Installatie laadpunt DC lekstromen

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bouwer66
lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mei 2013, 11:27
Installatie Land: Maak keuze

Installatie laadpunt DC lekstromen

Bericht door Bouwer66 »

Een vraag ivm het hele vraagstuk van de beveiliging tegen DC lekstromen van de Diff's.

Ik begrijp dat 1 optie alvast zou zijn om je binneninstallatie uit te voeren met 30mA 4P TYPE B diff + 300mA 4P TYPE B.

Alleen is dat super super duur. Die diff's gaan rap 600-800 euro in 40A en nog duurder in 63A als je remautomaat wil vermijden.
Klopt het dat dit voor 2 laadpunten de enige optie is?
Dus dat je voor 1 laadpunt zou kunnen gaan met een laadpaal met ingebouwde DC lekstroom beveiliging voor 6mA achter een TYPE A 30mA diff en een TYPE A 300mA diff?

En in het geval je 2 laadpunten wilt:
Wat is prijstechnisch de beste ideale opstelling moest je vandaag een 3x25A aansluiting plaatsen in een nieuwbouw of verbouwing met kastruimte zat en zowel maximaal zonnepanelen als laadpaal 22kw willen plaatsen? Kan je anders oplossen dan de dure TYPE B diff's nemen?
Gebruikersavatar
janus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 20801
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:39
Installatie Land: Ander
Locatie: Ten zuiden van antwerpen
Contacteer:

Re: Installatie laadpunt DC lekstromen

Bericht door janus »

Ik denk dat je best gewoon wat offertes opvraagt, is 1 laadpaal met 2 aansluitingen geen optie?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Gebruikersavatar
bke
Senior lid
Berichten: 356
Lid geworden op: 18 mei 2013, 19:20
Installatie Land: Maak keuze

Re: Installatie laadpunt DC lekstromen

Bericht door bke »

Je kan voor het tweede laadpunt gewoon een stopcontact voorzien en hiervoor een granny lader gebruiken. Eender welk stopcontact volstaat hiervoor.
Gebruikersavatar
JoG
Senior lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 16 mei 2013, 22:49
Installatie Land: België

Re: Installatie laadpunt DC lekstromen

Bericht door JoG »

Als iedere laadpaal zijn eigen 30mA verliesstroom schakelaar heeft (+ interne DC lekstroom beveiliging) is er geen probleem voor de keuring. Plaats je de twee laadpalen achter dezelfde 30mA verliesstroomschakelaar wordt je afgekeurd.
Gebruikersavatar
dyckie
Master lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 okt 2017, 15:09
Installatie Land: België
Locatie: Spalbeek

Re: Installatie laadpunt DC lekstromen

Bericht door dyckie »

JoG schreef: 26 dec 2022, 12:27 Als iedere laadpaal zijn eigen 30mA verliesstroom schakelaar heeft (+ interne DC lekstroom beveiliging) is er geen probleem voor de keuring. Plaats je de twee laadpalen achter dezelfde 30mA verliesstroomschakelaar wordt je afgekeurd.
Je mag ook 1 laadpaal met intern een 30mA en DC lekstroom beveiliging achter de 300mA zetten.
Gebruikersavatar
SamSmith
Senior lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 01 dec 2022, 10:50
Installatie Land: België

Re: Installatie laadpunt DC lekstromen

Bericht door SamSmith »

JoG schreef: 26 dec 2022, 12:27 Als iedere laadpaal zijn eigen 30mA verliesstroom schakelaar heeft (+ interne DC lekstroom beveiliging) is er geen probleem voor de keuring. Plaats je de twee laadpalen achter dezelfde 30mA verliesstroomschakelaar wordt je afgekeurd.
Toch even corrigeren want dit is 100% fout. Als je meer dan 1 laadpaal hebt, voldoet de interne DC lekstroombeveiliging van de laadpalen niet. Die 2 laadpalen kunnen elk 5mA lekken, en dan zit je boven de 6mA, en dan werken de type A diff's niet mee.
Indien je meer dan 1 laadpaal hebt, heb je altijd een type B diff nodig
Installateur van zonnepanelen op platte daken: paterberg.be
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”