Meten verbruik tov graaddagen

Hier kan met discussiëren over datalogsystemen voor zonneboilers.
Plaats reactie
HvdW
Senior lid
10
Installatie Land: Nederland

Meten verbruik tov graaddagen

Bericht door HvdW »

Naar aanleiding van deze post en de discussie die zich ontspon open ik deze post over energie.
Een paar dingen op een rijtje.
bij mindergas.nl kan je de meterstanden bijhouden en mindergas geft dan je score in gewogen graaddagen weer.
Als je het dagelijks gebruik voor warm water - o.a. douchen - en koken invult dan wordt het gasgebruik per gewogen graaddag alleen maar uitgerekend over het gebruik aan gas voor verwarming.
In de genoemde post staat een mooie spreidingsdiagram van @bke en die zette mij aan het denken.
Bij het berekenen van het energiegebruik - of het nu gas of elektriciteit is is niet direct van belang - wordt rekening gehouden met de gewogen graaddagen.
Mijn opmerking hierover is dat je niet uit zou moeten gaan van de gemiddelde temperatuur van die dag maar van de gemiddelde temperatuur over de periode van de dag dat er verwarmd wordt; zeg maar van 7 uur tot 22 uur.
Daarnaast zou wind ook nog als factor gewogen kunnen worden.

De gewogen graaddagen houden op zich al rekening met de invloed van zonne instraling, daarom zijn het dan ook gewogen graaddagen.

Ik denk er nu over om de gemiddelde buitentemperatuur tusse 7 en 22 uur te meten en op te slaan in mijn Domoticz systeem en op grond van die gegevens een spreidingsdiagram te maken zoals @bke ons heeft laten zien, waarin gas en stroomverbruik worden afgezet tegen de gemiddelde temperatuur op de tijden dat er verwarmd wordt.
gewogen graaddagen november.jpg
Beeld van mindergas.nl
warmtepomp.jpg
Beeld van het stroomverbruik van de warmtepomp (airco)

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
broodro0ster
Senior lid
2
Installatie Land: België

Re: Meten verbruik tov graaddagen

Bericht door broodro0ster »

Ik hou momenteel 24/7 dezelfde temperatuur aan en wij verwarmen het meest 's nachts. Overdag slaat de thermostaat meestal af omdat het dan warm genoeg blijft door een paar zonnestralen en de hogere temperatuur.
Als de zon ondergaat, zie ik de temperatuur meezakken en dan springt de warmtepomp terug op. Op een donkere dag is dat om 17-19h en op een dag met redelijk wat zon is dat eerder om 20-23h.

In mijn situatie lijkt me dat dus niet correct. In andere huizen misschien wel, al blijf ik wel denken dat je overdag moet bijverwarmen wat je 's nachts verloren bent.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
Luc6580
Master lid
11

Bericht door Luc6580 »

Wanneer je maar een deel van de dag (of nacht) verwarmt; moet de warmtepomp meer vermogen leveren tijdens die periode.
Bij deellast draait een warmtepomp met een betere COP dan bij vollast.Dus daardoor zal je over 24h meer verbruiken dan wanneer je continu verwarmt.

Anderzijds verliest de woning minder energie wanneer je de binnenhuis temp (s'nachts) laat dalen.

Of het ene het andere compenseert is moeilijk te zeggen.

Hier draait onze LL warmtepomp 24/24 tijdens de koudere maanden (op deellast).Dit geeft het beste gevoel van comfort.
In de tussenseizoenen wordt de verwarming met 1@2°C verlaagd s'nachts.
bke
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke »

Bij mij wordt ook 24/24 verwarmd, uitgezonderd in de herfst en lente waarbij enkel tijdens de daguren verwarmd wordt. Ik log mijn dagverbruik al 15 jaar en dit is mijn ervaring:
* belangrijke impact van enkel overdag versus 24/24u verwarmen. Dit lijkt me logisch: als de binnentemperatuur van de woning gemiddeld kouder is, zal er ook minder warmteverlies naar buiten toe zijn. Anderzijds is het bij een warmtepomp niet zo eenvoudig, aangezien deze het meest efficiënt werken bij een continue lage belasting (dus 24/24 u verwarmen). Dit effect is ook minder groot bij een goed geïsoleerde woning.
* zon of niet is bij mij de belangrijkste factor in de spreiding (ik heb ook veel glas, dit zal dus afhankelijk zijn van het type woning). Op een zonnige dag valt de verwarming overdag uit omdat de woning enkel door de zon op temperatuur gehouden wordt.
* de temperatuur van de dag ervoor is ook heel belangrijk: als het gisteren gemiddeld 0 °C was en vandaag 7 °C, dan zal het dagverbruik vandaag bijna op het niveau van een dag van 0 °C liggen. Andersom is het ook zo. Ik vermoed dat de inertie van de woning hierin een belangrijke rol speelt, en dan meer bepaald het buitenspouwblad. Dat zie ik ook met de thermische camera: de temperatuur van het buitenspouwblad ijlt met een grote vertraging na op de buitentemperatuur.
* wind: zeer beperkte, nagenoeg verwaarloosbare invloed
De gemiddelde buitentemperatuur wordt gemeten met een deftig meteostation in de tuin.
m2ts
Master lid
11

Bericht door m2ts »

Bij ons (passiefhuis met veel ramen op het zuiden) is ook de zon van erg grote invloed. Liever een dag van -5 °C met een zonnetje, dan een regendag van 5 °C. We hebben heel veel aandacht gehad voor luchtdichtheid (en twee blowerdoortesten laten uitvoeren) en ik denk dat bij ons de wind een pak minder speelt dan een doorsnee huis. November nu was 383 kWh totaal verbruik, waar september 319 kWh was. Dus 64 kWh meer. Het verschil sep-dec, zal wel hoger liggen.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
bke
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke »

m2ts schreef: 20 dec 2023, 20:35 Bij ons (passiefhuis met veel ramen op het zuiden) is ook de zon van erg grote invloed. Liever een dag van -5 °C met een zonnetje, dan een regendag van 5 °C. We hebben heel veel aandacht gehad voor luchtdichtheid (en twee blowerdoortesten laten uitvoeren) en ik denk dat bij ons de wind een pak minder speelt dan een doorsnee huis. November nu was 383 kWh totaal verbruik, waar september 319 kWh was. Dus 64 kWh meer. Het verschil sep-dec, zal wel hoger liggen.
Bij mij is de luchtdichtheid onbestaande, behalve in plafond/dak. Ramen en deuren zijn bv nog origineel uit de jaren '60, niks afgekit etc. Vandaar ook mijn overtuiging dat in eerste instantie isolatie belangrijk is en luchtdichtheid eerder de puntjes op de i zijn.
HvdW
Senior lid
10
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW »

Meten van het verbruik tov gewogen graaddagen.
Even terug naar het onderwerp.

Verbruik november 2022 alleen gas, november 2023 gas + lucht/lucht warmtewisselaar.
Kijk even terug naar mijn eerste post.
November 2022 gas 186,83 m3 bij 386 gewogen graaddagen.
Reken ik dat door naar het aantal gewogen graaddagen van 2023 dan krijg je de volgende som.
(186,83/386)* 431 = 208,6 m3 en dat is 208,6 * 9,769 = 2038 kWh
November 2023 verbruik gas en elektriciteit van de airco opgeteld en in kWh:
184,37m3 * 9,769 + 45 kWh = 1846 kWh
In gebruikt vermogen scheelt het 2038 - 1846 = 192 kWh
In euro is de rekensom als volgt:
2022 - 208m3 * €1,30 = € 271,18
2023 - 184,37m3 * €1,30 = € 239,68 plus 45 * 0.35 = €15,75 , opgeteld €255,43
We hebben het aangenamer in huis tegen minder kosten want sinds we de airco hebben verwarmen we de woonkamer langer dan voorheen.
Ik ben benieuwd hoe het energieverbruik over het hele jaar zal uitvallen. Hoger denk ik.
We hebben de airco eigenlijk alleen maar aangeschaft om de hete dagen in de zomer te veraangenamen. Het verwarmen met de airco was een min of meer onverwachte meevaller.

Ik noemde het berekenen van gewogen graaddagen met de gemiddelde temperatuur tusse 7 en 22 uur. In ons geval klopt dat.
De schrijvers die vertelden dat bij hun de vloerverwarming dag en nacht aanstaat: dat zou ik ook doen als ik een goed geïsoleerd huis had en vloerverwarming. In dat geval moet je uiteraard rekenen met de gemiddelde temperatuur over de volle 24 uur.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
broodro0ster
Senior lid
2

HvdW schreef: 21 dec 2023, 00:48 Meten van het verbruik tov gewogen graaddagen.
Even terug naar het onderwerp.

Verbruik november 2022 alleen gas, november 2023 gas + lucht/lucht warmtewisselaar.
Kijk even terug naar mijn eerste post.
November 2022 gas 186,83 m3 bij 386 gewogen graaddagen.
Reken ik dat door naar het aantal gewogen graaddagen van 2023 dan krijg je de volgende som.
(186,83/386)* 431 = 208,6 m3 en dat is 208,6 * 9,769 = 2038 kWh
November 2023 verbruik gas en elektriciteit van de airco opgeteld en in kWh:
184,37m3 * 9,769 + 45 kWh = 1846 kWh
In gebruikt vermogen scheelt het 2038 - 1846 = 192 kWh
In euro is de rekensom als volgt:
2022 - 208m3 * €1,30 = € 271,18
2023 - 184,37m3 * €1,30 = € 239,68 plus 45 * 0.35 = €15,75 , opgeteld €255,43
We hebben het aangenamer in huis tegen minder kosten want sinds we de airco hebben verwarmen we de woonkamer langer dan voorheen.
Ik ben benieuwd hoe het energieverbruik over het hele jaar zal uitvallen. Hoger denk ik.
We hebben de airco eigenlijk alleen maar aangeschaft om de hete dagen in de zomer te veraangenamen. Het verwarmen met de airco was een min of meer onverwachte meevaller.

Ik noemde het berekenen van gewogen graaddagen met de gemiddelde temperatuur tusse 7 en 22 uur. In ons geval klopt dat.
De schrijvers die vertelden dat bij hun de vloerverwarming dag en nacht aanstaat: dat zou ik ook doen als ik een goed geïsoleerd huis had en vloerverwarming. In dat geval moet je uiteraard rekenen met de gemiddelde temperatuur over de volle 24 uur.
Ik zou eerder rekenen met geproduceerde warmte i.p.v. verbruik om te vergelijken met 2022. Uw L/L warmtepomp zal wellicht rond de 4.5 COP zitten.
In 2023 heb je dan 184,37m3 * 9,769 + 45 kWh * 4.5 COP = 2004kWh warmte geproduceerd.
Das ongeveer hetzelfde als in 2022, maar er waren meer graaddagen. En toch heb je meer comfort ervaren, dus mogelijks heeft dat te maken met de airco vooral de lucht in jouw ruimte opwarmt en minder de massa. Maar aan het eind van de rit maakt voor de meesten de prijs uit denk ik, dus meer comfort en lagere energie rekening is het belangrijkste. Dan lijkt het me niet onlogisch dat je van jouw investering ook in de winter gebruik maakt :D En als er nog wat zon op de panelen schijnen, ben je helemaal goedkoper uit.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
palombian
Master lid
2

Bericht door palombian »

bke schreef: 20 dec 2023, 20:50
m2ts schreef: 20 dec 2023, 20:35 Bij ons (passiefhuis met veel ramen op het zuiden) is ook de zon van erg grote invloed. Liever een dag van -5 °C met een zonnetje, dan een regendag van 5 °C. We hebben heel veel aandacht gehad voor luchtdichtheid (en twee blowerdoortesten laten uitvoeren) en ik denk dat bij ons de wind een pak minder speelt dan een doorsnee huis. November nu was 383 kWh totaal verbruik, waar september 319 kWh was. Dus 64 kWh meer. Het verschil sep-dec, zal wel hoger liggen.
Bij mij is de luchtdichtheid onbestaande, behalve in plafond/dak. Ramen en deuren zijn bv nog origineel uit de jaren '60, niks afgekit etc. Vandaar ook mijn overtuiging dat in eerste instantie isolatie belangrijk is en luchtdichtheid eerder de puntjes op de i zijn.
Bij nieuwe isolatiewerken zou ik toch nauwlettend toezien op een luchtdichte uitvoering.
Ik zie nog altijd dat dit door stielmannen niet goed wordt gedaan (want teveel werk en de klant weet het toch niet, wat heeft het zin dure onderdakfolies te gebruiken zonder de voorgeschreven afdichting van de naden en muuraansluitingen ?).
Om die reden hebben wij de afwerking zelf gedaan (plus raampje geplaatst in open keldergat bv, overal met de spuit met blauwe PUR rondgegaan enz) , en ondanks het feit dat het nieuwe dak maar enkele cm meer isolatie bevatte hebben wij het gasgebruik van een historisch gemiddelde van 1100m3/jaar teruggebracht tot geëxtrapoleerd 750m3 (laatste 2 jaar 625m3). Ik reken het deel van de WTW ventilatie (theoretisch 150m3) voor 0 want vroeger was er geen. Er is nu meer comfort (luchtkwaliteit, warmteverdeling). Die ventilatie moet je dus ook budgetteren.
In € bespaart dat uiteindelijk niet veel maar de achterliggende reden is dat het huis nu meer geschikt is voor een WP (die in € ook nauwelijks zal opbrengen ;-) ).

PS: het zoneffekt speelt hier ook sterk en wordt totaal verwaarloosd in graaddagen. Niet alleen door de overschatting van het gebruik bij zonnig vriesweer in de winter maar ook door een kunstmatige verlenging van het stookseizoen. Een berekening per maand zoals de aanpak in meerdere posts hier lijkt me inderdaad realistischer.
Laatst gewijzigd door palombian op 21 dec 2023, 11:17, 3 keer totaal gewijzigd.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
broodro0ster
Senior lid
2

Luchtdichtheid wordt inderdaad onderschat. Je mag dan nog 50cm dikke isolatie steken, als er verse lucht van buiten in huis komt en warme lucht naar buiten gaat, dan wordt het alsnog koud.
Vanaf een bepaald isolatie niveau, is luchtdichtheid belangrijker dan extra isolatie toevoegen. Maar dan gaat dan ook gepaard met het installeren van mechanisme ventilatie, dus dat is duur en enkel haalbaar bij grondige verbouwingen.
m2ts
Master lid
11

Bericht door m2ts »

broodro0ster schreef: 21 dec 2023, 11:14 Luchtdichtheid wordt inderdaad onderschat. Je mag dan nog 50cm dikke isolatie steken, als er verse lucht van buiten in huis komt en warme lucht naar buiten gaat, dan wordt het alsnog koud.
Dit wordt soms vergelen met een dikke wollen trui: isoleert goed, maar als het waait heb je het alsnog koud. Een flinterdun jasje erboven en plots heb je het wél een pak warmer, omdat de warme lucht nu gemakkelijk in je trui blijft en er niet "uitgeblazen" wordt.
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
palombian
Master lid
2

Bericht door palombian »

m2ts schreef: 21 dec 2023, 16:17
broodro0ster schreef: 21 dec 2023, 11:14 Luchtdichtheid wordt inderdaad onderschat. Je mag dan nog 50cm dikke isolatie steken, als er verse lucht van buiten in huis komt en warme lucht naar buiten gaat, dan wordt het alsnog koud.
Dit wordt soms vergelen met een dikke wollen trui: isoleert goed, maar als het waait heb je het alsnog koud. Een flinterdun jasje erboven en plots heb je het wél een pak warmer, omdat de warme lucht nu gemakkelijk in je trui blijft en er niet "uitgeblazen" wordt.
We wijken weer af maar toch nog dit.

Onze vroegere dak (begin jaren 80) had geen onderdak. Daarom werd geadviseerd om een dubbele laag isolatie te plaatsen om het ventilatieverlies te compenseren. Er werd zelfs beweerd dat er zich met de jaren bovenop een stoflaag zou vormen als afdichting (wat bij afbraak na 40 jaar toch niet zo zichtbaar was). Waardoor we 2 maal 8 cm hadden wat uiteraard gigantisch veel beter was dan geen.

Bij inspectie voor een EPC zie ik nog regelmatig (ook platte) daken met minerale wol aan de binnenkant. Als je dan een spotje uithaalt om de dikte te meten waait de wind je tegen.

PS: gelukkig maar, want anders zou de condensatie niet weg kunnen, isoleer nooit een plat dak langs binnen (om over het doorboren van het al dan niet aanwezige dampscherm te zwijgen :-( ).
Voor het EPC speelt dat ter informatie geen rol (zolang de isolatie niet nat is).
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
Plaats reactie

Terug naar “Datalogging / Opbrengstmeting”