Vragen en advies gevraagd

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
harrymes84
1
Installatie Land: Nederland

Vragen en advies gevraagd

Bericht door harrymes84 »

goededag,

zou iemand me kunnen helpen met de volgende vraag,

ik wil graag een thuissysteem met accu's en zonnepanelen.

het verhaal wil dat ik al accu's heb, het oude type nicad batterijen maar wel nieuw...
deze heb ik overgehouden aan een project, maar wil deze graag benutten, ondanks dat lithium waarschijnlijk beter is, maar deze staan er dus......

accu's zijn 230ah...... 12 volt maal 10 x maakt dus ruwweg een potentiële 13.8 kw batterij uitgegaan van een max 50 % benutting.
dit bij belasting als 1 batterij van 120 volt, volgens mij wel wat te hoog voor gebruik.....?

kan hem ook per accu verlagen uiteraard.

wat ook mogelijk is, en waar ik zeer over twijfel is om per fase aan te sluiten......
dit gezien het over een 3 fase netwerk gaat 3 x 25.

en uiteraard worden er op alle fasen stroom verbruikt, je kan wel op 1 fase terugleveren en de slimme meter zal heus wel aangeven wat en waar dit nodig is, maar je kan het alleen maar volledig glad strijken als je op 3 fasen batt hebt staan denk ik?

zal je dus kunnen kiezen voor 3 maal 3 accu's, ofwel 4,1 kWh?.... op 36 volt
maar dan in combi met ook drie aparte hybride omvormers?

wat ook van belang is dat de accu's goed beschermd worden tegen ontlading dan wel overbelasting...
ofwel, zomaar een paar vragen, als ik ze stel aan de leveranciers willen ze eigenlijk vooral complete systemen leveren, en daar zit ik nou juist niet op te wachten.

heeft iemand tips, en of uitleg en advies?
Laatst gewijzigd door janus op 20 nov 2023, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taalfouten aangepast.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Vragen en advies gevraagd

Bericht door janus »

maar je kan het alleen maar volledig glad strijken als je op 3 fasen batt hebt staan denk ik?
Een batterij slaat alleen maar stroom op, de omvormer doet de rest, die vernoem je echter niet.
Waarom drie?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
broodro0ster
Senior lid
2
Installatie Land: België

Bericht door broodro0ster »

De digitale meter saldeert intern. Dus als je op L3 verbruikt en de batterij hangt aan L1, zal de batterij op L1 stroom op het net zetten en neem je af op L3, maar voor de digitale meter is dit een 0 verbruik. De batterij is gekoppeld met een smart meter die het verbruik over de 3 fases uitleest en daarop compenseert. Je heb dus met 1 batterij voldoende.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
harrymes84
1

beste janus,

uiteraard in combi met omvormers.

en drie omdat er drie fasen zijn, heb een vrij nieuwe groepenkast, en de belasting over de fase is redelijk verdeeld.

dat de meter intern saldeerd snap ik, maar met 1 batterij zit ik potentieel dik over de 13 kw..
en een te grote batterij niet goed belasten resulteerd in een luiwe batterij denk ik, in het geval van de oude type batterijen
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

En 3 batterijen niet goed belasten is dan beter denk je?
Sorry maar ik snap je redenering net goed :oops:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
luc.de.smedt
Senior lid
3

Bericht door luc.de.smedt »

harrymes84 schreef: 20 nov 2023, 21:23 goededag,

zou iemand me kunnen helpen met de volgende vraag,

ik wil graag een thuissysteem met accu's en zonnepanelen.

het verhaal wil dat ik al accu's heb, het oude type nicad batterijen maar wel nieuw...
deze heb ik overgehouden aan een project, maar wil deze graag benutten, ondanks dat lithium waarschijnlijk beter is, maar deze staan er dus......

accu's zijn 230ah...... 12 volt maal 10 x maakt dus ruwweg een potentiële 13.8 kw batterij uitgegaan van een max 50 % benutting.
dit bij belasting als 1 batterij van 120 volt, volgens mij wel wat te hoog voor gebruik.....?

kan hem ook per accu verlagen uiteraard.

wat ook mogelijk is, en waar ik zeer over twijfel is om per fase aan te sluiten......
dit gezien het over een 3 fase netwerk gaat 3 x 25.

en uiteraard worden er op alle fasen stroom verbruikt, je kan wel op 1 fase terugleveren en de slimme meter zal heus wel aangeven wat en waar dit nodig is, maar je kan het alleen maar volledig glad strijken als je op 3 fasen batt hebt staan denk ik?

zal je dus kunnen kiezen voor 3 maal 3 accu's, ofwel 4,1 kWh?.... op 36 volt

wat ook van belang is dat de accu's goed beschermd worden tegen ontlading dan wel overbelasting...
ofwel, zomaar een paar vragen, als ik ze stel aan de leveranciers willen ze eigenlijk vooral complete systemen leveren, en daar zit ik nou juist niet op te wachten.

heeft iemand tips, en of uitleg en advies?
Wat is het maximale vermogen dat je met de batterij wenst op te wekken ? Neem eens een kijkje bij victron multiplus 2, deze kan nicad batterijen correct beheren.
soundsystem
Donateur
Donateur
3

Bericht door soundsystem »

Ik snap eerlijk gezegd heel weinig van je batterijverhaal.
Waarom niet gewoon een 3 fase hybride omvormer?
broodro0ster
Senior lid
2

Bericht door broodro0ster »

harrymes84 schreef: 20 nov 2023, 23:18 beste janus,

uiteraard in combi met omvormers.

en drie omdat er drie fasen zijn, heb een vrij nieuwe groepenkast, en de belasting over de fase is redelijk verdeeld.

dat de meter intern saldeerd snap ik, maar met 1 batterij zit ik potentieel dik over de 13 kw..
en een te grote batterij niet goed belasten resulteerd in een luiwe batterij denk ik, in het geval van de oude type batterijen
Je moet kijken naar de C rating. Een 10kWh batterij belasten met 10kW of een 3kWh batterij belasten met 3kW levert beide een ontlading van 1C op. In beide gevallen ben je de batterij even hard aan het belasten.
Dus of je nu een 15kWh op 1 fase aansluit of 3x 5kWh per fase, maakt het eigenlijk niks uit. Behalve dat je met 3 batterijen en omvormers wellicht een pak duurder af zal zijn.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
harrymes84
1

okee..

s kijken, kan er indien gekoppeld parallel per 2 een set van maken van 60 volt. (5 x 460a) , of alles in serie 120 volt...
blijft de capp dus gelijk.
en dat dan inc met een driefasenomvormer (hybride)

zal volgens standaard berekening uitkomen op 12v x 230 a x 10 stuks x 0.5 marge = 13.8kw

ga eens zoeken of er een driefasenomvormer is die daarmee overweg kan?
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”