verbruik warmtepomp lucht/lucht Onderwerp is opgelost

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
NpKDp8
lid
Installatie Land: België

verbruik warmtepomp lucht/lucht

Bericht door NpKDp8 »

Beste,

Als ik op het internet opzoek wat een warmtepomp lucht/lucht verbruikt zie ik berekening van kW omgerekend naar een jaar, maar dit stemt niet overeen hoe ik deze wil gaan gebruiken. ik wil deze slechts 9 per dag gaan gebruiken, wat in mijns inziens voordeliger uit komt, omdat het om een lucht/lucht warmtepomp gaat.

Mijn doel is om 35 graden in de zomer en 10 graden in de winter naar 20 graden te brengen gedurende 9u per dag.

1: Mijn vraagt is hoe snel kan de temperatuur van 20 graden bereikt worden als het 35 graden buiten is. Ik denk dat iets minder dan een uur op vollast zal draaien als de warmtepomp goed gekozen is... Dus een warmtepomp van 3 kW verbruikt dan 3 kW?

2: Wat verbruikt de warmtepomp om deze op peil te houden, procentueel gezien t.o.v. het totaal vermogen bij een gewoon geïsoleerd huis?

Groeten
broodro0ster
Senior lid

Re: verbruik warmtepomp lucht/lucht

Bericht door broodro0ster »

Bij warmtepompen wordt er verwezen naar de productie in kW en niet het verbruik.
Een 3kW warmtepomp genereert dus 3kW aan warmte, maar zal geen 3kW verbruiken. Maar ene fabrikant geeft de waardes bij -7°C, de andere bij 2°C. Je moet er dus de spec sheet bijhalen om dat te weten.

De meeste L/L warmtepompen hebben wel een SCOP van rond de 4 à 4.3.
Hoeveel dat dan precies gaat verbruiken is lastig te zeggen. Zeker in het verhaal van 9h/dag.

Een L/L warmtepomp verwarmd lokaal. Er zit dus ook een verschil tussen gans uw living daarmee verwarmen of uw bureau. En natuurlijk de isolatie van uw woning.
In de zomer is verbruik ook minder issue wellicht want op de dagen dat je moet koelen, zal de PV wel genoeg opbrengen.

Als je weet hoeveel je nu verbruikt in kWh gas, dan kun je dat wel berekenen als je gans uw huis gaat verwarmen met een warmtepomp, maar aangezien het wellicht om 1 kamer gaat, zal dat lastiger zijn.
L/L warmtepompen zijn allesinds wel efficient, dus je gaat weinig alternatieven vinden. Zeker als je wil kunnen koelen.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
HvdW
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW »

Wij hebben een lucht/lucht warmtepomp die van 13 tot 20 uur in werking is.
De buitenunit is 5kW, de binnenunits 3,5 en 2 kW
Normaal draait alleen de 3,5 kW in de woonkamer.
Het verbruik van de warmtepomp wordt apart geregistreerd.
warmtepomp.jpg
Temperatuur.jpg
Afgelopen donderdag was het koud en afgelopen zaterdag waren beide warmtepompen in werking.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
HvdW
Senior lid

Bericht door HvdW »

gas.jpg
NpKDp8
lid

Bericht door NpKDp8 »

Bedoel je met waardes btu?

Ik wil geen precieze waarde in de tijd. Ik wil gewoon een idee bij een uiterste waarde. Om mij een idee te schetsen.

Goed punt! Water gebruiken om de temperatuur op te trekken en lucht om het tot stand te houden.

@hvdw

Bedankt voor jouw input. Precies wat ik zocht. Even samenvatten... 5kw woensdag en donderdag 11kw bij slechts 2 graden kouder dan de dag voordien.

Woensdag gemiddeld 8graden,
Donderdag gemiddeld 6graden

Groot verschil wat betreft de warmtepomp met slechts 2 graden verschil. Speelt wind hierin een rol? Stonden er ramen open?

Als ik jouw blokdiagrammen zie ik twee verwarmingseenheden. Warmtepomp en gas. Klopt dit?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

1) als het afgenomen vermogen (van het net) 3kW is zal de wp per uur 3kWh verbruiken.
Het afgegeven vermogen uit de wp zal 3a4x zo hoog zijn.
2) dat hangt af van het warmteverlies van de woning en zal je moeten (laten) berekenen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke »

In bijlage zie je wat ik dagelijks verbruik met verwarming enkel op L/L warmtepomp in functie van de gemiddelde buitentemperatuur in een redelijk geïsoleerde oude woning (constante temperatuur 24/24u).
NpKDp8
lid

Bericht door NpKDp8 »

@bke
Over hoeveel m2 gaat dit?
bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke »

NpKDp8 schreef: 19 dec 2023, 20:22 @bke
Over hoeveel m2 gaat dit?
Een 180 m2, waarvan ca 110 m2 leefruimte.
HvdW
Senior lid

Bericht door HvdW »

@NpKDp8 zo in een week kan je eigenlijk niet vergelijken.
Zo'n prachtige spreidingsdiagram als @bke gemaakt heeft verduidelijkt beter.
Het vergelijken van jaarcijfers geeft wel inzicht, maar dat is een kwestie van rustig afwachten.
broodro0ster
Senior lid

NpKDp8 schreef: 19 dec 2023, 19:35 Bedoel je met waardes btu?

Ik wil geen precieze waarde in de tijd. Ik wil gewoon een idee bij een uiterste waarde. Om mij een idee te schetsen.

Goed punt! Water gebruiken om de temperatuur op te trekken en lucht om het tot stand te houden.

@hvdw

Bedankt voor jouw input. Precies wat ik zocht. Even samenvatten... 5kw woensdag en donderdag 11kw bij slechts 2 graden kouder dan de dag voordien.

Woensdag gemiddeld 8graden,
Donderdag gemiddeld 6graden

Groot verschil wat betreft de warmtepomp met slechts 2 graden verschil. Speelt wind hierin een rol? Stonden er ramen open?

Als ik jouw blokdiagrammen zie ik twee verwarmingseenheden. Warmtepomp en gas. Klopt dit?
Ik verwarm met een lucht/water warmtepomp en monitor vrij veel in ons huis. De enige dag kan mijn verbruik 50% hoger liggen ondanks de buitentemperatuur niet zoveel anders is. Wind en bewolking is een grote factor. Als de zonnestralen door de wolken komen, heb ik weinig verwarming nodig overdag. Als het de hele grijs is, dan wel.
Zelfde met de wind. Hoe meer wind, hoe groter het warmteverlies. Ondanks dat onze luchtdichtheid wel in orde is.

Dit is het verbruik van onze lucht/water warmtepomp voor december om een volledige woning van 230m2 te verwarmen. Gezien een L/L warmtepomp bijna dezelfde COP haalt, zal de verhouding ongeveer gelijk liggen.
Afbeelding
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
NpKDp8
lid

Bericht door NpKDp8 »

De rede waarom ik dit vroeg was omdat ik een verbruik berekend had van 2513kW per jaar voor 100m2 met een vermogen van 5kw en dacht dat mijn berekening niet nauwkeurig genoeg was, maar dat blijkt toch wel te kloppen als ik terug reken.

Ik zie nog wel nog steed de mogelijkheid om te toch een beetje hierop te kunnen besparen, maar het blijkt nog iets ingewikkelder te liggen. Als ik terug begin te rekenen met 9u te verwarmen dan maakt dit niet zo veel winst bij een temperatuursverschil van 15graden en koude inbrengen of geen warmte inbreng van buiten af versus 24/24.

Ik kom tot de conclusie dat juni, juli, augustus en november, december en januarie de warmtepomp beter 24/24 draaid, terwijl voor de resterende maanden best 9u aan staat. In de winter ingesteld op 17graden en in de zomer 20 graden voor kamer die bijna niet gebruikt worden. Ook zou ik in de winter iets vroeger kunnen gaan verwarment en in de zomer iets later gaan afkoelen. Dan denk ik dat er mij niets meer rest en ben ik klaar!
broodro0ster
Senior lid

NpKDp8 schreef: 20 dec 2023, 01:10 De rede waarom ik dit vroeg was omdat ik een verbruik berekend had van 2513kW per jaar voor 100m2 met een vermogen van 5kw en dacht dat mijn berekening niet nauwkeurig genoeg was, maar dat blijkt toch wel te kloppen als ik terug reken.

Ik zie nog wel nog steed de mogelijkheid om te toch een beetje hierop te kunnen besparen, maar het blijkt nog iets ingewikkelder te liggen. Als ik terug begin te rekenen met 9u te verwarmen dan maakt dit niet zo veel winst bij een temperatuursverschil van 15graden en koude inbrengen of geen warmte inbreng van buiten af versus 24/24.

Ik kom tot de conclusie dat juni, juli, augustus en november, december en januarie de warmtepomp beter 24/24 draaid, terwijl voor de resterende maanden best 9u aan staat. In de winter ingesteld op 17graden en in de zomer 20 graden voor kamer die bijna niet gebruikt worden. Ook zou ik in de winter iets vroeger kunnen gaan verwarment en in de zomer iets later gaan afkoelen. Dan denk ik dat er mij niets meer rest en ben ik klaar!
20°C is koud hoor in de zomer. En 17°C is koud in de winter. Of is het niet voor een leefruimte?
En de SEER bij koelen is hoger in de zomer dan de COP bij verwarmen in de winter.

2513kWh lijkt me veel voor 100m2, maar alles hangt van isolatie af natuurlijk.
NpKDp8
lid

Bericht door NpKDp8 »

dus koelen verbruikt meer energie dan verwarmen? 100m2 is onder een schuin dak. Ik dacht dat 70m3 aangeraden was bij dat vermogen, maar je hebt gelijkt. Het vermogen is gekozen naar de lagere kant.
broodro0ster
Senior lid

NpKDp8 schreef: 20 dec 2023, 11:07 dus koelen verbruikt meer energie dan verwarmen? 100m2 is onder een schuin dak. Ik dacht dat 70m3 aangeraden was bij dat vermogen, maar je hebt gelijkt. Het vermogen is gekozen naar de lagere kant.
Een hogere COP/SEER betekend meer efficientië. Dus koelen in de zomer gaat efficienter en met een lager verbruik dan verwarmen in de winter.
Over het vermogen ga ik me niet uitspreken. Dat staat echt 1 op 1 in verband met met isolatie. Je moet daarvoor een warmteverlies berekening (laten) doen om het vermogen correct te bepalen.
Onder een dak met 5cm isolatie zal je meer moeten verwarmen/koelen dan onder een dak met 25cm isolatie.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”