Hallo,
Ik heb een e-Ducato, actieradius 200 km, uit 2015 merk Fiat / Bedeo, omgebouwd in Turkije. Dit moet onze camper gaan worden en wordt uitgerust met het dak vol zonnepanelen. Door middel van uittrekbare luifels en een deel vaste panelen bovenop zal het totale geïnstalleerde vermogen zal tussen de 2 en 5 Wp liggen en hopelijk niet te zwaar gaan worden. Nu wil ik de stroom voor een groot gedeelte in de tractieaccu (moet 3 fasen zijn) stoppen en een deel in de huishoudaccu voor de koellade, verlichting en inductie koken. Is er iemand die dit al voor elkaar heeft, met welke componenten? of zijn er ideen om dit slimmer voor elkaar te krijgen? Het liefst heb ik geen huishoud accu.
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.
Kees
EV-bus opladen met zonnepanelen op de auto 3 fasen is nodig.
- KeesBD
- junior lid
- 1
- Installatie Land: Nederland
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: EV-bus opladen met zonnepanelen op de auto 3 fasen is nodig.
Ik neem aan dat je bedoelt kWp?zal het totale geïnstalleerde vermogen zal tussen de 2 en 5 Wp
Waarom heb je 3 fase nodig in je camper?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- KeesBD
- junior lid
- 1
kWp moet het zijn inderdaad. De auto laad alleen als de laadpaal 3 fasen is of met een mobile lader alleen op krachtstroom. Op 220 v lukt het niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Je zoekt dus een off-grid 3fase omvormer met N?
Heb je al eens op het camperforum in NL geïnformeerd?
Heb je al eens op het camperforum in NL geïnformeerd?
.
- KeesBD
- junior lid
- 1
kWp moet het zijn inderdaad. De auto laad alleen als de laadpaal 3 fasen is of met een mobile lader alleen op krachtstroom. Op 220 v lukt het niet.
- bruma
- Master lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
ik zou eerder zoeken naar een off-grid omvormer (ff kijken bij bv. mppsolar of dit bestaat en bruikbaar is) dan gebruik je je tractie accu meteen om energie op te slaan en heb je het voordeel dat je 230V kan gebruiken om te koken e.a. In theorie zou je dan zelfs een 230V 1f lader hebben aan openbare schuko.
nadeel is wel dat je een HS aansluiting moet maken op de tractieaccu
het feit dat je geen connectie zal hebben met de canbus om de status van de tractieaccu in de gaten te houden zal vermoedelijk geen risico zijn daar er te weinig PV productie is om de accu te overladen (enkel oppassen indien je de accu net vooraf tot 100% zou laden en dan in de zon zou staan voor lange periode)
nadeel is wel dat je een HS aansluiting moet maken op de tractieaccu
het feit dat je geen connectie zal hebben met de canbus om de status van de tractieaccu in de gaten te houden zal vermoedelijk geen risico zijn daar er te weinig PV productie is om de accu te overladen (enkel oppassen indien je de accu net vooraf tot 100% zou laden en dan in de zon zou staan voor lange periode)
- Tommie1
- Master lid
- 11
- Installatie Land: België
Ik begrijp wat je wenst.
Je wil de stroom van de panelen via een omvormer omzetten in 3F AC, en dan via de on board lader de DC tractiebatterij vullen.
Het gaat eigenlijk mis bij de omvormer en de on-board lader.
De omvormer wil 3x220V maken, maar die wil zelf bepalen welk vermogen die levert aan de hand van de beschikbare zonneinstraling.
Een klassieke omvormer heeft een stabiel 'grid' nodig.
De on board lader wil een stabiel voltage en dan zelf het vermogen kiezen. Als de lader 5kW wil, en de zon geeft maar 1kW, dan valt de boel plat.
Ga je nu direct DC laden naar de tractiebatterij, dan grijp je in in het BMS van die batterij, en geraakt die van slag...
Dat zelf gaan re-engineeren zal een hele opdracht zijn.
Er bestaan sets van Victron die dit doen, maar waarschijnlijk heb je dan nog een extra batterij nodig. En van daar kan je dan via een omvormer je 3F stroom gaan maken .
Allemaal nogal complex... zeker voor het beperkt gebruik van een camper. Zelfs al krijg je 2kWp op het dak van je camper (ca 10m2), dan haal je op een volle zonnige zomerdag amper 10-12 kWh binnen wat zeker goed is om te koken en eventueel een airco, maar als tractie je geen 50km ver zal brengen.
Dus... vraag jezelf maar eens af of het sop de kool waard is.
Je wil de stroom van de panelen via een omvormer omzetten in 3F AC, en dan via de on board lader de DC tractiebatterij vullen.
Het gaat eigenlijk mis bij de omvormer en de on-board lader.
De omvormer wil 3x220V maken, maar die wil zelf bepalen welk vermogen die levert aan de hand van de beschikbare zonneinstraling.
Een klassieke omvormer heeft een stabiel 'grid' nodig.
De on board lader wil een stabiel voltage en dan zelf het vermogen kiezen. Als de lader 5kW wil, en de zon geeft maar 1kW, dan valt de boel plat.
Ga je nu direct DC laden naar de tractiebatterij, dan grijp je in in het BMS van die batterij, en geraakt die van slag...
Dat zelf gaan re-engineeren zal een hele opdracht zijn.
Er bestaan sets van Victron die dit doen, maar waarschijnlijk heb je dan nog een extra batterij nodig. En van daar kan je dan via een omvormer je 3F stroom gaan maken .
Allemaal nogal complex... zeker voor het beperkt gebruik van een camper. Zelfs al krijg je 2kWp op het dak van je camper (ca 10m2), dan haal je op een volle zonnige zomerdag amper 10-12 kWh binnen wat zeker goed is om te koken en eventueel een airco, maar als tractie je geen 50km ver zal brengen.
Dus... vraag jezelf maar eens af of het sop de kool waard is.
- KeesBD
- junior lid
- 1
Dank voor jullie reacties. De camper wordt veel gebruikt dus is er wel wat mogelijk. Het idee van een extra accu was al een mogelijkheid en naar ik van jullie begrijp, eigelijk de enige zekere manier om dit te kunnen doen. We gaan dit verder onderzoeken en hopen dit snel te kunnen regelen. Nogmaals bedankt.
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
De meeste wagens laden minimaal aan 4.1kW als ze op 3 fase laden. Heb je daar rekening mee gehouden?
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Ik heb er ook nog wat over nagedacht maar is dat wel interessant met die panelen, je staat in de zomer toch liefst in de schaduw, anders wordt het binnen veel te warm, en zonnepanelen in de schaduw leveren weer niets op
.
- KeesBD
- junior lid
- 1
Als er panelen op liggen zoeken we juist de zon op. Je maakt dan je je eigen schaduw waar je in kunt zitten en de paneten doen hun werk.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Ik hoop het voor je.
.
- Bj0rn
- Master lid
- 9
Met 2kWp tot 5kWp ga je er vrees ik niet geraken om 3 fase AC te laden. Zoals @broodro0ster al aanhaalde, 4.1kW is zowat het minimum laadvermogen. De reden is simpel 6A is de minimale instelling van de meeste laders, aan 400V komt dat neer op 4157W of 4,1kW.
Met een monofase lader zou het minimumvermogen 6A*230V zijn m.a.w. 1380W. Dat is al een stuk haalbaarder, zeker met 5000Wp. Of het in de praktijk efficient kan is weer een andere zaak. Maar gezien je schijnbaar vast zit aan die 3fase lader is dit puur hypothetisch.
@KeesBD
Met een monofase lader zou het minimumvermogen 6A*230V zijn m.a.w. 1380W. Dat is al een stuk haalbaarder, zeker met 5000Wp. Of het in de praktijk efficient kan is weer een andere zaak. Maar gezien je schijnbaar vast zit aan die 3fase lader is dit puur hypothetisch.
@KeesBD
- Wat is het spanningsbereik van de tractiebatterij?
- Hoe is de batterij opgebouwd? Hoeveel cellen in serie, hoeveel series in parallel?
- Is het BMS afzonderlijk of zit het geïntegreerd in de 3 fase lader?
- Spreken we hier echt over een typische tractiebatterij met loodzuur batterijtechnologie??? Het zou me verbazen, maar theoretisch kan het.
- Wat is er precies omgebouwd in Turkije: de elektrische installatie of iets wat er compleet los van staat?
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP