meter het beste is of beterkoop is hangt van je persoonlijke situatie af. Ik bijvoorbeeld wil zo lang mogelijk mijn terugdraaiende teller houden. Mijn situatie:
- 3150 WP installatie met 3Kw omvormer, jaarlijkse opbrengst rond mijn WP getal
- verbruik is exact hetgeen ik opwek, meteropname is in februari, meestal heb ik in november nog een deel over wat ik dan opstook via verwarming met de airco zodat ik telkens op 0 uitkom
- woon in regio fluvius limburg waar de prosumententaks 1 vd laagste vh land is, mijn totale factuur per jaar ligt rond de 250 euro...dat kan ik nooit behalen met een digitale meter, zelfs niet als mijn prosumententaks wegvalt en ik zou investeren in een batterij.
Foroa
Senior lid
8

Bericht door Foroa »

Wat we zelf om zeep helpen doen we beter.
Wanneer worden politici en CEO's echt verantwoordelijk voor hun geknoei. Straks een nieuwe canon: de (surrealistische) geschiedenis van de Vlaamse energie ...
Odul
Master lid
6

Bericht door Odul »

Dat zag je toch van "ende en verre" aankomen.
Die onderaannemers moeten veel teveel rond rijden om enkele meters te plaatsen
Men heeft de "tijd" voor de plaatsing dus totaal onderschat.

De reden is simpel.
1)De overgrote meerderheid is overdag NIET thuis.
2) Al die analoge meters hebben een allegaartje van omvang. De nieuwe meterkast past gewoon niet.

De weigeraars zijn volgens mij in mindering. Maar zij zijn natuurlijk gemakkelijk doelwit.

De oplossing:

Laat iedereen die meteen een DM wil een aanvraag indienen.
Men kan gemakkelijk alle aansluitpunten een e-mail of brief sturen om een afspraak te maken.

Nu draait men de rollen om: Fluvius plant een 'blinde' afspraak in, en de klant moet het al dan niet bevestigen.
Dat kost enorm veel tijd.

En laat de weigeraars met rust tot men niet anders kan.
En ja, desnoods moet men hen maar een extra kost aanrekenen.

Nu schiet men met een justitie kanon op een mug.
Dat is inderdaad het sop van de kool niet waard.
16 sunpower X22 360WP met p500 optimizers. Omvormer Solar edge SE4000HD
helling 35° 170°Zuid gericht. Schaduw van oktober tot maart door bomen
Koidream
Master lid
6

Bericht door Koidream »

Odul schreef: 11 jan 2024, 16:57
...
De oplossing:
Men kan gemakkelijk alle aansluitpunten een e-mail of brief sturen om een afspraak te maken.
En dat is dan volgens u de oplossing? In plaats van 30 huizen van een straat van 60 in één keer doen, hiervoor 60 keer terugkomen... :lol: :lol: :lol:
Odul
Master lid
6

Bericht door Odul »

Koidream schreef: 11 jan 2024, 18:25
Odul schreef: 11 jan 2024, 16:57
...
De oplossing:
En dat is dan volgens u de oplossing? In plaats van 30 huizen van een straat van 60 in één keer doen, hiervoor 60 keer terugkomen... :lol: :lol: :lol:
Nu moeten ze "60" keer terug komen wegens:
Niet thuis..
Ziek...
Afspraak vergeten...
Weigeren...
De DM past niet op de voorziene plaats...

Als je daarentegen zelf een afspraak maakt, is de kans veel kleiner om voor een gesloten deur te staan.
16 sunpower X22 360WP met p500 optimizers. Omvormer Solar edge SE4000HD
helling 35° 170°Zuid gericht. Schaduw van oktober tot maart door bomen
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Odul schreef: 11 jan 2024, 16:57 Dat zag je toch van "ende en verre" aankomen.
Ik volg! De term boerenbedrog ligt op het puntje van m'n tong. Er werd destijds voor gekozen om de installatie van de digitale meter eerst bij gezinnen met zonnepanelen te doen. Want daar viel het meeste voordeel te halen (voordeel voor de netbeheerder). En nu zou de politiek overwegen om de streefdatum van 2029 uit te stellen. Voor wie de historiek van de "kosten-baten" analyse samengevat wil zien, verwijs ik naar mijn post uit 2021: viewtopic.php?p=292792#p292792
luc.de.smedt schreef: 11 jan 2024, 12:52 Hoe denkt ze de facturatie van het kwartierverbruik voor elke Vlaming op een evenwaardige manier op te vangen ?
Ik volg opnieuw! Mensen met een digitale meter moeten hun piekverbruik spreiden willen ze niet "gepakt" worden via het capaciteitstarief. Terwijl mensen met een analoge meter de facto het minimale capaciteitstarief betalen. Ook al leggen ze de vaatswas, droogkas, wasmachine, etc. op hetzelfde moment aan.

En waarom is de digitale meter voor gas en elektriciteit in Vlaanderen dubbel zo duur als elders in Europa? Wie zit koffie te slurpen en de krant te lezen en wordt betaald met uw en mijn belastingsgeld? Het zal toch niet het meest performante bedrijf van Vlaanderen zijn genaamd Fluvius zijn waar al dat belastingsgeld verbrast wordt. En wat is dan de oplossing... minder snel uitrollen. Ik denk niet dat daarmee de oorzaak wordt aangepakt. Er wordt, zoals veel te vaak, aan symptoombestrijding gedaan.

P.S. Mijn excuses om iedereen bij Fluvius over dezelfde kam te scheren.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”