De laatste dagen staat de box bij mij uit. In tijden van grote overproductie heeft het zeker zijn dienst bewezen maar nu de kWh opbrengst daalt (maar nog steeds een overproductie, zeker met deze mooie Indian Summer) besliste het logaritme de laatste week elke nacht van het net te halen ipv de batterij die dan nog 50% (12kWh, daarmee overbrug ik een normale dag vlot) bevatte. 1 van deze dagen injecteerde het logaritme zeer logisch 10kWh 's avonds om dan om 7u de ochtend erop uit het net te nemen met nog 48% in de batterij. Weg winst gezien de accijnzen en netkosten...
Ik wacht nu een week op een reactie buiten de standaard mail dat ze het druk hebben.
De theorie is fantastisch maar de praktijk is soms super en soms onbegrijpbaar. Ik ga zeker nog meedoen de komende winter maar ze gaan toch een tandje moeten bijsteken...
Flexio box
- sir_olf
- Senior lid
- Installatie Land: België
- Simonino86
Re: Flexio box
Ja, het systeem is heel amateuristisch, en ziet er enkel fantastisch uit volgens die kinderlijke voorbeelden dat ze geven. Ik heb het bij mijn pv-installatie 'gekregen', maar zou er met deze kennis geen geld aan willen geven. Als ze me de toegang geven optimaliseer ik dat zelf tot in de perfectie. Toen men op oudjaar afkwam nalv het capaciteitstarief de melding "we hebben alvast jullie batterij op 50% gezet om pmeventuele pieken op te vangen" wist ik eigenlijk genoeg hoe simpel hun technologie/algoritme is. Laadpaal (wallbox) aansluiten en sturing daarvan via de verschillende modi werkte ook langs geen kanten. Nu kan je een wallbox gewoon niet meer toevoegen... top dat ik deze nu heb!sir_olf schreef: ↑16 sep 2023, 22:35 De laatste dagen staat de box bij mij uit. In tijden van grote overproductie heeft het zeker zijn dienst bewezen maar nu de kWh opbrengst daalt (maar nog steeds een overproductie, zeker met deze mooie Indian Summer) besliste het logaritme de laatste week elke nacht van het net te halen ipv de batterij die dan nog 50% (12kWh, daarmee overbrug ik een normale dag vlot) bevatte. 1 van deze dagen injecteerde het logaritme zeer logisch 10kWh 's avonds om dan om 7u de ochtend erop uit het net te nemen met nog 48% in de batterij. Weg winst gezien de accijnzen en netkosten...
Ik wacht nu een week op een reactie buiten de standaard mail dat ze het druk hebben.
De theorie is fantastisch maar de praktijk is soms super en soms onbegrijpbaar. Ik ga zeker nog meedoen de komende winter maar ze gaan toch een tandje moeten bijsteken...
Ja, ze zullen het wel druk hebben. Men heeft gewoon dit te vroeg gelanceerd zodat ze al wat geld konden innen, en nu begint het denken pas.
Wat ik nu doe is via een slimme schakelaar de flexiobox uitzetten rond ca. 22-23 uur (voor de afkapwaarde bereikt is, maar niet als de zon nog wat input geeft), en dan terug inschakelen voorbij de afkapwaarde, en daarbij beter iets te laat dan iets te vroeg, want anders begint die meteen terug te corrigeren. Nu is dat rond 11 uur, maar ik check het zelf en soms zet ik hem pas terug op rond 12 uur als ik voorbij mijn afkapwaarde (45%) ben..veel werk, maar ik kan er niet tegen dat lompe systemen mij ook maar eenmaal eurocent teveel kosten
- Fanatix
- Senior lid
Inderdaad, ik blokkeer via mijn router de netwerk poort op sommige momenten.
Sommige logica is ver te zoeken, zoals rond 19 a 20 u de batterij volop laten exporteren, aan +/- 14 eurocent/kWh.
En dan gaat hij nachts terug de batterij gedeeltelijk opladen aan 21 eurocent /kWh (incl de netkosten)
Dan doet hij alle winst teniet.
Sommige logica is ver te zoeken, zoals rond 19 a 20 u de batterij volop laten exporteren, aan +/- 14 eurocent/kWh.
En dan gaat hij nachts terug de batterij gedeeltelijk opladen aan 21 eurocent /kWh (incl de netkosten)
Dan doet hij alle winst teniet.
- DriesDG
Ik heb dus andere ervaringen:
- ik heb het systeem nog maar zelden stroom uit het net weten halen (zomermaanden).
- als het systeem dat toch doet is het aan een heel laag of negatief tarief (en dus OK).
- de hele batterij wordt gebruikt. Ik denk dat we elke dag van 1% naar 99% gaan en omgekeerd (als de zon het toelaat).
De PV´s en batterij hebben enkele dagen zonder flexio gewerkt.
Alle overschot (ongeacht het tijdstip en de prijs) gaat naar de batterij. Bij een tekort wordt eerst naar de batterij gekeken.
--> je netafhankelijkheid zal hierdoor wat kleiner zijn. Er wordt immers minder snel naar het net gegrepen. Je procentueel zelfverbruik zal dus iets groter zijn.
--> Maar je kan niet inspelen op de prijzen (en dus wat de markt eigenlijk wil). --> dat effect gaat enkel groter worden de komende jaren denk ik. Naar prijs gezien denk ik dat dit beter is dan een hoger procentueel zelfverbruik.
--> Het systeem "ontzorgt" jezelf en is eigenlijk een soort basis "start-uitstel" systeem voor die toestellen die je niet kan uitstellen. (sluimerverbruik, kookvuur, TV,...)
Er zitten zeker onvolkomenheden in het systeem en het zit er soms naast, die keren zijn bij ons echter zeldzaam maar daarom niet minder frustrerend.
Je verwacht van een systeem dat het werkt! Een auto moet ook altijd remmen als je op de rem duwt en niet in 5% van de gevallen gas geven.
Maar het gaat hier over een optimaliserend systeem en niet over een onmisbaar onderdeel van je installatie. Een foutje mag dus en kost je geen fortuinen, het gaat telkens over bedragen rond de 1€.
Ik geef ook alle feedback aan flexio door...ze reageren niet altijd maar zo kunnen ze leren en het systeem verbeteren denk ik dan maar.
PS: het geeft ook voldoening om een "slim" systeem bezig te zien...en als het ernaast zit kan je zeggen dat je zelf slimmer bent...dat is win-win
- ik heb het systeem nog maar zelden stroom uit het net weten halen (zomermaanden).
- als het systeem dat toch doet is het aan een heel laag of negatief tarief (en dus OK).
- de hele batterij wordt gebruikt. Ik denk dat we elke dag van 1% naar 99% gaan en omgekeerd (als de zon het toelaat).
De PV´s en batterij hebben enkele dagen zonder flexio gewerkt.
Alle overschot (ongeacht het tijdstip en de prijs) gaat naar de batterij. Bij een tekort wordt eerst naar de batterij gekeken.
--> je netafhankelijkheid zal hierdoor wat kleiner zijn. Er wordt immers minder snel naar het net gegrepen. Je procentueel zelfverbruik zal dus iets groter zijn.
--> Maar je kan niet inspelen op de prijzen (en dus wat de markt eigenlijk wil). --> dat effect gaat enkel groter worden de komende jaren denk ik. Naar prijs gezien denk ik dat dit beter is dan een hoger procentueel zelfverbruik.
--> Het systeem "ontzorgt" jezelf en is eigenlijk een soort basis "start-uitstel" systeem voor die toestellen die je niet kan uitstellen. (sluimerverbruik, kookvuur, TV,...)
Er zitten zeker onvolkomenheden in het systeem en het zit er soms naast, die keren zijn bij ons echter zeldzaam maar daarom niet minder frustrerend.
Je verwacht van een systeem dat het werkt! Een auto moet ook altijd remmen als je op de rem duwt en niet in 5% van de gevallen gas geven.
Maar het gaat hier over een optimaliserend systeem en niet over een onmisbaar onderdeel van je installatie. Een foutje mag dus en kost je geen fortuinen, het gaat telkens over bedragen rond de 1€.
Ik geef ook alle feedback aan flexio door...ze reageren niet altijd maar zo kunnen ze leren en het systeem verbeteren denk ik dan maar.
PS: het geeft ook voldoening om een "slim" systeem bezig te zien...en als het ernaast zit kan je zeggen dat je zelf slimmer bent...dat is win-win

- sir_olf
- Senior lid
Hoe groot is je batterij? Ik heb een van 24kWh en als die dan op 50% om 7u van een zeer zonnige dag zegt, ik ga van het net nemen heb ik serieuze bedenkingen. Vooral als die dan om 8u de zonneproductie op het net begint te zetten.
Vorige week zelfs de batterij zien opladen van het net om 10u terwijl er ook een zonnige dag voorzien was (er kwam op dat moment gelukkig al 3kW van de zon).
Tot begin september was het allemaal best OK maar sinds vooral het aantal uren zon daalt beginnen er toch fouten in te sluipen.
Bij mij staat die voorlopig uit zolang ik weet dat ik zelfvoorzienend ben. Daarna zal ik hem wel terug aan zetten.
- DriesDG
Onze batterij is 13 kwh.
Mogelijks deed het systeem aan netbalancering? Ben je daar op ingeschreven en deelnemer?
Ik heb nog al gehoord dat het systeem dan schijnbaar suboptimale / onlogische dingen doet vanuit de ogen van de gebruiker. Maar dat er uiteindelijk door die netbalancering toch een financieel voordeel gehaald wordt.
Wij zijn aangemeld en goedgekeurd maar de netbalancering is bij ons nog niet actief dus ik de ervaringen niet delen. Wij zitten blijkbaar in een volgende "batch" van gebruikers.
Mogelijks deed het systeem aan netbalancering? Ben je daar op ingeschreven en deelnemer?
Ik heb nog al gehoord dat het systeem dan schijnbaar suboptimale / onlogische dingen doet vanuit de ogen van de gebruiker. Maar dat er uiteindelijk door die netbalancering toch een financieel voordeel gehaald wordt.
Wij zijn aangemeld en goedgekeurd maar de netbalancering is bij ons nog niet actief dus ik de ervaringen niet delen. Wij zitten blijkbaar in een volgende "batch" van gebruikers.
- sir_olf
- Senior lid
Ik heb aan de testfase meegedaan en dat is het zeker niet. Dan zie je op je P1 meter continu injectie afgewisseld met afname. Dat gaat over relatief kleine hoeveelheden in kWh.DriesDG schreef: ↑18 sep 2023, 10:14 Onze batterij is 13 kwh.
Op de foto's zie je wat het deed tijdens de testfase.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Fanatix
- Senior lid
Ook straf dat een export limiet instellen nog niet automatisch gaat bij Flexio. (bij SolarEdge) Ik zal een ticket openen bij hun hiervoor.
Vandaag waren er weer negatieve tarieven, maar toch bleef Flexio exporteren.
Ik heb dan maar zelf een automatisatie gemaakt in Home Assistant om zero export in te stellen.
Vandaag waren er weer negatieve tarieven, maar toch bleef Flexio exporteren.
Ik heb dan maar zelf een automatisatie gemaakt in Home Assistant om zero export in te stellen.