Mijn zonnepanelen zijn geplaats en gekeurd September 2009 dus zou ik volgens mij recht hebben op uitstel plaatsing digitale meter tot 2025 wegens nog geen 15 jaar geplaatst.
Ik krijg nu bijna dagelijks een mail van 3DM om de door hen voorgestelde afspraak voor plaatsing in December te bevestigen, heb hen al telefonisch verwittigd dat ik uitstel wil maar (redelijk arrogant antwoord) daar houden ze geen rekening mee daar Fluvius hen opdracht gegeven heeft en ik dus volgens hen geen recht op uitstel heb.
Ik heb vorige week een mail naar Fluvius verzonden via contactformulier op de website met bewijs van keuring maar tot nu nog geen reactie ontvangen
Zijn ze nog mensen in dezelfde situatie of ben ik ergens fout in mijn redenering dat ik recht op uitstel heb?
Moest iemand weten hoe ik Fluvius kan contacteren zonder via hun website te gaan en misschien sneller antwoord kan krijgen, graag info.
Uitstel plaatsing Digitale meter
- tinamar
- lid
- Installatie Land: België
- bruma
- Master lid
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Uitstel plaatsing Digitale meter
indien je communicatie met Fluvius méér dan 1 week bedraagt kan je dezelfde communicatie nogmaals uitvoeren maar dan met hun ombudsman én verwijzend naar de dommunicatie eerder gevoerd met via de website. Op deze comm staat een max termijn van antwoordtinamar schreef: ↑21 nov 2023, 12:00 Mijn zonnepanelen zijn geplaats en gekeurd September 2009 dus zou ik volgens mij recht hebben op uitstel plaatsing digitale meter tot 2025 wegens nog geen 15 jaar geplaatst.
Ik krijg nu bijna dagelijks een mail van 3DM om de door hen voorgestelde afspraak voor plaatsing in December te bevestigen, heb hen al telefonisch verwittigd dat ik uitstel wil maar (redelijk arrogant antwoord) daar houden ze geen rekening mee daar Fluvius hen opdracht gegeven heeft en ik dus volgens hen geen recht op uitstel heb.
Ik heb vorige week een mail naar Fluvius verzonden via contactformulier op de website met bewijs van keuring maar tot nu nog geen reactie ontvangen
Zijn ze nog mensen in dezelfde situatie of ben ik ergens fout in mijn redenering dat ik recht op uitstel heb?
Moest iemand weten hoe ik Fluvius kan contacteren zonder via hun website te gaan en misschien sneller antwoord kan krijgen, graag info.
langs de andere kant kan je ook een tegennvoorstel van datum doen voor installatie
- janus
- Site Admin
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Best op de officiële bronnen kijken, ook al lijken die elkaar wat tegen te spreken.
https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... tale-meter en hier https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... tale-meter
https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde- ... tale-meter en hier https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... tale-meter
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- tinamar
- lid
Bedankt Janus, ik zal nog een paar dagen wachten en als ik niets hoor via de ombudsman gaan.
"tegenvoorstel voor plaatsing", denk niet dat na het arrogante antwoord dat ik gekregen heb ze bereid zullen zijn om een tegenvoorstel van een jaar te aanvaarden
"tegenvoorstel voor plaatsing", denk niet dat na het arrogante antwoord dat ik gekregen heb ze bereid zullen zijn om een tegenvoorstel van een jaar te aanvaarden

- Juan
- Master lid
Uw goed recht om uit te willen stellen, maar weet dat deadline om die DM in uw huis te hebben 31/12/2024 is, niet 2025... Als iedereen in deze situatie zo denkt, gaan jullie toch een probleem hebben als die op 31/12 (of september 2024 in uw geval) geïnstalleerd moeten worden.

Maar goed, ga gerust jullie gang. Jullie probleem. Maar kom achteraf niet klagen als de planning niet past, of het op een verkeerd moment komt met eindafrekening.
- HvdW
- Senior lid
- Installatie Land: Nederland
Wat zijn de argumenten om het plaatsen van een digitale meter uit te stellen?
Levert het een financieel voordeel op en hoe groot is dat voordeel?
Levert het een financieel voordeel op en hoe groot is dat voordeel?
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
- Luc6580
- Master lid
Van de site van Fluvius:
https://www.fluvius.be/nl/meters-en-met ... ngschecker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- tinamar
- lid
Ja en als ik daar op de site mijn EAN code ingeef dan sta ik nog niet op de planning
wat het financiële verschil is tussen nog een jaar terugdraaiende teller met enkel een dal verbruik van 500 kWh en een digitale meter met injectie daar heb ik geen zicht op daar ik het % zelfverbruik nog niet kan weten.
Als iemand een idee heeft wat het verschil zou zijn in mijn situatie graag info.
nu met terugdraaiende teller piektarief 0 kWh dal 500 kWh en een opbrengst zonnepanelen van +/- 3500 kWh met een 3 kW omvormer,

wat het financiële verschil is tussen nog een jaar terugdraaiende teller met enkel een dal verbruik van 500 kWh en een digitale meter met injectie daar heb ik geen zicht op daar ik het % zelfverbruik nog niet kan weten.
Als iemand een idee heeft wat het verschil zou zijn in mijn situatie graag info.
nu met terugdraaiende teller piektarief 0 kWh dal 500 kWh en een opbrengst zonnepanelen van +/- 3500 kWh met een 3 kW omvormer,
- Luc6580
- Master lid
Dat valt niet te zeggen; dit hangt grotendeels af van hoeveel "direct verbruik" je hebt en hoeveel je "piekverbruik" is.tinamar schreef: ↑22 nov 2023, 12:10 Ja en als ik daar op de site mijn EAN code ingeef dan sta ik nog niet op de planning![]()
De DM zal heel waarschijnlijk niet in uw voordeel zijn.
- Krikke
- Senior lid
Hoe kom je hierbij? De site van Fluvius (zie hier) zegt:Juan schreef: ↑21 nov 2023, 22:23 Uw goed recht om uit te willen stellen, maar weet dat deadline om die DM in uw huis te hebben 31/12/2024 is, niet 2025... Als iedereen in deze situatie zo denkt, gaan jullie toch een probleem hebben als die op 31/12 (of september 2024 in uw geval) geïnstalleerd moeten worden.![]()
De datum die je hierboven aanhaalt (31/12/2024) slaagt volgens mij enkel op tot wanneer je de plaatsing mag uitstellen, niet de deadline om er één in huis te hebben, lijkt me. Ook voor het aanvragen van de retroactieve premie (zie hier) lijkt me dit geen probleem (aanvragen mag tot 31/12/2025, en je krijgt ook een premie bij installatie van de DM in 2025).Fluvius vervangt bij alle Vlaamse gezinnen de klassieke meter door een digitale meter. We werken straat per straat, wijk per wijk, gemeente per gemeente. Tegen 2024 heeft 80% van de huishoudens een digitale meter, tegen juli 2029 zal dat 100% zijn.
- Juan
- Master lid
De deadline van 2029 is de algemene deadline om bij iedereen een DM te hebben. Dit heeft niets te maken met mijn uitspraak.Krikke schreef: ↑22 nov 2023, 15:46Hoe kom je hierbij? De site van Fluvius (zie hier) zegt:Juan schreef: ↑21 nov 2023, 22:23 Uw goed recht om uit te willen stellen, maar weet dat deadline om die DM in uw huis te hebben 31/12/2024 is, niet 2025... Als iedereen in deze situatie zo denkt, gaan jullie toch een probleem hebben als die op 31/12 (of september 2024 in uw geval) geïnstalleerd moeten worden.![]()
Fluvius vervangt bij alle Vlaamse gezinnen de klassieke meter door een digitale meter. We werken straat per straat, wijk per wijk, gemeente per gemeente. Tegen 2024 heeft 80% van de huishoudens een digitale meter, tegen juli 2029 zal dat 100% zijn.
Wat is in uw tekst dan de definitie van “plaatsing”? Dit is toch exact wat ik zeg: “installatie van DM in uw huis”…De datum die je hierboven aanhaalt (31/12/2024) slaagt volgens mij enkel op tot wanneer je de plaatsing mag uitstellen, niet de deadline om er één in huis te hebben, lijkt me. Ook voor het aanvragen van de retroactieve premie (zie hier) lijkt me dit geen probleem (aanvragen mag tot 31/12/2025, en je krijgt ook een premie bij installatie van de DM in 2025).
Lees ook ivm zonnepanelen aangemeld voor 2021. (Nieuwere installaties kregen sowieso een DM geïnstalleerd)
Bij eigenaars met zonnepanelen, ouder dan 15 jaar of in dienst genomen vanaf 2021, plaatsen we wel digitale meters. —> Met andere woorden, de TS zijn zonnepanelen zijn in september 2024 15 jaar oud, dus een DM wordt geïnstalleerd. Geen verder uitstel mogelijk.
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... tale-meter
Vervanging van uw meters uitstellen?
…
eigenaar van zonnepanelen die uiterlijk op 31 december 2020 in dienst werden genomen en nog geen 15 jaar een terugdraaiende meter hadden: uitstel mogelijk uiterlijk tot 31 december 2024
—> Met andere woorden, uitstel van de metervervanging is mogelijk tot de datum dat uw installatie 15 jaar bereikt of 31/12/2024, een vervanging later dan een van beide data (voor de TS dus september 2024) is dus niet mogelijk.
https://www.fluvius.be/nl/meters-en-met ... -voor-2021
Ik heb zonnepanelen en nog een klassieke meter. Wanneer krijg ik een digitale meter?
Wanneer we in jouw buurt digitale meters plaatsen, bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen en kan je de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025. —> Wederom, plaatsing voor deze groep van mensen kan zeker en vast niet later dan 31/12/2024.
- Krikke
- Senior lid
In mijn quote hierboven heb ik het duidelijk over de uitstel van plaatsing. Op geen enkele plaats in de teksten die u boven aanhaalt staat dat de digitale meter moet geïnstalleerd zijn voor 31/12/2024. Na die datum mag je simpelweg de plaatsing niet meer laten uitstellen, wanneer Fluvius u een voorstel tot plaatsing doet. Dat staat er ook letterlijk (zie hier):Juan schreef: ↑22 nov 2023, 22:32Wat is in uw tekst dan de definitie van “plaatsing”? Dit is toch exact wat ik zeg: “installatie van DM in uw huis”…De datum die je hierboven aanhaalt (31/12/2024) slaagt volgens mij enkel op tot wanneer je de plaatsing mag uitstellen, niet de deadline om er één in huis te hebben, lijkt me. Ook voor het aanvragen van de retroactieve premie (zie hier) lijkt me dit geen probleem (aanvragen mag tot 31/12/2025, en je krijgt ook een premie bij installatie van de DM in 2025).
U leest het hierboven goed: wanneer Fluvius in uw buurt de DM komt plaatsen, mag u laten uitstellen. Wanneer hij effectief wordt geplaatst, zal nadien van Fluvius afhangen. Als ze dus ergens in 2025 langskomen, mag u de plaatsing niet meer laten uitstellen. Zie ook hier:Hebt u nog geen digitale meter? Dan kunt u in bepaalde gevallen uitstel vragen wanneer Fluvius in uw buurt digitale meters komt plaatsen.
* eigenaar van zonnepanelen die uiterlijk op 31 december 2020 in dienst werden genomen en nog geen 15 jaar een terugdraaiende meter hadden: uitstel mogelijk uiterlijk tot 31 december 2024 (zie ook retro-actieve investeringspremie).
Opnieuw, hij moet dus nog niet plaatst zijn, maar je mag niet meer uitstellen. De voorwaarden voor de premie zijn bovendien:Deze doelgroep (==> eigenaars met PV en analoge meter) kan tot 31 december 2024 zonder gevolg voor de retroactieve premie aan Fluvius laten weten dat ze nog geen digitale meter willen.
Waar opnieuw wordt aangegeven dat plaatsing na 01/01/2025 niet meer kan worden uitgesteld, en de installatie van de DM daarna mogelijk is. Concreet: bij een voorstel tot plaatsing na 31/12/2024, kan je geen uitstel meer vragen, maar hij dient niet ervoor geplaatst te zijn.De eigenaar of gebruiker van de zonnepaneleninstallatie heeft de distributienetbeheerder (Fluvius) vanaf 1 januari 2025 voor de plaatsing van de digitale meter niet de toegang geweigerd tot de ruimte waar de elektriciteits- of aardgasmeter staat.
- Krikke
- Senior lid
Voor de duidelijkheid: in mijn bericht hierboven heb ik het over het algemene geval bij een PV installatie van voor 01/01/2021, en die nog geen 15 jaar gebruik heeft kunnen maken van de terugdraaiende teller.
- tinamar
- lid
@Krikke
Dit is exact wat ik ook dacht en zou willen, ik wacht nog tot eind van de week en als ik dan nog niets gehoord heb van Fluvius ga ik via de ombudsdienst.
En zolang ik geen antwoord heb komt er niemand binnen om DM te plaatsen.
Dit is exact wat ik ook dacht en zou willen, ik wacht nog tot eind van de week en als ik dan nog niets gehoord heb van Fluvius ga ik via de ombudsdienst.
En zolang ik geen antwoord heb komt er niemand binnen om DM te plaatsen.
- Juan
- Master lid
Interpretaties van de definitie “plaatsing” verschillen dus
Dat terzijde. Van zodra de zonnepanelen 15 jaar genieten van terugdraaiende teller, vallen deze in de categorie “versnelde plaatsing”, hetgeen betekent dat de topicstarter zijn deadline valt in september, en niet eind 2024. Ik laat hierbij in het midden of dit de deadline van uitstel of fysische plaatsing is.
M.a.w., dit is minder dan 12 maanden. Om alle risico’s te minimaliseren, lijkt het mij aangeraden te kijken wat de ideale moment is om over te schakelen naar een DM (mbt jaarlijkse afrekening), om niet voor verrassingen komen te staan…

Dat terzijde. Van zodra de zonnepanelen 15 jaar genieten van terugdraaiende teller, vallen deze in de categorie “versnelde plaatsing”, hetgeen betekent dat de topicstarter zijn deadline valt in september, en niet eind 2024. Ik laat hierbij in het midden of dit de deadline van uitstel of fysische plaatsing is.
M.a.w., dit is minder dan 12 maanden. Om alle risico’s te minimaliseren, lijkt het mij aangeraden te kijken wat de ideale moment is om over te schakelen naar een DM (mbt jaarlijkse afrekening), om niet voor verrassingen komen te staan…