off grid

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
JefdeWit
Master lid
4
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: off grid

Bericht door JefdeWit »

dyckie schreef: 21 jun 2020, 17:38 Ik zou eens willen weten als je een off grid installatie hebt en de spanning die je daar van krijgt te hoog is (stel 270V ipv 240V of 460V ipv 400V) waardoor u toestellen kapot gaan of de brandverzekering daar ook nog bij tussen komt of dat de kosten voor u zelf zijn.
Nee die gaan niet stuk.
Ja de brandverzekering komt tussen. Hangt gewoon af van het contract dat je afsloot.
Ik heb bv. een brandverzekering met afzonderlijke bijverzekering voor de PV-installatie (Vlaanderen) en een afzonderlijke uitbreiding voor off grid (buitenland).

Je moet natuurlijk wel met een installatiebedrijf en verzekeringsmaatschappij in zee gaan die mee zijn met de 21ste eeuw.
Marniko
junior lid
2
Installatie Land: België

Bericht door Marniko »

Beste leden,
Ik zou een off grid instalatie willen bouwen dat houd in zonnepanelen off grid omvormer differentieel en nodige zekering met enkele stopcontacten.
Volgen mijn gegevens moet ik dat melden aan de VREG ,daar moet ik een upload doen van een eendraadschema en situatieschema .
Mijn vraag is zijn er mensen die een eendraadschema en situatieschema als voorbeeld je hebben of is er iemand die dit kan maken voor mij tegen een vergoeding.
Volgens de VREG is dit het enige wat je moet uploaden en ze vragen ze zover een ik hun begrijp geen verslag van keuring.
staxmotownjunkie
lid
6

Bericht door staxmotownjunkie »

Vraag stelt zich , alles wat direct of indirect aangesloten is op het net hoeft toch een offciele keuring te hebben of niet ???
Indien geen aansluiting aan het net vereist is , is er dan ook nog keuring toepasselijk of is die dan uitsluitend nog nodig voor de eventuele brandverzekering , ttz volstaat een verslag over de installatie van een deskundige terzake voor de verzekering ?
Ik verwijs hier naar bvb een alleenstaand gebouw zonder aansluiting op het electra net ,
Laatste vraag , een volledig zelfstanding off grid systeem gebaseerd op 48 volt DC laagspanning zou buiten alle keuringsnormen vallen klopt het ??
En wat met een UPS systeem ?? eventueel op laagspanning gebaseeerd max 48 Volts DC als backup ?? in princiepe is dat toch een losse verbruiker ??
uw aantwoord graag .. greetz, B.
leiepisser
Master lid
3

Bericht door leiepisser »

staxmotownjunkie schreef: 23 mar 2022, 09:11 Vraag stelt zich , alles wat direct of indirect aangesloten is op het net hoeft toch een offciele keuring te hebben of niet ???
Alles wat direct of indirect aangesloten is op het net, is niet off-grid.
staxmotownjunkie
lid
6

Bericht door staxmotownjunkie »

Beste leiepisser daar ging in essentie niet de vraag over , de essentie is of er op een off grid installatie met als hoofd en bufferbron een batteryinstallatie op laagspanning 48 volt DC , uberhaupt een offciele keuring hoeft te zijn . de mogelijkheid om een generator ( diezel benzine of gas) aan te sluiten bestaat ook voor een UPS , een UPS kan ook ' off grid ' gebruikt worden met solarlader voor de batterijen of met een generator als lader voor de bats, er is dus in dit geval geen sprake van netaansluiting direct of indirect . alhoewel de mogelijkheid wel kan bestaan om een lader te gebruiken om de bats bij te laden in nood , Uw auto of mobilhome / Caravan heeft toch ook geen netaansluiting , maar uw batterij kan wel eventueel bijgeladen worden indien nodig . Als uw mobilhome niet is aangesloten op net en toch functioneel is , is dat toch ook wel 'off grid' of niet soms ??? Een vacantie verblijf zonder netaansluiting en alleenstaand is dus in feite gelijk aan een mobilhome zonder wielen of niet ?? en toch zou je van een buurman die wel over net beschikt eventueel uw systeem kunnen bijladen ingeval van nood mits een verlengdraad uiteraard . nu dan graag de keuring vraag beantwoorden aub . Mvg , Stax
dyckie
Master lid
6

Bericht door dyckie »

Keurder zegt dit: full off grid moet aan dezelde voorwaarden voldoen als on grid, netsysteem, OA, kortsluiting en RA. Het arei is wel van toepassing.

Hier kun je het lezen:
Trianon
Senior lid
5

Bericht door Trianon »

Ik had wel begrepen dat Zeer Lage Spanning niet onder AREI keuring valt ?
Hier is de grens dan 120V dc voor de panelen, je 12/24/48V batterij systeem al zeker toch ?
Dus als je niet teveel panelen in serie zet en je verbruikers ook op 12V of 24V werken kan je keuring omzeilen.
En z'n losse DC/AC omzetter voor vb in de auto met ingebouwd stekker die CE is hoeft ook geen AREI keuring.

Maar dit neemt zeker niet weg dat door de ZLS er zeer hoge stromen kunnen vloeien met mogelijks brandgevaar !
Tommie1
Master lid
11

Bericht door Tommie1 »

Trianon schreef: 30 aug 2022, 12:24 Ik had wel begrepen dat Zeer Lage Spanning niet onder AREI keuring valt ?
Hier is de grens dan 120V dc voor de panelen, je 12/24/48V batterij systeem al zeker toch ?
Dus als je niet teveel panelen in serie zet en je verbruikers ook op 12V of 24V werken kan je keuring omzeilen.
En z'n losse DC/AC omzetter voor vb in de auto met ingebouwd stekker die CE is hoeft ook geen AREI keuring.

Maar dit neemt zeker niet weg dat door de ZLS er zeer hoge stromen kunnen vloeien met mogelijks brandgevaar !
Idd, het is dus nog belangrijker om de draadsecties te respecteren.
Als je 1000W wil gebruiken op 24V, dan spreken we direct over 40A...
En met die lage spanning, hoe ga je een wasmachine of koelkast laten draaien?
Christiaan
Master lid
8

Bericht door Christiaan »

Tommie1 schreef: 30 aug 2022, 12:40 .....
En met die lage spanning, hoe ga je een wasmachine of koelkast laten draaien?
Met 24 Volt gelijkspanning kan je niets zinnigs aanvangen , je moet die omvormen naar 230 Volt wisselspanning , nietwaar.
Tommie1
Master lid
11

Bericht door Tommie1 »

Zeker, maar om die omzetter 24 -> 220V te voeden zal je dikke draden nodig hebben tussen je batterij en de omvormer. Als je daar op spaart, dan heb je brand.
Christiaan
Master lid
8

Bericht door Christiaan »

Tommie1 schreef: 05 sep 2022, 14:14 Zeker, maar om die omzetter 24 -> 220V te voeden zal je dikke draden nodig hebben tussen je batterij en de omvormer. Als je daar op spaart, dan heb je brand.
Uiteraard. Als ge een complete woning met standaard 40 Ampere bij 230 Volt off grid wilt voeden met gebruikelijk een 48 Volt batterijpack , dan kom je uit op bijna 200 Ampere op die 48 Volt leidingen.
luc.de.smedt
Senior lid
2

Bericht door luc.de.smedt »

staxmotownjunkie schreef: 21 jun 2020, 10:05 is een OFF grid installatie die volledig gescheiden is van het net , onderworpen aan keuring ? Battery 48V ? Hybrideconvertor ? PV en Generator ? wie weet het zeker ??? uitgang is op een stopkontakten reeks ? vandaar vertrekkende met stekker en verlengdraad , dus geen parallelwerking aan net of koppeling aan het net .
Beste,

Een elektrische keuring is ook noodzakelijk voor een OFF grid installatie. Weet ook dat wanneer een bouwwerf is uitgerust met een electrogeengroep en verdeelborden, dus 100% off grid, er een verplichte keuring is van deze elektrische installatie. Deze verplichting is er om veiligheidsredenen (brand, electrocutie).

Het verschil qua keuring is dat een OFF grid installatie wordt gekeurd volgens de AREI richtlijnen zonder rekening te houden met de eisen die Fluvius en/of Synergrid opleggen. De componenten eigen het off-grid netwerk dienen wel een CE keurmerk te hebben
Laatst gewijzigd door luc.de.smedt op 30 aug 2023, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
luc.de.smedt
Senior lid
2

dyckie schreef: 18 apr 2022, 17:09 Keurder zegt dit: full off grid moet aan dezelde voorwaarden voldoen als on grid, netsysteem, OA, kortsluiting en RA. Het arei is wel van toepassing.

Hier kun je het lezen:
Waarom zou de omvormer moeten voldoen aan de Fluvius/Synergrid voorwaarden als het een OFF grid installatie betreft ? Een electrogeengroep moet toch ook niet voldoen aan de Fluvius/Synergrid voorwaarden.
Trianon
Senior lid
5

Bericht door Trianon »

Ik denk dat hij wilt zeggen voldoen aan de eisen uit het AREI, aarding, zekeringen, draaddoorsneden, ...
En ook enkel CE gekeurd materiaal. Maar je omvormer moet dus wel niet aan Synergrid voldoen.
Dus hiermee kan en moet je een keuring laten uitvoeren.

Wat ik me afvraag is wanneer je enkel zeer lage spanning gebruikt ?
Dus enkel panelen in serie to max 100V DC, daarmee een batterij opladen op 48V DC.
En dan via dc/dc convertors je verlichting, tv, computer aansluiten ?
Je kan nest nog altijd de regels van het AREI volgen qua draaddiktes, zekeringen, ....
Maar moet je dit ook laten keuren ?
Jaren geleden toen ik domotica installeerde keek de keurder enkel of er een zekering zat op mijn 12V/24V.
luc.de.smedt
Senior lid
2

Trianon schreef: 02 sep 2023, 15:41 Ik denk dat hij wilt zeggen voldoen aan de eisen uit het AREI, aarding, zekeringen, draaddoorsneden, ...
En ook enkel CE gekeurd materiaal. Maar je omvormer moet dus wel niet aan Synergrid voldoen.
Dus hiermee kan en moet je een keuring laten uitvoeren.

Wat ik me afvraag is wanneer je enkel zeer lage spanning gebruikt ?
Dus enkel panelen in serie to max 100V DC, daarmee een batterij opladen op 48V DC.
En dan via dc/dc convertors je verlichting, tv, computer aansluiten ?
Je kan nest nog altijd de regels van het AREI volgen qua draaddiktes, zekeringen, ....
Maar moet je dit ook laten keuren ?
Jaren geleden toen ik domotica installeerde keek de keurder enkel of er een zekering zat op mijn 12V/24V.
De AREI heeft ook een hoofdstuk dat gewijd is aan lage DC spanningen
https://economie.fgov.be/sites/default/ ... anning.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Eilandinstallaties (Off grid)”