Piek op mijn ingang spanning

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Luc6580
Master lid
Installatie Land: België

Re: Piek op mijn ingang spanning

Bericht door Luc6580 »

Ik heb 16 panelen Atersa 230Wp.
Momenteel(half zonnig) hebben de panelen een spanning van 478:16=29,9v per stuk.
Normaal bij 20°c ook ongeveer 31v.
Doorlichte temp stijging is dit normaal.

Ik zie bij U bij uitval omvormer:360v/11 panelen= 32,7v per paneel; dit is inderdaad te laag.
Dit kan inderdaad te wijten zijn aan 1of meerdere panelen die defect zijn of door PID.

Mijn panelen liggen er van 2009.
Vanaf 2014 begon ik op te merken dat de panelen minder presteerden tegenover andere panelen.
De stringspanning was ook abnormaal laag.
Eerst de proef met karton gedaan, maar alle panelen presteerden evenveel.
Dan ben ik mij beginnen inlezen over PID en heb ik het PID box principe toegepast.
Mijn buurman heeft een identieke installatie en bij hem waren de prestaties ook minder geworden.
Na 1 nacht toepassen van de hoge spanning op mijn panelen rendeerden mijn panelen de volgende dag reeds5% beter dan die van mijn buurman; na 1 week reeds 10%.
Enkele maanden later ook bij de buurman PID box toegepast met identieke goede prestaties.
Momenteel hebben beide installaties nog altijd de PID box en presteerden reeds verschillende jaren meer dan 1000kW/kWp.
Luc6580
Master lid

Bericht door Luc6580 »

Zie ook vroegere poasts over PID:

viewtopic.php?p=223309#p223309
Fabio.Pergola
lid

Bericht door Fabio.Pergola »

ah, dat is mooi, ik heb ook een offerte gehad van een PID box, maar dat was een kost van 800€

Ik ben nu toch in contact gekomen met ET SOlar zelf (Elite Solar) noemen ze nu, dus even afwachten wat ze zeggen als antwoord
want er zit nog fabrieksgarantie op ...
De 255 WP panelen kunnen ze niet meer leveren, als het effectief PID is, dan zouden ze in theorie alles moeten vervangen :-)

Dan is toch 1 van mijn 2 problemen opgelost
Luc6580
Master lid

Bericht door Luc6580 »

Fabio.Pergola schreef: 19 sep 2023, 10:52 ah, dat is mooi, ik heb ook een offerte gehad van een PID box, maar dat was een kost van 800€

Ik ben nu toch in contact gekomen met ET SOlar zelf (Elite Solar) noemen ze nu, dus even afwachten wat ze zeggen als antwoord
want er zit nog fabrieksgarantie op ...
De 255 WP panelen kunnen ze niet meer leveren, als het effectief PID is, dan zouden ze in theorie alles moeten vervangen :-)

Dan is toch 1 van mijn 2 problemen opgelost
Het probleem is dat PID moeilijk te bewijzen is. (Er moet een flash test gebeuren en dat kan enkel in een labo dat ervoor uitgerust is).
Daarom heb ik zelf voor een oplossing gezocht.
Fabio.Pergola
lid

Bericht door Fabio.Pergola »

Ik ben nog bezig met leverancier etc omtrent uitvallen en pid etc ...

Maar even iets anders, kijk eens als jullie willen naar deze foto van de panelen, ik vind deze zeer vreemd uitzien, normaal zijn dat zwarte panelen :-)
Die hebben allemaal zo een raar kleur effect, blauw, rood , zwart ... Op de foto is het niet zo goed zichtbaar als in het echt
Ook op de onderste rij, de 2de van links, je ziet daar zo rare effecten op, op andee panelen is dat ook, maar ook weer op foto minder goed zichtbaar

Is dit normaal? ik zie dat eigenlijk niet echt bij andere huizen , daar is het alemaal mooi effen zwart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Op de foto zie ik geen vreemde zaken, maar in het algemeen zijn wat kleurschakeringen niet vreemd of schadelijk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”