Smart E-Grid Opteco of niet?

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
Laurapaura
Installatie Land: België

Smart E-Grid Opteco of niet?

Bericht door Laurapaura »

Hallo,

We zijn van plan om onze huidige installatie van 8 stuks uit te breiden met 16 a 20 zonnepanelen.

Tijdens onze zoektocht bleek snel dat we een thuisbatterij niet zouden overwegen aangezien de terugverdientijd voor ons een status quo zou zijn ten opzichte van enkel zonnepanelen aanschaffen.

Maar plots leek een “slimme” thuisbatterij wel een interessante piste, waar rekening wordt gehouden met ons verbruiksprofiel, het dynamisch tarief en het weerbericht. Zo zouden we automatisch de meest gunstige beslissing nemen tussen elektriciteit van het net kopen of onze batterij aan te spreken.

Als aanbieder van zulke batterij kwam Opteco als mogelijke partij uit de bus. (Sonnenbatterie performance 10).

Heeft er iemand ervaring met deze firma en/of batterij? Of heeft er iemand een andere suggestie als alternatief op deze firma/batterij? We vinden in elk geval dat deze batterij best prijzig is en vroegen af of er geen goedkopere optie is in de markt.

Alvast bedankt!
Laura
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Smart E-Grid Opteco of niet?

Bericht door janus »

Wat is je winst over 15 jaar dan, met die "slimme" batterij?
dynamisch tarief is leuk als de prijzen laag zijn, maar soms zijn ze ook erg hoog :!:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Laurapaura

Bericht door Laurapaura »

Volgens de informatie die ik zag zouden we na ongeveer 10 jaar (eens de investering is afbetaald) bijna geen kosten meer hebben voor elektriciteit. Op 25 jaar tijd zouden we 45.000 besparen tov geen zonnepanelen en zo’n 25.000 ten opzichte van enkel het bij plaatsen van 16 zonnepanelen ;zonder de batterij).

De batterij heeft 10j garantie oftewel 10.000 laadcycli. Als ik wat research deed over de Sonnen Performance 10 leek deze althans van uitstekende kwaliteit te zijn.
Maar dat zou wel mogen als deze 15.000 euro kost.

Anderzijds weet ik niet of het wel een goed idee is om ons via deze batterij “vast” te zetten aan opteco, via wie we onze elektriciteit van het net zouden moeten gaan afnemen.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

En hoelang gaat de batterij mee?
indien 15jaar is je besparing zeerlaag t.o.v. geen batterij.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Swen

Bericht door Swen »

Laurapaura schreef: 18 sep 2023, 14:46 Anderzijds weet ik niet of het wel een goed idee is om ons via deze batterij “vast” te zetten aan opteco, via wie we onze elektriciteit van het net zouden moeten gaan afnemen.
Je hangt jaarlijks vast aan het Smart e-grid contract, maar als je dat niet wilt verlengen, dan val je terug op Sonnen die je batterij monitort en onderhoudt (maandelijkse onderhoudscyclus).

Ik zit zelf ook bij Opteco en Smart e-grid en de voordelen lijken me tot nu toe klein.

Ze starten nu wel met een nieuw verdienmodel waarbij je actief gaat traden op basis van de onevenwichtsprijzen met je batterij.
Niet op basis van uurprijzen (day ahead), daar zijn, rekening houdend met de belastingen die je betaald op importeren van energie, amper momenten dat de energie die je exporteert duurder is dan de energie die je importeert.

In dit nieuw verdienmodel gaan ze werken met de huidige kwartierprijzen. Als er plots een groot tekort of overschot is op de markt, dan swingen de prijzen de pan uit en dan gaan ze je batterij opladen of leeghalen als dat meer geld opbrengt dan het je kost (hogere capaciteitspiek).
Kwartierprijzen kan je hier zien: https://www.elia.be/nl/grid-data/balanc ... 1194372346
Daar zitten op sommige dagen serieuze variaties op.

Stroom opnemen uit net brengt geld op vanaf (bij Elindus/Smart e-grid en rekening houdend met taksen) ongeveer -120 Euro/MWh. Als de prijs daaronder duikt krijg je geld om je batterij op te laden om die dan later bij 300 Euro/MWh terug te verkopen.
Volgens Smart e-grid zou dit 25 euro per maand moeten kunnen opbrengen op basis van hun eigen testen.

Is in te stellen per maand dus ik probeer het even uit en dan zien we wel.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”