Ik heb sinds deze zomer een ZP installatie met SUN2000 omvormer, zonder batterij. Sinds vrijdag is er bij ons een digitale teller geïnstalleerd. Ik had gehoopt om vanaf dan in de FusionSolar app naast de opbrengst van de ZP ook te kunnen zien hoeveel we zelf verbruiken en hoeveel er terug naar het net stroomt. Maar tot op heden zie ik nog steeds enkel maar de "PV opwek". "Net" en "Verbruik" zijn leeg, en ik zie dus ook enkel maar een lijntje met de opgewekte zonneenergie op de charts.
Ik heb al contact proberen opnemen met de installateur maar tot dusver heb ik nog niemand vast gekregen. Heeft iemand een idee of er nog iets moet gebeuren, en of mijn verwacht überhaupt klopt dat ik dit zou moeten kunnen zien?
Alvast bedankt voor de info!
FusionSolar digitale teller injectie
- centeiro
- lid
- 1
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: FusionSolar digitale teller injectie
Je kan alleen iets uit de dm uitlezen als er een verbinding is. Zonder gaat niet lukken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- centeiro
- lid
- 1
Dag janus,
bedankt voor de info. Is er voor die verbinding nog een extra component nodig (een P1 meter of iets anders) of kan de omvormer op een andere manier verbinding maken met de DM? Ik wacht nog steeds op antwoord van mijn installateur, die weet dat hopelijk ook wel.
Mvg,
Pieter
bedankt voor de info. Is er voor die verbinding nog een extra component nodig (een P1 meter of iets anders) of kan de omvormer op een andere manier verbinding maken met de DM? Ik wacht nog steeds op antwoord van mijn installateur, die weet dat hopelijk ook wel.
Mvg,
Pieter
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Je hebt de Huawei smart meter nodig als je dat wil zien in de app. Die moet wel via modbus met de omvormer verbonden worden.
Of kan je met Home Assistant aan de slag en dan kun je uw Huawei omvormer en digitale meter koppelen.
Of kan je met Home Assistant aan de slag en dan kun je uw Huawei omvormer en digitale meter koppelen.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- centeiro
- lid
- 1
Ok, ik ben duidelijk een absolute leek op dit vlak. Ik ben wel al een tijdje gefascineerd door home automation dus ik denk dat ik eens ga kijken om zelf iets op poten te zetten.
- Lirec
- Senior lid
- 1
Panelen + omvormer: je zal standaard enkel de opbrengst kunnen zien (en voltage van het net,...)
Wil je kunnen zien: injectie, eigen verbruik,... in dezelfde app => smart meter die bij de omvormer hoort nodig.
-----------------------
Vanuit de DM kan je wel:
-op het mijn.fluvius portaal je pure afname en injectie zien (met een dag, soms 2, vertraging). Of je kan toestemming daar geven voor koppeling met extere applucaties als deze dat ondersteunen.
-met een extra P1 meter allerhande integraties gaan voorzien
----------------------
Wil je kunnen zien: injectie, eigen verbruik,... in dezelfde app => smart meter die bij de omvormer hoort nodig.
-----------------------
Vanuit de DM kan je wel:
-op het mijn.fluvius portaal je pure afname en injectie zien (met een dag, soms 2, vertraging). Of je kan toestemming daar geven voor koppeling met extere applucaties als deze dat ondersteunen.
-met een extra P1 meter allerhande integraties gaan voorzien
----------------------
- soundsystem
- Donateur
- 3
Volgens mij kan je tegenwoordig de Homewizard P1 meter koppelen met bepaalde omvormers.
Dan kan je in de Homewizard app alles zien en ben je klaar voor 30€
- centeiro
- lid
- 1
Ik ben ondertussen aan de slag gegaan met een home assistant container op te zetten op mijn nas. Daar kan ik de data van mijn omvormer in capteren en ook die van de DM via een P1 metertje. Dus ik ga me inderdaad zo eentje aanschaffen. De website van fluvius is niet ideaal en er zit veel vertraging op…
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Huawei wordt inderdaad sinds kort ondersteund. Maar enkel voor plus gebruikers (1euro/maand) en je hebt een Huawei API key nodig. Als je de omvormer niet in eigen beheer hebt, moet je op je jouw installateur kunnen rekenen.soundsystem schreef: ↑22 nov 2023, 12:05 Volgens mij kan je tegenwoordig de Homewizard P1 meter koppelen met bepaalde omvormers.
Ik raad je aan om met HA OS aan de slag te gaan. Voor het installeren van addons ed veel makkelijker dan de HA core in Docker te draaien.centeiro schreef: ↑22 nov 2023, 12:18 Ik ben ondertussen aan de slag gegaan met een home assistant container op te zetten op mijn nas. Daar kan ik de data van mijn omvormer in capteren en ook die van de DM via een P1 metertje. Dus ik ga me inderdaad zo eentje aanschaffen. De website van fluvius is niet ideaal en er zit veel vertraging op…
Zelf ben ik een tijdje van Docker naar een VM met HA OS gemigreerd.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- centeiro
- lid
- 1
Bedankt voor de tip van HA OS! Ik ga zien of ik op mijn nas een VM kan draaien met dat er in, of dat het op een andere manier kan.
Edit: ik vrees dat ik op mijn DS223 geen VMs kan draaien wegens beperkt RAM geheugen.
Kan je mij soms zeggen wat ik juist aan de installateur moet vragen? Wellicht moet die voor mij een userid aanmaken?
Edit: ik vrees dat ik op mijn DS223 geen VMs kan draaien wegens beperkt RAM geheugen.
Kan je mij soms zeggen wat ik juist aan de installateur moet vragen? Wellicht moet die voor mij een userid aanmaken?
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Als je van uit Home Assistant de omvormer wil uitlezen, kan je dat beter doen via modbus. Dan moet die enkel geactiveerd staan.centeiro schreef: ↑22 nov 2023, 15:59 Bedankt voor de tip van HA OS! Ik ga zien of ik op mijn nas een VM kan draaien met dat er in, of dat het op een andere manier kan.
Als je van uit Home Wizard verbinding wil maken of met HA via een API integratie, dan heb je een API account nodig.
Hier de uitleg hoe je een API account aanmaakt voor de installateur (of jezelf als je admin rechten hebt): https://energyid.blob.core.windows.net/ ... ctions.pdf
- lennie
- Master lid
- 10
Met een DS223 ga je sowieso snel tegen de limieten van het geheugen aanlopen. Ik heb zelf ook een tijdje op een Synologie met 2Gb gewerkt maar na een tijdje crashte de container dagelijks. Draai nu al een tijdje op een 2e handse intel NUC en dat werkt feilloos.
Ik heb ook geen P1 metertje gekocht, maar gewoon een P1 naar USB kabel en die heb ik rechtstreeks in m'n HA NUC gestoken. Werkt perfect en is nog iets goedkoper.
Ik heb ook geen P1 metertje gekocht, maar gewoon een P1 naar USB kabel en die heb ik rechtstreeks in m'n HA NUC gestoken. Werkt perfect en is nog iets goedkoper.
17x ET Solar P660250WW | 4250 Wp
1x Axitec 260P/156-60S | 260Wp
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE | 4920 Wp
O: 175° | H: 13° | Fronius Symo GEN24 10.0 Plus
1x Axitec 260P/156-60S | 260Wp
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE | 4920 Wp
O: 175° | H: 13° | Fronius Symo GEN24 10.0 Plus
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Kan je die DS223 niet uitbreiden? Ik heb HA nu zelf op een Odrpid N2+ draaien, maar op mijn DS920 met 8GB RAM draai ik een test omgeving zonder problemen.
- centeiro
- lid
- 1
Kan je mij iets meer vertellen over modbus? Is dat extra hardware of iets intern in de omvormer?broodro0ster schreef: ↑22 nov 2023, 16:14 Als je van uit Home Assistant de omvormer wil uitlezen, kan je dat beter doen via modbus. Dan moet die enkel geactiveerd staan.
Als je van uit Home Wizard verbinding wil maken of met HA via een API integratie, dan heb je een API account nodig.
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Modbus is een communicatie middel, dus zowel een speciale stekker/aansluiting als software om de communicatie mogelijk te maken.
.