Beste forumleden
Ik heb een offerte opgevraagd voor een zonneboiler die zowel sanitair warm water levert als een eerste aanzet geeft voor verwarming van radiatoren. Onze huidige situatie is als volgt:
- SWW en VW met gascondensatieketel Buderus
- gasverbruik per jaar: 8.500 kWh
- 2 volwassenen, nog geen kinderen
- factuur kan betaald worden met renteloze lening Vlaamse Overheid op 25 jaar
Volgende offerte ontvangen voor 9.220 EUR excl BTW (premie mogelijk voor 2.750 EUR, nettokost 6.470 EUR excl BTW):
Verswaterboiler 500 l met 1 buiswarmtewisselaar
Solarpakket 2plus schuindak 3 collectoren 5.67m²
Verwarmingselement 3,0 KW
Expansievat 80 l voor verwarmingsinstallaties
Verschilregelaar KS2W met 4 sensoren TF/Pt
Mengventiel NovaMix Compact 70
3-weg zoneklep 3/4" IS zonder eindschakelaar
Verwarmingsmenger 3-weg 3/4" IS
230V Universele servomotor met 15 Nm en 2 min looptijd
Aansluittoebehoren
Plaatsing
Nettokost per maand na ontvangst premie = 6.470 * 1,06 / 25 / 12 = 22,86 EUR (ik kan dus direct "terugverdienen")
Wat zouden jullie doen in deze situatie? de vraag is natuurlijk hoeveel gas ik kan besparen met deze setup. Verwarmingselement kan verwarmen als zon schijnt zodat die geen stroom van het net neemt maar van onze zonnepanelen.
Van een warmtepomp ben ik niet overtuigd. Gascondensatieketel blijft sowieso in gebruik in soort van hybride setup met zonneboiler.
Zonneboiler voor warm water en verwarming
- dodvip123
- junior lid
- 1
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Zonneboiler voor warm water en verwarming
Je wilt dus heel veel extra componenten aanschaffen, die ook hun jaarlijks onderhoudt vragen om een perfect werkend systeem te ontlasten?
In veel gevallen is het onderhoud al evenveel als je bespaard aan gas per jaar.
Zonneboilers zijn alleen interessant als je (heel) veel sww verbruikt, dus bepaal eerst jullie sww verbruik eens.
In veel gevallen is het onderhoud al evenveel als je bespaard aan gas per jaar.
Zonneboilers zijn alleen interessant als je (heel) veel sww verbruikt, dus bepaal eerst jullie sww verbruik eens.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- dodvip123
- junior lid
- 1
In deze setup zal een deel van het gasverbruik voor verwarming ook wegvallen, onze keteltemperatuur is 'maar' 50 graden voor onze radiatoren. Het is dus niet alleen bedoeld voor SWW, dan was het sowieso niet rendabel zoals je zegt. Deze setup lijkt me duurzamer, de vraag is of het ook financieel interessant is. En inderdaad het zijn veel componenten, vooral mechanisch gestuurd (baart me ook een beetje zorgen).
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Nadeel van iets wat van de zon afhankelijk is, dat het alleen veel opbrengst geeft in de zomer, terwijl je de verwarming in de winter gebruikt.
Rendement is dus ook voor je verwarming zeer laag.
Rendement is dus ook voor je verwarming zeer laag.
.
- dodvip123
- junior lid
- 1
klopt, en hetzelfde geldt voor een warmtepomp. Ga ze vermoedelijk beiden links laten liggen
- m2ts
- Master lid
- 11
Als je tevreden bent over je gascondensatieketel zou ik deze ook niet vervangen. Als je gascondensatieketel defect gaat, vind ik het een moeilijkere keuze. Voor een lage warmtevraag (geen zwembad, geen B&B, ...) zou ik nog steeds geen zonneboiler nemen (want als die "vol" zit, zit die "vol"). Maar een combinatie PV (amper onderhoud tov zonneboiler, voor overschot krijg je een injectievergoeding, ...) + warmtepomp zou ik daarom niet direct links laten liggen. Zo bestaat de kans in de toekomst dat fossiele energie afgestraft wordt (via E-peil, CO2-taks, ...).
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
- palombian
- Master lid
- 2
Wij hebben met 2 personen een vergelijkbaar (zelfs nog iets lager, 6500 kWh) gasverbruik voor verwarming, SWW en kookplaten en in de zomer zitten we aan 8 m3 (80 kWh) per maand. Warm water is dus zeker minder dan 1000 kWh/jaar.
Misschien wel goed om te zeggen is dat wij een doorstromer hebben, die heeft geen stilstandverliezen.
Ik sta ook niet te springen om de condensatieketel weg te doen.
Misschien wel goed om te zeggen is dat wij een doorstromer hebben, die heeft geen stilstandverliezen.
Ik sta ook niet te springen om de condensatieketel weg te doen.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
En je gaat al uit van een levensduur van 25 jaar zonder kosten.
Een warmtepompboiler is een stuk goedkoper en geniet ook van zonneopbrengsten als je PV hebt. Maar zolang uw gasketel goed werkt, zo ik eerlijk gezegd weinig doen. Je gaat het niet snel terug verdienen vrees. Pas wanneer hij aan vervanging toe is, zou ik kijken wat er interessanter is.
Een warmtepompboiler is een stuk goedkoper en geniet ook van zonneopbrengsten als je PV hebt. Maar zolang uw gasketel goed werkt, zo ik eerlijk gezegd weinig doen. Je gaat het niet snel terug verdienen vrees. Pas wanneer hij aan vervanging toe is, zou ik kijken wat er interessanter is.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- dodvip123
- junior lid
- 1
Bedankt voor de reacties allemaal, denk dat ik mijn gasketel zijn gang laat gaan.
@palombian we zitten aan een vergelijkbaar gebruik in de zomermaanden, en ook wij hebben een doorstromer dus idd alleen warm water als het gevraagd wordt. De 2000 kWh verschil zal aan isolatiegraad te wijten zijn (huis van 1971, spouwmuur geïsoleerd, daken glaswol, hr dubbel glas), zal bij u vermoedelijk wat beter zijn. Zijn zelf ook zeer tevreden van onze gascondensatieketel.
@palombian we zitten aan een vergelijkbaar gebruik in de zomermaanden, en ook wij hebben een doorstromer dus idd alleen warm water als het gevraagd wordt. De 2000 kWh verschil zal aan isolatiegraad te wijten zijn (huis van 1971, spouwmuur geïsoleerd, daken glaswol, hr dubbel glas), zal bij u vermoedelijk wat beter zijn. Zijn zelf ook zeer tevreden van onze gascondensatieketel.
- palombian
- Master lid
- 2
Het enige probleem is dat onze ketel (ACV Kombi Kompakt) 16 jaar oud is.
Zolang het alu branderblok niet doorgebrand is kunnen de andere delen vervangen worden.
Het blok zou gemaakt zijn voor 27 jaar.
Om zeker te zijn zou ik kunnen uitkijken naar een goede prijs om hem te vervangen (het toestel zelf kost een goede € 1000).
Of kijken of met subsidie een hybride installatie doenbaar is, maar het zal niet eenvoudig zijn om een WP buitenunit te plaatsen in ons rijhuis.
Zoals ik al begrepen heb is een full-electric WP met radiatoren een dure zaak met niet zo'n geweldig rendement.
Maar met ons laag verbruik (en als 70+ plussers) kunnen we misschien beter bij gas blijven.
Ook een WP-boiler is voor ons nooit rendabel, ik reserveer de opbrengst van de PV-panelen (met eventuele bijplaatsing) liever voor een EV (alhoewel hoe ga ik die laden voor de deur ?).
Zolang het alu branderblok niet doorgebrand is kunnen de andere delen vervangen worden.
Het blok zou gemaakt zijn voor 27 jaar.
Om zeker te zijn zou ik kunnen uitkijken naar een goede prijs om hem te vervangen (het toestel zelf kost een goede € 1000).
Of kijken of met subsidie een hybride installatie doenbaar is, maar het zal niet eenvoudig zijn om een WP buitenunit te plaatsen in ons rijhuis.
Zoals ik al begrepen heb is een full-electric WP met radiatoren een dure zaak met niet zo'n geweldig rendement.
Maar met ons laag verbruik (en als 70+ plussers) kunnen we misschien beter bij gas blijven.
Ook een WP-boiler is voor ons nooit rendabel, ik reserveer de opbrengst van de PV-panelen (met eventuele bijplaatsing) liever voor een EV (alhoewel hoe ga ik die laden voor de deur ?).
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower