Zonnepanelen van +10 jaar oud t.o.v. huidige generatie

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Muiske
lid
3
Installatie Land: België

Zonnepanelen van +10 jaar oud t.o.v. huidige generatie

Bericht door Muiske »

Zijn de huidige generatie zonnepanelen lichtgevoeliger dan deze van +10 jaar geleden?
Is het de moeite om een installatie van 12 jaar geleden te vervangen door een nieuwe, zeker nu de prijzen vrij laag zijn?
Zorgt dit dan voor meer opbrengst (op minder zonnige/bewolkte dagen) of niet?
Ik ben van plan om op korte termijn een batterij te plaatsen, dus de omvormer zal sowieso al vervangen moeten worden (tenzij retrofit).
Bijkomend is er ook nog een probleem met een isolatiefout die op mijn omvormer verschijnt bij nat/vochtig weer. Hierdoor duurt het even voordat deze opnieuw inschakelt. Vermoedelijk is er waterinfiltratie op het dak aan een paneel of stekkerverbinding en zullen de panelen dan toch gedemonteerd moeten worden om deze fout te zoeken.
En ja, ik ben op de hoogte dat dit een probleem kan zijn voor de GSC's die ik nu nog krijg (ongeveer 5x 300€). Volgens de ene installateur mag ik geen hybride omvormer plaatsen terwijl de andere zegt dat dit geen probleem is. Hoe zit dit nu juist?

Ik heb momenteel 28 zonnepanelen van 190Wp (=5320Wp) met een SMA SB5000TL20 5kW 1-fase omvormer (deze liggen in Vlaanderen). Deze installatie ligt sinds 08/2011. De opbrengst is ongeveer 5000kWh per jaar. Geen optimizers of MPP's aanwezig. Heb ook niet direct last van schaduw. 14 panelen liggen ZW en 14 panelen ZO op een piramidedak.
Bedankt alvast.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Zonnepanelen van +10 jaar oud t.o.v. huidige generatie

Bericht door janus »

Zijn de huidige generatie zonnepanelen lichtgevoeliger dan deze van +10 jaar geleden?
De huidige panelen brengen wel meer op, gewoon omdat ze meer Wp zijn.
Of het interessant is om te vervangen zal je zelf moeten bepalen.
Ik ben van plan om op korte termijn een batterij te plaatsen
Dat brengt meestal niet op.
Volgens de ene installateur mag ik geen hybride omvormer plaatsen terwijl de andere zegt dat dit geen probleem is. Hoe zit dit nu juist?
Als je je houdt aan de regels voor het vervangen van de omvormer met behoud van gsc is er geen probleem met een hybride.
Dit staat op de site van Fluvius en kan geen discussie over zijn: https://www.fluvius.be/nl/groene-energi ... -vervangen
Vreemd dus dat de installateurs elkaar tegenspreken :roll:
Ik heb momenteel 28 zonnepanelen van 190Wp (=5320Wp) met een SMA SB5000TL20 5kW 1-fase omvormer (deze liggen in Vlaanderen). Deze installatie ligt sinds 08/2011. De opbrengst is ongeveer 5000kWh per jaar. Geen optimizers of MPP's aanwezig. Heb ook niet direct last van schaduw. 14 panelen liggen ZW en 14 panelen ZO op een piramidedak.
Bedankt alvast.
Zonder er aan te rekenen denk ik niet dat meer Wp je iets gaat opleveren, je verliest ook het recht op de gsc, zie: https://www.fluvius.be/nl/groene-energi ... uitbreiden
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Muiske
lid
3
Installatie Land: België

Bericht door Muiske »

janus schreef: 13 nov 2023, 11:32
De huidige panelen brengen wel meer op, gewoon omdat ze meer Wp zijn.
Of het interessant is om te vervangen zal je zelf moeten bepalen.
Ik ben van plan om op korte termijn een batterij te plaatsen
Dat brengt meestal niet op.
Volgens de ene installateur mag ik geen hybride omvormer plaatsen terwijl de andere zegt dat dit geen probleem is. Hoe zit dit nu juist?
Als je je houdt aan de regels voor het vervangen van de omvormer met behoud van gsc is er geen probleem met een hybride.
Dit staat op de site van Fluvius en kan geen discussie over zijn: https://www.fluvius.be/nl/groene-energi ... -vervangen
Vreemd dus dat de installateurs elkaar tegenspreken :roll:
Bedankt alvast.
Zonder er aan te rekenen denk ik niet dat meer Wp je iets gaat opleveren, je verliest ook het recht op de gsc, zie: https://www.fluvius.be/nl/groene-energi ... uitbreiden
Dat ze doordat ze meer Wp hebben ook meer opbrengen is logisch maar levert een paneel van 10 jaar geleden met bv. 250Wp hetzelfde op als eentje van de huidige generatie met 250Wp. Of wekken de huidige panelen meer op door diffuus licht? Zo ja, Iemand die weet hoeveel dat dan is? Kan er zeer weinig over terugvinden.

Inderdaad, een batterij brengt meestal niet op maar dat doet mijn spaargeld op de bank ook niet. Als ik mijn geld in een batterij steek gaat dit volgens mij meer opleveren dan op de bank.

Ik zou de installatie ook niet willen uitbreiden maar het vermogen gelijk houden. Maar volgens de website van Fluvius mag je enkel panelen vervangen omwille van schade, defect of productiefout. Dus als ik mijn GSC's wil behouden zal dit niets worden vrees ik.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Een paneel nieuw paneel van 250Wp (als je die nog kan vinden) levert niet echt meer op dan een oud paneel 250Wp blijft immers 250Wp.
Vervangen zal je dus bijna niets meer opleveren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei PV panelen”