Al een hele tijd zit ik te denken om een DIY batterijpakket te maken met 16 stuks LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V A-grade cellen met daarop een BMS overwaking per cel. Ik ben op de hoogte dat de cellen eerst allen op dezelfde spanning moeten gebracht worden en de hardware zoals behuizing, bekabeling, zekering, schakelaar e.d. zijn geen probleem.
Momenteel heb ik nog geen PV installatie maar die zit eraan te komen.
Mijn vragen:
-Welke hybride omvormer kan ik gebruiken rekening houdend dat er geen data uitwisseling is tussen de BMS en de hybride omvormer? Kan de hybride omvormer werken met alleen de gegevens zoals spanning en stroom?
-Krijg ik een DIY batterijpakket gekeurd?
Zelfbouw batterij, welke hybride omvormer? Keuring?
- Johnsun
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Zelfbouw batterij, welke hybride omvormer? Keuring?
Wij weten niet hoe jij werkt en kunnen je vraag dus ook niet beantwoorden.-Krijg ik een DIY batterijpakket gekeurd?
Maar als je AREI volgt is er geen probleem.
Ik vermoed van niet maar er zijn vele merken omvormers en weet niet alles .Kan de hybride omvormer werken met alleen de gegevens zoals spanning en stroom?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- Bj0rn
- Senior lid
Veel hangt af van de keuze van hardware. Er zijn BMS'en en BMS'en. Het ene BMS doet niet per se wat een ander BMS doet. Actieve balancering, passieve balancering, ...
Hetzelfde geldt voor de (hybride) omvormer. De ene omvormer is de andere niet. Ik heb voor een niet hybride omvormer gekozen (PV installatie met GSC). De batterij omvormer heeft bij mij in ieder geval niet genoeg met spanning en stroom als instelling.
Er kwam wel wat meer om de hoek kijken. Om een idee te geven: het type batterij (LiFePo in jouw geval), de capaciteit van het batterijpack, maximumspanning, minimumspanning, maximum stroomsterkte (indien dat beperkt moet worden). Tot daar valt het best nog wel mee. Maar dan waren er nog een resem fabrikant specifieke zaken. Die vond ik de moeilijkste om te doorgronden en daar komt behoorlijk wat lees- en studiewerk bij te pas.
Hetzelfde geldt voor de (hybride) omvormer. De ene omvormer is de andere niet. Ik heb voor een niet hybride omvormer gekozen (PV installatie met GSC). De batterij omvormer heeft bij mij in ieder geval niet genoeg met spanning en stroom als instelling.

2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?
- luc.de.smedt
- lid
Ik heb de Easysolar van Victron laten samenwerken met 16 LF280K cellen en een onafhankelijk werkende BMS. Werkt nu al verschillende maanden zonder problemen. Woon je in de buurt van Vlaams Brabant dan kan ik je dit bij gelegenheid eens nader uitleggen. Keuring is niet evident, de keuringsorganismes zijn niet happig om dit te keuren wegens 'niet courant'.Johnsun schreef: ↑09 mar 2023, 17:45 Al een hele tijd zit ik te denken om een DIY batterijpakket te maken met 16 stuks LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V A-grade cellen met daarop een BMS overwaking per cel. Ik ben op de hoogte dat de cellen eerst allen op dezelfde spanning moeten gebracht worden en de hardware zoals behuizing, bekabeling, zekering, schakelaar e.d. zijn geen probleem.
Mijn vragen:
-Welke hybride omvormer kan ik gebruiken rekening houdend dat er geen data uitwisseling is tussen de BMS en de hybride omvormer? Kan de hybride omvormer werken met alleen de gegevens zoals spanning en stroom?
- ThijsDM
Heb jij jouw installatie gekeurd gekregen ? en zoja met welk keuringsorganisme heb je dit gedaan ? Alvast bedanktluc.de.smedt schreef: ↑02 jun 2023, 15:32Ik heb de Easysolar van Victron laten samenwerken met 16 LF280K cellen en een onafhankelijk werkende BMS. Werkt nu al verschillende maanden zonder problemen. Woon je in de buurt van Vlaams Brabant dan kan ik je dit bij gelegenheid eens nader uitleggen. Keuring is niet evident, de keuringsorganismes zijn niet happig om dit te keuren wegens 'niet courant'.Johnsun schreef: ↑09 mar 2023, 17:45 Al een hele tijd zit ik te denken om een DIY batterijpakket te maken met 16 stuks LF280K Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V A-grade cellen met daarop een BMS overwaking per cel. Ik ben op de hoogte dat de cellen eerst allen op dezelfde spanning moeten gebracht worden en de hardware zoals behuizing, bekabeling, zekering, schakelaar e.d. zijn geen probleem.
Mijn vragen: