Halen we in oktober onze verwachte opbrengst ?
- sir_olf
- Senior lid
- 2
- Installatie Land: België
Re: Halen we in september onze verwachte opbrengst ?
Ik hoop op een Indian Summer maar ik vrees dat we gewoon een kwakkeljaar aan het beleven zijn.
- KDeWeerd
- lid
- 7
Hier was het 'net niet' met 96,4%
Maar ik ga nog eens positief zijn en stemmen dat september het beter gaat doen
Maar ik ga nog eens positief zijn en stemmen dat september het beter gaat doen
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Augustus was 108% voor mij. Enkel in maart en april heb ik mijn JRC targets niet gehaald.
Vergelijken met voorgaande jaren kan ik niet, want de panelen liggen pas sinds januari. Maar ik hoop dat ik mijn target terug haal in september. Dan zijn we goed opweg om de 10000kWh te halen in 2023.
Vergelijken met voorgaande jaren kan ik niet, want de panelen liggen pas sinds januari. Maar ik hoop dat ik mijn target terug haal in september. Dan zijn we goed opweg om de 10000kWh te halen in 2023.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- sir_olf
- Senior lid
- 2
Ik heb toch altijd serieus mijn bedenkingen bij al die JRC berekeningen.
9 op 10 is die van mij ook helemaal verkeerd.
Vergelijken met vorige jaren is het enige wat iets of wat betrouwbaar is.
Bij mij >400kWh (29%) minder dan vorig jaar . Verder terugkijken kan ik niet.
9 op 10 is die van mij ook helemaal verkeerd.
Vergelijken met vorige jaren is het enige wat iets of wat betrouwbaar is.
Bij mij >400kWh (29%) minder dan vorig jaar . Verder terugkijken kan ik niet.
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Ik heb met JRC gerekend en verliezen ingesteld zoals aangeraden op het forum hier.
Dat lijkt toch wel telkens in de buurt te zijn hoor. Maximale afwijking die al gezien heb was -20% in maart en +20% in juni. Dat klopt volgens mij ook wel want het was een uitzonderlijke slechte en goede maand toen. Verder is het altijd +-10% van de berekende waarde wat best accuraat is vind ik.
Dat lijkt toch wel telkens in de buurt te zijn hoor. Maximale afwijking die al gezien heb was -20% in maart en +20% in juni. Dat klopt volgens mij ook wel want het was een uitzonderlijke slechte en goede maand toen. Verder is het altijd +-10% van de berekende waarde wat best accuraat is vind ik.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- sir_olf
- Senior lid
- 2
Dat enkele mensen een juiste JRC hebben kan ik geloven maar sommige mensen hebben systematisch zoveel meer of minder dan 100% ...
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Halen we in oktober onze verwachte opbrengst ?
De poll voor oktober is weer open.
Hier de resultaten van september.
Hier de resultaten van september.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- sir_olf
- Senior lid
- 2
Ik had deze september bijna evenveel productie als in augustus. De kWh/kWp/dag per dag is zelfs bijna hetzelfde (2,43 en 2,45)
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Ik heb in augustus een stuk meer gehaald als in september. 3.60 vs 2.84 kWh/kWp/dag hier. En augustus is 108% van de JRC waarde en september 110% van de JRC waarde, dus dat zit wel goed.
- KDeWeerd
- lid
- 7
Ik heb meer in september dan ik in juli en augustus had. Toen bleef ik onder de JRC waarden, nu zit ik er terug boven
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Toevallig vandaag de maand grafiekjes gezien van 2 zuid installaties en die hadden inderdaad bijna evenveel opbrengst in september als in juli en augustus.
Terwijl ik en iemand anders met een oost-west opstelling toch al wat minder opbrengst hebben dan de afgelopen 2 maanden.
Ik zit voor juli aan 102%, augustus 108% en september 110%, dus september is relatief gezien de beste maand. Ik vermoed dat het dan de zuid systemen zijn die relatief gezien minder opgebracht hebben in juli/augustus of gewoon extreem goed gepresteerd hebben in september?
Terwijl ik en iemand anders met een oost-west opstelling toch al wat minder opbrengst hebben dan de afgelopen 2 maanden.
Ik zit voor juli aan 102%, augustus 108% en september 110%, dus september is relatief gezien de beste maand. Ik vermoed dat het dan de zuid systemen zijn die relatief gezien minder opgebracht hebben in juli/augustus of gewoon extreem goed gepresteerd hebben in september?
- sir_olf
- Senior lid
- 2
Er waren bijvoorbeeld in mei heel veel dagen met een mooie avond en iets minder mooie middag. Mijn zuid installatie profiteerde daar niet van maar een vriend heeft een WZW installatie en dat was bij hem een topmaand en bij mij niet.
Als ik mijn dagverbruik dek (gezien de DM) ben ik blij en dat lukt al een hele tijd
Als ik mijn dagverbruik dek (gezien de DM) ben ik blij en dat lukt al een hele tijd
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Halen we in november onze verwachte opbrengst ?
De poll voor november is weer open, zie hier de resultaten van oktober.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.
- broodro0ster
- Senior lid
- 2
Oktober was een nipte met 101%. De maand begon fantastisch, maar dat sloeg halverwege de maand wel snel om.
Mijn JRC verwachting was 9600kWh voor dit jaar en dat is tijdens de maand oktober overschreden. Op naar de 10000kWh.
Mijn JRC verwachting was 9600kWh voor dit jaar en dat is tijdens de maand oktober overschreden. Op naar de 10000kWh.
- Bollocks
- VZW erelid
- 11
Net niet... 99.9%, had de zon een half uur langer geschenen, was het wel gelukt... 0.31kWh te weinig voor pvgis...
In vergelijking met vorig jaar zit ik wel 23% onder de opbrengst van oktober 2022...
Over het volledige jaar gezien, zitten we wel al op 97% JRC...maar dat is wel 'een certificaat' minder dan de opbrengst van ytd 2022....
In vergelijking met vorig jaar zit ik wel 23% onder de opbrengst van oktober 2022...
Over het volledige jaar gezien, zitten we wel al op 97% JRC...maar dat is wel 'een certificaat' minder dan de opbrengst van ytd 2022....
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem
VZW Zonstraal; lid 33
VZW Zonstraal; lid 33