Forumleden,
24 aug 23 werden mijn oude installatie ( 6*Boviet 305wp Zuidgericht met Goodwe xs1500) vervangen door de nieuwe installatie ( 10* Jinko 425wp oost-west gekoppeld aan Growatt MIN3600TLXH)…tijdig voor de ideale nazomer die maar blijft duren.
Nu komt de volgende stap, namelijk iets optimaler gebruik maken van de opgewekte stroom. Ongeacht het feit dat momenteel salderen( in NLD) nog in voege is, wil ik toch gericht naar de toekomst kijken.
Daarom de vraag : welke software/ tool is best en makkelijkst om stroomverbruik en -opbrengst in het oog te houden? Wij wensen een permanente visualisatie, display dus…Growatt software in de app heb ik voor de opbrengst en slimme meter in de technische ruimte.
Hoor graag jullie tips en tricks
Greetz uit NLD
Welke software/app voor monitoring stroomverbruik en -opbrengst Onderwerp is opgelost
- zomabe
- junior lid
- 1
- Installatie Land: Nederland
- PV_Hasselt
- Senior lid
- 5
- Installatie Land: België
- Contacteer:
Re: Welke software/app voor monitoring stroomverbruik en -opbrengst
Vele mogelijkheden - mijn persoonlijke voorkeur gaat naar Home Assistant.
Ik had en heb nog steeds "Shelly" toestellen in dienst voor opvolging van verbruik etc...
Nadat ik een Home Assistant Yellow heb kunnen vast krijgen is dit het beste wat ik momenteel heb om alles op te volgen.
Via een API interface + P1 Digitale poort uitlezer en enkele Shelly meters (EM en 3EM) heb ik hetgeen ik wil om alles op te volgen (momenteel).
Veel plezier....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
21 Viessmann panelen 400Wp, 12 op Oost & 9 op West - Totaal 8400 Wp.
Huawei SUN2000-6.0 KTL-M1 (3 faze) incl. een batterij LUNA2000-5kW & Powermeter 3f DTSU-666
https://uni002eu5.fusionsolar.huawei.co ... dQ5p5oIoPg
Huawei SUN2000-6.0 KTL-M1 (3 faze) incl. een batterij LUNA2000-5kW & Powermeter 3f DTSU-666
https://uni002eu5.fusionsolar.huawei.co ... dQ5p5oIoPg
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Ik heb ook alles in Home Assistant. Ik heb mijn P1 poort gekoppeld en de omvormer. Daarmee heb ik alle statistieken (opbrengst, injectie, afname, verbruik)
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- bruma
- Master lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Op een RPI 4 gebruik ik met IOTstack(GitHub) in dockers node-red, influx, grafana en MQTT server
Andreas Spiess heeft YT's die er zelfs verschillende home automations aan toevoegt en zelfs uitleg geeft over IOTstack en alle software en waarom juist die software
Ik gebruik de teller waarden van een bidirectionele digitale meter en een wallbox die binnenkomen via MQTT verwerk deze in een flow en stop de waarden tevens in de influx
Kan alle ogenblikkelijke waarden (historisch) visualiseren, zelf mijn kwartier verbruik in een tijdsgrafiek zetten, ...
Gezien de GSC het begeven heeft heb ik nu een orno we517 (3f- 70€) met modbus interface gekocht, moet ik nog koppelen met MQTT
Andreas Spiess heeft YT's die er zelfs verschillende home automations aan toevoegt en zelfs uitleg geeft over IOTstack en alle software en waarom juist die software
Ik gebruik de teller waarden van een bidirectionele digitale meter en een wallbox die binnenkomen via MQTT verwerk deze in een flow en stop de waarden tevens in de influx
Kan alle ogenblikkelijke waarden (historisch) visualiseren, zelf mijn kwartier verbruik in een tijdsgrafiek zetten, ...
Gezien de GSC het begeven heeft heb ik nu een orno we517 (3f- 70€) met modbus interface gekocht, moet ik nog koppelen met MQTT
- zomabe
- junior lid
- 1
- Installatie Land: Nederland
Dank je voor de reacties,..
Beknopt begrijp ik dat Home Assistant een mogelijkheid is, die in lekentaal nog net begrijpbaar is.
Ook wel een stevige financiële brok…
Persoonlijk had ik iets meer gezien in een pasklare plug and Play optie. Waarbij het spreiden van gebruikers over de zonnedag het hoofddoel is.
Wel nodig de informatie via P1, en liefst ook de info van de omvormer, zodat zichtbaar is of we nu terugleveren of opgebruiken (P+/P-) . Iets in de aard van Homewizard, goedkoop en combineerbaar, en met een Google nest- uitziend scherm ( naar de toekomst toe)
P1 leest de info in 10 sec tact, wat wel best live is.
Omvormer Growatt geeft deze in 15 tact… kan dit sneller gebeuren?
Hoor graag van jullie tips en tricks
Beknopt begrijp ik dat Home Assistant een mogelijkheid is, die in lekentaal nog net begrijpbaar is.
Ook wel een stevige financiële brok…
Persoonlijk had ik iets meer gezien in een pasklare plug and Play optie. Waarbij het spreiden van gebruikers over de zonnedag het hoofddoel is.
Wel nodig de informatie via P1, en liefst ook de info van de omvormer, zodat zichtbaar is of we nu terugleveren of opgebruiken (P+/P-) . Iets in de aard van Homewizard, goedkoop en combineerbaar, en met een Google nest- uitziend scherm ( naar de toekomst toe)
P1 leest de info in 10 sec tact, wat wel best live is.
Omvormer Growatt geeft deze in 15 tact… kan dit sneller gebeuren?
Hoor graag van jullie tips en tricks
- pxltrx
- junior lid
- 2
Ik gebruik ook Home Assistant op RPi4, dat ik nog verder op punt moet stellen.
De P1-meter wordt uitgelezen met de dongle van Homewizard: https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter/
De app van homewizard is plug&play. Daarin zie je of je op dat moment injecteert en hoeveel.
De P1-meter wordt uitgelezen met de dongle van Homewizard: https://www.homewizard.com/nl-be/shop/wi-fi-p1-meter/
De app van homewizard is plug&play. Daarin zie je of je op dat moment injecteert en hoeveel.
2800 Wp oost
4000 Wp west
Regio Zedelgem
4000 Wp west
Regio Zedelgem
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Voor Home Assistant kan je ook die addons installeren en het is volgens iets meer plug and play dan.bruma schreef: ↑18 sep 2023, 22:14 Op een RPI 4 gebruik ik met IOTstack(GitHub) in dockers node-red, influx, grafana en MQTT server
Ik heb aan mijn setup InfluxDB en Graphana toegevoegd zodat ik alles naar mijn zin kan visualiseren. Ook krijg ik notificaties wanneer mijn huidige hoogst behaalde kwartierpiek overschreven zal worden.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home