Smart E-Grid Opteco of niet?

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Laurapaura
Installatie Land: België

Smart E-Grid Opteco of niet?

Bericht door Laurapaura »

Hallo,

We zijn van plan om onze huidige installatie van 8 stuks uit te breiden met 16 a 20 zonnepanelen.

Tijdens onze zoektocht bleek snel dat we een thuisbatterij niet zouden overwegen aangezien de terugverdientijd voor ons een status quo zou zijn ten opzichte van enkel zonnepanelen aanschaffen.

Maar plots leek een “slimme” thuisbatterij wel een interessante piste, waar rekening wordt gehouden met ons verbruiksprofiel, het dynamisch tarief en het weerbericht. Zo zouden we automatisch de meest gunstige beslissing nemen tussen elektriciteit van het net kopen of onze batterij aan te spreken.

Als aanbieder van zulke batterij kwam Opteco als mogelijke partij uit de bus. (Sonnenbatterie performance 10).

Heeft er iemand ervaring met deze firma en/of batterij? Of heeft er iemand een andere suggestie als alternatief op deze firma/batterij? We vinden in elk geval dat deze batterij best prijzig is en vroegen af of er geen goedkopere optie is in de markt.

Alvast bedankt!
Laura
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Smart E-Grid Opteco of niet?

Bericht door janus »

Wat is je winst over 15 jaar dan, met die "slimme" batterij?
dynamisch tarief is leuk als de prijzen laag zijn, maar soms zijn ze ook erg hoog :!:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Laurapaura

Bericht door Laurapaura »

Volgens de informatie die ik zag zouden we na ongeveer 10 jaar (eens de investering is afbetaald) bijna geen kosten meer hebben voor elektriciteit. Op 25 jaar tijd zouden we 45.000 besparen tov geen zonnepanelen en zo’n 25.000 ten opzichte van enkel het bij plaatsen van 16 zonnepanelen ;zonder de batterij).

De batterij heeft 10j garantie oftewel 10.000 laadcycli. Als ik wat research deed over de Sonnen Performance 10 leek deze althans van uitstekende kwaliteit te zijn.
Maar dat zou wel mogen als deze 15.000 euro kost.

Anderzijds weet ik niet of het wel een goed idee is om ons via deze batterij “vast” te zetten aan opteco, via wie we onze elektriciteit van het net zouden moeten gaan afnemen.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

En hoelang gaat de batterij mee?
indien 15jaar is je besparing zeerlaag t.o.v. geen batterij.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Swen
lid

Bericht door Swen »

Laurapaura schreef: 18 sep 2023, 14:46 Anderzijds weet ik niet of het wel een goed idee is om ons via deze batterij “vast” te zetten aan opteco, via wie we onze elektriciteit van het net zouden moeten gaan afnemen.
Je hangt jaarlijks vast aan het Smart e-grid contract, maar als je dat niet wilt verlengen, dan val je terug op Sonnen die je batterij monitort en onderhoudt (maandelijkse onderhoudscyclus).

Ik zit zelf ook bij Opteco en Smart e-grid en de voordelen lijken me tot nu toe klein.

Ze starten nu wel met een nieuw verdienmodel waarbij je actief gaat traden op basis van de onevenwichtsprijzen met je batterij.
Niet op basis van uurprijzen (day ahead), daar zijn, rekening houdend met de belastingen die je betaald op importeren van energie, amper momenten dat de energie die je exporteert duurder is dan de energie die je importeert.

In dit nieuw verdienmodel gaan ze werken met de huidige kwartierprijzen. Als er plots een groot tekort of overschot is op de markt, dan swingen de prijzen de pan uit en dan gaan ze je batterij opladen of leeghalen als dat meer geld opbrengt dan het je kost (hogere capaciteitspiek).
Kwartierprijzen kan je hier zien: https://www.elia.be/nl/grid-data/balanc ... 1194372346
Daar zitten op sommige dagen serieuze variaties op.

Stroom opnemen uit net brengt geld op vanaf (bij Elindus/Smart e-grid en rekening houdend met taksen) ongeveer -120 Euro/MWh. Als de prijs daaronder duikt krijg je geld om je batterij op te laden om die dan later bij 300 Euro/MWh terug te verkopen.
Volgens Smart e-grid zou dit 25 euro per maand moeten kunnen opbrengen op basis van hun eigen testen.

Is in te stellen per maand dus ik probeer het even uit en dan zien we wel.
Brammen

Bericht door Brammen »

Swen schreef: 25 sep 2023, 15:10
Laurapaura schreef: 18 sep 2023, 14:46 Anderzijds weet ik niet of het wel een goed idee is om ons via deze batterij “vast” te zetten aan opteco, via wie we onze elektriciteit van het net zouden moeten gaan afnemen.
Je hangt jaarlijks vast aan het Smart e-grid contract, maar als je dat niet wilt verlengen, dan val je terug op Sonnen die je batterij monitort en onderhoudt (maandelijkse onderhoudscyclus).

Ik zit zelf ook bij Opteco en Smart e-grid en de voordelen lijken me tot nu toe klein.

Ze starten nu wel met een nieuw verdienmodel waarbij je actief gaat traden op basis van de onevenwichtsprijzen met je batterij.
Niet op basis van uurprijzen (day ahead), daar zijn, rekening houdend met de belastingen die je betaald op importeren van energie, amper momenten dat de energie die je exporteert duurder is dan de energie die je importeert.

In dit nieuw verdienmodel gaan ze werken met de huidige kwartierprijzen. Als er plots een groot tekort of overschot is op de markt, dan swingen de prijzen de pan uit en dan gaan ze je batterij opladen of leeghalen als dat meer geld opbrengt dan het je kost (hogere capaciteitspiek).
Kwartierprijzen kan je hier zien: https://www.elia.be/nl/grid-data/balanc ... 1194372346
Daar zitten op sommige dagen serieuze variaties op.

Stroom opnemen uit net brengt geld op vanaf (bij Elindus/Smart e-grid en rekening houdend met taksen) ongeveer -120 Euro/MWh. Als de prijs daaronder duikt krijg je geld om je batterij op te laden om die dan later bij 300 Euro/MWh terug te verkopen.
Volgens Smart e-grid zou dit 25 euro per maand moeten kunnen opbrengen op basis van hun eigen testen.

Is in te stellen per maand dus ik probeer het even uit en dan zien we wel.
Hey sven we staan op het punt om ook op het smart e grid verhaal in te stappen. Ik verwacht van het systeem dat het in de winter de batterij snachts zal opladen als de energie quasi gratis is.waardoor we overdag in de winter van die gratis energie kunnen genieten. Klopt dit met de realiteit? Er zal met dieptewarmtepompen verwarmd worden bij ons die in extreme situaties 4kw per dag gaan nodig hebben om het huis te verwarmen.
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

Brammen schreef: 27 jan 2024, 17:00 Ik verwacht van het systeem dat het in de winter de batterij snachts zal opladen als de energie quasi gratis is.waardoor we overdag in de winter van die gratis energie kunnen genieten.
Dan moet het verschil in elektriciteitsprijs wel groter zijn dat de kost van het opslaan van die elektriciteit in uw batterij. Ben toch wel eens benieuwd wat voor soort aannames een bedrijf als Opteco gebruikt om die dingen aan de man te brengen…
soundsystem
Donateur
Donateur

Bericht door soundsystem »

Juan schreef: 27 jan 2024, 19:41 Dan moet het verschil in elektriciteitsprijs wel groter zijn dat de kost van het opslaan van die elektriciteit in uw batterij. Ben toch wel eens benieuwd wat voor soort aannames een bedrijf als Opteco gebruikt om die dingen aan de man te brengen…
Heb destijds ook een verkoper van Opteco hier gehad, en hem exact dezelfde vraag gesteld.
Maar verder dan een brochure met tabellen met opbrengsten kwam deze persoon niet.
Brammen

Bericht door Brammen »

Onze bedoeling is om met ons systeem zo dicht mogelijk de nul factuur te benaderen. Het huis in aanbouw is uitgerekend op -20 epc. Er zal net geen 10.000 op het dak liggen en de geothermische warmtepomp zal 4kw verbruiken bij piekbelasting. De enige periode om te overbruggen is dus de winter. En als die batterij zich naast het verdienmodel van netstabilisatie ook nog eens kan voorzien van de goedkoopste stroom per dag dan is het voor mij ok. Brandstofkosten zijn geen factor voor mij. Aangezien niemand hier de evolutie kan voorspellen de komende 25j. Buiten het feit dat het niet goedkoper zal worden.

In het kort financieel comfort is voor ons het verschil tussen maandelijkse inkomsten vs maandelijkse uitgaven. Als we een systeem vinden die de nul factuur benaderd dan is dit voor ons dus een meerwaarde in ons dagelijks bestaan alsook bij eventuele verkoop over 15/20j
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

Brammen schreef: 28 jan 2024, 08:43 Onze bedoeling is om met ons systeem zo dicht mogelijk de nul factuur te benaderen. Het huis in aanbouw is uitgerekend op -20 epc. Er zal net geen 10.000 op het dak liggen en de geothermische warmtepomp zal 4kw verbruiken bij piekbelasting. De enige periode om te overbruggen is dus de winter. En als die batterij zich naast het verdienmodel van netstabilisatie ook nog eens kan voorzien van de goedkoopste stroom per dag dan is het voor mij ok. Brandstofkosten zijn geen factor voor mij. Aangezien niemand hier de evolutie kan voorspellen de komende 25j. Buiten het feit dat het niet goedkoper zal worden.

In het kort financieel comfort is voor ons het verschil tussen maandelijkse inkomsten vs maandelijkse uitgaven. Als we een systeem vinden die de nul factuur benaderd dan is dit voor ons dus een meerwaarde in ons dagelijks bestaan alsook bij eventuele verkoop over 15/20j
Een (bijna) nul-factuur op maandelijkse basis is nog altijd geen zekerheid dat je investering van een batterij terugverdiend wordt... Je vergeet hierbij de extra investering en wat je met dat geld als alternatief had kunnen investeren (dus minimaal de rente op de bank)

Bijvoorbeeld, Ik heb een jaarlijkse elektriciteitsrekening van 250€, dat naar 0 brengen gaat een investering in een batterij niet goedpraten.
Swen
lid

Bericht door Swen »

Brammen schreef: 27 jan 2024, 17:00 Hey sven we staan op het punt om ook op het smart e grid verhaal in te stappen. Ik verwacht van het systeem dat het in de winter de batterij snachts zal opladen als de energie quasi gratis is.waardoor we overdag in de winter van die gratis energie kunnen genieten. Klopt dit met de realiteit? Er zal met dieptewarmtepompen verwarmd worden bij ons die in extreme situaties 4kw per dag gaan nodig hebben om het huis te verwarmen.
Smart e-grid heeft 3 verdienmodellen:
* Basis: gewoon batterij (en PV) zonder meer
* Advanced: je batterij speelt mee op de FCR markt. Hierbij wordt er in totaal 16% gereserveerd van je batterij. Die kan je dus niet zelf gebruiken (0-8% en 92-100%). Verder moet je ook een bepaald vermogen reserveren (typisch 2kW). Je vermogen van je batterij gaat dan max 2.6 kW zijn. Niet voldoende voor je 4 kW warmtepomp. In dit model zie ik inderdaad wel dat in de winter je batterij opgeladen wordt als er weinig zonopbrengst verwacht wordt. Maar ze laden die meestal op tot ergens 50% voor zover ik kon zien. Dynamisch uurtarief op basis van day-ahead prijzen.
* Expert: Hier speel je mee op de onbalans markt en dan zijn de prijzen heel wispelturig en wisselen ze per minuut. Je batterij zal dan niet tijdens de goedkoopste uren opladen, maar gaat op- en afladen gedurende kortere momenten (soms 1-5 minuten, soms ook gedurende 30-60 minuten). Momenten van opladen en momenten van afgifte naar het net kunnen mekaar onmiddellijk opvolgen. Hier ben je niet gegarandeerd dat je batterij volledig opgeladen wordt, maar zal die eerder rond de 50% schommelen gemiddeld. Wat ik merk is dat er meestal opgeladen wordt zodra je energieprijs inclusief heffingen rond de 10 eurocent/kWh zit (dus SPOT prijs onder 0). Het systeem stuurt naar het net vanaf een 12 a 13 eurocent / kWh. In dit model heb je wel de volle 100% capaciteit en 4.6 kW vermogen ter beschikking.

Nadeel dat ik voor jou wel zie in die Expert mode is dat als je lange tijd continu 4 kW nodig hebt en je batterij is na 2.5 uur leeg, dan riskeer je dat je tijdens dure pieken energie uit het net MOET nemen omdat je batterij dit niet meer kan opvangen en je wel je warmte nodig hebt.
Die dure pieken kunnen uitschieten naar een factor 3 of 4 (tot een enkele keer 10x) de normale uurprijs. Pieken zijn meestal korstondig maar dan betaal je wel premium.

Voor welk verdienmodel dacht je te kiezen? Je kan maandelijks je model aanpassen trouwens indien nodig bij Smart e-grid.
Juan
Master lid

Bericht door Juan »

Swen schreef: 28 jan 2024, 14:42 * Advanced: je batterij speelt mee op de FCR markt. Hierbij wordt er in totaal 16% gereserveerd van je batterij. Die kan je dus niet zelf gebruiken (0-8% en 92-100%). Verder moet je ook een bepaald vermogen reserveren (typisch 2kW). Je vermogen van je batterij gaat dan max 2.6 kW zijn. Niet voldoende voor je 4 kW warmtepomp. In dit model zie ik inderdaad wel dat in de winter je batterij opgeladen wordt als er weinig zonopbrengst verwacht wordt. Maar ze laden die meestal op tot ergens 50% voor zover ik kon zien. Dynamisch uurtarief op basis van day-ahead prijzen.
Maar bij FCR krijg je wel een vaste vergoeding voor het ter beschikking stellen van die capaciteit, dus als die vaste vergoeding voldoende hoog is (met een goed rendement), lijkt me dat ok.

Echter, een batterij opladen gewoon op basis van dynamische prijzen, dan heb je geen garantie dat uw opslagkost kleiner is dan de opbrengsten…
Sinds kort heb ik ook het dynamisch tarief, en het verschil in prijzen op een dag lijkt me toch echt wel te beperkt om hier met een batterij profijt uit te halen.
* Expert: Hier speel je mee op de onbalans markt en dan zijn de prijzen heel wispelturig en wisselen ze per minuut. Je batterij zal dan niet tijdens de goedkoopste uren opladen, maar gaat op- en afladen gedurende kortere momenten (soms 1-5 minuten, soms ook gedurende 30-60 minuten). Momenten van opladen en momenten van afgifte naar het net kunnen mekaar onmiddellijk opvolgen. Hier ben je niet gegarandeerd dat je batterij volledig opgeladen wordt, maar zal die eerder rond de 50% schommelen gemiddeld. Wat ik merk is dat er meestal opgeladen wordt zodra je energieprijs inclusief heffingen rond de 10 eurocent/kWh zit (dus SPOT prijs onder 0). Het systeem stuurt naar het net vanaf een 12 a 13 eurocent / kWh. In dit model heb je wel de volle 100% capaciteit en 4.6 kW vermogen ter beschikking.
Wederom, laden aan 10 cent en ontladen aan 12 cent is op dat ogenblik zelf een winst, maar uw opslagkost (incl investering) is vele malen hoger, dus dat is gewoon een kost, geen winst.
Bovendien, een batterij die eerder rond de 50% schommelt, betekent een onderbenutting van de batterij, ik hoop dat uw aggregator u een mooie vergoeding geeft voor de capaciteit die jij betaalt hebt, maar niet kan gebruiken.

Ik heb niet alle info, maar als ik dergelijke statements als hierboven lees, heb ik eerder het idee dat er een groot deel van de batterijcapaciteit ter beschikking wordt gesteld aan de Opteco’s en andere van deze wereld, waarbij u een koekje van de opbrengst krijgt, maar waarbij ik momenteel (nog) niet zie hoe die vergoeding uw investering gaat afbetalen.
Swen
lid

Bericht door Swen »

Juan schreef: 28 jan 2024, 15:02 Echter, een batterij opladen gewoon op basis van dynamische prijzen, dan heb je geen garantie dat uw opslagkost kleiner is dan de opbrengsten…
Sinds kort heb ik ook het dynamisch tarief, en het verschil in prijzen op een dag lijkt me toch echt wel te beperkt om hier met een batterij profijt uit te halen.
Volledig akkoord als je over uurprijzen spreekt. Die schommelen veel te weinig om profijt te halen tussen verschil import (+ heffingen) en injectie. Je moet tijdens de dag al een schommeling hebben van minstens 120 €/MWh om minimale winst te kunnen maken. Dit komt bij uurprijzen niet zo vaak voor.

Spreek je over onbalansprijzen, dan heb je een ander verhaal. Bekijk de blauwe curve hier eens: 15 minuut-prijzen onbalans Daar zie je dat er wel mogelijkheden zijn om op te slaan aan (negatieve prijzen soms) en injectie aan tarieven die zelfs hoger zijn dan uurprijzen import+heffingen. Dit zijn de 15-minuut prijzen, je batterij schakelt dan aan 1-minuut prijzen, die schommelen mogelijk nog heviger.
Juan schreef: 28 jan 2024, 15:02 Wederom, laden aan 10 cent en ontladen aan 12 cent is op dat ogenblik zelf een winst, maar uw opslagkost (incl investering) is vele malen hoger, dus dat is gewoon een kost, geen winst.
Bovendien, een batterij die eerder rond de 50% schommelt, betekent een onderbenutting van de batterij, ik hoop dat uw aggregator u een mooie vergoeding geeft voor de capaciteit die jij betaalt hebt, maar niet kan gebruiken.

Ik heb niet alle info, maar als ik dergelijke statements als hierboven lees, heb ik eerder het idee dat er een groot deel van de batterijcapaciteit ter beschikking wordt gesteld aan de Opteco’s en andere van deze wereld, waarbij u een koekje van de opbrengst krijgt, maar waarbij ik momenteel (nog) niet zie hoe die vergoeding uw investering gaat afbetalen.
De injectie start vanaf 12 cent/kWh en import begint onder de 10 cent/kWh. Dat zijn de start/stop waarden. In werkelijkheid kan je soms aan 40 cent/kWh injecteren (gedurende korte periode) en importeren aan negatieve prijzen (zelfs inclusief heffing). Dan wordt het een ander verhaal. Dan zijn er verschillen tussen import+heffing en injectie van 30 tot 40 cent/kWh mogelijk. In theorie kan het dan voorkomen dat je voor de totale import van je energie op een maand zelfs een vergoeding krijgt (dus gratis energie afname + extra vergoeding) en dat je een premium prijs (zelfs hoger dan uurtarief import+heffingen) voor je injectie. In praktijk komt dit wel eens voor maar minder vaak dan Opteco waarschijnlijk laat uitschijnen.

Wat de ter beschikking stelling van de batterijcapaciteit betreft, in Expert mode kan ikzelf 100% gebruik maken van de capaciteit van mijn batterij. Ja, er wordt sporadisch energie uit mijn batterij op het net gezet, maar daar krijg ik dan een premium prijs voor. Tegelijkertijd wordt die geregeld terug opgeladen aan spotgoedkope prijzen. Wat ik bedoel met 'die schommelt rond de 50%' is dat ik dagelijks een gemiddelde heb van 50% lading met uitschieters naar 10% en 90% (soms 0% en 100%). Tijdens de maand december lag mijn gemiddelde batterijcapaciteit rond de 50% alhoewel mijn zonne-opbrengst quasi nul was. Vorig jaar was die meestal 0% tijdens een gelijkaardige periode en betaalde ik de normale importprijzen.
Swen
lid

Bericht door Swen »

Hier zie je het verloop van deze week van de SoC van mijn batterij (10 kWh). Ik heb er de opbrengst van mijn zonnepanelen (plat dak, 15° helling) bij geplaatst zodat je kan zien waar het opladen door de zon was of dankzij import.

Ter info, de 100% periode op 27 januari was een onderhoudscyclus van Sonnen waarbij ze de batterij een periode op 100% houden. Dit doen ze om de x maanden om de batterij zijn maximale capaciteit te laten houden.
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

Swen schreef: 28 jan 2024, 16:28 Hier zie je het verloop van deze week van de ...
Het plaatje/ link zegt niet veel.
Screenshot 2024-01-28 at 19.44.20.png

Voor de rest heb je wel wat kennis zo te horen, misschien moet je eens contact opnemen bij Gunther van Opteco, voor een doorgedreven opleiding. Er schuilt echt een (goede) verkoper in u ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”