PVcalc - berekening van je dag-, maand-, en jaaropbrengst

Post hier over interessante websteks
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: PVcalc - berekening van je dag-, maand-, en jaaropbrengst

Bericht door janus »

In een SolarEdge systeem met power optimisers is dat nooit een probleem.
Ben je daar zeker van?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Rerdvr46
Master lid
8
Installatie Land: België

Bericht door Rerdvr46 »

janus schreef: 10 dec 2022, 10:50
In een SolarEdge systeem met power optimisers is dat nooit een probleem.
Ben je daar zeker van?
Op mijn dak liggen 78 panelen met een Voc van 110V en één omvormer van 10 kW met 2 mppts. De eerste string bestaat uit 21 power optimisers en de tweede heeft er 18. Elke power optimiser is verbonden met 2 panelen. De omvormer "ziet" alleen de power optimisers en niet de panelen. De spanning van de beide strings is altijd net geen 750V, gelijk hoe veel of hoe weinig zon er is. Voor de installateur is er bij het ontwerp van het systeem geen denkwerk aan. Zonder power optimisers kan je maar 6 panelen in serie zetten en zou je 13 strings van 6 panelen moeten maken om de 750V grens niet te overschrijden. Je moet dan 7 strings en 6 strings in parallel zetten om met één omvormer toe te komen.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

:tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bpieters
lid
3

Bericht door bpieters »

dat zijn wel speciale panelen met 110V. De meeste zitten rond de 40 of 50V.
Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

bpieters schreef: 20 dec 2022, 22:58 dat zijn wel speciale panelen met 110V. De meeste zitten rond de 40 of 50V.
Het zijn dunne film modules van Solar Frontier. Zie Solar Frontier data sheet.
fromwastetowind
1

Bericht door fromwastetowind »

Wat is de reden dat de metingen op een heldere blauwe dag zoals zaterdag 2 december zover uiteenlopen met de berekende instraling van PV Calc? Bvb.:
Afbeelding

Metingen door weerstation Beerse gaan richting 2-300W/m2 piek:
Afbeelding

Ook de metingen van het KMI geven hetzelfde aan:
Afbeelding

Meer wordt nooit gehaald in de winter:
Afbeelding
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Wat is de reden dat de metingen op een heldere blauwe dag zoals zaterdag 2 december zover uiteenlopen met de berekende instraling van PV Calc? Bvb.:
Omdat PvCalc rekening houdt met de helling en oriëntatie van de panelen vermoed ik.
.

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
12
Contacteer:

Bericht door thomasb »

fromwastetowind schreef: 18 dec 2023, 21:56 Wat is de reden dat de metingen op een heldere blauwe dag zoals zaterdag 2 december zover uiteenlopen met de berekende instraling van PV Calc? Bvb.:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hallo fromwastetowind,
Ja, idd, orientatie en dakhelling zijn waarschijnlijk de reden, want die van jou kennen ze niet bij het KMI en bij het weerstation. En dit is maar goed ook ;-)
Zet anders in PVcalc gewoon orientatie en dakhelling op "0" en dan kun je vergelijken denk ik.
Groetjes, Thomas
fromwastetowind
1

Met de metingen bedoel ik de metingen van de instraling, niet de eigen metingen van het PV-vermogen. Het KMI gebruikt een radiometer die directe + indirecte instraling meet in alle richtingen: https://www.kippzonen.com/Product/85/CN ... Radiometer Op zaterdag 2/12 werd door het KMI slechts 250W/m2 gemeten terwijl PV calc rond de 700W/m2 simuleert als de panelen loodrecht op de zon staan (180° orientatie en 70° dakhelling) dus ergens klopt nog iets niet.

Methodiek van de radiometer:
Net Solar radiation is the incoming Solar Radiation minus the reflected solar radiation. It equals the solar radiation
that is absorbed by the earth's surface.
Net Solar radiation = (E upper pyranometer) - (E lower pyranometer)

PV calc lijkt daarentegen direct en indirect op te tellen. Moesten ze afgetrokken worden dan komt PV calc nog altijd op om en bij de 500W/m2, wat nog altijd het dubbele is van de metingen van het KMI?
henkholland
Donateur
Donateur
4
Installatie Land: Nederland

Bericht door henkholland »

KMI meet de werkelijkheid. PV calc hanteert langjarige gemiddelden.

Groet, Henk

janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Welk weer was het zaterdag?
En heb je de orientatie en helling al eens op 0 gezet in PvCalc?
.

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
12
Contacteer:

Bericht door thomasb »

fromwastetowind schreef: 20 dec 2023, 13:05 Met de metingen bedoel ik de metingen van de instraling, niet de eigen metingen van het PV-vermogen. Het KMI gebruikt een radiometer die directe + indirecte instraling meet in alle richtingen: https://www.kippzonen.com/Product/85/CN ... Radiometer Op zaterdag 2/12 werd door het KMI slechts 250W/m2 gemeten terwijl PV calc rond de 700W/m2 simuleert als de panelen loodrecht op de zon staan (180° orientatie en 70° dakhelling) dus ergens klopt nog iets niet.

Methodiek van de radiometer:
Net Solar radiation is the incoming Solar Radiation minus the reflected solar radiation. It equals the solar radiation
that is absorbed by the earth's surface.
Net Solar radiation = (E upper pyranometer) - (E lower pyranometer)

PV calc lijkt daarentegen direct en indirect op te tellen. Moesten ze afgetrokken worden dan komt PV calc nog altijd op om en bij de 500W/m2, wat nog altijd het dubbele is van de metingen van het KMI?
Je moet de dakhelling op 0 graden zetten om te vergelijken. Orientatie speelt geen rol. Dan zie ik bij PVCalc 233 W/m2 om 12:35 uur. PVcalc houdt ook al rekening met wat angular reflection etc. , vandaar iets minder dan de 250 W/m2 van de radiometer.
Groetjes, Thomas
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
12
Contacteer:

Bericht door thomasb »

En nog iets: in PVcalc zit ook een berekening in om rekening te houden met de Linke Turbidity https://www.sciencedirect.com/topics/en ... 0%5B28%5D..
Dit is een factor die aangeeft hoe proper en lichtdoorlatend de lucht gemiddeld is, per lokatie, per tijd van het jaar. Ik heb deze factoren toen allemaal opgezocht voor een aantal steden in BE/NL, en voor alle maanden.
PVcalc kijkt naar je locatie (longitude, latitude) en zoekt de dichtsbijzijnde stad en berekend dan een factor volgens de dag van de maand. Die wordt dan gebruikt voor de berekening van de W/m2 die op je panelen valt (samen met de invalshoek van de zon voor direct zonlicht, maar ook diffuus licht en gereflecteerd licht).
Natuurlijk is deze Linke Turbidity ook maar een gemiddelde, dus de ene 2de december is de andere 2de december niet, en misschien was de lucht dit jaar een klein beetje properder op 2 december dan het gemiddelde op alle 2 decembers voordien? Dan geraak je snel van de berekende 233 W/m2 naar de gemeten 250 W/m2.
Groetjes, Thomas
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
12
Contacteer:

Bericht door thomasb »

thomasb schreef: 18 dec 2023, 22:40
fromwastetowind schreef: 18 dec 2023, 21:56 Wat is de reden dat de metingen op een heldere blauwe dag zoals zaterdag 2 december zover uiteenlopen met de berekende instraling van PV Calc? Bvb.:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hallo fromwastetowind,
Ja, idd, orientatie en dakhelling zijn waarschijnlijk de reden, want die van jou kennen ze niet bij het KMI en bij het weerstation. En dit is maar goed ook ;-)
Zet anders in PVcalc gewoon orientatie en dakhelling op "0" en dan kun je vergelijken denk ik.
Groetjes, Thomas
Het is idd niet altijd gemakkelijk te begrijpen. Ik heb dus even dit plaatje gemaakt om te verduidelijken dat een meeting met radiometer enkel kan vergeleken worden met PVcalc als de helling met "0" wordt aangegeven.
Afbeelding
De instraling op je panelen zijn idd 700 W/m2 als ze perfect uitgericht zijn naar de zon, maar een stralingsmeter meet met een "helling" van 0 graden, dus moet je de panelen ook op 0 graden zetten als je wilt vergelijken.
Groetjes, Thomas
fromwastetowind
1

Bedankt Thomas, met een helling van 0° kom ik inderdaad aan vergelijkbare cijfers. Ik heb het even nagevraagd bij het KMI en de sensor van de pyranometer ligt inderdaad horizontaal!
Plaats reactie

Terug naar “Interessante websteks”