Tips aanschaf warmtepompboiler

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Peter W
junior lid
Installatie Land: België

Tips aanschaf warmtepompboiler

Bericht door Peter W »

We hebben recent zonnepanelen laten plaatsen(6400WP). De idee is om in de toekomst de boiler(160L) van de CV(mazout) te vervangen door een warmtepompboiler. In dit geval kan de cv gedurende de zomermaanden uitgeschakeld worden. Onze 2 dochters zijn het huis uit maar we zouden wel een capaciteit van 4 personen willen aanhouden.

Zijn er tips of gebruikerservaringen waarvan je zegt "dit zou ik zus en zo doen"? vb boilerinhoud, merk....?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Tips aanschaf warmtepompboiler

Bericht door janus »

Boiler zo groot mogelijk nemen zodat je niet op hoge temperatuur hoeft te stoken.
Dus indien plaats een paar honderd liter kiezen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
declerck
Senior lid

Bericht door declerck »

Peter W schreef: 11 nov 2023, 11:42 We hebben recent zonnepanelen laten plaatsen(6400WP). De idee is om in de toekomst de boiler(160L) van de CV(mazout) te vervangen door een warmtepompboiler. In dit geval kan de cv gedurende de zomermaanden uitgeschakeld worden. Onze 2 dochters zijn het huis uit maar we zouden wel een capaciteit van 4 personen willen aanhouden.

Zijn er tips of gebruikerservaringen waarvan je zegt "dit zou ik zus en zo doen"? vb boilerinhoud, merk....?
Ik heb in nov 21 mijn elektrische boiler van 150 L (4 personen) vervangen door een warmtepompboiler van Bulex (magna aqua 200) van 200 Liter. De temperatuur staat ingesteld op 56 °C. Het verbruik is daarvoor dan een 1,1 kWh/dag. Wij zijn met 2 personen thuis, in het weekend soms 4. De WPboiler staat in de garage (in de bouwschil) zonder verbindingen naar buiten toe. In het weekend ééns opwarmen naar 62 °C tegen de Legionella. Dan is de elektrische hulpweerstand (vanaf 60 °C) ook ingeschakeld. Deze warmtepompboiler voedt ook het klein elektrisch boilertje (10 L) in de keuken als voorverwarmer. Tot nu toe heel tevreden. Het verbruik is nu een 400 kWh/jaar, waar het vroeger een 1600 kWh/jaar was met de elektrische boiler. De warmtepompboiler verbruikt een 500 W gemiddeld tijdens werking. De vroegere elektrische boiler was een 3000 W. Dus ook voordelig voor het capaciteitstarief. Het verbruik van het keuken boilertje is ook gezakt van een 1 kWh/dag naar een 0,35 kWh/dag.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

In het weekend ééns opwarmen naar 62 °C tegen de Legionella.
Dat is volstrekt nutteloos met zo'n kleine boiler en hoog verbruik. en dan nog, boven de 50ºC sterven ze ook al en jullie boiler staat op 56ºC
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Peter W
junior lid

Bericht door Peter W »

declerck schreef: 13 nov 2023, 08:21

Ik heb in nov 21 mijn elektrische boiler van 150 L (4 personen) vervangen door een warmtepompboiler van Bulex (magna aqua 200) van 200 Liter. De temperatuur staat ingesteld op 56 °C. Het verbruik is daarvoor dan een 1,1 kWh/dag. Wij zijn met 2 personen thuis, in het weekend soms 4. De WPboiler staat in de garage (in de bouwschil) zonder verbindingen naar buiten toe. In het weekend ééns opwarmen naar 62 °C tegen de Legionella. Dan is de elektrische hulpweerstand (vanaf 60 °C) ook ingeschakeld. Deze warmtepompboiler voedt ook het klein elektrisch boilertje (10 L) in de keuken als voorverwarmer. Tot nu toe heel tevreden. Het verbruik is nu een 400 kWh/jaar, waar het vroeger een 1600 kWh/jaar was met de elektrische boiler. De warmtepompboiler verbruikt een 500 W gemiddeld tijdens werking. De vroegere elektrische boiler was een 3000 W. Dus ook voordelig voor het capaciteitstarief. Het verbruik van het keuken boilertje is ook gezakt van een 1 kWh/dag naar een 0,35 kWh/dag.
Bedankt voor het antwoord( jij ook Janus). Mag ik vragen of je 's morgens nog voldoende warm water hebt?
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Mag ik vragen of je 's morgens nog voldoende warm water hebt?
Bedoel je niet "heeft de vierde persoon in het wekend nog voldoende water om te douchen"?
Na een nacht opwarmen zou het wel vreemd zijn als je geen warm water zou hebben ;-)
.

Peter W
junior lid

Bericht door Peter W »

Ah ik dacht dat hij zonnepanelen had.
declerck
Senior lid

Bericht door declerck »

janus schreef: 13 nov 2023, 10:31
In het weekend ééns opwarmen naar 62 °C tegen de Legionella.
Dat is volstrekt nutteloos met zo'n kleine boiler en hoog verbruik. en dan nog, boven de 50ºC sterven ze ook al en jullie boiler staat op 56ºC
Ik heb mij op de volgende tekst gebaseerd. Afsterving boven 55°C. Dus volstrekt nutteloos?
De wpboiler werkt met een themostaat met hysteresis ingesteld op 5°C. Dus het water kan lang rond de 50°C in de boiler zitten. Dus als je de WPB instelt op 50°C, kan het water lang op 45°C staan als er geen afname is.

Om 200 L water extra op te warmen van 56 tot 62° is er 1,4 kWh elektriciteit nodig (warmtepomp+hulpweerstand).
Gebeurt één keer in de week, meestal in de namiddag op de zonnestroom van mijn zonnepanelen.
Dus hoog verbruik?
En de Wpboiler draait in de vroege ochtend ook een anderhalf uur. Om het water op temperatuur te hebben tegen de ochtend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Het water blijft toch nooit lang staan in een boiler van 200L en elke dag twee douchen?
Alleen als je twee weken op vakantie bent geweest moet je opletten en is de opwarming naar 62º wel gewenst.
Boven de 50º vermenigvuldigt de bacterie zich ook niet meer, dus kunnen ze niet meer in gevaarlijke hoeveelheden voorkomen.
Maar als jij wel naar 62º wilt gaan vind ik het prima hoor ;-)
.

broodro0ster
Senior lid

Bericht door broodro0ster »

Wij hebben een 200l boiler aan onze warmtepomp hangen. Dagelijks wordt die om 14h naar 50C gebracht omdat dan de PV op zijn piek zit.
Mijn vriendin douched ‘s avonds en de zoon gaat soms in de bad ‘s avonds. Ik douche liever ‘s morgens en heb nog nooit koud water gehad.

Na 2 baden vullen en 2 douches begon het wel eens lauw te worden, maar zo’n situatie komt zeer zelden voor bij ons.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3
dixie4
junior lid

Bericht door dixie4 »

Wij hebben pas een elektrische boiler van 75l geplaatst. Met 2 verwarmingselementen 1 voor netstroom en 1 voor rechtstreekse aansluiting op zonnepanelen.Ik heb 2 zonnepanelen van 560W in serie rechtstreeks op de boiler aangesloten.Dat verwarmingselement van 800W heeft +/- 85 Volt nodig.De netstroom staat ingesteld op 55gr en de zonnestroom op 75gr. Als de zon schijnt wordt er geen stroom van het net gebruikt.
MarioV
lid

Bericht door MarioV »

dixie4 schreef: 16 nov 2023, 12:17 Wij hebben pas een elektrische boiler van 75l geplaatst. Met 2 verwarmingselementen 1 voor netstroom en 1 voor rechtstreekse aansluiting op zonnepanelen.Ik heb 2 zonnepanelen van 560W in serie rechtstreeks op de boiler aangesloten.Dat verwarmingselement van 800W heeft +/- 85 Volt nodig.De netstroom staat ingesteld op 55gr en de zonnestroom op 75gr. Als de zon schijnt wordt er geen stroom van het net gebruikt.
Kan je meer info verstrekken?
- zelf geplaatst?
- waar te verkrijgen en tegen welke prijzen?
- is er een meldingsplicht voor de panelen?
RoelandK
Senior lid

Bericht door RoelandK »

Inderdaad ook interesse in :D heb nog een stukje dak 'over' voor 2 panelen maar geen plaats op mijn omvormer..
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)
dixie4
junior lid

Bericht door dixie4 »

Sorry voor de late reactie. https://elektrischeboiler.eu/winkel/dat ... -75-liter/
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonnep ... 0-10000205

Dit heb ik geplaatst.De 2 zonnepanelen heb ik op de grond geplaatst zuidgericht.
Plaats reactie

Terug naar “Alternatieve Energie”