- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal geplaatste vermogen in Wp of kWp = 24x Zonnepaneel JA Solar 405Wp Full Black (9720kWp)
- aantal, merk en juiste type omvormer(s), = Huawei SUN2000-8KTL-M1
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 12x platdak Oost-Zuid, 12x schuindak (38°) Zuid-West
- type dak en dakbedekking. = Dakpannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = Plat dak mogelijk een klein stukje schaduw als de zon heel laag staat in de late namiddag. Nog na te gaan.
- montagesysteem en bevestiging aan dak (merk/type/geschroefd/gehaakt)= Plat dak schletter/Schuin flat fix fusion of novotegra
- aangeboden garanties = 15 product, 25 opbrengst
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? =fabriek
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = Nieuwe woning dus nog geen referentie: EV+warmtepomp+3 gezinsleden
- Type aansluiting (1, 2 of 3 fase) = 3 fase
- Net met N? (Alleen bij 3 fase Net) =Ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmede de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). =+-10m (kabel is al voorzien, maar weet niet welke dikte)
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes =+-1m
- Is de 253V test al gedaan? =nee
- Lokatie (gemeente en/of provincie) =Lint
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =9500kWh
- merk en type batterij =Huawei LUNA2000 10kWh
- prijs batterij =4900 EUR excl. BTW
- Prijs pv installatie in Euro/Wp en excl. BTW =9881 EUR
- incl optimizers (P450W): 1.04 EUR/Wp.
- Excl optimizers: 0.922 EUR/Wp
Offerte 2:
- aantal, merk en juiste type omvormer(s), = SolarEdge SE8K StorEdge
- aangeboden garanties = 12j
- Prijs pv installatie in Euro/Wp en excl. BTW =11471 EUR
- Incl optimizers: 1,2/WP.
- Excl Optimizers: 1,05/Wp
- merk en type batterij =BYD Battery-Box Premium LVS 12.0
- prijs batterij =6262 EUR excl. BTW
Woning waar we niet wonen dus nog niet helemaal duidelijk of er impact zou zijn van de nok op de eerste rij panelen op plat dak maar lijkt minimaal te zijn, mogelijks in de winter in de late namiddag een beetje. Mogelijks kan er gekozen worden om de optimizers enkel op het platdak te houden of zelfs maar een aantal daar.
De thuisbatterij wordt voornamelijk overwogen omdat deze volledig zakelijk kan aangeschaft worden in mijn geval, anders zou ik dit voorlopig nog niet doen.
Lichte voorkeur voor SolarEdge hier, maar ik weet niet of dat het prijsverschil waard is.
24 panelen: Huawei of SolarEdge
- SMTM
- 1
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: 24 panelen: Huawei of SolarEdge
24x405Wp = 9720Wp en natuurlijk geen kWp, dat is 1000x meer.24x Zonnepaneel JA Solar 405Wp Full Black (9720kWp)
Wat is de helling van de panelen op het platte dak?
Wat voor soort kabel dan(kabel is al voorzien, maar weet niet welke dikte)
Waarom zou je voor een batterij kiezen?
Prijs zonder optimizers is netjes.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- Sancho
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
ik zou zeggen, vergeet die Solaredge en optimisers.
Je mag nog optimisers leggen zoveel je wil, een paneel dat in de schaduw ligt gaat daarmee nooit in de zon gaan liggen!
Wat wel helpt zijn:
-panelen met een hoger Wp (435 Full black is momenteel vlot te verkrijgen).
-panelen met een hogere efficiëntie (N-type of HJT) (die 435 Wp hebben bijvoorbeeld 21,77% efficiëntie) (de JA Solar panelen hebben 20,7%)
-geen optimisers (want die verbruiken een gans jaar lang energie!)
24 dergelijke panelen (10440 Wp) heb je dan voor 10025€ ex btw
Je mag nog optimisers leggen zoveel je wil, een paneel dat in de schaduw ligt gaat daarmee nooit in de zon gaan liggen!
Wat wel helpt zijn:
-panelen met een hoger Wp (435 Full black is momenteel vlot te verkrijgen).
-panelen met een hogere efficiëntie (N-type of HJT) (die 435 Wp hebben bijvoorbeeld 21,77% efficiëntie) (de JA Solar panelen hebben 20,7%)
-geen optimisers (want die verbruiken een gans jaar lang energie!)
24 dergelijke panelen (10440 Wp) heb je dan voor 10025€ ex btw
- SMTM
- 1
Ik ga het nog even na
Ik zal dit eind van de week even gaan controleren op de werf, er werd mij gezegd dat dit de zwaarst mogelijke was.
Eigenlijk voornamelijk omdat ik dit zakelijk op de firma kan kopen en hiervan redelijk wat kan recuperen.
Maar dan is de rest van de string ook geimpacteerd als ik het goed begrijp? (12 panelen plat dak)
Ik ga het de komende 2 maand eens proberen in het oog te houden hoe de schaduw juist valt na de zomer en evt de optimisers nog even in optie houden tot dan.
Als er een paneel niet goed functioneert dan valt dit wel niet/moeilijk te traceren achteraf zonder de optimisers of moet ik me daar geen zorgen over maken?
Ik zou JINKO Solar Tiger Neo N-type 54HL4R-B 435 Watt 21.77% (25 jaar productgarantie) aan dezelfde prijs kunnen krijgen, enkel niet onmiddellijk uit voorraad leverbaar. Een betere deal dus? De omvormer wordt dan niet te klein voor 10440 Wp?
Bedankt al voor de feedback!
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Dat er een paneel defect gaat komt bijna niet voor.Als er een paneel niet goed functioneert dan valt dit wel niet/moeilijk te traceren achteraf zonder de optimisers of moet ik me daar geen zorgen over maken?
Om dat te bekijken hebben we de helling van de panelen nodig.De omvormer wordt dan niet te klein voor 10440 Wp?
.
- Sancho
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
van de installaties die we hebben lopen met (af en toe schaduw) zie ik qua vermogen weinig impact.SMTM schreef: ↑11 sep 2023, 10:12Maar dan is de rest van de string ook geimpacteerd als ik het goed begrijp? (12 panelen plat dak)
Ik ga het de komende 2 maand eens proberen in het oog te houden hoe de schaduw juist valt na de zomer en evt de optimisers nog even in optie houden tot dan.
Als er een paneel niet goed functioneert dan valt dit wel niet/moeilijk te traceren achteraf zonder de optimisers of moet ik me daar geen zorgen over maken?
Ik zou JINKO Solar Tiger Neo N-type 54HL4R-B 435 Watt 21.77% (25 jaar productgarantie) aan dezelfde prijs kunnen krijgen, enkel niet onmiddellijk uit voorraad leverbaar. Een betere deal dus? De omvormer wordt dan niet te klein voor 10440 Wp?
Bedankt al voor de feedback!
(Bijvoorbeeld 2x4 panelen, waarvan de onderste rij wat langer schaduw heeft.
Eerst heb je het vermogen van 4 panelen, als de schaduw weg is van 8 panelen.
(wat niet wil zeggen dat ik niet zoveel als mogelijk schaduw probeer te vermijden)
Die Jinko's zijn momenteel overal op voorraad en zéér vlot leverbaar (+- 3 dagen).
Dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
- SMTM
- 1
Het zou een helling van 15 graden zijn op het platte dak. De aannemer had het blijkbaar overwogen om te verzwaren maar omwille van de twee verschillende orientaties. ik heb een PVCalc output in één van de bijlages meegekregen, normaal als bijlage toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Hier een link naar PvCalc
Ik zie geen bijlage? maar zoals je ziet (aan de gele lijn) heb je die 8kW omvormer zeker nodig.
Je kan zelf wat spelen met de Wp waardes.
Ik zie geen bijlage? maar zoals je ziet (aan de gele lijn) heb je die 8kW omvormer zeker nodig.
Je kan zelf wat spelen met de Wp waardes.
.
- SMTM
- 1
Hartelijk dank voor alle info en feedback janus en Sancho! De Huawei offerte is getekend
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
.