Zonnepanelen op 100 ma diff

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
RafV
2
Installatie Land: België

Zonnepanelen op 100 ma diff

Bericht door RafV »

Met de nieuwe regelgeving (arei 2023) vraag ik mij af of ik mijn zonnepanelen (3fase) op een 100 mA diff kan plaatsen in mijn nieuwbouw. Ik zit op kop van de installatie met diff 300 ma en een kwh meter die signalen geeft naar warmtepomp om als er energie over is extra te verwarmen.

De verkoper vd zonnepanelen raadde het af maar:

Ik heb 1 elektrische kast op zolder staan omdat er later nog werken gepland zijn. Daarop dacht ik mijn zonnepanelen aan te sluiten met de 100 ma op de kop van deze kabel. Als ik een 300 ma plaats dan verlies ik waarschijnlijk de selectiviteit in de installatie
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op 100 ma diff

Bericht door janus »

Als je selectiviteit wilt moet je op de eerste plaats een selectieve diff op kop zetten.
Er is geen enkele zekerheid dat een diff van 30mA eerder uitspringt dan een 300mA bij een grotere aardfout.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
philippe_d
Senior lid
2

Bericht door philippe_d »

RafV schreef: 11 aug 2023, 18:01 Ik heb 1 elektrische kast op zolder staan omdat er later nog werken gepland zijn. Daarop dacht ik mijn zonnepanelen aan te sluiten met de 100 ma op de kop van deze kabel. Als ik een 300 ma plaats dan verlies ik waarschijnlijk de selectiviteit in de installatie
Misschien de zonnepanelen aansluiten voor de differentieel van de kast op zolder. Wel afgezekerd met de juiste zekering, afhankelijk van het vermogen van de omvormer.
Dus: zekering (vb 25A), omvormer. Daarnaast 100mA differentiëel, daarachter de rest van de kast (eventueel remautomaat).

Welke kabel heb je tussen hoofdzekeringkast en de zolder (en met welke zekering afgezekerd) ?
Panelen: 15 Phono solar 400Wp mono (6 kWp)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

De kast moet je naar mijn weten wel spanningsloos kunnen zetten, dus wel een hoofdschakelaar voorzien bij binnenkomst in de kast.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

RafV
2

Bericht door RafV »

Is een differtieel of zekering niet genoeg? Dat zijn toch ook veilige onderbrekingen?
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

Als je het bord maar af kan schakelen, waarmee speelt geen rol, dus kijk naar je portemonnee of wat handig is.
.

Plaats reactie

Terug naar “Alternatieve Energie”