Hey,
We zijn verhuisd naar een woning met een paar energievreters, met een verbruik van +-16.000kWh:
- oude warmtepomp grond/grond (Masser - zie ander topic :) - naast bijkomende isolatie hebben we offertes om over te schakelen naar een lucht/lucht of te blijven in directe expansie, maar dit terzijde)
- jacuzzi met een gem. jaarverbruik van 5.000 kWh (we kunnen ze helaas niet afleggen tijdens de winter :( )
- elektrische boiler van 2020, Ariston Vertuo Plus 200, 2.400W
- keukenboiler (geschat verbruik 500 kWh ondanks beperkt gebruik..)
- 36 transfo's aan 5W sluimerverbruik (deze gaan we sowieso maximaal overbruggen)
- EV via laadpaal van Shell Recharge met load balancer (helaas niet slim te sturen via Shell Recharge zelf)
We zouden graag:
- een inzicht krijgen in vnl. de eerste 4 toestellen om het verbruik naar beneden te krijgen.
- Daarnaast hebben we voor 8 Wp aan zonnepanelen laten leggen en zouden we graag ons real-time verbruik (of opbrengst) willen zien om ons aan te passen aan de injectie
- bepaalde toestellen sturen adhv de injectie
Home Assistant vs Openhab
We hebben een 3-fasige aansluiting en een digitale meter is onderweg. We hebben een raspberry pi 4 (vnl. plex server) met domoticz uit onze vorige woning met digitale meter. We kunnen deze gebruiken om Home Assistant op te installeren. Een vriend werkt met Openhab - wat er zeer netjes uit ziet - maar ik lees dat HA iets gemakkelijker is/een grotere community heeft?
Om het verbruik op te volgen dacht ik aan:
- Shelly 3 EM (kan deze 1 groep meten of 3 aparte? Shelly 3EM heeft "3x Current Transformers 120A included". Wij hebben een 3-fasige aansluiting, maar de groepen (warmtepomp/jacuzzi/..) zijn 1-fasig? Kan ik dit ergens zien? Kost 115€ per stuk)
- Homewizard Energy kWh meter (leest 1 toestel uit voor 130€ per stuk)
Shelly vs Homewizard
Kan iemand me vanuit onderzoek/ervaring helpen om een keuze te maken tussen de Homewizard Energy & Shelly ajb? :) Qua toestellen, mogelijkheden van de app, gebruiksgemak, mogelijkheid om toestellen aan te sturen wanneer er injectie is,...
De P1 meter werd vroeger uitgelezen door de RPi, maar mogelijks belast ik de RPi minder met een Home Wizard P1 meter (30€)?
Om het verbruik te sturen dacht ik om:
- Elektrische boiler te vervangen door een warmtepompboiler
- Elektrische boiler via een eenvoudige timer (14u-17u) op te laten warmen wanneer de kans op zon het grootst is
- Elektrische boiler slim te sturen wanneer er voldoende injectie is (er zit geen stopcontact tussen de boiler & zekeringkast)
- De keukenboiler 's morgens 30m, 's middags 30m en 's avonds 30m op te laten warmen
- Elektrische fiets via een slim stopcontact op te laden
- De Shell recharge via de load balancer te manipuleren? (geen idee of we deze slim kunnen proberen aan te sturen/manipuleren)
- warmtepomp via een (al dan niet slimme) thermostaat met programmering aan te sturen & adhv onze energiemetingen kijken of daar winst te behalen valt
- jacuzzi in de winter maximaal uit te schakelen via de zekeringkast, aangezien er in 'sleep' mode toch een min. temperatuur van 16* aangehouden wordt. De jacuzzi droog laten staan kan cfr. de installateur wegens de ouderdom (+- 7jr) niet aangezien de rubberen leidingen zouden afsterven.
- Jacuzzi in de zomer maximaal te laten opwarmen wanneer er injectie is
Bedankt voor jullie advies/ervaringen!
Homewizard vs Shelly (beide icm Home assistant)
- chaoske
- lid
- 4
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Homewizard vs Shelly (beide icm Home assistant)
Ik hoop dat je bedoelt 8kWp- Daarnaast hebben we voor 8 Wp aan zonnepanelen laten leggen
Als de automaten 1 of 2 polig zijn, is de voeding ook 1of 2 fasig (je schrijft niet of je aansluiting 3x230V of 3x400V+N is)zijn 1-fasig? Kan ik dit ergens zien?
Lijkt mij ondoenbaar, hoe ga je in de sturing komen?- Jacuzzi in de zomer maximaal te laten opwarmen wanneer er injectie is
Beter isoleren door hem in te pakken in de winter?- jacuzzi in de winter maximaal uit te schakelen via de zekeringkast, aangezien er in 'sleep' mode toch een min. temperatuur van 16* aangehouden wordt. De jacuzzi droog laten staan kan cfr. de installateur wegens de ouderdom (+- 7jr) niet aangezien de rubberen leidingen zouden afsterven.
Elektrische boilers kun je ook extra isoleren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- django
- lid
- 10
Op dit moment gebruik ik een Vera3, doch heb beslist om deze te vervangen vermits de Vera3 al wat verouderd en redelijk beperkt is.
Dus heb ook voor de keuze gestaan...raspberry pi met home assistant, openhab...andere controller... etc...etc... Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Homey Pro 2023 (besteld doch noch niet aangekomen). Deze is ook gebaseerd op een raspberry Pi en is zeer krachtig. Een collega heeft het vorige model en het is ongelooflijk wat dat ding allemaal kan. Ik ben er van overtuigd dat je met home assistent zeker hetzelfde kan doen als met de Homey Pro, doch het gaat je meer moeite kosten. De homey pro heeft ook een grote community en er bestaan onnoemelijk veel flows. Ik zou zeggen ...kijk gewoon eens op hun website.
Heb ook redelijk wat ervaring met Shelly producten (enkel gebruik - geen programmatie). Zeer gunstig qua prijs...doch uiteindelijk gaat mijn voorkeur toch naar Fibaro (Zwave based). De laatste tijd beginnen de Shellies al eens te haperen (na 2 jaar).
PS: een groot nadeel dat ik momenteel heb met de Vera3 is het feit dat dit een Amerikaans product is...dus hulp voor Europese producten is soms moeilijk te vinden. Ik weet niet hoe dat zit met homeassistant / openhab.
Just my 2 cents
Dus heb ook voor de keuze gestaan...raspberry pi met home assistant, openhab...andere controller... etc...etc... Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Homey Pro 2023 (besteld doch noch niet aangekomen). Deze is ook gebaseerd op een raspberry Pi en is zeer krachtig. Een collega heeft het vorige model en het is ongelooflijk wat dat ding allemaal kan. Ik ben er van overtuigd dat je met home assistent zeker hetzelfde kan doen als met de Homey Pro, doch het gaat je meer moeite kosten. De homey pro heeft ook een grote community en er bestaan onnoemelijk veel flows. Ik zou zeggen ...kijk gewoon eens op hun website.
Heb ook redelijk wat ervaring met Shelly producten (enkel gebruik - geen programmatie). Zeer gunstig qua prijs...doch uiteindelijk gaat mijn voorkeur toch naar Fibaro (Zwave based). De laatste tijd beginnen de Shellies al eens te haperen (na 2 jaar).
PS: een groot nadeel dat ik momenteel heb met de Vera3 is het feit dat dit een Amerikaans product is...dus hulp voor Europese producten is soms moeilijk te vinden. Ik weet niet hoe dat zit met homeassistant / openhab.
Just my 2 cents
- chaoske
- lid
- 4
Da's nuttige feedback Django - bedankt!
Homey heb ik ook al zien passeren op Tweakers e.d., ik ga me daar eens wat verder op inlezen .
@Janus: idd 8 kWp ;)
De aansluiting is 3x400V+N. We zouden 'AD', 'AC' en 'E' willen opvolgen. De eerste 2 zijn vermoedelijk 3-fasig, de laatste 1-fasig aangesloten.
De jacuzzi zou ik zonder sturing normaalgezien al kunnen programmeren op het board zelf (eco stand) dat ze enkel tussen 8-18u filtert/opwarmt bvb. Een hardere optie zou zijn om de 'standaard' modus aan te laten en het geheel geen stroom te geven bij weinig zonlicht, en stroom te geven bij voldoende zon?
Homey heb ik ook al zien passeren op Tweakers e.d., ik ga me daar eens wat verder op inlezen .
@Janus: idd 8 kWp ;)
De aansluiting is 3x400V+N. We zouden 'AD', 'AC' en 'E' willen opvolgen. De eerste 2 zijn vermoedelijk 3-fasig, de laatste 1-fasig aangesloten.
De jacuzzi zou ik zonder sturing normaalgezien al kunnen programmeren op het board zelf (eco stand) dat ze enkel tussen 8-18u filtert/opwarmt bvb. Een hardere optie zou zijn om de 'standaard' modus aan te laten en het geheel geen stroom te geven bij weinig zonlicht, en stroom te geven bij voldoende zon?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Code: Selecteer alles
Een hardere optie zou zijn om de 'standaard' modus aan te laten en het geheel geen stroom te geven bij weinig zonlicht, en stroom te geven bij voldoende zon?
.
- Gaeje
- junior lid
- 1
benieuwd hoe je de jacuzzi gaat oplossen. hier ook beetje zelfde probleem. Heb ook wel van die homewizard slimme stopcontacten maar de jacuzzi zit rechtstreeks in de zekeringkast
- chaoske
- lid
- 4
Voorlopig lijkt het erop dat hij in de laatst gekende modus verder gaat nadat de stroom afgezet werd. En worst case gaat hij naar de standaard modus na een lange stroompanne.janus schreef: ↑28 mar 2023, 22:55Gaat hij verder in standaard mode als de stroom er is af geweest?Code: Selecteer alles
Een hardere optie zou zijn om de 'standaard' modus aan te laten en het geheel geen stroom te geven bij weinig zonlicht, en stroom te geven bij voldoende zon?
Je kan met homewizard een kWh meter in de zekeringskast laten installeren en het verbruik van de jacuzzi zo opvolgen. Ik ga Home Assistant sowieso gebruiken voor de opvolging. Twijfel alleen nog tussen Shelly & Homewizard
- peener
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Wat het hoge verbruik van de Jacuzzi betreft, heb ik in het verleden de volgende acties ondernomen:
Extra isolatie, zowel in het compartiment (volgeduwd met zakjes met isolatiechips) alsook onder de jacuzzi isolatieplaten gelegd. Dit heeft heel veel stroom bespaard.
In de winter kan ik ook niet lager instellen naar 16°C maar ik heb wel een aanpassing aan de sturing gedaan zodat ik met een externe knop kan kiezen of de circulatiepomp permanent moet draaien of enkel tijdens de filtercyclus. In de winter staat die dus echt op minimumverbruik hierdoor. Maar het klopt, de jacuzzi leeg laten in de winter is niet goed voor de leidingen en de pompen stil leggen dus ook.
Voorlopig heb ik nog geen digitale meter, maar dat gaat jammer genoeg binnen enkele maanden ook gebeuren (zonnepanelen liggen 15 jaar en gisteren brief ontvangen van Fluvius). Van zodra ik die heb, zal ik ook creatief moeten gaan zijn. Een mogelijkheid is dan om met een slim stopkontakt te werken en niet meer met de filtercyclus van de jacuzzi te werken maar die dus extern aan te sturen. Ofwel op het moment dat de zonnepanelen goed opbrengen of (indien ik een dynamisch uurtarief zou kiezen) op het ogenblik dat de stroom goedkoop is.
Extra isolatie, zowel in het compartiment (volgeduwd met zakjes met isolatiechips) alsook onder de jacuzzi isolatieplaten gelegd. Dit heeft heel veel stroom bespaard.
In de winter kan ik ook niet lager instellen naar 16°C maar ik heb wel een aanpassing aan de sturing gedaan zodat ik met een externe knop kan kiezen of de circulatiepomp permanent moet draaien of enkel tijdens de filtercyclus. In de winter staat die dus echt op minimumverbruik hierdoor. Maar het klopt, de jacuzzi leeg laten in de winter is niet goed voor de leidingen en de pompen stil leggen dus ook.
Voorlopig heb ik nog geen digitale meter, maar dat gaat jammer genoeg binnen enkele maanden ook gebeuren (zonnepanelen liggen 15 jaar en gisteren brief ontvangen van Fluvius). Van zodra ik die heb, zal ik ook creatief moeten gaan zijn. Een mogelijkheid is dan om met een slim stopkontakt te werken en niet meer met de filtercyclus van de jacuzzi te werken maar die dus extern aan te sturen. Ofwel op het moment dat de zonnepanelen goed opbrengen of (indien ik een dynamisch uurtarief zou kiezen) op het ogenblik dat de stroom goedkoop is.
- munc222
- 1
Voor een jacuzzi zou je een warmtepomp kunnen aansluiten, via deze link zou deze moeten kunnen aangestuurd worden met Homewizard:
https://zwemco.be/zwemcocloud/1270/wifi ... d-p1-meter
Als dit naar behoren werkt, heb je een goede oplossing voor een jacuzzi.
https://zwemco.be/zwemcocloud/1270/wifi ... d-p1-meter
Als dit naar behoren werkt, heb je een goede oplossing voor een jacuzzi.
- Koidream
- Master lid
- 6
Ik heb eens horen zeggen dat zo een Jacuzzi geweldig relaxerend is... nou, als ik dit allemaal lees
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Ik heb wat Shelly en HomeWizard apparaten in huis. Begonnen met HomeWizard omdat ik daar goeie dingen over las en gekoppeld aan home assistant.
Ondertussen ook een Shelly 1PM omdat ik die wou kunnen inbouwen en een EM om wat zaken te meten in de kast en ik geen plaats meer had voor extra modules.
Ik merk op dat je met Shelly wat meer mogelijkheden als met HomeWizard, maar op verbruik op te volgen is de HomeWizard app wel mooier en gebruikersvriendelijker.
Koppel je aan een systeem zoals Home Assistant, dan maakt het geen fluit uit hoe goed of slecht de app is. Shelly heeft dan wel wat meer mogelijkheden dus ik zou eerder dat aanraden.
Als MID gekeurde meters een vereiste zijn natuurlijk, dan HomeWizard.
Ondertussen ook een Shelly 1PM omdat ik die wou kunnen inbouwen en een EM om wat zaken te meten in de kast en ik geen plaats meer had voor extra modules.
Ik merk op dat je met Shelly wat meer mogelijkheden als met HomeWizard, maar op verbruik op te volgen is de HomeWizard app wel mooier en gebruikersvriendelijker.
Koppel je aan een systeem zoals Home Assistant, dan maakt het geen fluit uit hoe goed of slecht de app is. Shelly heeft dan wel wat meer mogelijkheden dus ik zou eerder dat aanraden.
Als MID gekeurde meters een vereiste zijn natuurlijk, dan HomeWizard.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home