Vailliant WP zelf installeren

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Trianon
Senior lid
5
Installatie Land: Ander

Vailliant WP zelf installeren

Bericht door Trianon »

Beste,

Heeft hier iemand ervaring met het zelf installeren van een Vailliant aroTHERM plus mono block aub ?

Ze zeggen zelf dat je voor dit type geen "certificaat warmtetechnieken" nodig hebt omdat het gas enkel in de
buiten unit zit en reeds klaar is bij levering.
Binnen zou ik voor een uniTOWER opteren zodat ik enkel electra en buizen voor de CV en CWW moet voorzien.
Van electriciteit heb ik voldoende kennis door opleiding en een water buis installeren kan ik ook wel.
Maarten0
Senior lid
6
Installatie Land: België

Re: Vailliant WP zelf installeren

Bericht door Maarten0 »

Ik heb een Vailliant aroTHERM plus mono block in mijn verwarmingssysteem zitten.
Hydraulisch aansluiten is kinderspel, als je ooit al aan de verwarmingsleidingen gesleuteld hebt, kan dit geen probleem zijn.
Elektrisch is ook niet erg moeilijk: juiste kabel op de juiste automaat en we zijn vertrokken

Aangezien het een monoblock is, hoef je je niet bezig te houden met koelmiddelen en dergelijke.
Het indienst nemen is wel gedaan door een Vaillant technieker die ineens de bijhorende thermostaat programmeert.
Volgens mijn verkoper moest dit zo van Vaillant, anders was er geen subsidie.
Techre
lid
4

Bericht door Techre »

Klopt ivm de subsidie. Maarten0, heeft de installateur de koeling "permanent" afgezet? Of kon je die zelf terug aanzetten? Of heeft hij dat achteraf gedaan?
Maarten0
Senior lid
6

Bericht door Maarten0 »

Hij heeft die afgezet, maar ik denk dat ik die in het installateursmenu zelf terug zou kunnen aanzetten, maar in mijn opstelling heb ik hier niets aan.
FarWestVL
junior lid
3

Bericht door FarWestVL »

Zelf geplaatst hier en zeker aan te raden voor hen met een minimale technische behendigheid.
Wel een paar praktische tips die u niet zouden mogen afschrikken vooraleer je aan zoiets begint:

- idealiter zet je je warmtepomp zonder menggroepen direct op de vloerverwarming zodat er slechts 1 circulatiepomp is. Je wil daarvoor voldoende grote diameter leiding gebruiken om die pomp zijn maximale debiet te laten halen. Ik heb alupex32 gebruikt en kan op het unitower schermpje uitlezen dat de pomp de max doorstroming haalt die in de specificatie staat. Bij inregeling van de vloerverwarming zie ik dan wel dat daarmee niet alle kraantjes tegelijk het berekende debiet van de VVW halen. Deze voor de benedenverdieping correct ingeregeld heb ik dan maar boven (slaapkamers) in verhouding iets lager ingeregeld. Het verschil is niet dramatisch en die berekeningen waren voor -10 graden bepaald dus praktisch verwacht ik geen probleem met warmte afgifte maar dat is in mijn specifieke geval... werken met menggroepen of een extra drukverhogingspomp (+hydraulische ontkoppeling) maakt het toch weer een ander systeem met een ander rendement en prijs.

- de leidingen tussen binnen en buiten unit zijn dus grote diameter, moeten geïsoleerd zijn en ook waterproof in de grond gelegd worden (grond- of regenwater zou de isolatie kunnen doordringen en teniet doen waardoor het rendement inzakt). Je kunt daartoe voorgevormde geïsoleerde flexibel leiding kopen waar verschillende buizen in zitten maar die zijn enorm in diameter en ook zeer duur. Ik heb de geisoleerde alupex32 op rol gekocht en door typische grijze afwaterbuis met rubber moffen getrokken die dan ook waterdicht aansluit op de energiebocht waar anders de gasleiding zou zitten. Mispak u echter in beide gevallen niet hoe onhandelbaar die zulke diameter leidingen zijn en hoeveel plaats je nodig hebt om daarmee een bocht te maken (of om de gevel te doorboren in geval van renovatie).

- op de aanvoerleiding naar een vloerverwarming plaats je typisch een beveiliging die vanaf pakweg 40 graden de warmtebron uitschakelt om de vloer niet te beschadigen. Bij die arotherm zit het contact daarvoor in de buitenunit (want daar zit ook de pomp). Denk er dus aan dat het kabeltje dat naar buiten gaat met de communicatiebus ook nog een paar draadjes extra heeft om dit relais contact mee te verbinden

- betreffende koeling, daarvoor heb je ook nog een optionele module nodig met mengkranen om de leidingen schakelen in koelbedrijf. Dat kan later nog ingebouwd worden in de unitower.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

@FarWestVL ziet jouw installatie er zo uit?
Onderstaande schema in een notendop: warmtepomp is verbonden met de Unitower. Unitower bestaat uit twee vaten, één voor sanitair warm water (SWW) en één voor centrale verwarming (CV). Douche etc. zitten aangesloten op het SWW vat. De vloerverwarming op het grotere CV vat.
(zie pdf voor meer details)
Untitled.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
FarWestVL
junior lid
3

Bericht door FarWestVL »

ja, ik heb dit schema maar je aantal vaten is wat raar uitgedrukt

- de unitower heeft standaard een groot vat onderaan dat dient om SWW te bufferen
- de unitower heeft standaard een expansievat voor het CV water op de retourkant net voor de driewegklep (grijsgekleurd en relatief plat vierkant model)
- optioneel kun je een ~20l buffervat voor het CV circuit bijbestellen en in de unitower monteren (zwartkleurig blokvormig ding die in serie op de CV retour bovenaansluiting aankoppelt)
- optioneel kun je een expansievat voor SWW bijbestellen (ter vervanging van 8f in het schema) en in de unitower monteren (grijs lang worstvormig model die in de voorste hoek onderaan langs het grote SWW vat past en aankoppelt op de aflaat kraan onderaan het grote vat)

Ik heb die er allemaal inzitten maar ben niet zeker of dat eigenlijk wel nodig is. Het CV buffervat zou niet mogen nodig zijn gezien het volume water in de vloer al meer is dan wat in de installatievoorschriften staat.

Aan de ene kant is het een super compacte installatie om dat al die vaten en koppelingen mooi in de unitower weggewerkt zijn. Aan de andere kant hoop ik als er ooit zo'n expansievatje vervangen moet worden dat Vaillant ze tegen dan nog verkoopt en niet alsnog een generiek model ergens langs de toren tegen de muur gezet moet worden.
FarWestVL
junior lid
3

Bericht door FarWestVL »

Ik heb nog een locatie waar vroeg of laat een gasketel vervangen zal worden door zo'n installatie. Waarschijnlijk dat ik dan enkel het bovenste stuk van de unitower (hydraulische module) plaats in combinatie met een aparte los SWW vat. De hoofdreden is dat mijn zonne-installaties van het merk fronius zijn en die kunnen met een kleine extra omvormer (ohmpilot) direct een standaard boilervat dompelweerstand aansturen. Het unitower vat is daar niet voor voorzien. Bij beperkte zonneinstallaties (geen thuisbatterij) lijkt dit me de beste manier om meer overschot zonnestroom zelf te gebruiken ipv op het net te gooien.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

FarWestVL schreef: 26 dec 2023, 17:09 ja, ik heb dit schema maar je aantal vaten is wat raar uitgedrukt
Na het lezen van jouw uitleg, inderdaad!
Ik ging uit van enkel buffervaten in de UniTower. Ik wist niet dat de expansievaten ook in de UniTower (kunnen) zitten. Dankjewel voor de toelichting!

Als ik het schema juist interpreteer is er voor de CV maar 1 circulatiepomp, namelijk die in de warmtepomp zelf. De circulatiepomp van de warmtepomp moet dus krachtig genoeg zijn om de ganse centrale verwarming van voldoende water te voorzien. Op het moment dat de warmtepomp het CV water verwarmt, is er geen hydraulische scheiding van het CV circuit en het circuit van de warmtepomp.

Als de driewegkraan in de stand staat om het SWW op te warmen, geeft op dat moment de warmtepomp enkel warmte af aan het SWW en niet aan het CV water. De 3weg kraan selecteert dus het één of het ander (niet beide samen): ofwel SWW verwarmen, ofwel CV water verwarmen.
3weg.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
FarWestVL
junior lid
3

Bericht door FarWestVL »

correct,
De regeling doet geen menging maar schakelt tussen of volledig SWW of volledig CV op de koude kant naar de warmtepomp
de warme zijde is gewoon een T stuk maar uiteraard stroom water enkel naar de zijde waar de koude open staat.
En voor zover ik weet is dat net hetzelfde op een typische gasketel installatie.

Hydraulisch scheiden komt maar aan bod als er meerdere pompen (al dan niet met mengkraan) in het circuit zitten zodat ze elk hun eigen druk/debiet kunnen hebben en mekaar niet verstoren

Een speciaal geval die je bij monoblock warmtepomtepomp zoals deze tegenkomt is als je met glycol wilt werken. Dan kun je het buitencircuit (niet enkel hydraulisch maar) volledig afscheiden en de rest van je CV of vloerverwarming met gewoon water vullen. Maar dat is dan weer een van de andere systeemschema's.
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”